Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Bericht door Paul »

Je moet helemaal niks betalen. Je stapt in Athus gewoon op de Luxemburgse trein en die is gratis in tweede klasse.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Bericht door trainlovertje »

Rww schreef: 26 feb 2021, 13:56 Je zult dus gewoon moeten betalen voor het ritje naar de grens.
Dat moet dus niet, wanneer je voor het Luxemburgs tarief kiest.
Enkel het Belgische tarief is niet gratis. Ergens is het misschien wel een recht van de NMBS om daar geld voor te vragen, maar klantvriendelijk is dat uiteraard niet. Zo schelen het Duitse tarief en het Belgische tarief van/naar Aken met de regionale trein ook van elkaar.
De keuze voor welke tariefformule je kiest is natuurlijk snel gemaakt, als je op de hoogte bent van de situatie...

Maar alsnog vind ik dit opvallend, dat je een ticket Athus - GH Luxemburg aan de NMBS-automaat. Vroeger kon dat dus niet. En als je dan vroeg via de klantendienst wat dan de opties zijn, zeiden ze: "we weten het niet, maar misschien kan je best een ticket vanaf het vorige station (Aubange of Messancy) naar Luxemburg kopen." I.p.v. naar het toen al zeer voordelige Luxemburgse tarief te verwijzen.
Rww
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 mei 2018, 15:51

Re: Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Bericht door Rww »

Paul schreef: 26 feb 2021, 15:09 Je moet helemaal niks betalen. Je stapt in Athus gewoon op de Luxemburgse trein en die is gratis in tweede klasse.
Nmbs denkt daar anders over. Volgens hun heb je gewoon een geldig betaald vervoersbewijs nodig voor athus-grens luxemburg. En drie keer raden wie dit kleine stukje uitbaat.......
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Bericht door trainlovertje »

Rww schreef: 26 feb 2021, 16:14 Nmbs denkt daar anders over. Volgens hun heb je gewoon een geldig betaald vervoersbewijs nodig voor athus-grens luxemburg. En drie keer raden wie dit kleine stukje uitbaat.......
Op Belgische grond rijdt deze trein wel degelijk onder NMBS-licentie voor zover ik weet en dus mag diezelfde NMBS daar een tarief op plakken, onafhankelijk van het tarief dat de maatschappij aan de andere kant van de grens vraagt. Juridisch dus waarschijnlijk niks mis mee (al ben ik daar geen expert in), 'proper' is anders.
Rww
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 mei 2018, 15:51

Re: Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Bericht door Rww »

trainlovertje schreef: 26 feb 2021, 18:36
Rww schreef: 26 feb 2021, 16:14 Nmbs denkt daar anders over. Volgens hun heb je gewoon een geldig betaald vervoersbewijs nodig voor athus-grens luxemburg. En drie keer raden wie dit kleine stukje uitbaat.......
Op Belgische grond rijdt deze trein wel degelijk onder NMBS-licentie voor zover ik weet en dus mag diezelfde NMBS daar een tarief op plakken, onafhankelijk van het tarief dat de maatschappij aan de andere kant van de grens vraagt. Juridisch dus waarschijnlijk niks mis mee (al ben ik daar geen expert in), 'proper' is anders.
Dat zei ik dus.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Bericht door trainlovertje »

Rww schreef: 26 feb 2021, 21:50
trainlovertje schreef: 26 feb 2021, 18:36
Rww schreef: 26 feb 2021, 16:14 Nmbs denkt daar anders over. Volgens hun heb je gewoon een geldig betaald vervoersbewijs nodig voor athus-grens luxemburg. En drie keer raden wie dit kleine stukje uitbaat.......
Op Belgische grond rijdt deze trein wel degelijk onder NMBS-licentie voor zover ik weet en dus mag diezelfde NMBS daar een tarief op plakken, onafhankelijk van het tarief dat de maatschappij aan de andere kant van de grens vraagt. Juridisch dus waarschijnlijk niks mis mee (al ben ik daar geen expert in), 'proper' is anders.
Dat zei ik dus.
Oh, dan had ik die laatste zin van je mis geïnterpreteerd, want ik dacht dat je daarmee naar CFL verwees
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Bericht door rvdborgt »

trainlovertje schreef: 26 feb 2021, 18:36
Rww schreef: 26 feb 2021, 16:14 Nmbs denkt daar anders over. Volgens hun heb je gewoon een geldig betaald vervoersbewijs nodig voor athus-grens luxemburg. En drie keer raden wie dit kleine stukje uitbaat.......
Op Belgische grond rijdt deze trein wel degelijk onder NMBS-licentie voor zover ik weet en dus mag diezelfde NMBS daar een tarief op plakken, onafhankelijk van het tarief dat de maatschappij aan de andere kant van de grens vraagt. Juridisch dus waarschijnlijk niks mis mee (al ben ik daar geen expert in), 'proper' is anders.
Onafhankelijk van de de licentie spreken de beide vervoerders met elkaar af waar de tariefgrens ligt. Tot nu toe was dat in station Athus. Het kan zijn dat dat is gewijzigd. Wat echter niet kan is dat beide vervoerders een andere tariefgrens hanteren: er kan maar 1 zijn.

Groetjes,
Rian
Rww
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 mei 2018, 15:51

Re: Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Bericht door Rww »

rvdborgt schreef: 27 feb 2021, 11:22
trainlovertje schreef: 26 feb 2021, 18:36
Rww schreef: 26 feb 2021, 16:14 Nmbs denkt daar anders over. Volgens hun heb je gewoon een geldig betaald vervoersbewijs nodig voor athus-grens luxemburg. En drie keer raden wie dit kleine stukje uitbaat.......
Op Belgische grond rijdt deze trein wel degelijk onder NMBS-licentie voor zover ik weet en dus mag diezelfde NMBS daar een tarief op plakken, onafhankelijk van het tarief dat de maatschappij aan de andere kant van de grens vraagt. Juridisch dus waarschijnlijk niks mis mee (al ben ik daar geen expert in), 'proper' is anders.
Onafhankelijk van de de licentie spreken de beide vervoerders met elkaar af waar de tariefgrens ligt. Tot nu toe was dat in station Athus. Het kan zijn dat dat is gewijzigd. Wat echter niet kan is dat beide vervoerders een andere tariefgrens hanteren: er kan maar 1 zijn.

Groetjes,
Rian
Dat kan dus kennelijk wel. Cfl heeft zonder toestemming athus aangewezen als een "luxemburgs" station. Nmbs zegt gewoon wij zijn niet mee, het gedeelte tot de grens is belgisch grondgebied en daar dient gewoon betaald te worden. Is het sjiek?? Nee absoluut niet.


Ik ga er vanuit dat dit voorheen geen probleem was omdat beide partijen uniforme tarieven hadeen voor grensritten, nu luxemburg het ov gratis heeft gemaakt ontstaat het probleem.



Ten tijden van de maastricht brussel expresss zag je hetzelfde, de nmbs wees toen maastricht aan als een "belgisch" station zonder dat te overleggen met ns, aangezien nmbs zou opdraaien voor de financiele gevolgen hebben ze daar toen geen halszaak van gemaakt. Een jaar later ofzo is het alsnog geformaliseerd.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Bericht door rvdborgt »

Rww schreef: 27 feb 2021, 13:01
rvdborgt schreef: 27 feb 2021, 11:22 Onafhankelijk van de de licentie spreken de beide vervoerders met elkaar af waar de tariefgrens ligt. Tot nu toe was dat in station Athus. Het kan zijn dat dat is gewijzigd. Wat echter niet kan is dat beide vervoerders een andere tariefgrens hanteren: er kan maar 1 zijn.
Dat kan dus kennelijk wel. Cfl heeft zonder toestemming athus aangewezen als een "luxemburgs" station. Nmbs zegt gewoon wij zijn niet mee, het gedeelte tot de grens is belgisch grondgebied en daar dient gewoon betaald te worden. Is het sjiek?? Nee absoluut niet.

Ik ga er vanuit dat dit voorheen geen probleem was omdat beide partijen uniforme tarieven hadeen voor grensritten, nu luxemburg het ov gratis heeft gemaakt ontstaat het probleem.
Het tarief was inderdaad uniform, namelijk binnenlands CFL-tarief. Te koop ook bij de NMBS-conducteur toen de trein via Rodange reed. Ofwel internationaal CFL-tarief via het NMBS-loket of de NMBS-website. Nog maar een paar maanden geleden vroeg de NMBS 1 euro vanaf Athus: traject gratis en 1 euro systeemkosten.
Rww schreef: 27 feb 2021, 13:01 Ten tijden van de maastricht brussel expresss zag je hetzelfde, de nmbs wees toen maastricht aan als een "belgisch" station zonder dat te overleggen met ns, aangezien nmbs zou opdraaien voor de financiele gevolgen hebben ze daar toen geen halszaak van gemaakt. Een jaar later ofzo is het alsnog geformaliseerd.
Maastricht is nooit een "Belgisch" station geweest: de NMBS heeft dat nooit bediend en het binnenlands NMBS-tarief is daar nooit van toepassing geweest (Maastricht viel altijd onder een apart tarief). NS is tot nu toe altijd de vervoerder vanaf de grens geweest. De inkomsten over het Nederlandse traject zijn altijd naar NS gegaan. En daarover zijn van tevoren afspraken gemaakt.

Terug naar het thema: zou je de letterlijke reactie van de NMBS eens kunnen posten? Ik heb die gezocht maar niks gevonden.

Groetjes,
Rian
Rww
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 mei 2018, 15:51

Re: Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Bericht door Rww »

rvdborgt schreef: 27 feb 2021, 13:25
Rww schreef: 27 feb 2021, 13:01
rvdborgt schreef: 27 feb 2021, 11:22 Onafhankelijk van de de licentie spreken de beide vervoerders met elkaar af waar de tariefgrens ligt. Tot nu toe was dat in station Athus. Het kan zijn dat dat is gewijzigd. Wat echter niet kan is dat beide vervoerders een andere tariefgrens hanteren: er kan maar 1 zijn.
Dat kan dus kennelijk wel. Cfl heeft zonder toestemming athus aangewezen als een "luxemburgs" station. Nmbs zegt gewoon wij zijn niet mee, het gedeelte tot de grens is belgisch grondgebied en daar dient gewoon betaald te worden. Is het sjiek?? Nee absoluut niet.

Ik ga er vanuit dat dit voorheen geen probleem was omdat beide partijen uniforme tarieven hadeen voor grensritten, nu luxemburg het ov gratis heeft gemaakt ontstaat het probleem.
Het tarief was inderdaad uniform, namelijk binnenlands CFL-tarief. Te koop ook bij de NMBS-conducteur toen de trein via Rodange reed. Ofwel internationaal CFL-tarief via het NMBS-loket of de NMBS-website. Nog maar een paar maanden geleden vroeg de NMBS 1 euro vanaf Athus: traject gratis en 1 euro systeemkosten.
Rww schreef: 27 feb 2021, 13:01 Ten tijden van de maastricht brussel expresss zag je hetzelfde, de nmbs wees toen maastricht aan als een "belgisch" station zonder dat te overleggen met ns, aangezien nmbs zou opdraaien voor de financiele gevolgen hebben ze daar toen geen halszaak van gemaakt. Een jaar later ofzo is het alsnog geformaliseerd.
Maastricht is nooit een "Belgisch" station geweest: de NMBS heeft dat nooit bediend en het binnenlands NMBS-tarief is daar nooit van toepassing geweest (Maastricht viel altijd onder een apart tarief). NS is tot nu toe altijd de vervoerder vanaf de grens geweest. De inkomsten over het Nederlandse traject zijn altijd naar NS gegaan. En daarover zijn van tevoren afspraken gemaakt.

Terug naar het thema: zou je de letterlijke reactie van de NMBS eens kunnen posten? Ik heb die gezocht maar niks gevonden.

Groetjes,
Rian

Fout in 2007 heeft de NMBS maastricht eenzijdig uitgeroepen tot een belgisch tariefpunt, in 2008 zijn er afspraken gemaakt die er toe hebben geleid dat er geen grenstarief meer is: je kunt vanaf maastricht zonder internationale toeslag naar elk belgisch station reizen, ze hebben automaten geplaatst(voorheen was ns verantwoordelijk voor de verkoop) en bepaalde actiekaarten werden verlengt naar maastricht.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Bericht door rvdborgt »

Rww schreef: 27 feb 2021, 13:38
rvdborgt schreef: 27 feb 2021, 13:25
Rww schreef: 27 feb 2021, 13:01 Ten tijden van de maastricht brussel expresss zag je hetzelfde, de nmbs wees toen maastricht aan als een "belgisch" station zonder dat te overleggen met ns, aangezien nmbs zou opdraaien voor de financiele gevolgen hebben ze daar toen geen halszaak van gemaakt. Een jaar later ofzo is het alsnog geformaliseerd.
Maastricht is nooit een "Belgisch" station geweest: de NMBS heeft dat nooit bediend en het binnenlands NMBS-tarief is daar nooit van toepassing geweest (Maastricht viel altijd onder een apart tarief). NS is tot nu toe altijd de vervoerder vanaf de grens geweest. De inkomsten over het Nederlandse traject zijn altijd naar NS gegaan. En daarover zijn van tevoren afspraken gemaakt.
Fout in 2007 heeft de NMBS maastricht eenzijdig uitgeroepen tot een belgisch tariefpunt, in 2008 zijn er afspraken gemaakt die er toe hebben geleid dat er geen grenstarief meer is: je kunt vanaf maastricht zonder internationale toeslag naar elk belgisch station reizen, ze hebben automaten geplaatst(voorheen was ns verantwoordelijk voor de verkoop) en bepaalde actiekaarten werden verlengt naar maastricht.
Dat er in de krant iets stond, wil nog niet zeggen dat dat klopt. Maastricht is nooit een Belgisch tariefpunt geweest en de NMBS heeft dat ook nooit beweerd; er gold altijd een bijzonder tarief, dat weliswaar op de binnenlandse tarieven leek maar niet hetzelfde was omdat er altijd een toeslag gold voor reizen naar Maastricht.
Maar het punt is: er was al voor invoering van de IC naar Maastricht overleg tussen NS en NMBS over de nieuwe tarieven. Er is niets zonder overeenkomst doorgevoerd. Als je van mening bent dat dat wel het geval was, dan ben ik benieuwd naar bronnen daarvoor.

Nog eens terug naar het thema: zou je de letterlijke reactie van de NMBS over het tarief vanaf Athus eens kunnen posten? Ik heb die gezocht maar niks gevonden.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Bericht door Shrek »

Discussiëren mag, maar hou het een beetje hoffelijk aub. De niet-relevante posts zijn verwijderd.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Gratis OV in het Groothertogdom Luxemburg

Bericht door TimJ36 »

jpvdveer schreef: 26 feb 2021, 09:35 Gisteren heb ik het station Athus met een kort bezoekje vereerd en heb voor de grap eens in de NMBS-automaat gekeken wat de prijs is voor een ritje naar Luxemburg. Zoals eerder in deze thread aangegeven is Athus een CFL-tariefpunt en is de reis dus gratis. En wat zegt de NMBS-automaat??

EUR 4,50 a.u.b.
Heb je er een foto van gemaakt? Want dit zou toch duidelijk niet mogen.
Plaats reactie