Klassieke trein België-Parijs

Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door overweg13 »

rvdborgt schreef: 25 mei 2019, 14:20
Ik betwijfel of er opzet on het spel is. Het is immers altijd al zo geweest dat langzamere verbindingen vaak niet werden getoond.

Groetjes,
Rian
Ik betwijfel dat ook. Het is een kwaal waar alle apps aan lijden. Het is de ziekelijke neiging om veiliger verbindingen over het hoofd te zien, ten voordele van de snelste. Dat is nog altijd een enorm voordeel van het spoorboekje, want dan zie je die vorige trein die je meer overstaptijd geeft ook echt.
Maar in dit geval blijft ook het spoorboekje in gebreke omdat die trage internationale treinen niet opgenomen werden in het spoorboekje, ook al kun je die ook voor het binnenverkeer gebruiken.
Met vriendelijke groet

overweg13
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door AlexNL »

BlackEagle schreef: 25 mei 2019, 12:27 En dat is waarschijnlijk ook de reden waarom de NMBS er alles aan doet om dit aanbod onaantrekkelijk te maken :twisted:
Maar als dat zo zou zijn, waarom zouden ze ze dan überhaupt laten rijden?
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door jan_olieslagers »

Wellicht onder politieke druk.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door AlexNL »

Maar als die treinen er rijden vanwege politieke druk, denk je dan niet dat diezelfde politici zullen kijken wat NMBS doet om die treinen te promoten / er een succes van te maken?
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door jan_olieslagers »

Neen, daar ben ik niet van overtuigd. Als die trein eenmaal rijdt, dan heeft de politiek iets om mee uit te pakken bij de kiezer, en dat is het enige wat telt voor die lieden. Politiek werkt van de dag in de dag tegenwoordig, reeds meermaals is betreurd (hier en elders) dat er geen sprake meer is van langetermijndenken.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 27 mei 2019, 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door trainlovertje »

jan_olieslagers schreef: 26 mei 2019, 14:40 Neen, daar ben ik niet van overtuigd. Als die terin eenmaal rijdt, dan heeft de politiek iets om mee uit te pakken bij de kiezer, en dat is het enige wat telt voor die lieden. Politiek werkt van de dag in de dag tegenwoordig, reeds meermaals is betreurd (hier en elders) dat er geen sprake meer is van langetermijndenken.
Maar het doel is wel om een binnenkort een rechtstreekse trein tot Parijs te laten rijden uit die Waalse steden.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Portbou »

Flixtrain heeft ook plannen :
http://www.arafer.fr/wp-content/uploads ... liques.pdf

Wat mij betreft zijn ze welkom.


Ander project dat ik ten zeerste toejuich : hun plannen voor de wederopstanding van een nachttrein Parijs-Azurenkust.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door jan_olieslagers »

Nu ook bij VRT-nieuws een artikel over Flixtrain Brussel-Parijs. Wel ambitieus! 7 keer per dag Brussel-Noord / Parijs-Noord. NMBM kunnen ze Brussel-Noord al bij voorbaat vergeten: de gevestigde orde zal moord en brand schreeuwen dat de noord-zuidverbinding nu al verzadigd zit en dat er onmogelijk nog iets bij kan. In het beste geval een jarenlange juridische procedureslag.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Steve »

Zou het feit dat er zo expliciet over Brussel-Noord gesproken wordt, niet kunnen betekenen dat ze via L28 en L50 willen rijden, dus met een lusje om de eigenlijke NZV heen?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Shrek »

Steve schreef:Zou het feit dat er zo expliciet over Brussel-Noord gesproken wordt, niet kunnen betekenen dat ze via L28 en L50 willen rijden, dus met een lusje om de eigenlijke NZV heen?
Dan nog is keren in Brussel-Noord absoluut geen vanzelfsprekendheid.
Maar bon, laten we eerst maar eens zien of ze aan rollend materieel geraken dat gemologeerd is voor België en personeel dat opgeleid is.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Portbou »

Gezien het vele aansluitend autocarverkeer van Flixbus in Brussel-Noord denk ik dat ze inderdaad vrede zouden nemen met een rondje Brussel over L28.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door jan_olieslagers »

Wat @Shrek stelt bedacht ik me ook al, intussen: ik heb ooit gepleit voor P-treinen die vanuit net Noorden niet verder gaan dan Brussel-Noord, en prompt werd me met grote stelligheid geantwoord dat er daar niet genoeg spoorcapaciteit is om kop te maken. En dan nu klapsplots wonder boven wonder wel?

En ook: het "rondje Brussel" langs L28 was toch nooit meer dan een reserveformule? Als ik Infrabel was, ik zou zeer terughoudend zijn om daar geregelde trafiek toe te laten behalve om de plaatselijke haltes te bedienen - het is ongeveer de enige noodformule als het serieus mis gaat op lijn 0.

Daarentegen het verhaal van de homologatie (sic!) zal men wel min of meer hebben ingeschat, zeker? Anders zijn ze helemaal kansloos!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Steve »

Er is nog een verschil tussen P-treinen die bijna per definitie in de spits rijden en een internationale trein die een paar keer per dag rijdt, bijna steeds buiten de grote spits. Al neemt dat natuurlijk niet weg dat het krap zal blijven in Brussel-Noord. Ik mag ook hopen dat ze met twee locs werken, want een loc omlopen zul je wel helemaal mogen vergeten.

Over Brussel-Noord heb ik me trouwens altijd afgevraagd of men er de methode-Termini niet zou kunnen toepassen: de brede ruimtes tussen de sporen aan de noordzijde opvullen met een extra spoor en een half perron, als uitlopers van de normale perrons. Je zou er zeker 3 à 4 perrons mee kunnen winnen waar treinen uit het noorden hun eindpunt zouden kunnen hebben, zonder door de NZV te gaan noch de andere sporen te bezetten. Ideaal is dat natuurlijk niet door het smalle overblijvende perron zonder in- en uitgangen, maar wel zeer efficiënt om extra capaciteit te creëren zonder al te structurele werkzaamheden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Shrek »


Steve schreef:Er is nog een verschil tussen P-treinen die bijna per definitie in de spits rijden en een internationale trein die een paar keer per dag rijdt, bijna steeds buiten de grote spits. Al neemt dat natuurlijk niet weg dat het krap zal blijven in Brussel-Noord. Ik mag ook hopen dat ze met twee locs werken, want een loc omlopen zul je wel helemaal mogen vergeten.

Over Brussel-Noord heb ik me trouwens altijd afgevraagd of men er de methode-Termini niet zou kunnen toepassen: de brede ruimtes tussen de sporen aan de noordzijde opvullen met een extra spoor en een half perron, als uitlopers van de normale perrons. Je zou er zeker 3 à 4 perrons mee kunnen winnen waar treinen uit het noorden hun eindpunt zouden kunnen hebben, zonder door de NZV te gaan noch de andere sporen te bezetten. Ideaal is dat natuurlijk niet door het smalle overblijvende perron zonder in- en uitgangen, maar wel zeer efficiënt om extra capaciteit te creëren zonder al te structurele werkzaamheden.
Perron 12 zorgt vandaag al voor problemen wegens te smal, zo gaan we er zeker geen bijleggen in het drukste station van het land. Enkel aan de kant van perron 1 is er eventueel ruimte om iets te doen.
Kleine, korte perrons zijn oplossingen uit het verleden, niet van de toekomst.
Rww
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 mei 2018, 15:51

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Rww »

Waarom wil flixtrain persee naar noord?? Zuid is defacto het centraal station van brussel, vanaf daar is heel belgie en een groot deel van europa bereikbaar.
Plaats reactie