Klassieke trein België-Parijs

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Shrek »

Zwoopaman schreef: 02 dec 2021, 09:28 Nog meer aanpassingen aan de dienstregeling omwille van corona.

https://www.belgiantrain.be/nl/news/quarantine-measures
De treinen naar Aulnoye en Maubeuge worden tijdelijk opgeschort. Zou deze tijdelijk misschien minder tijdelijk zijn dan de andere treinen die deze winter niet rijden? Het is wel een mooie gelegenheid om het geruisloos te laten gebeuren.
desirootje
Berichten: 643
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door desirootje »

Shrek schreef: 02 dec 2021, 09:58
Zwoopaman schreef: 02 dec 2021, 09:28 Nog meer aanpassingen aan de dienstregeling omwille van corona.

https://www.belgiantrain.be/nl/news/quarantine-measures
De treinen naar Aulnoye en Maubeuge worden tijdelijk opgeschort. Zou deze tijdelijk misschien minder tijdelijk zijn dan de andere treinen die deze winter niet rijden? Het is wel een mooie gelegenheid om het geruisloos te laten gebeuren.
Zou me verbazen, enkele maanden geleden zagen we dit artikel
FLV-FGSP schreef: 22 sep 2021, 23:33 Voor Mondig Mobiel, het ledenblad van TreinTramBus, heb ik een artikeltje geschreven over de nieuwe dienstregeling:

Verdere ontwikkelingen
In december 2022 (dienstregeling 2023) zullen de uitbreidingen zich concentreren rond de bediening van de luchthaven Charleroi via een nieuw knooppunt in Fleurus. Tevens plant de NMBS een verbetering van het zaterdagsaanbod op de lijnen Puurs – Antwerpen en Essen – Antwerpen. Ook wordt gewerkt aan een uitbreiding van het aanbod naar Maubeuge (Frankrijk).[/i]
ik weet niet hoe betrouwbaar FLV's bronnen waren maar als ze correct zijn wordt die naar Maubeuge zeker niet weggedaan, Aulnoye mss wel maar ik verwacht het toch niet.
Elias
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 dec 2020, 22:04

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door Elias »

Zouden ze geen hle 18 voor die corail rijtuigen kunnen plaatsen zodat die TER door kan rijden tot Bergen/Namen? En dat die trein zo hopelijk wat populairder wordt.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door groentje »

Rijden de Fransen nog steeds met Corails op die verbinding, of zijn dat ondertussen Regiolisstellen geworden?
En ongetwijfeld zijn er een hoop bezwaren, maar ik hoopte stilletjes dat, wanneer er meer tweespanningsstellen komen, dit misschien een rol voor de MS96 kon zijn...
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 258
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door DDietzen »

Bij mijn beste weten zijn het nog steeds Corails op de Parijs-Maubeuge. Op de meest recente video's van treinen op stations als Maubeuge en Aulnoye-Aymeries zie ik enkel Corail voor de diensten op Parijs, en ik heb ook nog geen perstamtam gezien over gloednieuwe treinstellen op die verbinding.

Ik had ook al gedacht aan een HLE18 voor doortrekking naar België, dat zou immers niet ten koste gaan van zitplaatsen in onze binnenlandse treinen (in tegenstelling tot de huidig ingezette MS96-stellen). De keertijd in Maubeuge in de huidige dienstregeling is lang genoeg (minstens 2u24) om in die tijd door te rijden naar Charleroi of Mons; Namur kan krap worden, omdat je ook nog tijd moet inbouwen voor een locwissel onderweg en de kering in België. Met een enkele loc en een locwissel in Maubeuge moet het mogelijk zijn om dagelijks tenminste 4 H/T-ritten naar België aan te bieden.

Enige vraag is dan nog of de Corails België in mogen, en zo nee, of er elders Corails zijn vrij te spelen die dat wél mogen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door Shrek »

Elias schreef: 24 dec 2021, 10:51 Zouden ze geen hle 18 voor die corail rijtuigen kunnen plaatsen zodat die TER door kan rijden tot Bergen/Namen? En dat die trein zo hopelijk wat populairder wordt.
Dan krijg je een dure locomotief die moet rijden èn personeel dat moet gaan rangeren. Dat zijn stevige meerkosten voor een verbinding die nu met de MS96 al enorm verlieslatend is. Wie gaat zoiets willen betalen?
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 258
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door DDietzen »

Rangeren moet je sowieso, de loc die voorop uit Parijs komt moet immers in Maubeuge omgezet worden naar de andere kant voor de terugrit. En ik sluit niet uit dat de hele rijtuigstam nu al naar een bundel afgerangeerd wordt om de terugrit af te wachten. Dan lijkt het me nauwelijks extra moeite om een locwissel door te voeren.

Zou de inzet van een enkele locomotief werkelijk duurder zijn dan twee MS96-stellen? Dat gaat er bij mij moeilijk in, des te meer omdat de MS96'jes ten koste gaan van zitplaatsen op binnenlandse ritten.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Shrek »

DDietzen schreef: 24 dec 2021, 15:09 Rangeren moet je sowieso, de loc die voorop uit Parijs komt moet immers in Maubeuge omgezet worden naar de andere kant voor de terugrit. En ik sluit niet uit dat de hele rijtuigstam nu al naar een bundel afgerangeerd wordt om de terugrit af te wachten. Dan lijkt het me nauwelijks extra moeite om een locwissel door te voeren.

Zou de inzet van een enkele locomotief werkelijk duurder zijn dan twee MS96-stellen? Dat gaat er bij mij moeilijk in, des te meer omdat de MS96'jes ten koste gaan van zitplaatsen op binnenlandse ritten.
In Charleroi of Mons worden aan de perrons normaal geen locomotieven omgezet, dat nu wel doen vereist weldegelijk extra personeel. De locomotief op zich zal wel niet meer kosten, maar je moet de Fransen ook nog vergoeden voor de rijtuigen natuurlijk, die gaan die ook niet gratis kilometers in België gaan laten rijden.
Maar de belangrijkste vraag: waarom willen jullie allemaal persé oplossingen bedenken voor een probleem dat er niet is? Er wilt helemaal niemand vanuit België naar Maubeuge, Saint-Quentin of Compiegne en de reizigers naar Parijs zijn beter af met een HST Parijs-Mons-Namur. De oplossing lijkt mij voor de hand te liggen...
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door groentje »

Maar Thalys heeft eerder deze verbinding (slechts 1x/dag) afgevoerd wegens niet rendabel genoeg. Ik durf echt niet met zekerheid zeggen dat die nu gauw terug gaat komen, ondanks enkele geruchten. En mits een goede prijszetting heeft een trein naar Parijs volgens mij wel zin, voor de Carolos en Namenaars moet je inderdaad geen trein naar Maubeuge of St-Quentin inleggen, maar de huidige Franse stops zorgt er wel voor dat de trein vol aankomt in Parijs, of toch voldoende reizigers heeft om voor de Franse overheid te blijven bestaan. Zelfs als doortrekken maar enkele tientallen reizigers per trein extra oplevert, lijkt het me te overwegen waard om hem nog enkele km verder te trekken, desnoods slechts tot Charleroi.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef: 24 dec 2021, 15:49 Maar de belangrijkste vraag: waarom willen jullie allemaal persé oplossingen bedenken voor een probleem dat er niet is? Er wilt helemaal niemand vanuit België naar Maubeuge, Saint-Quentin of Compiegne en de reizigers naar Parijs zijn beter af met een HST Parijs-Mons-Namur. De oplossing lijkt mij voor de hand te liggen...
Da's wat kort door de bocht, want wie gaat die nieuwe Whalys betalen? Ik kan me moeilijk inbeelden dat die goedkoper is dan de Maubeuge - Parijs de grens over slepen. Het was toch net de bedoeling om met een goedkoper tarief, met de klassieke trein in dit geval, vaker de grens over te steken? Dat kan wel degelijk werken, als die rechtstreekse trein er komt. Om de Whalys en dus de HSL-rijpaden te bekostigen zal de reiziger een stuk dieper in de buidel mogen tasten.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 24 dec 2021, 16:06 Maar Thalys heeft eerder deze verbinding (slechts 1x/dag) afgevoerd wegens niet rendabel genoeg. Ik durf echt niet met zekerheid zeggen dat die nu gauw terug gaat komen, ondanks enkele geruchten.
Zeker is het inderdaad niet, maar bij Thalys staat de verbinding in ieder geval wel op de radar wegens potentieel winstgevend.
Het afvoeren destijds had trouwens meer te maken met politiek gezever dan gebrek aan interesse, de Whalys was zeker niet de minst bezette trein van Thalys.
En - ik weet het, controversieel voorstel- wat als we die afgevoerde subsidie die vroeger gegeven werd nu eens terug zouden invoeren? Het is veel goedkoper dan prullen met IC-treinen en je bent tenminste zeker dat er treinen gaan rijden...
groentje schreef: 24 dec 2021, 16:06 En mits een goede prijszetting heeft een trein naar Parijs volgens mij wel zin, voor de Carolos en Namenaars moet je inderdaad geen trein naar Maubeuge of St-Quentin inleggen, maar de huidige Franse stops zorgt er wel voor dat de trein vol aankomt in Parijs, of toch voldoende reizigers heeft om voor de Franse overheid te blijven bestaan. Zelfs als doortrekken maar enkele tientallen reizigers per trein extra oplevert, lijkt het me te overwegen waard om hem nog enkele km verder te trekken, desnoods slechts tot Charleroi.
Met een goede prijszetting bedoel je dan duur genoeg (pakweg 15€ voor het stuk Charleroi-Maubeuge) zodat de NMBS er zich niet blauw aan betaalt?
Van de Fransen moet je trouwens niet veel verwachten, zij hebben hun nieuwe treinstellen die voor de binnenlandse vraag Maubeuge-Parijs perfect voldoen. Als je dat door iets anders wil vervangen ga je met heel goeie argumenten of veel € moeten afkomen.
trainlovertje schreef: 24 dec 2021, 16:06 Da's wat kort door de bocht, want wie gaat die nieuwe Whalys betalen? Ik kan me moeilijk inbeelden dat die goedkoper is dan de Maubeuge - Parijs de grens over slepen. Het was toch net de bedoeling om met een goedkoper tarief, met de klassieke trein in dit geval, vaker de grens over te steken? Dat kan wel degelijk werken, als die rechtstreekse trein er komt. Om de Whalys en dus de HSL-rijpaden te bekostigen zal de reiziger een stuk dieper in de buidel mogen tasten.
Het verschil is natuurlijk dat de Whalys uit zichzelf mooie inkomsten genereert waarmee je een heel relevant deel van de kosten afdekt. Bij een IC waar niemand op zit - en jij stelt dan nog eens goedkope tarieven voor - zijn er bijna geen inkomsten, dus draait die puur op subsidie.
Wie zegt er trouwens dat het de bedoeling was om op die plaats frequent en aan een spotprijs de grens over te steken? Voor steden waar er vraag is (Luxemburg, Maastricht, Aken, Breda,...) kan zoiets de bedoeling zijn, maar niet voor Maubeuge.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door jan_olieslagers »

wat als we die afgevoerde subsidie die vroeger gegeven werd nu eens terug zouden invoeren?
Controversieel misschien, inderdaad, maar dat hoeft niet verkeerd te zijn.
Alleen is "subsidie" in de 21ste eeuw ongeveer een "vies" woord geworden. Het dichtstebij dat we vandaag komen is een https://en.wikipedia.org/wiki/Public_service_obligation waarbij de overheid een veiling uitschrijft, en het contract gunt aan de bieder die het minste subsidie vraagt.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door groentje »

Het was steeds de optiek om op termijn helemaal naar Parijs door te rijden, de trein van Namen naar Maubeuge en die van Bergen naar Aulnoye waren nooit meer dan voorlopige oplossingen. Zonder staat er een nietszeggende bestemming op de gele affiches, en zorg je voor extra onzekerheid qua aansluitingen. Er is publiek voor de snelle TER van Maubeuge naar Parijs, waarom zou er geen extra publiek zijn voor een doortrekking naar Charleroi? Ook voor de SNCF is Maubeuge een nietzeggend provincienest...
benimmeg
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:52
Contacteer:

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door benimmeg »

Kan een MS96 eigenlijk tot in Parijs rijden? Of zijn ze maar toegelaten tot net over de grens?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Klassieke trein België-Parijs

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 24 dec 2021, 16:46 Het was steeds de optiek om op termijn helemaal naar Parijs door te rijden, de trein van Namen naar Maubeuge en die van Bergen naar Aulnoye waren nooit meer dan voorlopige oplossingen. Zonder staat er een nietszeggende bestemming op de gele affiches, en zorg je voor extra onzekerheid qua aansluitingen. Er is publiek voor de snelle TER van Maubeuge naar Parijs, waarom zou er geen extra publiek zijn voor een doortrekking naar Charleroi? Ook voor de SNCF is Maubeuge een nietzeggend provincienest...
Er is een publiek voor Charleroi/Mons - Parijs, dat is zeker. Alleen is volgens mij dat publiek groter wanneer ze een snelle verbinding hebben (Parijs-Mons 1u20, Parijs-Charleroi 1u50) dan wanneer hun trein er 2u30 over doet.
Aan die hoge snelheid zijn de tarieven ook beter te verantwoorden, want gaat er echt iemand 50€ betalen voor een Parijs-Charleroi als dat 2u30 duurt?
Plaats reactie