Pagina 34 van 36

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 05 okt 2023, 15:27
door AlexNL

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 05 okt 2023, 17:36
door Shrek
AlexNL schreef: 05 okt 2023, 15:27 En inmiddels bevestigd: Drielandentrein tussen Maastricht, Luik en Aken loopt vertraging op
Het artikel op zich is correct, maar wat een rommel en geroddel staat daar allemaal in de comments. Dat stijgt niet boven de cafépraat uit.

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 05 okt 2023, 19:01
door Shrek
https://www.hln.be/reizen/drielandentre ... ~a3225f60/

Minister Gilkinet is teleurgesteld in Arriva. Terecht.

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 05 okt 2023, 21:40
door TKR
Shrek schreef: 05 okt 2023, 17:36
AlexNL schreef: 05 okt 2023, 15:27 En inmiddels bevestigd: Drielandentrein tussen Maastricht, Luik en Aken loopt vertraging op
Het artikel op zich is correct, maar wat een rommel en geroddel staat daar allemaal in de comments. Dat stijgt niet boven de cafépraat uit.
Ik heb al verschillende artikels gelezen over deze trein op die site, en het is altijd de fout van de Belgen. Nee zeker niet van Arriva die zich niet aan de wetgevingn houdt. Nee, wij hebben pas op de laatste minuut uitgevonden dat er ETCS in de trein moest. Enzovoort. :lol:

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 05 okt 2023, 22:11
door DDietzen
Op Treinreiziger.nl is het bij alle nieuwsartikels een beerput in de reacties :roll:

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 05 okt 2023, 22:27
door Steve
Maar klopt die ene reactie waarin gezegd wordt dat de drielandentrein een vol kwartier zou stilstaan in Maastricht? In dat geval moet je je toch de vraag stellen wat de grote toegevoegde waarde is van de hele trein in vergelijking met de huidige situatie.

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 05 okt 2023, 23:01
door DDietzen
Ja, die klopt helaas. Ik heb de dienstregeling een paar weken terug nog ergens op een forum gezien, de trein vertrekt om :07 uit Liège-Guillemins en arriveert dan om :40 in Maastricht, vertrek verder naar Aken is om :54. Andersom hetzelfde riedeltje: aankomst uit Aken om :05, vertrek naar Luik :19, aankomst Guillemins :51. Gelieve me niet af te rekenen op een eventueel minuutje dat ik ernaast kan zitten :)

Met een korte haltering in Maastricht zou je om grofweg :20 uit Guillemins kunnen vertrekken, dat zou toelaten om met evenveel materieel- en personeelsdiensten ieder halfuur tot Luik te rijden. Het is me echt een raadsel hoe en/of waarom deze broddeldienstregeling uit de bus is gekomen, ik kan me niet voorstellen dat Arriva hier enige invloed op heeft gehad want voor hen levert een stilstaande trein ook niets op.

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 05 okt 2023, 23:27
door rvdborgt
DDietzen schreef: 05 okt 2023, 23:01 Met een korte haltering in Maastricht zou je om grofweg :20 uit Guillemins kunnen vertrekken, dat zou toelaten om met evenveel materieel- en personeelsdiensten ieder halfuur tot Luik te rijden. Het is me echt een raadsel hoe en/of waarom deze broddeldienstregeling uit de bus is gekomen, ik kan me niet voorstellen dat Arriva hier enige invloed op heeft gehad want voor hen levert een stilstaande trein ook niets op.
Leidend voor de dienstregeling tussen Luik en Maastricht zijn de aankomst- en vertrektijden van de IC van/naar Brussel. Dat is rond het hele uur, dus dan volgen aankomst uit en vertrek naar Maastricht vanzelf. Dat laatste is daardoor dus juist niet om :20.

Groetjes,
Rian

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 05 okt 2023, 23:40
door DDietzen
Weegt de overstap op de Brussel-IC in Luik dan werkelijk zwaarder dan de som van:
  • een kwartier tijdwinst voor alle doorgaande reizigers over Maastricht heen,
  • een kwartier tijdwinst voor alle overstappers in Maastricht (zowel de IC naar Eindhoven en Amsterdam, als de stoptrein naar Sittard en Roermond),
  • de veel efficiëntere benutting van materieel en personeel als je gelijk doorrijdt i.t.t. een kwartier staan wortelschieten,
  • en de potentiële winst van een halfuursdienst i.t.t. een uursdienst, die je met vrijwel gelijkblijvende kosten (want geen extra omlopen nodig) kunt realiseren?
Ik kan er nog inkomen dat voor specifiek Visé en Bressoux de overstap richting Brussel zwaarder weegt dan voor de Nederlandse stations, maar daarvoor ging de NMBS toch nu net hun eigen S-trein tot Visé organiseren dus dan kan die dat klusje perfect opknappen. Eijsden zal ongetwijfeld veel meer op Nederlandse bestemmingen gericht zijn en is zwaar de klos.

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 06 okt 2023, 00:10
door rvdborgt
DDietzen schreef: 05 okt 2023, 23:40 Ik kan er nog inkomen dat voor specifiek Visé en Bressoux de overstap richting Brussel zwaarder weegt dan voor de Nederlandse stations, maar daarvoor ging de NMBS toch nu net hun eigen S-trein tot Visé organiseren dus dan kan die dat klusje perfect opknappen. Eijsden zal ongetwijfeld veel meer op Nederlandse bestemmingen gericht zijn en is zwaar de klos.
Beide treinen naar Luik zijn (ook) van de NMBS, die dus ook iets over de dienstregeling te zeggen heeft.
De extra S-trein sluit in Luik niet aan op een trein naar Brussel (aankomst :29). Ik weet eigenlijk niet waardoor diens pad wordt bepaald. Idealiter zou die op de IC naar Kortrijk aansluiten maar dat doet hij dus juist niet. Bovendien rijdt die extra S-trein in het weekend niet, dus dan moet je in Luik ook een aansluiting organiseren.

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 06 okt 2023, 09:44
door Shrek
rvdborgt schreef: 05 okt 2023, 23:27 Leidend voor de dienstregeling tussen Luik en Maastricht zijn de aankomst- en vertrektijden van de IC van/naar Brussel. Dat is rond het hele uur, dus dan volgen aankomst uit en vertrek naar Maastricht vanzelf. Dat laatste is daardoor dus juist niet om :20.
Niet alleen de IC naar Brussel, er is daar een overstapknoop in vele richtingen. Helemaal logisch dus dat de nieuwe trein daarop aansluit. De vraag is dus eerder waarom ze in Maastricht zo lang stilstaan en niet sneller richting Heerlen en Aken doorrijden :wink:

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 06 okt 2023, 10:44
door pietje
Gokje: exact dezelfde reden in Aken??

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 06 okt 2023, 10:54
door DDietzen
Als je de lange stilstand opheft door Maastricht-Aken te verschuiven, knal je meteen bij vertrek in Maastricht al achterop de stoptrein Randwyck-Kerkrade. Daarnaast zou je de overstapknoop in Heerlen vernaggelen, waaronder de belangrijke overstap tussen de IC uit Eindhoven en de trein naar Aken. In Herzogenrath bots je vervolgens achterop de Euregiobahn naar Aken. En in Aken zou je de belangrijke overstap op de RE naar Keulen verbroddelen.

Vraag zo afdoende beantwoord, Shrek?

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 06 okt 2023, 11:07
door Shrek
rvdborgt schreef: 06 okt 2023, 00:10 Beide treinen naar Luik zijn (ook) van de NMBS, die dus ook iets over de dienstregeling te zeggen heeft.
De extra S-trein sluit in Luik niet aan op een trein naar Brussel (aankomst :29). Ik weet eigenlijk niet waardoor diens pad wordt bepaald. Idealiter zou die op de IC naar Kortrijk aansluiten maar dat doet hij dus juist niet. Bovendien rijdt die extra S-trein in het weekend niet, dus dan moet je in Luik ook een aansluiting organiseren.
Die andere S-trein komt uit Waremme en moet dus het hellend vlak van Ans afdalen, dat kan je niet eender wanneer doen.

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 24 okt 2023, 12:33
door 2000_3000
Arriva is verkocht aan het Amerikaanse Squared Capital. De huidige eigenaar Deutsche Bahn verkoopt Arriva om meer in de eigen Duitse markt te kunnen investeren.