Klassieke trein België-Parijs

Dewi
Berichten: 38
Lid geworden op: 28 aug 2019, 22:31

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Dewi »

desirootje schreef: 22 mar 2022, 22:43 daarmee los je weinig op, het splitsen in Kortrijk tijdens de spits zal buffertijd vragen, wat dan op die verbinding gegeven zal worden op alle momenten om de trein betrouwbaar te houden, hij vertrekt altijd exact op dat uur, dat is waar men over klaagt in Hasselt op de IC Gent-Tongeren, het enige dat je dan doet is de betrouwbaarheid verhogen doordat die buiten de spits die buffer kan gebruiken om vertragingen in te halen.
Ik denk ook dat de NMBS ze echt wilt loskoppelen omdat 4 MR96's niet genoeg is, toch niet voor lang, die verbinding is al langer vertragingsgevoelig waarom zou dat nu een probleem zijn, het aantal reizigers daarentegen blijft stijgen.
Dat is niet wat ik bedoelde. Nee, ik pleit er niet voor om te raken aan de cadans. Ja de verbindingen naar Poperinge en Lille moeten op termijn van elkaar losgekoppeld worden, wat die derde trein mogelijk maakt. Maar in afwachting daarvan, als er echt een prangend capaciteitsprobleem is, wat belet er ons om tijdens de drukke uren 4xMS96 te gebruiken ipv de 3xMS96 nu? Je verliest niets ten opzichte van de huidige situatie. Ik heb geen technische expertise, maar lees op wikipedia dat dit kan. Zijn de perrons te kort? Niet genoeg materieel?

Zijn er objectieve cijfers te vinden over het capaciteitstekort? En over hoe vaak er vertragingen zijn voor deze verbinding in vergelijking met andere?
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Ducktape »

Dewi schreef: 23 mar 2022, 08:39
desirootje schreef: 22 mar 2022, 22:43 daarmee los je weinig op, het splitsen in Kortrijk tijdens de spits zal buffertijd vragen, wat dan op die verbinding gegeven zal worden op alle momenten om de trein betrouwbaar te houden, hij vertrekt altijd exact op dat uur, dat is waar men over klaagt in Hasselt op de IC Gent-Tongeren, het enige dat je dan doet is de betrouwbaarheid verhogen doordat die buiten de spits die buffer kan gebruiken om vertragingen in te halen.
Ik denk ook dat de NMBS ze echt wilt loskoppelen omdat 4 MR96's niet genoeg is, toch niet voor lang, die verbinding is al langer vertragingsgevoelig waarom zou dat nu een probleem zijn, het aantal reizigers daarentegen blijft stijgen.
Dat is niet wat ik bedoelde. Nee, ik pleit er niet voor om te raken aan de cadans. Ja de verbindingen naar Poperinge en Lille moeten op termijn van elkaar losgekoppeld worden, wat die derde trein mogelijk maakt. Maar in afwachting daarvan, als er echt een prangend capaciteitsprobleem is, wat belet er ons om tijdens de drukke uren 4xMS96 te gebruiken ipv de 3xMS96 nu? Je verliest niets ten opzichte van de huidige situatie. Ik heb geen technische expertise, maar lees op wikipedia dat dit kan. Zijn de perrons te kort? Niet genoeg materieel?

Zijn er objectieve cijfers te vinden over het capaciteitstekort? En over hoe vaak er vertragingen zijn voor deze verbinding in vergelijking met andere?
Met 4 DMT's ben je niets, dat is een 320m lange trein, dat past niet aan het perron in Kortrijk (zelfs niet in Berchem of Gent), waardoor een (ont)koppeling onmogelijk is.
260689
Berichten: 3302
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door 260689 »

Ducktape schreef: 23 mar 2022, 12:15
Dewi schreef: 23 mar 2022, 08:39
desirootje schreef: 22 mar 2022, 22:43 daarmee los je weinig op, het splitsen in Kortrijk tijdens de spits zal buffertijd vragen, wat dan op die verbinding gegeven zal worden op alle momenten om de trein betrouwbaar te houden, hij vertrekt altijd exact op dat uur, dat is waar men over klaagt in Hasselt op de IC Gent-Tongeren, het enige dat je dan doet is de betrouwbaarheid verhogen doordat die buiten de spits die buffer kan gebruiken om vertragingen in te halen.
Ik denk ook dat de NMBS ze echt wilt loskoppelen omdat 4 MR96's niet genoeg is, toch niet voor lang, die verbinding is al langer vertragingsgevoelig waarom zou dat nu een probleem zijn, het aantal reizigers daarentegen blijft stijgen.
Dat is niet wat ik bedoelde. Nee, ik pleit er niet voor om te raken aan de cadans. Ja de verbindingen naar Poperinge en Lille moeten op termijn van elkaar losgekoppeld worden, wat die derde trein mogelijk maakt. Maar in afwachting daarvan, als er echt een prangend capaciteitsprobleem is, wat belet er ons om tijdens de drukke uren 4xMS96 te gebruiken ipv de 3xMS96 nu? Je verliest niets ten opzichte van de huidige situatie. Ik heb geen technische expertise, maar lees op wikipedia dat dit kan. Zijn de perrons te kort? Niet genoeg materieel?

Zijn er objectieve cijfers te vinden over het capaciteitstekort? En over hoe vaak er vertragingen zijn voor deze verbinding in vergelijking met andere?
Met 4 DMT's ben je niets, dat is een 320m lange trein, dat past niet aan het perron in Kortrijk (zelfs niet in Berchem of Gent), waardoor een (ont)koppeling onmogelijk is.
4 DMT'S passen wel aan het perron in Kortrijk hoor. Neem nu spoor 1, 3 en 8. Deze zijn lang genoeg. Voor Gent-Sint-Pieters en Dampoort is dat ook geen probleem. Maar Waregem zouden de laatste 2 rijtuigen al niet aan het perron komen. Om maar te zwijgen van Lokeren en Sint Niklaas. Vroeger waren de treinen in de spits met 4x DMT'S. maar dan zit je in het merendeel van uw stops met rijtuigen die niet aan het perron komen en dat is beter te voorkomen.

Ik ben voorstander om de IC Antwerpen - Gent - Kortrijk - Lille te behouden omdat die een internationale trein blijft die de grote steden aandoet. Dan zou ik opteren voor de stop in Waregem eruit te halen. Dan een IC Poperinge - Kortrijk - Gent daar de meeste mensen tot Gent rijden. Als laatste de huidige Kortrijk - Gent - Brussel - Leuven - Luik - Welkenreadt maar dan een hele dag door en sommige niet beperken tot Leuven/Schaarbeek. Mensen van de L69 moesten zowiezo al overstappen voor Brussel. Met uitzondering van de 2 P-treintjes naar Schaarbeek
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Terminus »

Toen ik nog studeerde (15 jaar geleden intussen) reed de IC7** met vertrek in Antwerpen-Centraal om iets na 7u 's ochtends met 4MR96 ;)
desirootje
Berichten: 644
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door desirootje »

260689 schreef: 23 mar 2022, 13:01 Ik ben voorstander om de IC Antwerpen - Gent - Kortrijk - Lille te behouden omdat die een internationale trein blijft die de grote steden aandoet. Dan zou ik opteren voor de stop in Waregem eruit te halen.
Ik ga daar niet mee akkoord met bijna 2000 reizigers in 2020 is Waregem ver van een klein station en verdient het heus wel een 2e trein per uur, ik zou eerder een halte toevoegen in Deinze omdat men daar zo een slechte spreiding heeft dan die in Waregem eruit halen, als dat technisch gezien mogelijk is.
Een te kort perron is zeker ook geen probleem zolang er geen overweg is, tijdens de spits elders is dat de gewoonste zaak, en met maar 2 rijtuigen die te lang zijn kunnen mensen uit het laatste stel nog steeds uit stappen als ze snel genoeg zijn.
Uit het vorige 3-jaren plan kan je ook afleiden dat de NMBS niet graag meer service vermindert, men gaat die IC niet Waregem doen overslaan voordat er een 3e trein rijdt.
260689
Berichten: 3302
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door 260689 »

desirootje schreef: 23 mar 2022, 22:11
260689 schreef: 23 mar 2022, 13:01 Ik ben voorstander om de IC Antwerpen - Gent - Kortrijk - Lille te behouden omdat die een internationale trein blijft die de grote steden aandoet. Dan zou ik opteren voor de stop in Waregem eruit te halen.
Ik ga daar niet mee akkoord met bijna 2000 reizigers in 2020 is Waregem ver van een klein station en verdient het heus wel een 2e trein per uur, ik zou eerder een halte toevoegen in Deinze omdat men daar zo een slechte spreiding heeft dan die in Waregem eruit halen, als dat technisch gezien mogelijk is.
Een te kort perron is zeker ook geen probleem zolang er geen overweg is, tijdens de spits elders is dat de gewoonste zaak, en met maar 2 rijtuigen die te lang zijn kunnen mensen uit het laatste stel nog steeds uit stappen als ze snel genoeg zijn.
Uit het vorige 3-jaren plan kan je ook afleiden dat de NMBS niet graag meer service vermindert, men gaat die IC niet Waregem doen overslaan voordat er een 3e trein rijdt.
Waregem zal zijn 2e trein hebben met de nieuwe IC Poperinge - Kortrijk - Gent samen met de IC Kortrijk - Brussel - Welkenreadt.
benimmeg
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:52
Contacteer:

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door benimmeg »

Ik ben dan weer voorstander om de Lille-Kortrijk door te trekken naar Gent. Maar zolang de werken in Gent niet klaar zijn mag ik blijven dromen.
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Ducktape »

260689 schreef: 23 mar 2022, 13:01
Ducktape schreef: 23 mar 2022, 12:15
Dewi schreef: 23 mar 2022, 08:39

Dat is niet wat ik bedoelde. Nee, ik pleit er niet voor om te raken aan de cadans. Ja de verbindingen naar Poperinge en Lille moeten op termijn van elkaar losgekoppeld worden, wat die derde trein mogelijk maakt. Maar in afwachting daarvan, als er echt een prangend capaciteitsprobleem is, wat belet er ons om tijdens de drukke uren 4xMS96 te gebruiken ipv de 3xMS96 nu? Je verliest niets ten opzichte van de huidige situatie. Ik heb geen technische expertise, maar lees op wikipedia dat dit kan. Zijn de perrons te kort? Niet genoeg materieel?

Zijn er objectieve cijfers te vinden over het capaciteitstekort? En over hoe vaak er vertragingen zijn voor deze verbinding in vergelijking met andere?
Met 4 DMT's ben je niets, dat is een 320m lange trein, dat past niet aan het perron in Kortrijk (zelfs niet in Berchem of Gent), waardoor een (ont)koppeling onmogelijk is.
4 DMT'S passen wel aan het perron in Kortrijk hoor. Neem nu spoor 1, 3 en 8. Deze zijn lang genoeg. Voor Gent-Sint-Pieters en Dampoort is dat ook geen probleem. Maar Waregem zouden de laatste 2 rijtuigen al niet aan het perron komen. Om maar te zwijgen van Lokeren en Sint Niklaas. Vroeger waren de treinen in de spits met 4x DMT'S. maar dan zit je in het merendeel van uw stops met rijtuigen die niet aan het perron komen en dat is beter te voorkomen.

Ik ben voorstander om de IC Antwerpen - Gent - Kortrijk - Lille te behouden omdat die een internationale trein blijft die de grote steden aandoet. Dan zou ik opteren voor de stop in Waregem eruit te halen. Dan een IC Poperinge - Kortrijk - Gent daar de meeste mensen tot Gent rijden. Als laatste de huidige Kortrijk - Gent - Brussel - Leuven - Luik - Welkenreadt maar dan een hele dag door en sommige niet beperken tot Leuven/Schaarbeek. Mensen van de L69 moesten zowiezo al overstappen voor Brussel. Met uitzondering van de 2 P-treintjes naar Schaarbeek
Ik heb even opgezocht wat de nuttige perronlengte is op de sporen 1, 3 en 8 in Kortrijk, en het is toch niet evident om daar zo'n trein aan het perron te krijgen. Spoor 1 is maar 258m, spoor 3 is 394m en spoor 8 350m. Op de 3 en de 8 kan het dus, maar om van de 8 naar L69 te gaan moet je wel alle sporen kruisen aan de Westkant van Kortrijk, iets wat Infrabel ongetwijfeld niet graag gaat hebben, dus schiet enkel nog spoor 3 over. Maar daar schat ik de kansen ook laag voor in, moesten er problemen zijn (en ook onmogelijk momenteel, want de kruising van de 7xx is tussen Kortrijk en Y.Zandberg, maar die heeft regelmatig toch eens vertraging in Kortrijk waardoor je perron bezet is). Uitzonderlijk doorrijden tot Poperinge kan ook niet want daar is de nuttige lengte maar 285m.

Gent-Dampoort is geen probleem richting Lokeren, maar wel richting Sint-Pieters, met maar een goeie 275m perron die bruikbaar is.
Gent-Sint-Pieters zou passen op de nieuwe perrons, maar op de oude waar de 7xx normaal altijd stopt gaat dat op de meeste perrons ook net niet passen denk ik.

Door de installatie van ETCS is in zowat elk station in België de nuttige perronlengte (de lengte tussen de uitritseinen in de beide richtingen) korter geworden. Indien een trein toch door het rood rijdt tegen de release speed (max 25 km/h) zou het onmogelijk mogen zijn om tot aan de 1ste wissel te rijden, waardoor alle seinen dus verder opwaarts van de wissel geplaatst worden.

Zoals Terminus schrijft was dat 15 jaar geleden nog wel mogelijk blijkbaar, maar de nuttige perronlengte is er sindsdien enkel op achteruit gegaan. Om dus maar te zeggen dat zo'n lange trein geen evidentie is...

Verder ben ik wel akkoord met je voorstellen qua verbindingen.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Davy »

Gisteren kon ik in ieder geval zelf vaststellen dat de 700 heel druk is in de spits, van Sint-Niklaas tot Kortrijk zat de trein de hele tijd vol.
Wel is het aandeel doorgaande reizigers niet het grootste aandeel: in Gent stapt veel af en komen er net zoveel weer bij.
260689
Berichten: 3302
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door 260689 »

Davy schreef: 24 mar 2022, 12:23 Gisteren kon ik in ieder geval zelf vaststellen dat de 700 heel druk is in de spits, van Sint-Niklaas tot Kortrijk zat de trein de hele tijd vol.
Wel is het aandeel doorgaande reizigers niet het grootste aandeel: in Gent stapt veel af en komen er net zoveel weer bij.
Vandaar dat die 3 trein Poperinge - Gent moet worden. Dan zitten de mensen direct juist voor Poperinge. Tussen Antwerpen en Gent zijn er voldoende verbindingen om de mensen op een deftige manier te transporteren.

@Ducktupe: ik heb 6,5jaar in Kortrijk gewerkt als rangeerder en ik heb toen 4xdmt's met de 77 van spoor 1 moeten evacueren daar het 4 kapotte stellen waren. Moet er wel bij zeggen dat dit voor de werken waren. En in 3 jaar kan er inderdaad heel veel veranderen. Dank u voor de opheldering alvast 😉
Dewi
Berichten: 38
Lid geworden op: 28 aug 2019, 22:31

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Dewi »

Davy schreef: 24 mar 2022, 12:23 Gisteren kon ik in ieder geval zelf vaststellen dat de 700 heel druk is in de spits, van Sint-Niklaas tot Kortrijk zat de trein de hele tijd vol.
Wel is het aandeel doorgaande reizigers niet het grootste aandeel: in Gent stapt veel af en komen er net zoveel weer bij.
Was dat 's ochtends? Ik zat gisteren op de trein van 7u36 in GSP en die reed met verminderde samenstelling, 2xMS96 in plaats van 3.
Er stapt veel volk op in GSP, maar zolang er geen verminderde samenstelling is, heb ik doorgaans geen probleem om een zitplaats te vinden. Soms (maar niet vaak) zie ik mensen (vnl. schoolgaande jeugd) blijven recht staan op het stukje tussen Waregem en Kortrijk, zoals gisteren met de 2xMS96. Ik heb wel de indruk dat het wel nog steeds iets minder druk is dan van voor de pandemie.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door rdv »

De Waalse treinen naar Noord-Frankrijk worden afgeschaft tijdens de Paasvakantie.
Zou dat geen ideale periode zijn om daar promotie voor te maken?
De Thalyssen zitten goed vol met toeristen deze vakantie (toch voor de last-minute ritten die ik zou doen).
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Shrek »

Het gerucht gaat de ronde dat vanaf december de L-treinen Charleroi-Erquelinnes verlengd zouden worden tot Maubeuge ter vervanging van beide IC's. Mons-Maubeuge verdwijnt dus ten voordele van een veel frequentere (maar tragere) Charleroi-Maubeuge.
260689
Berichten: 3302
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door 260689 »

Shrek schreef: 15 apr 2022, 04:02 Het gerucht gaat de ronde dat vanaf december de L-treinen Charleroi-Erquelinnes verlengd zouden worden tot Maubeuge ter vervanging van beide IC's. Mons-Maubeuge verdwijnt dus ten voordele van een veel frequentere (maar tragere) Charleroi-Maubeuge.
Wil dit zeggen dat ze daar met DMT'S zullen rijden op die verbinding?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Shrek »

260689 schreef: 15 apr 2022, 05:57
Shrek schreef: 15 apr 2022, 04:02 Het gerucht gaat de ronde dat vanaf december de L-treinen Charleroi-Erquelinnes verlengd zouden worden tot Maubeuge ter vervanging van beide IC's. Mons-Maubeuge verdwijnt dus ten voordele van een veel frequentere (maar tragere) Charleroi-Maubeuge.
Wil dit zeggen dat ze daar met DMT'S zullen rijden op die verbinding?
Ja, dat moet dan wel.
Plaats reactie