Klassieke trein België-Parijs

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Shrek »

benimmeg schreef: 24 dec 2021, 17:11 Kan een MS96 eigenlijk tot in Parijs rijden? Of zijn ze maar toegelaten tot net over de grens?
Ik weet niet of het administratief in orde is, maar technisch kan het zeker. De MS96 hebben alle communicatie- en beveiligingssystemen aan boord en hebben de EMC-testen doorstaan om op het Franse netwerk te kunnen rijden.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef: 24 dec 2021, 16:32
trainlovertje schreef: 24 dec 2021, 16:06 Da's wat kort door de bocht, want wie gaat die nieuwe Whalys betalen? Ik kan me moeilijk inbeelden dat die goedkoper is dan de Maubeuge - Parijs de grens over slepen. Het was toch net de bedoeling om met een goedkoper tarief, met de klassieke trein in dit geval, vaker de grens over te steken? Dat kan wel degelijk werken, als die rechtstreekse trein er komt. Om de Whalys en dus de HSL-rijpaden te bekostigen zal de reiziger een stuk dieper in de buidel mogen tasten.
Het verschil is natuurlijk dat de Whalys uit zichzelf mooie inkomsten genereert waarmee je een heel relevant deel van de kosten afdekt. Bij een IC waar niemand op zit - en jij stelt dan nog eens goedkope tarieven voor - zijn er bijna geen inkomsten, dus draait die puur op subsidie.
Wie zegt er trouwens dat het de bedoeling was om op die plaats frequent en aan een spotprijs de grens over te steken? Voor steden waar er vraag is (Luxemburg, Maastricht, Aken, Breda,...) kan zoiets de bedoeling zijn, maar niet voor Maubeuge.
Maar waarom zou er niemand zijn die de grens over gaat via de klassieke lijn en wel via de HSL? Als die langere reistijd samen gaat met lagere prijzen, is er toch zeker een publiek voorhanden? Kijk naar de Izy, die ook nog niet opgedoekt is ondanks COVID-19. Als je per dan de meerkost verdeelt over het aantal reizigers, dan zal die kost toch altijd lager blijven als je de IC doortrekt dan een nieuwe Thalys inleggen?
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 24 dec 2021, 17:16 Er is een publiek voor Charleroi/Mons - Parijs, dat is zeker. Alleen is volgens mij dat publiek groter wanneer ze een snelle verbinding hebben (Parijs-Mons 1u20, Parijs-Charleroi 1u50) dan wanneer hun trein er 2u30 over doet.
Aan die hoge snelheid zijn de tarieven ook beter te verantwoorden, want gaat er echt iemand 50€ betalen voor een Parijs-Charleroi als dat 2u30 duurt?
Dat zullen we nooit weten denk ik want de NMBS doet/deed zijn best om die verbindingen geheim (en dus leeg) te houden. Ik meen ook dat er tarieven waren lager dan 50 euro maar dat kan ik nu dus niet controleren wegens geen treinen.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 24 dec 2021, 18:14 Maar waarom zou er niemand zijn die de grens over gaat via de klassieke lijn en wel via de HSL? Als die langere reistijd samen gaat met lagere prijzen, is er toch zeker een publiek voorhanden? Kijk naar de Izy, die ook nog niet opgedoekt is ondanks COVID-19. Als je per dan de meerkost verdeelt over het aantal reizigers, dan zal die kost toch altijd lager blijven als je de IC doortrekt dan een nieuwe Thalys inleggen?
Je hebt 3 opties he.

-De optie van 2019: IC's met overstap. Dit is nog redelijk eenvoudig te organiseren maar had allesbehalve succes. Je boekt er geen mobiliteitswinst mee (want geen reizigers). Dit is dus puur verlies voor de NMBS.

-De optie van voor 2015: Thalys. Als de overheid het geld op tafel legt is het eenvoudig te organiseren. Er is een duidelijke mobiliteitswinst maar ook een duidelijke kost voor deze winst. Ik heb me laten vertellen dat de treinen 3000-5000€ per rit verlies maakten destijds. Je zal dus een honderdtal reizigers extra nodig hebben om het break-even te maken. Zouden die er vandaag wel zijn?

-De optie rechtstreekse IC. Qua materieel heel moeilijk te organiseren. SNCF heeft niets realistisch dat tot in België kan rijden en anderzijds zie ik hen niet snel Belgisch materieel gaan willen betalen voor inzet tot ver in Frankrijk. Dat je het goedkoop georganiseerd krijgt -en dus lage prijzen kan aanbieden- lijkt mij helemaal niet mogelijk. Rollend materieel specifiek uitrusten voor één of twee ritjes per dag is veel te kostelijk om aan iets lowcost te denken.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door groentje »

De vrees is dat het resultaat de huidige status-quo zal zijn, niets, dus. Reizigers moeten maar naar Rijsen of Brussel reizen, om daar een TGV of Thalys te nemen. Of met de auto net de grens over, natuurlijk, die TER van Maubeuge rijdt ook zonder aansluitende trein vanuit Charleroi, en er is ook een dagelijkse TGV vanuit Valenciennes.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 25 dec 2021, 01:17 De vrees is dat het resultaat de huidige status-quo zal zijn, niets, dus. Reizigers moeten maar naar Rijsen of Brussel reizen, om daar een TGV of Thalys te nemen. Of met de auto net de grens over, natuurlijk, die TER van Maubeuge rijdt ook zonder aansluitende trein vanuit Charleroi, en er is ook een dagelijkse TGV vanuit Valenciennes.
De Thalys destijds had dagelijks ook maar een 200-300 reizigers per dag, als die mensen niet bediend worden of een stukje auto moeten nemen is dat nu ook weer geen ramp. Er zijn andere plaatsen waar er met minder geld meer mensen bediend kunnen worden.
Ik denk dat dat de belangrijkste conclusie hier is: het gaat om een heel zichtbare verbinding, maar met een heel klein belang. Het status quo is dan niet eens zo'n slecht plan als er met het uitgespaarde geld elders nuttige dingen gebeuren.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door TimJ36 »

Brussel - Mons - Saint Quentin - Parijs, zoals Flixtrain het voorstelde lijkt mij de meest haalbare kaart. Je vertrekt vanuit Brussel, en in Mons kunnen de reizigers uit Namen en Charleroi overstappen op de trein naar Parijs.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door overweg13 »

Dat laatste kun je dan weer opvangen door een internationale trein te laten rijden tussen ...Köln - Liège - Namur - Charleroi - Jeumont - Parijs. Ik vind niets uit, die bestonden vroeger ook.
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door jan_olieslagers »

Is het ook niet relevant dat zowel NMBS als SNCF aandeelhouder zijn in Thalys, en dat iedere reiziger meer op een andere België-Parijs een reiziger minder is op de Thalys, en dus altijd in hun nadeel? Thalys is een commerciële onderneming, klassieke treinen zijn een openbare dienst...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 24 dec 2021, 18:14
Maar waarom zou er niemand zijn die de grens over gaat via de klassieke lijn en wel via de HSL? Als die langere reistijd samen gaat met lagere prijzen, is er toch zeker een publiek voorhanden? Kijk naar de Izy, die ook nog niet opgedoekt is ondanks COVID-19. Als je per dan de meerkost verdeelt over het aantal reizigers, dan zal die kost toch altijd lager blijven als je de IC doortrekt dan een nieuwe Thalys inleggen?
Ik heb niet helemaal volledig geantwoord. De reden dat de Izy zo goedkoop kan rijden is omdat die altijd vol zit. De kosten worden verdeeld over 700 passagiers, dan kan het allemaal lowcost. De Franse Ouigo's rijden niet zelden met 1200 passagiers rond om aan hun lage prijzen te geraken. Op Charleroi/Mons-Parijs kan je eerder iets van een 300 reizigers verwachten, dan kan je helemaal niet lowcost gaan.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Shrek »

TimJ36 schreef: 25 dec 2021, 13:40 Brussel - Mons - Saint Quentin - Parijs, zoals Flixtrain het voorstelde lijkt mij de meest haalbare kaart. Je vertrekt vanuit Brussel, en in Mons kunnen de reizigers uit Namen en Charleroi overstappen op de trein naar Parijs.
Maar dat was vanuit een concurrentiemodel, waar ze waarschijnlijk zelf ook wel van inzagen dat het kansloos was. De NMBS wil uiteraard geen zinloos driedubbel aanbod creëren op de route Parijs-Brussel, de enige vraag is om reizigers uit Henegouwen richting Parijs te krijgen.
overweg13 schreef: 25 dec 2021, 13:45 Dat laatste kun je dan weer opvangen door een internationale trein te laten rijden tussen ...Köln - Liège - Namur - Charleroi - Jeumont - Parijs. Ik vind niets uit, die bestonden vroeger ook.
Maar reizigers uit Keulen en Luik hebben tegenwoordig al een heel goede Thalys-verbinding via Brussel, die gaan geen tragere trein over de dorsale nemen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door overweg13 »

Shrek schreef: 25 dec 2021, 14:49
Maar reizigers uit Keulen en Luik hebben tegenwoordig al een heel goede Thalys-verbinding via Brussel, die gaan geen tragere trein over de dorsale nemen.
Dat is nu net het bevreemdende aan deze topic. Wat je hier schrijft, denk ik al sinds het begin van deze draad, maar dan toegepast op Brussel-Parijs.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Shrek »

overweg13 schreef: 25 dec 2021, 18:43
Shrek schreef: 25 dec 2021, 14:49
Maar reizigers uit Keulen en Luik hebben tegenwoordig al een heel goede Thalys-verbinding via Brussel, die gaan geen tragere trein over de dorsale nemen.
Dat is nu net het bevreemdende aan deze topic. Wat je hier schrijft, denk ik al sinds het begin van deze draad, maar dan toegepast op Brussel-Parijs.
Daarom is volgens mij de probleemstelling enkel om de Henegouwse reizigers in Parijs te krijgen, maar sommigen hier willen er om onduidelijke redenen Brussel-Parijs bij betrekken.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door groentje »

Shrek schreef: 25 dec 2021, 14:45
trainlovertje schreef: 24 dec 2021, 18:14
Maar waarom zou er niemand zijn die de grens over gaat via de klassieke lijn en wel via de HSL? Als die langere reistijd samen gaat met lagere prijzen, is er toch zeker een publiek voorhanden? Kijk naar de Izy, die ook nog niet opgedoekt is ondanks COVID-19. Als je per dan de meerkost verdeelt over het aantal reizigers, dan zal die kost toch altijd lager blijven als je de IC doortrekt dan een nieuwe Thalys inleggen?
Ik heb niet helemaal volledig geantwoord. De reden dat de Izy zo goedkoop kan rijden is omdat die altijd vol zit. De kosten worden verdeeld over 700 passagiers, dan kan het allemaal lowcost. De Franse Ouigo's rijden niet zelden met 1200 passagiers rond om aan hun lage prijzen te geraken. Op Charleroi/Mons-Parijs kan je eerder iets van een 300 reizigers verwachten, dan kan je helemaal niet lowcost gaan.
Maar je hebt geen 300 reizigers per dag vanuit Charleroi en co nodig, die (en meer) laadt die trein wel op in de tussenliggende Franse stations. Iets wat Izy niet kan. En akkoord dat je geen trein zou inleggen om pakweg Charleroi of Mons met Saint-Quentin of Compiègne te verbinden, die vraag rechtvaardigt geen trein, maar als die extra reizigers oplevert naar Parijs, kunnen die enkele reizigers op tussenliggende trajecten er wel van mee profiteren.
En waarom zou een prijsbreker geen potten kunnen breken? Zouden er niet nog veel meer reizigers zijn als de prijzen zouden dalen? We zien zoiets nu toch opduiken op Parijs-Milaan, waar Trenitalia de prijzen voor de reizigers, ook bij SNCF, in elkaar heeft doen zakken, ook de TGV kan je nu nemen vanaf €29... Eerder gebeurde iets vergelijkbaar op verbindingen in Tsjechië, waar RegioJet en Leo Express begonnen concurreren, Zweden, en in Italië zelf, waar NTV actief is op de markt van snelle treinen. En met positieve gevolgen voor het aantal reizigers, dat steeg telkens aanzienlijk, waardoor ook de gevestigde vervoerders meer reizigers hadden en zich daarmee goed recht konden houden... Ik ben eerlijk gezegd benieuwd wat er zou gebeuren mocht een Flixtrain, of Trenitalia, rechtstreeks concurrentie aangaan met Thalys.
Telkenmale komen we op hetzelfde uit, ik geloof dat een uitgebreider aanbod reizigers kan lokken die we vandaag niet zien, omdat ze de trein te duur achten (zeker met een gezin tikken tickets aardig aan), niet flexibel genoeg (met maar 2 potentiële verbindingen per dag moet het al net passen wat je wil doen), te onbetrouwbaar (een extra overstap betekent ook extra onzekerheid), of zelfs te onbekend En uiteraard was Corona niet meteen een topmoment om een nieuwe verbinding te lanceren...
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door desirootje »

Zeker voor jongere mensen wordt de prijs doorslaggevend, niet iedereen heeft zo veel geld of wilt er zoveel voor uitgeven. Tegelijkertijd zijn coaches nog niet bekend genoeg in België en worden ze als oncomfortabel gezien omdat het bussen zijn. Mensen willen groen zijn en dus niet vliegen naar Berlijn of rijden naar Parijs, maar willen ook geen fortuin uitgeven.
Voor Brussel Parijs heb je ook nog een extra pull factor, op zelf rijden en coach na is het wss de goedkoopste optie, maar niemand wilt Parijs binnen rijden, naar Brussel pendelen is voor veel mensen al te veel, laat staan toertjes rijden rond de arc de triomphe, en je staat al snel te wachten op het perron. Als men dit slim aanpakt door op een ander moment te rijden dan de IZY krijg je ook mensen van buiten de omgeving van de Waalse as mee.
Plaats reactie