Pagina 2 van 5

Re: sloop Eurostar stellen class 373

Geplaatst: 27 feb 2022, 21:02
door desirootje
Is dat dan nu voor enkele jaartjes tot 2025 of hebben ze nu ook ETCS om hier langer te kunnen rondrijden?

Re: sloop Eurostar stellen class 373

Geplaatst: 27 feb 2022, 21:14
door 4303
4017-4018 schreef: 27 feb 2022, 20:32 Welke stellen van de TMST-serie zijn nog overgebleven om ingezet te worden?
Geen meer. Er blijven enkel 8 e300 (gereviseerde TMST) stellen over. Al de rest is verschroot…

Re: sloop Eurostar stellen class 373

Geplaatst: 27 feb 2022, 21:15
door 4303
desirootje schreef: 27 feb 2022, 21:02 Is dat dan nu voor enkele jaartjes tot 2025 of hebben ze nu ook ETCS om hier langer te kunnen rondrijden?
Geen ETCS aanwezig. Enkel TBL1+. Er zijn ook geen plannen om ETCS in te bouwen… voorlopig toch.

Re: sloop Eurostar stellen class 373

Geplaatst: 27 feb 2022, 22:28
door Shrek
4303 schreef: 27 feb 2022, 21:15
desirootje schreef: 27 feb 2022, 21:02 Is dat dan nu voor enkele jaartjes tot 2025 of hebben ze nu ook ETCS om hier langer te kunnen rondrijden?
Geen ETCS aanwezig. Enkel TBL1+. Er zijn ook geen plannen om ETCS in te bouwen… voorlopig toch.
Die plannen zijn er wel hoor, het moet ook wel.

Re: sloop Eurostar stellen class 373

Geplaatst: 27 feb 2022, 23:01
door AlexNL
HS1, de Kanaaltunnel, de LGV Nord en HSL 1 gaan allemaal worden voorzien van ETCS. En al op vrij korte termijn: de planning is dat de LGV Nord en de Kanaaltunnel in 2025 zijn geüpgraded naar ETCS, HSL1 tegen 2030, HS1 tegen 2032.

Zo was de stand van zaken in 2018 althans.
Bron: https://www.railengineer.co.uk/upgradin ... onnection/

Re: sloop Eurostar stellen class 373

Geplaatst: 27 feb 2022, 23:17
door Shrek
AlexNL schreef: 27 feb 2022, 23:01 HS1, de Kanaaltunnel, de LGV Nord en HSL 1 gaan allemaal worden voorzien van ETCS. En al op vrij korte termijn: de planning is dat de LGV Nord en de Kanaaltunnel in 2025 zijn geüpgraded naar ETCS, HSL1 tegen 2030, HS1 tegen 2032.

Zo was de stand van zaken in 2018 althans.
Bron: https://www.railengineer.co.uk/upgradin ... onnection/
Van die planning klopt niets meer. Het enige relevante is het klassieke net in België: daar mag je vanaf december 2025 niet meer komen zonder ETCS. De andere stukken zullen veel later ooit wel eens ETCS worden, maar behalve bij Eurotunnel zit er geen haast achter.

Re: sloop Eurostar stellen class 373

Geplaatst: 28 feb 2022, 00:51
door 4017-4018
4303 schreef: 27 feb 2022, 21:14
4017-4018 schreef: 27 feb 2022, 20:32 Welke stellen van de TMST-serie zijn nog overgebleven om ingezet te worden?
Geen meer. Er blijven enkel 8 e300 (gereviseerde TMST) stellen over. Al de rest is verschroot…
Ja, die "E300" bedoelde ik

Re: sloop Eurostar stellen class 373

Geplaatst: 28 feb 2022, 08:15
door stijn
Shrek schreef: 27 feb 2022, 23:17 Van die planning klopt niets meer. Het enige relevante is het klassieke net in België: daar mag je vanaf december 2025 niet meer komen zonder ETCS. De andere stukken zullen veel later ooit wel eens ETCS worden, maar behalve bij Eurotunnel zit er geen haast achter.
Ik neem aan dat L96N en Brussel-Zuid behoren tot het klassieke net, dus de facto kom je België niet meer in zonder etcs vanaf december 2025...

Re: sloop Eurostar stellen class 373

Geplaatst: 28 feb 2022, 08:47
door Shrek
stijn schreef: 28 feb 2022, 08:15
Shrek schreef: 27 feb 2022, 23:17 Van die planning klopt niets meer. Het enige relevante is het klassieke net in België: daar mag je vanaf december 2025 niet meer komen zonder ETCS. De andere stukken zullen veel later ooit wel eens ETCS worden, maar behalve bij Eurotunnel zit er geen haast achter.
Ik neem aan dat L96N en Brussel-Zuid behoren tot het klassieke net, dus de facto kom je België niet meer in zonder etcs vanaf december 2025...
Zo is het.

Re: sloop Eurostar stellen class 373

Geplaatst: 28 feb 2022, 16:01
door AlexNL
Shrek schreef: 27 feb 2022, 23:17 Van die planning klopt niets meer. Het enige relevante is het klassieke net in België: daar mag je vanaf december 2025 niet meer komen zonder ETCS. De andere stukken zullen veel later ooit wel eens ETCS worden, maar behalve bij Eurotunnel zit er geen haast achter.
Ik had ergens al wel zo'n vermoeden, het artikel is inmiddels al vrij oud en ik heb geen meer recente informatie kunnen vinden.

Of de e300's ooit ETCS gaan krijgen durf ik dan ook nog wel te betwijfelen, als de uitrol aan de infrastructuurkant in GB, CT en FR op de lange baan wordt geschoven zou het me niet verbazen als men zodanig gaat schuiven dat alleen de e320s nog naar België rijden, en dat de e300s alleen nog naar Frankrijk worden ingezet.

Re: sloop Eurostar stellen class 373

Geplaatst: 15 jul 2022, 14:12
door HVHTB
4303 schreef: 27 feb 2022, 12:02 Ja, ze komen terug naar België ook. Normaal gezien in april.
Ik heb tot nu toe nog geen foto's gezien van E300-stellen in België. Zijn ze momenteel al teruggekeerd op de diensten naar Brussel, of (nog) niet? Volgende week wordt het mooi weer, en dan zou ik het wel fijn vinden als ik ze nog eens zou kunnen fotograferen. :-)

Re: sloop Eurostar stellen class 373

Geplaatst: 15 jul 2022, 19:08
door Steven
Ik heb ze tot nu toe nog niet gezien. Niet in het station en niet in de werkplaats van Vorst.

Re: sloop Eurostar stellen class 373

Geplaatst: 16 jul 2022, 18:57
door 4303
Nog niet terug in België. Er is voor ons (bestuurders) opleiding voorzien in oktober. Na 3 jaar niet meer met deze stellen gereden te hebben, is onze kennis hiervoor vervallen. Pas daarna zouden ze terug naar Brussel komen… Maar eerst afwachten, want de opleiding is al verschillende keren uitgesteld…🤷🏼‍♂️. Zou met niet verbazen moesten ze nooit meer naar Brussel komen. Maar dat is enkel een persoonlijk gevoel.

Re: sloop Eurostar stellen class 373

Geplaatst: 16 jul 2022, 22:33
door desirootje
Wilt men de E320 renoveren? Hoe ik het begreep had men nu al genoeg treinen voor London-Brussel, men spreekt immers over de E320 na de merger met Thalys in te zetten op Amsterdam-Parijs, een paar extra treinen voor London-Amsterdam zouden geen kwaad kunnen maar de E300's hebben geen ATB, ETCS of kunnen onder 1.5 kV, tenzij ik me vergis.
Wat is dan het punt om ze hier weer in te zetten als ze maximaal 3 jaar zullen mogen rondrijden? Een E320 renovatie lijkt me het enige logische om tijdelijke capaciteitsvervlies tegen te gaan tijdens de ombouw en homologatie.

Re: sloop Eurostar stellen class 373

Geplaatst: 17 jul 2022, 00:01
door Shrek
desirootje schreef: 16 jul 2022, 22:33 Wilt men de E320 renoveren? Hoe ik het begreep had men nu al genoeg treinen voor London-Brussel, men spreekt immers over de E320 na de merger met Thalys in te zetten op Amsterdam-Parijs, een paar extra treinen voor London-Amsterdam zouden geen kwaad kunnen maar de E300's hebben geen ATB, ETCS of kunnen onder 1.5 kV, tenzij ik me vergis.
Wat is dan het punt om ze hier weer in te zetten als ze maximaal 3 jaar zullen mogen rondrijden? Een E320 renovatie lijkt me het enige logische om tijdelijke capaciteitsvervlies tegen te gaan tijdens de ombouw en homologatie.
Waarom zou de E320 gerenoveerd moeten worden? :?