Klassieke trein België-Parijs

Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door overweg13 »

Kunnen daar ook de tweespannige desiro's niet rijden? Of zelfs mw41, mits goedkeuring?
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Steven »

Desiro heeft geen KVB veiligheid aan boord en is dus niet voorzien om naar Frankrijk te rijden.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door JHS2013 »

Zoveel materieel is er niet dat naar Frankrijk kan. HLE18 met M4/I-rijtuigen kan nog een onwaarschijnlijke optie zijn.


EDIT: die M4’en die naar Frankrijk konden waren afhankelijk van de omvormer van de HLE12 bedenk ik me net dus dat is ook geen optie meer
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 258
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door DDietzen »

Mooie ontwikkeling, veel klokvaster en vast goedkoper dan de huidige pendels tweemaal daags. Ook positief dat de verbinding helemaal zou worden doorgetrokken naar Maubeuge, ik had verwacht dat het in Jeumont al schluß zou zijn.

Een rijtuigensleep verwacht ik niet zo gauw op die L-verbinding gezien de korte perrons. Landelies is maar 130 meter volgens de netverklaring, als je geen rijtuigen buiten het perron wilt zetten zal je net wel / net niet uitkomen met 5 rijtuigen, en dan moet er nog een loc bij. Voor slechts 4 à 5 rijtuigen lijkt een dure loc me niet echt de moeite.
MS96 (gelieve geen discussie over de naam van het beestje :) ) is prima. Of voor mijn part Franse AGC'tjes, maar die zouden dan wel uit de regio Lille overgehaald moeten worden, waar de met TBL1+ uitgeruste stellen bij mijn beste weten zijn gestationeerd. (Hoeveel zijn dat er eigenlijk?)
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door BlackEagle »

Het zou handig zijn als dit een 'echte' internationale dienst met uurcadans zou worden. De dienstverlening vanuit Jeumont is trouwens een ongelofelijk rommeltje: de treinseries K60 en P60 wisselen elkaar zowat willekeurig af (K60 vooral in de spits, P60 vooral in de dal), terwijl er in de middag een gat van vier uur (!) valt in de bediening... Tussenliggende stations Recquignies en Les Bons-Pères worden dagelijks exact één keer per richting bediend.

Als die doorgetrokken S63 elk uur stopt in Jeumont zal dat een beter aanbod zijn dan de SNCF nu aanbiedt naar Maubeuge... Als de SNCF er dan in zou slagen om een gewone 1x/u-cadans Lille-Flandres-Maubeuge te rijden zodat je een overstap kan voorzien, zou je waarempel van een deftig minimumaanbod kunnen spreken (maar da's helaas niet het geval)...

Dienstregeling Jeumont-Lille vind je hier: https://www.ter.sncf.com/medias/PDF/hau ... 309665.pdf
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door jan_olieslagers »

"echte" , "gewone", "deftige" zijn nogal rekbare begrippen :) en men mag België niet vergelijken met Frankrijk. Zeker dat noorden en noordoosten van Frankrijk is behoorlijk dunbevolkt en economisch een woestenij, wie gaat daar de trein nemen? Ik zie daar ook weinig potentieel om een cliënteel op te bouwen. Ik vrees dan ook dat, voor de plaatselijke behoefte, een uurdienst stevige overkill zal zijn, die amper reizigers zal zien.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door BlackEagle »

De Sambervallei aan de Franse kant verschilt niet zo bijster veel van de Belgische kant, je argumenten gelden evengoed voor L130A, L132, L140, L118,... De NMBS kiest er gewoon voor om een heldere dienstregeling aan te bieden (wat trouwens ook exploitatief efficiënt is, eerder dan een rommeltje aan P-treinen) waar men ook nog een respectabel aantal reizigers mee haalt, terwijl de SNCF blijkbaar in de 19de eeuw blijven hangen is.

En stations waar één trein per dag rijdt: ofwel geef je die een voldoende aantrekkelijk aanbod (1x/u of desnoods zelfs 1x/2u) om reizigers te halen, ofwel sluit je ze en bespaar je de onderhoudskosten. Maar een station met één trein per dag bedienen is gewoon onzin.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Shrek »

JHS2013 schreef: 15 apr 2022, 10:25 Zoveel materieel is er niet dat naar Frankrijk kan. HLE18 met M4/I-rijtuigen kan nog een onwaarschijnlijke optie zijn.


EDIT: die M4’en die naar Frankrijk konden waren afhankelijk van de omvormer van de HLE12 bedenk ik me net dus dat is ook geen optie meer
En je gaat ook geen gesleepte treinen als L-trein gebruiken, dat is veel te duur. Enkel de MS96 is dus een realistische oplossing. Gelukkig zijn er niet heel veel nodig voor zo'n verbinding.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Shrek »

BlackEagle schreef: 15 apr 2022, 19:09 De Sambervallei aan de Franse kant verschilt niet zo bijster veel van de Belgische kant, je argumenten gelden evengoed voor L130A, L132, L140, L118,... De NMBS kiest er gewoon voor om een heldere dienstregeling aan te bieden (wat trouwens ook exploitatief efficiënt is, eerder dan een rommeltje aan P-treinen) waar men ook nog een respectabel aantal reizigers mee haalt, terwijl de SNCF blijkbaar in de 19de eeuw blijven hangen is.

En stations waar één trein per dag rijdt: ofwel geef je die een voldoende aantrekkelijk aanbod (1x/u of desnoods zelfs 1x/2u) om reizigers te halen, ofwel sluit je ze en bespaar je de onderhoudskosten. Maar een station met één trein per dag bedienen is gewoon onzin.
Of er een respectabel aantal reizigers op afkomt zal nog af te wachten zijn. De huidige oplossing zorgde er in ieder geval niet voor, dus is iets nieuws proberen sowieso een goed idee.
Ik heb mijn twijfels bij de reizigersvraag, maar in ieder geval heb je nu de 2man + paardenkop die Charleroi-Parijs doen en de 2man+paardenkop die tussen de stations tussen Maubeuge en Charleroi de grens willen oversteken. Het zijn dan toch al 4 man en twee paardenkoppen :wink:
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door ovspotter_be »

Als ze die trein in Maubeuge goed laten aansluiten op de TER naar Paris-Nord lijkt mij dit voor de mensen die een beetje op de centjes letten wel een goede manier om de Thalys te mijden, en voor reizigers met Interrail dus ook de dure zitplaatsreserveringen.
De huidige IC'tjes naar Maubeuge vertrekken veel te vroeg om in Brussel nog op een goed uur te vertrekken, maar als je ieder uur een trein hebt naar Maubeuge kun je eventueel ook Brussel-Paris doen op deze manier.
Al moet er dan aan Franse zijde eventueel ook werk worden gemaakt van een frequentieverhoging, want tijdens de weekdagen heb je nog een TER die op een redelijk uur vertrekt in Maubeuge (11:42) om een vertrek in Brussel mogelijk te maken, maar in het weekend zijn er enkel rechtstreekse TER-treinen om 07:42 (za), 08:42 (zo), 17:37 en 19:52 (zo).
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Shrek »

ovspotter_be schreef: 16 apr 2022, 15:11 Als ze die trein in Maubeuge goed laten aansluiten op de TER naar Paris-Nord lijkt mij dit voor de mensen die een beetje op de centjes letten wel een goede manier om de Thalys te mijden, en voor reizigers met Interrail dus ook de dure zitplaatsreserveringen.
De huidige IC'tjes naar Maubeuge vertrekken veel te vroeg om in Brussel nog op een goed uur te vertrekken, maar als je ieder uur een trein hebt naar Maubeuge kun je eventueel ook Brussel-Paris doen op deze manier.
Al moet er dan aan Franse zijde eventueel ook werk worden gemaakt van een frequentieverhoging, want tijdens de weekdagen heb je nog een TER die op een redelijk uur vertrekt in Maubeuge (11:42) om een vertrek in Brussel mogelijk te maken, maar in het weekend zijn er enkel rechtstreekse TER-treinen om 07:42 (za), 08:42 (zo), 17:37 en 19:52 (zo).
Een goede verbinding Brussel-Parijs was al niet de bedoeling van de IC's, door de treinen nu nog een pak trager te maken is dat al helemaal geen doelstelling meer. Voor de mensen die op de centjes letten is er de Izy, deze internationale stoptreinen zijn voor een lokaal publiek, dat er hopelijk blijkt te zijn.
FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door FLV-FGSP »

Shrek schreef: 15 apr 2022, 04:02 Het gerucht gaat de ronde dat vanaf december de L-treinen Charleroi-Erquelinnes verlengd zouden worden tot Maubeuge ter vervanging van beide IC's. Mons-Maubeuge verdwijnt dus ten voordele van een veel frequentere (maar tragere) Charleroi-Maubeuge.
Ik kan het gerucht bevestigen: NMBS heeft voor N67 9 ritten h/t aangevraagd bij Infrabel en voor R67 8. Voorzien materieel is idd MS96. Uitbating Mons - Aulnoye wordt geschrapt. Ingangsdatum idd december 2022. Franse regio is bereid om te betalen maar er ontbreken nog handtekeningen en stempels, vandaar dat deze verbetering nog niet in krant heeft gestaan.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 258
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door DDietzen »

9 slagen is niet bijzonder veel. Wordt dat een uursdienst met heel beperkte amplitude (9-17u) of een tweeuursdienst die lekker goedkoop is omdat 'ie maar één bicourante MS96-omloop vereist?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door overweg13 »

FLV-FGSP schreef: 17 apr 2022, 16:48 Ik kan het gerucht bevestigen: NMBS heeft voor N67 9 ritten h/t aangevraagd bij Infrabel en voor R67 8. Voorzien materieel is idd MS96. Uitbating Mons - Aulnoye wordt geschrapt. Ingangsdatum idd december 2022. Franse regio is bereid om te betalen maar er ontbreken nog handtekeningen en stempels, vandaar dat deze verbetering nog niet in krant heeft gestaan.
Het zal dan precies 10 jaar (van 9 december 2012) geleden zijn dat de ritten tussen Erquelinnes en Jeumont werden afgeschaft, toen ook al wegens hun ongelooflijke succes...
Met vriendelijke groet

overweg13
FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door FLV-FGSP »

DDietzen schreef: 17 apr 2022, 16:55 9 slagen is niet bijzonder veel. Wordt dat een uursdienst met heel beperkte amplitude (9-17u) of een tweeuursdienst die lekker goedkoop is omdat 'ie maar één bicourante MS96-omloop vereist?
Als je ziet vanwaar we komen, betekenen 9 treinparen (idd om de 2 uur) een serieuze verbetering.
overweg13 schreef: 17 apr 2022, 17:00 Het zal dan precies 10 jaar (van 9 december 2012) geleden zijn dat de ritten tussen Erquelinnes en Jeumont werden afgeschaft, toen ook al wegens hun ongelooflijke succes...
Nee, dat was toen omdat de Fransen de klassiekskes niet meer wilden binnenlaten.

Een grens zal altijd de vervoersspanning dempen, maar heel die Sambervallei is één "bassin de vie" zoals de Franstaligen zo mooi zeggen. Er zit heel wat verborgen potentieel, dat dankzij de andere manier van exploitatie relatief goedkoop aangesproken kan worden.
Plaats reactie