Re: Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg
Geplaatst: 26 feb 2021, 15:09
Je moet helemaal niks betalen. Je stapt in Athus gewoon op de Luxemburgse trein en die is gratis in tweede klasse.
Dat moet dus niet, wanneer je voor het Luxemburgs tarief kiest.
Nmbs denkt daar anders over. Volgens hun heb je gewoon een geldig betaald vervoersbewijs nodig voor athus-grens luxemburg. En drie keer raden wie dit kleine stukje uitbaat.......
Op Belgische grond rijdt deze trein wel degelijk onder NMBS-licentie voor zover ik weet en dus mag diezelfde NMBS daar een tarief op plakken, onafhankelijk van het tarief dat de maatschappij aan de andere kant van de grens vraagt. Juridisch dus waarschijnlijk niks mis mee (al ben ik daar geen expert in), 'proper' is anders.
Dat zei ik dus.trainlovertje schreef: ↑26 feb 2021, 18:36Op Belgische grond rijdt deze trein wel degelijk onder NMBS-licentie voor zover ik weet en dus mag diezelfde NMBS daar een tarief op plakken, onafhankelijk van het tarief dat de maatschappij aan de andere kant van de grens vraagt. Juridisch dus waarschijnlijk niks mis mee (al ben ik daar geen expert in), 'proper' is anders.
Oh, dan had ik die laatste zin van je mis geïnterpreteerd, want ik dacht dat je daarmee naar CFL verweesRww schreef: ↑26 feb 2021, 21:50Dat zei ik dus.trainlovertje schreef: ↑26 feb 2021, 18:36Op Belgische grond rijdt deze trein wel degelijk onder NMBS-licentie voor zover ik weet en dus mag diezelfde NMBS daar een tarief op plakken, onafhankelijk van het tarief dat de maatschappij aan de andere kant van de grens vraagt. Juridisch dus waarschijnlijk niks mis mee (al ben ik daar geen expert in), 'proper' is anders.
Onafhankelijk van de de licentie spreken de beide vervoerders met elkaar af waar de tariefgrens ligt. Tot nu toe was dat in station Athus. Het kan zijn dat dat is gewijzigd. Wat echter niet kan is dat beide vervoerders een andere tariefgrens hanteren: er kan maar 1 zijn.trainlovertje schreef: ↑26 feb 2021, 18:36Op Belgische grond rijdt deze trein wel degelijk onder NMBS-licentie voor zover ik weet en dus mag diezelfde NMBS daar een tarief op plakken, onafhankelijk van het tarief dat de maatschappij aan de andere kant van de grens vraagt. Juridisch dus waarschijnlijk niks mis mee (al ben ik daar geen expert in), 'proper' is anders.
Dat kan dus kennelijk wel. Cfl heeft zonder toestemming athus aangewezen als een "luxemburgs" station. Nmbs zegt gewoon wij zijn niet mee, het gedeelte tot de grens is belgisch grondgebied en daar dient gewoon betaald te worden. Is het sjiek?? Nee absoluut niet.rvdborgt schreef: ↑27 feb 2021, 11:22Onafhankelijk van de de licentie spreken de beide vervoerders met elkaar af waar de tariefgrens ligt. Tot nu toe was dat in station Athus. Het kan zijn dat dat is gewijzigd. Wat echter niet kan is dat beide vervoerders een andere tariefgrens hanteren: er kan maar 1 zijn.trainlovertje schreef: ↑26 feb 2021, 18:36Op Belgische grond rijdt deze trein wel degelijk onder NMBS-licentie voor zover ik weet en dus mag diezelfde NMBS daar een tarief op plakken, onafhankelijk van het tarief dat de maatschappij aan de andere kant van de grens vraagt. Juridisch dus waarschijnlijk niks mis mee (al ben ik daar geen expert in), 'proper' is anders.
Groetjes,
Rian
Het tarief was inderdaad uniform, namelijk binnenlands CFL-tarief. Te koop ook bij de NMBS-conducteur toen de trein via Rodange reed. Ofwel internationaal CFL-tarief via het NMBS-loket of de NMBS-website. Nog maar een paar maanden geleden vroeg de NMBS 1 euro vanaf Athus: traject gratis en 1 euro systeemkosten.Rww schreef: ↑27 feb 2021, 13:01Dat kan dus kennelijk wel. Cfl heeft zonder toestemming athus aangewezen als een "luxemburgs" station. Nmbs zegt gewoon wij zijn niet mee, het gedeelte tot de grens is belgisch grondgebied en daar dient gewoon betaald te worden. Is het sjiek?? Nee absoluut niet.rvdborgt schreef: ↑27 feb 2021, 11:22 Onafhankelijk van de de licentie spreken de beide vervoerders met elkaar af waar de tariefgrens ligt. Tot nu toe was dat in station Athus. Het kan zijn dat dat is gewijzigd. Wat echter niet kan is dat beide vervoerders een andere tariefgrens hanteren: er kan maar 1 zijn.
Ik ga er vanuit dat dit voorheen geen probleem was omdat beide partijen uniforme tarieven hadeen voor grensritten, nu luxemburg het ov gratis heeft gemaakt ontstaat het probleem.
Maastricht is nooit een "Belgisch" station geweest: de NMBS heeft dat nooit bediend en het binnenlands NMBS-tarief is daar nooit van toepassing geweest (Maastricht viel altijd onder een apart tarief). NS is tot nu toe altijd de vervoerder vanaf de grens geweest. De inkomsten over het Nederlandse traject zijn altijd naar NS gegaan. En daarover zijn van tevoren afspraken gemaakt.Rww schreef: ↑27 feb 2021, 13:01 Ten tijden van de maastricht brussel expresss zag je hetzelfde, de nmbs wees toen maastricht aan als een "belgisch" station zonder dat te overleggen met ns, aangezien nmbs zou opdraaien voor de financiele gevolgen hebben ze daar toen geen halszaak van gemaakt. Een jaar later ofzo is het alsnog geformaliseerd.
rvdborgt schreef: ↑27 feb 2021, 13:25Het tarief was inderdaad uniform, namelijk binnenlands CFL-tarief. Te koop ook bij de NMBS-conducteur toen de trein via Rodange reed. Ofwel internationaal CFL-tarief via het NMBS-loket of de NMBS-website. Nog maar een paar maanden geleden vroeg de NMBS 1 euro vanaf Athus: traject gratis en 1 euro systeemkosten.Rww schreef: ↑27 feb 2021, 13:01Dat kan dus kennelijk wel. Cfl heeft zonder toestemming athus aangewezen als een "luxemburgs" station. Nmbs zegt gewoon wij zijn niet mee, het gedeelte tot de grens is belgisch grondgebied en daar dient gewoon betaald te worden. Is het sjiek?? Nee absoluut niet.rvdborgt schreef: ↑27 feb 2021, 11:22 Onafhankelijk van de de licentie spreken de beide vervoerders met elkaar af waar de tariefgrens ligt. Tot nu toe was dat in station Athus. Het kan zijn dat dat is gewijzigd. Wat echter niet kan is dat beide vervoerders een andere tariefgrens hanteren: er kan maar 1 zijn.
Ik ga er vanuit dat dit voorheen geen probleem was omdat beide partijen uniforme tarieven hadeen voor grensritten, nu luxemburg het ov gratis heeft gemaakt ontstaat het probleem.Maastricht is nooit een "Belgisch" station geweest: de NMBS heeft dat nooit bediend en het binnenlands NMBS-tarief is daar nooit van toepassing geweest (Maastricht viel altijd onder een apart tarief). NS is tot nu toe altijd de vervoerder vanaf de grens geweest. De inkomsten over het Nederlandse traject zijn altijd naar NS gegaan. En daarover zijn van tevoren afspraken gemaakt.Rww schreef: ↑27 feb 2021, 13:01 Ten tijden van de maastricht brussel expresss zag je hetzelfde, de nmbs wees toen maastricht aan als een "belgisch" station zonder dat te overleggen met ns, aangezien nmbs zou opdraaien voor de financiele gevolgen hebben ze daar toen geen halszaak van gemaakt. Een jaar later ofzo is het alsnog geformaliseerd.
Terug naar het thema: zou je de letterlijke reactie van de NMBS eens kunnen posten? Ik heb die gezocht maar niks gevonden.
Groetjes,
Rian
Dat er in de krant iets stond, wil nog niet zeggen dat dat klopt. Maastricht is nooit een Belgisch tariefpunt geweest en de NMBS heeft dat ook nooit beweerd; er gold altijd een bijzonder tarief, dat weliswaar op de binnenlandse tarieven leek maar niet hetzelfde was omdat er altijd een toeslag gold voor reizen naar Maastricht.Rww schreef: ↑27 feb 2021, 13:38Fout in 2007 heeft de NMBS maastricht eenzijdig uitgeroepen tot een belgisch tariefpunt, in 2008 zijn er afspraken gemaakt die er toe hebben geleid dat er geen grenstarief meer is: je kunt vanaf maastricht zonder internationale toeslag naar elk belgisch station reizen, ze hebben automaten geplaatst(voorheen was ns verantwoordelijk voor de verkoop) en bepaalde actiekaarten werden verlengt naar maastricht.rvdborgt schreef: ↑27 feb 2021, 13:25Maastricht is nooit een "Belgisch" station geweest: de NMBS heeft dat nooit bediend en het binnenlands NMBS-tarief is daar nooit van toepassing geweest (Maastricht viel altijd onder een apart tarief). NS is tot nu toe altijd de vervoerder vanaf de grens geweest. De inkomsten over het Nederlandse traject zijn altijd naar NS gegaan. En daarover zijn van tevoren afspraken gemaakt.Rww schreef: ↑27 feb 2021, 13:01 Ten tijden van de maastricht brussel expresss zag je hetzelfde, de nmbs wees toen maastricht aan als een "belgisch" station zonder dat te overleggen met ns, aangezien nmbs zou opdraaien voor de financiele gevolgen hebben ze daar toen geen halszaak van gemaakt. Een jaar later ofzo is het alsnog geformaliseerd.
Heb je er een foto van gemaakt? Want dit zou toch duidelijk niet mogen.jpvdveer schreef: ↑26 feb 2021, 09:35 Gisteren heb ik het station Athus met een kort bezoekje vereerd en heb voor de grap eens in de NMBS-automaat gekeken wat de prijs is voor een ritje naar Luxemburg. Zoals eerder in deze thread aangegeven is Athus een CFL-tariefpunt en is de reis dus gratis. En wat zegt de NMBS-automaat??
EUR 4,50 a.u.b.