Klassieke trein België-Parijs

Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door overweg13 »

Als het over de IC's 51** gaat: die rijdt wel degelijk via Zottegem en Oudenaarde. De IC 4* gaat van Welkenraedt, Leuven of Schaarbeek via Gent naar Kortrijk.
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3496
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door jan_olieslagers »

Ja, ik was er efkes niet, 'k had het al terug weg gedaan. :bloos:
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
desirootje
Berichten: 644
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door desirootje »

jan_olieslagers schreef: 21 mar 2022, 17:58 Ja, sorry hoor, ik begrijp u wel. Maar het komt er op aan om nieuwe gebruikers te winnen voor de trein - weliswaar zonder bestaande kliënteel bij het groot vuil te zetten. De reizigers uit uw voorbeeld zullen minder problemen maken van een overstap in Kortrijk, lijkt me.

Om terug te keren op de eerdere discussie: ik zie wel iets in het idee van Steve om de (Schaarbeek)-Brussel-Kortrijk door te trekken tot Poperinge. Dat heeft als grootste nadeel dat er geen direkte verbinding Poperinge-Gent meer is, maar biedt daartegenover wel directe dienst Poperinge-Brussel. En dan een sneldienst Antwerpen-Gent-Kortrijk-Rijsel met beperkte capaciteit, dat zou een sukses moeten zijn. Als er dan nog een Poperinge-Kortrijk-Gent bij kan is het plaatje compleet, maar daarvoor moet er extra materiaal gevonden, en personeel, en rijpaden. En ook zo'n trein zou in de dualiteit vallen van veel capaciteit nodig tussen Gent en Kortrijk maar veel minder tussen Poperinge en Kortrijk.
Als ik me niet vergis reden de treinen uit Poperinge vroeger door via Zottegem naar Brussel en heeft men dat veranderd door het groot aantal overstappers, begrijpelijk met hoever Menen nu wel niet is van Brussel in vergelijking tot Gent, laat staan Ieper of Poperinge, terwijl Oudenaarde en Zottegem nu ook weer niet de steden zijn waar men massaal werk gaat zoeken.
Die beperkte Lille-Antwerpen zie ik enkel werken als er een 3e trein komt op Kortrijk-Gent die max 5 minuten voor de Lille-Antwerpen rijdt zodat de meeste mensen op een trein zitten met capaciteit, en iets soort gelijkaardigs voor Gent-Antwerpen.
Ik zou ook niet willen weten hoe men reageert op de downgrade van MR96's naar M4'en.
PS. weet er iemand welk materieel de 51xx / IC13 gaat krijgen om van die M4'en af te geraken, of gwn de overschotjes voor het moment?
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door groentje »

overweg13 schreef: 21 mar 2022, 16:27
Steve schreef: 21 mar 2022, 15:19 En is er vanuit de NMBS en/of België nooit aangedrongen op een oplossing daarvoor? Het is toch onvoorstelbaar dat je zowel in Luxemburg als in Rijsel geconfronteerd wordt met zulke belachelijke beperkingen die een flinke hypotheek leggen op het binnenlandse aanbod, want in beide gevallen gaat het om uitlopers van hoofdassen.
Conclusie: knip die verbindingen, resp. in Arlon en Kortrijk en bied aan de Belgische reizigers aan waar ze recht op hebben. Ik begrijp die obsessie met grensoverschrijdende (hm...) verbindingen in dit forum niet.
Dus druk je mensen die net de grens over moeten, de auto in. Want voor hen maakt het geen verschil waar ze rijden, ze merken de grens zelfs amper op (behalve misschien naar Nederland, waar de kwaliteit van het wegdek veel beter is :mrgreen: ). Het lijkt me net logisch dat je denkt in goede knooppunten, en dan is net voor zo'n knooppunt keren omdat er een landsgrens tussen zit, zeer contraproductief.
De metropool Rijsel is bovendien de grootste stad in de buurt van Kortrijk, Moeskroen, Doornik... Landsgrenzen worden onbelangrijker voor steeds meer mensen, er werken honderden Noord-Fransen in de Zuid-West-Vlaamse industrie, maar ook omgekeerd gaan er heel wat mensen dagelijks de grens over. Alleen voor het openbaar vervoer lijkt die grens net te verharden...
desirootje
Berichten: 644
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door desirootje »

groentje schreef: 21 mar 2022, 22:36
overweg13 schreef: 21 mar 2022, 16:27
Steve schreef: 21 mar 2022, 15:19 En is er vanuit de NMBS en/of België nooit aangedrongen op een oplossing daarvoor? Het is toch onvoorstelbaar dat je zowel in Luxemburg als in Rijsel geconfronteerd wordt met zulke belachelijke beperkingen die een flinke hypotheek leggen op het binnenlandse aanbod, want in beide gevallen gaat het om uitlopers van hoofdassen.
Conclusie: knip die verbindingen, resp. in Arlon en Kortrijk en bied aan de Belgische reizigers aan waar ze recht op hebben. Ik begrijp die obsessie met grensoverschrijdende (hm...) verbindingen in dit forum niet.
Dus druk je mensen die net de grens over moeten, de auto in. Want voor hen maakt het geen verschil waar ze rijden, ze merken de grens zelfs amper op (behalve misschien naar Nederland, waar de kwaliteit van het wegdek veel beter is :mrgreen: ). Het lijkt me net logisch dat je denkt in goede knooppunten, en dan is net voor zo'n knooppunt keren omdat er een landsgrens tussen zit, zeer contraproductief.
De metropool Rijsel is bovendien de grootste stad in de buurt van Kortrijk, Moeskroen, Doornik... Landsgrenzen worden onbelangrijker voor steeds meer mensen, er werken honderden Noord-Fransen in de Zuid-West-Vlaamse industrie, maar ook omgekeerd gaan er heel wat mensen dagelijks de grens over. Alleen voor het openbaar vervoer lijkt die grens net te verharden...
Hij zegt niet dat we ze niet kunnen gebruiken, maar als men moet kiezen tussen 2 MR96's tussen Antwerpen en Gent en Gent en Kortrijk midden in de spits of een overstap in Kortrijk is de keuze snel gemaakt.
Als men kan kiezen tussen een stam van 6 M7 op Namen-Brussel in de spits of een overstap in Aarlen geldt hetzelfde principe.
Er moet medewerking vanuit de SNCF en CFL komen die de eisen van het Belgische net begrijpen en hun infrastructuur en aan willen doen aanpassen. De pendelaar is nog steeds een van de, mss nog steeds de meest belangrijke klant van de NMBS, niet de internationale zakenman/vrouw, dus als men knopen moet doorhakken weten we welke keuze genomen wordt.
Men moet niet steeds verwachten dat we van alles gaan proberen prutsen om het te doen werken als er geen samenwerking is, we leggen onszelf in knopen om iedereen blij te maken op manieren die niet gezond zijn.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Davy »

De vrijetijdsreiziger wordt ook steeds belangrijker en er is nog zeer veel te winnen daar. Dat dringt nog niet overal goed door heb ik het idee, ook in deze discussie zie ik dat: het wat enge denken dat treinreizigers alleen werkpendelaars, scholieren en wat zakenlui zijn.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door groentje »

En de dagelijkse pendelaar gaat zelfs nog minder belangrijk worden, met toegenomen thuiswerken. En los daarvan, er wordt ook steeds vaker over de grens gewerkt, waarom zou iemand uit Marbehan moeten overstappen om in Luxemburg te moeten gaan werken, maar de Arlonees vanzelfsprekend een rechtstreekse verbinding naar Brussel moeten hebben?
Jullie hebben wél een punt dat we deels afhankelijk zijn van de medewerking van de naburige netten, en die is... niet altijd even betrokken, om het voorzichtig uit te drukken, maar in een steeds eengemaakter Europa zullen er snel meer Kortrijkzanen naar Rijsel gaan werken als naar Brussel, lijkt me.
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door BlackEagle »

Brussel-Luxemburg is wel een ander soort verbinding dan Antwerpen-Rijsel, lijkt mij. De eerste is de enige verbinding vanuit een groot deel van België naar de hoofdstad van een naburig land. De tweede is een secundaire verbinding waar voor Belgische reizigers veel alternatieven zijn: voor Brusselaars en verder de TGV en de Eurostar en voor Wallonië de IC over de Waalse as. Blijft over: korte afstands-grensverkeer uit Zuid-West-Vlaanderen (waarvoor een pendel Kortrijk-Rijsel voldoende is) en een beperkt aantal reizigers uit Gent en (eventueel) Antwerpen. Maar van dat laatste is wel duidelijk dat de overgrote meerderheid van de reizigers op de IC van/naar Poperinge reist en niet van/naar Lille. Dus een korte verbinding Kortrijk-Rijsel met goede overstappen in Kortrijk is best te verdedigen, terwijl het inkorten van de IC Brussel-Luxemburg tot Aarlen veel meer mensen zal benadelen en een grotere impact heeft.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door groentje »

Klopt, maar ik maakte de vergelijking niet met de knip in Luxemburg. En ik zou de vraag toch ook niet onderschatten, hoor, er blijven toch wel behoorlijk wat reizigers zitten tot in Frankrijk. Dus ja, ik hoop dat we iets kunnen doen met een eventuele derde verbinding Gent-Kortrijk die ook veelgevraagd is...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Shrek »

Ik ben dan wel de grootste tegenstander om lege treinen naar Franse provinciestadjes te sturen, maar Lille is wel een heel andere situatie. Daar is er absoluut wel een beduinde vraag van/naar België en moeten de spoorwegen dan ook voor aanbod zorgen.
De grootste vraag naar Lille vanuit het noorden komt volgens mij uit Kortrijk, Gent en Brugge. Die laatste stad heeft al lang geen rechtstreekse verbinding meer met Lille, maar zou er wel één kunnen gebruiken. Dit zou een goed alternatief kunnen zijn voor de rechtstreekse naar Gent, die vanaf Kortrijk inderdaad veel meer capaciteit nodig heeft. Een Brugge-Kortrijk-Moeskroen-Lille moet uiteraard wel kopmaken in Kortrijk, maar dat is nog steeds eenvoudiger dan (ont-)koppelen.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door TimJ36 »

De optie Brugge - Kortrijk - Lille heeft bij mij de voorkeur op de ontkoppeling Antwerpen - Poperinge / Lille, voor de redenen die Schrek hierboven aanhaalt.

In het weekend moet de trein Brugge - Kortrijk moet dan wel weer ieder uur rijden in plaats van om de 2 uur.
desirootje
Berichten: 644
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door desirootje »

Het keren zal waarschijnlijk niet zo veel meer tijd in beslag nemen dan het koppelen dus zo gek is dat idee nog niet...
Dewi
Berichten: 38
Lid geworden op: 28 aug 2019, 22:31

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Dewi »

Tja, ik kan moeilijk zeggen dat ik dat een goede oplossing zou vinden, daar ik pendel tussen Gent en Rijsel. En ik ben heus niet de enige hoor!

De enige echt goede oplossing die ik zie is de derde trein tussen Gent en Kortrijk. Dat laat toe om niet meer te splitsen, geen kop te maken, en het verhoogt de capaciteit. Die oplossing staat, zo ik begrijp, ook hoog aangeduid bij de NMBS om te verwezenlijken, maar wordt voorlopig gehinderd door de werken in Gent-Sint-Pieters.

Ideaal zou er een tweede trein tussen Rijsel en Kortrijk rijden. De Fransen willen dat namelijk ook sowieso. Die kan dan verder rijden naar Brugge. Er rijden nu ook tijdens de spits enkele SNCF treinen tussen Lille Flandres en Tourcoing. Die zouden bijvoorbeeld kunnen worden doorgetrokken tot Kortrijk/Brugge (met NMBS MS96 materieel dan).

Is het niet mogelijk om tijdens de spitsuren met 4xMS96 te rijden tussen Kortrijk en Antwerpen, en dan splitsen in Kortrijk?
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door TimJ36 »

Dewi schreef: 22 mar 2022, 20:17 De enige echt goede oplossing die ik zie is de derde trein tussen Gent en Kortrijk.
Deze trein is ook in de running als verlenging op de Brugge - Kortrijk.
Roeselare, Izegem en Ingelmunster willen graag een rechtstreekse verbinding met Gent.
desirootje
Berichten: 644
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door desirootje »

Dewi schreef: 22 mar 2022, 20:17 Tja, ik kan moeilijk zeggen dat ik dat een goede oplossing zou vinden, daar ik pendel tussen Gent en Rijsel. En ik ben heus niet de enige hoor!

De enige echt goede oplossing die ik zie is de derde trein tussen Gent en Kortrijk. Dat laat toe om niet meer te splitsen, geen kop te maken, en het verhoogt de capaciteit. Die oplossing staat, zo ik begrijp, ook hoog aangeduid bij de NMBS om te verwezenlijken, maar wordt voorlopig gehinderd door de werken in Gent-Sint-Pieters.

Ideaal zou er een tweede trein tussen Rijsel en Kortrijk rijden. De Fransen willen dat namelijk ook sowieso. Die kan dan verder rijden naar Brugge. Er rijden nu ook tijdens de spits enkele SNCF treinen tussen Lille Flandres en Tourcoing. Die zouden bijvoorbeeld kunnen worden doorgetrokken tot Kortrijk/Brugge (met NMBS MS96 materieel dan).

Is het niet mogelijk om tijdens de spitsuren met 4xMS96 te rijden tussen Kortrijk en Antwerpen, en dan splitsen in Kortrijk?
daarmee los je weinig op, het splitsen in Kortrijk tijdens de spits zal buffertijd vragen, wat dan op die verbinding gegeven zal worden op alle momenten om de trein betrouwbaar te houden, hij vertrekt altijd exact op dat uur, dat is waar men over klaagt in Hasselt op de IC Gent-Tongeren, het enige dat je dan doet is de betrouwbaarheid verhogen doordat die buiten de spits die buffer kan gebruiken om vertragingen in te halen.
Ik denk ook dat de NMBS ze echt wilt loskoppelen omdat 4 MR96's niet genoeg is, toch niet voor lang, die verbinding is al langer vertragingsgevoelig waarom zou dat nu een probleem zijn, het aantal reizigers daarentegen blijft stijgen.
Plaats reactie