Pagina 23 van 30

Re: Klassieke trein België-Parijs

Geplaatst: 17 apr 2022, 17:22
door trainlovertje
overweg13 schreef: 17 apr 2022, 17:00
FLV-FGSP schreef: 17 apr 2022, 16:48 Ik kan het gerucht bevestigen: NMBS heeft voor N67 9 ritten h/t aangevraagd bij Infrabel en voor R67 8. Voorzien materieel is idd MS96. Uitbating Mons - Aulnoye wordt geschrapt. Ingangsdatum idd december 2022. Franse regio is bereid om te betalen maar er ontbreken nog handtekeningen en stempels, vandaar dat deze verbetering nog niet in krant heeft gestaan.
Het zal dan precies 10 jaar (van 9 december 2012) geleden zijn dat de ritten tussen Erquelinnes en Jeumont werden afgeschaft, toen ook al wegens hun ongelooflijke succes...
Ik kan me niet voorstellen dat men het stukje tot Jeumont links zou hebben laten liggen door gebrek aan reizigers. Slechts een tweetal kilometers verderop, en dat terwijl er op de parking van het station Erquelinnes evenveel Franse als Belgische nummerplaten terug te vinden zijn.

Re: Klassieke trein België-Parijs

Geplaatst: 17 apr 2022, 17:34
door DDietzen
Het vroegere succes van de Jeumont en het aankomende potentieel van de Maubeuge zijn ook niet 1 op 1 met elkaar te vergelijken; Maubeuge is een pak groter en belangrijker, en dus een veel aantrekkelijker eindpunt.
FLV-FGSP schreef: 17 apr 2022, 17:15
DDietzen schreef: 17 apr 2022, 16:55 9 slagen is niet bijzonder veel. Wordt dat een uursdienst met heel beperkte amplitude (9-17u) of een tweeuursdienst die lekker goedkoop is omdat 'ie maar één bicourante MS96-omloop vereist?
Als je ziet vanwaar we komen, betekenen 9 treinparen (idd om de 2 uur) een serieuze verbetering.
Tuurlijk is het stukken beter dan wat er nu is, maar gezien de uitspraken over "een verlenging van de L Charleroi-Erquelinnes naar Maubeuge" had ik de indruk gekregen dat álle ritten (dus pakweg ieder uur) structureel de grens zouden gaan oversteken. Vandaar ;)

Re: Klassieke trein België-Parijs

Geplaatst: 17 apr 2022, 21:50
door rvdborgt
FLV-FGSP schreef: 17 apr 2022, 17:15
overweg13 schreef: 17 apr 2022, 17:00 Het zal dan precies 10 jaar (van 9 december 2012) geleden zijn dat de ritten tussen Erquelinnes en Jeumont werden afgeschaft, toen ook al wegens hun ongelooflijke succes...
Nee, dat was toen omdat de Fransen de klassiekskes niet meer wilden binnenlaten.
... omdat de NMBS geen KVB wilde inbouwen.

Groetjes,
Rian

Re: Klassieke trein België-Parijs

Geplaatst: 17 apr 2022, 21:53
door Shrek
rvdborgt schreef: 17 apr 2022, 21:50
FLV-FGSP schreef: 17 apr 2022, 17:15
overweg13 schreef: 17 apr 2022, 17:00 Het zal dan precies 10 jaar (van 9 december 2012) geleden zijn dat de ritten tussen Erquelinnes en Jeumont werden afgeschaft, toen ook al wegens hun ongelooflijke succes...
Nee, dat was toen omdat de Fransen de klassiekskes niet meer wilden binnenlaten.
... omdat de NMBS geen KVB wilde inbouwen.

Groetjes,
Rian
En 25kV, de omschakelbare bovenleiding in Jeumont is immers weg.

Re: Klassieke trein België-Parijs

Geplaatst: 17 apr 2022, 22:03
door jan_olieslagers
rvdborgt schreef: 17 apr 2022, 21:50 ... omdat de NMBS geen KVB wilde inbouwen.
... en dat lijkt mij een meer dan verdedigbare beslissing, die stellen liepen toen al tegen het einde van hun levensloop aan, daarin ging men toch niet meer investeren? En al helemaal niet in KVB, dat toch enkel voor Frankrijk nuttig kon zijn.

Maar dat was 2012, toen waren er toch ook al MS96? Had men die niet kunnen inzetten, ter vervanging?

Re: Klassieke trein België-Parijs

Geplaatst: 17 apr 2022, 22:27
door rvdborgt
Shrek schreef: 17 apr 2022, 21:53
rvdborgt schreef: 17 apr 2022, 21:50
FLV-FGSP schreef: 17 apr 2022, 17:15
Nee, dat was toen omdat de Fransen de klassiekskes niet meer wilden binnenlaten.
... omdat de NMBS geen KVB wilde inbouwen.
En 25kV, de omschakelbare bovenleiding in Jeumont is immers weg.
Dat lijkt me een kip-en-ei-verhaaal. Toen de tweetjes eenmaal weg waren, kon de omschakelbare bovenleiding natuurlijk zonder veel problemen worden weggehaald.

Groetjes,
Rian

Re: Klassieke trein België-Parijs

Geplaatst: 19 apr 2022, 10:15
door desperado
Sorry for English.
19251, 19252 and 19257 (Mons/Aulnoye) are in the NMBS journey planner for today and are shown departing/arriving Mons. I cannot find the 4th train.
19852 and 19858 are shown in the NMBS journey planner if you request journeys from Charleroi-Sud to Maubeuge but are not shown as departing Charleroi-Sud. No arrivals are shown.

Re: Klassieke trein België-Parijs

Geplaatst: 20 apr 2022, 15:38
door AlexNL
Ik neem aan dat het doortrekken van de trein Charleroi - Erquelinnes naar Maubeuge betekent dat de verbinding Namen - Maubeuge ook sneuvelt, net als Bergen - Aulnoye-Aymeries?

Re: Klassieke trein België-Parijs

Geplaatst: 20 apr 2022, 17:02
door FLV-FGSP
AlexNL schreef: 20 apr 2022, 15:38 Ik neem aan dat het doortrekken van de trein Charleroi - Erquelinnes naar Maubeuge betekent dat de verbinding Namen - Maubeuge ook sneuvelt, net als Bergen - Aulnoye-Aymeries?
Ja, de huidige IC's verdwijnen.

Re: Klassieke trein België-Parijs

Geplaatst: 18 okt 2022, 21:52
door gpvos
In deze draad wordt beweerd dat er in Jeumont geen omschakelbare bovenleiding meer is. Heeft iemand daar een bron voor? En waar is de spanningssluis precies? Wanneer is dit veranderd?

Op de site met technische data van SNCF Réseau kon ik het niet vinden. Openstreetmap beweert dat de spanning plots van 3000V in 25kV verandert aan de zuidzijde van de brug over de Samber, zonder neutrale zone, dus dat klopt denk ik ook niet helemaal. Deze video, ogenschijnlijk uit 2019, heeft borden "gare commutable" bij station Jeumont: https://youtu.be/Cm1AwC26Fvc .

Re: Klassieke trein België-Parijs

Geplaatst: 30 okt 2022, 14:33
door msts.be
gpvos schreef: 18 okt 2022, 21:52Openstreetmap beweert dat de spanning plots van 3000V in 25kV verandert aan de zuidzijde van de brug over de Samber, zonder neutrale zone, dus dat klopt denk ik ook niet helemaal. Deze video, ogenschijnlijk uit 2019, heeft borden "gare commutable" bij station Jeumont: https://youtu.be/Cm1AwC26Fvc .
Het duurt soms wel eens járen voor iemand opmerkt dat deze of gene bord/paneel niet meer van toepassing is, en het dan wordt weggehaald. IMHO is de omschakelbare bovenleiding in Jeumont buiten dienst, net zoals deze in Quévy. Daarom dat er geen lokwissels meer aan de perrons kunnen uitgevoerd worden zoals toen de nachttrein Parijs-Brussel-Berlijn nog reed (lokwissel in Quévy van BB16000 naar wat er aan Belgische kant beschikbaar was, meestal 1x HLE27). Maar omdat tegenwoordig de kost van een meerspanningloc minder doorweegt dan die van een omschakelbare bovenleiding, is de keuze natuurlijk snel gemaakt..

Wat die "nieuwe" stoptreinen betreft: is het niet interessanter daar Desiro's op in te zetten ? En ja, ik ben er van bewust dat deze geen KVB hebben en een extra uitrusting daarmee de kost & complexiteit doet toenemen. Alternatief kan aan SNCF Réseau gevraagd worden deze grenslijn uit te rusten met ETCS (level 1) ?
Andere optie is dat de SNCF komt met hun Bibi's die TBL1+ hebben (hadden?). Maar die moeten tegen 2025 ook uitgerust zijn met ETCS als ze nog naar België willen komen.. En dan moeten ze op het Belgische stuk onder diesel rijden, wat dezer dagen als des duivels beschouwd wordt.. (op een volledig geëlektrificeerde lijn) :oops:

Re: Klassieke trein België-Parijs

Geplaatst: 30 okt 2022, 15:25
door jan_olieslagers
Openstreetmap beweert dat de spanning plots van 3000V in 25kV verandert aan de zuidzijde van de brug over de Samber, zonder neutrale zone, dus dat klopt denk ik ook niet helemaal.
OSM is een puur amateurproject, met alle voor- en nadelen vandien. Het staat u vrij u aldaar aan te melden, en bij te dragen aan de kwaliteit van de informatie!

Re: Klassieke trein België-Parijs

Geplaatst: 30 okt 2022, 19:43
door Shrek
msts.be schreef: 30 okt 2022, 14:33 Wat die "nieuwe" stoptreinen betreft: is het niet interessanter daar Desiro's op in te zetten ? En ja, ik ben er van bewust dat deze geen KVB hebben en een extra uitrusting daarmee de kost & complexiteit doet toenemen. Alternatief kan aan SNCF Réseau gevraagd worden deze grenslijn uit te rusten met ETCS (level 1) ?
Andere optie is dat de SNCF komt met hun Bibi's die TBL1+ hebben (hadden?). Maar die moeten tegen 2025 ook uitgerust zijn met ETCS als ze nog naar België willen komen.. En dan moeten ze op het Belgische stuk onder diesel rijden, wat dezer dagen als des duivels beschouwd wordt.. (op een volledig geëlektrificeerde lijn) :oops:
SNCF réseau ETCS laten installeren is al even utopisch als Desiros met KVB uitrusten, dat gaat dus niet gebeuren.
De Bibi's zouden (wandelgangengerucht) wel ETCS krijgen, maar gezien deze verbinding voor de SNCF helemaal geen prioriteit heeft zie ik hen geen materieel daarop inzetten.
MS96 zijn inderdaad niet ideaal, maar het is ook niet de allerdrukste S-trein dus ze voldoen wel.

Re: Klassieke trein België-Parijs

Geplaatst: 30 okt 2022, 19:50
door JHS2013
De SNCF moet toch een keer beginnen met ETCS, het kan best een voordeel zijn zo’n lokale lijn met ETCS uit te rusten als proefproject. Daar kunnen dan meteen ESC-tests gedaan worden. Naar mijn weten heeft Frankrijk nog geen N1-lijnen (de vraag is ook maar of ze dat nog willen…)

Re: Klassieke trein België-Parijs

Geplaatst: 30 okt 2022, 20:06
door Shrek
JHS2013 schreef: 30 okt 2022, 19:50 De SNCF moet toch een keer beginnen met ETCS, het kan best een voordeel zijn zo’n lokale lijn met ETCS uit te rusten als proefproject. Daar kunnen dan meteen ESC-tests gedaan worden. Naar mijn weten heeft Frankrijk nog geen N1-lijnen (de vraag is ook maar of ze dat nog willen…)
Jawel, rond Longwy en Thionville ligt er ETCS1.