Klassieke trein België-Parijs

260689
Berichten: 3302
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door 260689 »

En waarom zou men niet het omgekeerde kunnen doen? Er een IC Antwerpen - Gent - Kortrijk - Lille van maken met een navette naar Poperinge?
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door jan_olieslagers »

Dat dacht ik ook direct. Vooral omdat er (naar mijn voorzichtige indruk) niet zoveel reizigers zijn van Poperinge naar Antwerpen, eerder naar Gent en Brussel. Die voor Brussel moeten toch al overstappen,
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 258
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door DDietzen »

Naar Poperinge kun je echter met langere en diversere samenstellingen (dubbeldekkers?) rijden dan naar Lille (waar enkel MS96 met KVB en dan ook nog maximaal twee stellen naartoe kunnen). Gezien de grote reizigersvraag op het gedeelte Antwerpen-Gent(-Kortrijk?) is het dan operationeel slimmer om Lille los te koppelen, zodat je bijvoorbeeld op drukke ritten met dubbeldekkers kunt rijden en er minder nood is aan een extra treinserie.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Steven »

Operationeel is het inderdaad logischer om het stukje Lille te kiezen, die beperkingen zijn echt wel doorslaggevend.
260689
Berichten: 3302
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door 260689 »

jan_olieslagers schreef: 20 mar 2022, 20:36 Dat dacht ik ook direct. Vooral omdat er (naar mijn voorzichtige indruk) niet zoveel reizigers zijn van Poperinge naar Antwerpen, eerder naar Gent en Brussel. Die voor Brussel moeten toch al overstappen,
Kan m'n de 2e IC dan niet Poperinge - Kortrijk - Gent doen? Vanuit Kortrijk kan je naar alle windstreken op alle mogelijke manieren.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Steve »

Is er eigenlijk een specifieke reden dat er slechts 6 rijtuigen toegelaten zijn naar Rijsel? Je kunt heel wat richtingen uit met de twee grote IC's op Gent-Kortrijk, maar met zo'n belachelijke capaciteitsbeperking zul je altijd met een probleem blijven zitten. Zelfs met 6 M6/M7 kom je nog steeds tekort op delen van het (binnenlandse) traject.

Op korte termijn zou je eventueel de IC Schaarbeek - Kortrijk kunnen doortrekken naar Poperinge, al is dat ook niet vrij van zorgen: minder verwarring bij de reizigers, maar je blijft met het splitsen in Kortrijk zitten voor een deel van de (spits)treinen, de rechtstreekse verbinding met Gent laat staan Antwerpen verdwijnt opnieuw en in het weekend moet je nog iets anders verzinnen.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door rvdborgt »

Steve schreef: 21 mar 2022, 09:46 Is er eigenlijk een specifieke reden dat er slechts 6 rijtuigen toegelaten zijn naar Rijsel?
Perronlengte in Rijsel? Ze komen daar aan in de hal aan de zijkant. De perrons zijn daar korter, al weet ik niet wat daar de precieze maximale lengte is.

Groetjes,
Rian
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door AlexNL »

Afgaande op OpenStreetMaps: 195 meter tussen puntje perron en einde spoor. De daadwerkelijk nuttige lengte zal dus nog wat korter zijn.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Steve »

En is er vanuit de NMBS en/of België nooit aangedrongen op een oplossing daarvoor? Het is toch onvoorstelbaar dat je zowel in Luxemburg als in Rijsel geconfronteerd wordt met zulke belachelijke beperkingen die een flinke hypotheek leggen op het binnenlandse aanbod, want in beide gevallen gaat het om uitlopers van hoofdassen.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door jan_olieslagers »

Zeker in Frankrijk gaan ze niet wakker liggen van wat gemekker uit België, vrees ik.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
260689
Berichten: 3302
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door 260689 »

jan_olieslagers schreef: 21 mar 2022, 15:27 Zeker in Frankrijk gaan ze niet wakker liggen van wat gemekker uit België, vrees ik.
Bwa, staat daar geen ex Belgische CEO van Infrabel aan het hoofd? Luc Lalmande ofzoiets??
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door overweg13 »

Steve schreef: 21 mar 2022, 15:19 En is er vanuit de NMBS en/of België nooit aangedrongen op een oplossing daarvoor? Het is toch onvoorstelbaar dat je zowel in Luxemburg als in Rijsel geconfronteerd wordt met zulke belachelijke beperkingen die een flinke hypotheek leggen op het binnenlandse aanbod, want in beide gevallen gaat het om uitlopers van hoofdassen.
Conclusie: knip die verbindingen, resp. in Arlon en Kortrijk en bied aan de Belgische reizigers aan waar ze recht op hebben. Ik begrijp die obsessie met grensoverschrijdende (hm...) verbindingen in dit forum niet.
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door jan_olieslagers »

... en dan maar klagen dat de Eurokraten liever het vliegtuig nemen van Brussel naar Luxemburg. Of dat een Antwerpse zakenvrouw/man toch maar de luxueuze firmawagen neemt voor een dag business in Rijsel. Zo'n mensen halen hun neus op een treinoverstap in een of ander provinciestadje, en ik geef ze dik gelijk, of tenminste ik kan me best in hun plaats stellen.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 21 mar 2022, 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door overweg13 »

Ja, ik was even vergeten dat eurocraten en zakenlui veel belangrijker zijn dan West-Vlamingen die eens van Harelbeke of Waregem naar Wevelgem of Menen willen sporen.
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door jan_olieslagers »

Ja, sorry hoor, ik begrijp u wel. Maar het komt er op aan om nieuwe gebruikers te winnen voor de trein - weliswaar zonder bestaande kliënteel bij het groot vuil te zetten. De reizigers uit uw voorbeeld zullen minder problemen maken van een overstap in Kortrijk, lijkt me.

Om terug te keren op de eerdere discussie: ik zie wel iets in het idee van Steve om de (Schaarbeek)-Brussel-Kortrijk door te trekken tot Poperinge. Dat heeft als grootste nadeel dat er geen direkte verbinding Poperinge-Gent meer is, maar biedt daartegenover wel directe dienst Poperinge-Brussel. En dan een sneldienst Antwerpen-Gent-Kortrijk-Rijsel met beperkte capaciteit, dat zou een sukses moeten zijn. Als er dan nog een Poperinge-Kortrijk-Gent bij kan is het plaatje compleet, maar daarvoor moet er extra materiaal gevonden, en personeel, en rijpaden. En ook zo'n trein zou in de dualiteit vallen van veel capaciteit nodig tussen Gent en Kortrijk maar veel minder tussen Poperinge en Kortrijk.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie