Pagina 27 van 36

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 21 jun 2022, 23:04
door rvdborgt
Shrek schreef: 21 jun 2022, 09:06 Maar gezien ze in NL een quasi blind vertrouwen in constructeurs hebben en bijna nooit een homologatie weigeren
Ik meen dat de NMBS toch een paar zeeeeeer lang aanslepende homogatiedossiers in Nederland had...
Die zijn niet geweigerd maar er zal toch een reden voor dat lange aanslepen geweest zijn.

Groetjes,
Rian

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 06 jan 2023, 15:26
door AlexNL
Tijd voor een update...

Vlak voor de jaarwisseling zijn de FLIRT3 3C-treinstellen voorzien van de nodige updates om met ETCS te rijden. De toelating is hiervoor verleend, de toelating die er eerder was voor de variant ATB+PZB is komen te vervallen. Echter zijn er tijdens verdere praktijktests problemen aan het licht gekomen, die bij eerdere testritten niet waren geconstateerd.

Bij het verlaten van Aachen Hbf in de richting van Heerlen wordt er een transitie getriggerd die niet zou moeten plaatsvinden. Er wordt onderzocht of dit een fout is in de trein, of een fout in de infrastructuur.

De afgelopen dagen zijn de stoptrein Heerlen - Herzogenrath - Aachen v.v. en de sneltrein Heerlen - Herzogenrath v.v. volledig uitgevallen, en vervangen door bussen. Vanaf a.s. maandag rijdt de sneltrein Heerlen - Herzogenrath v.v. weer 1x/u, voor alle tussenstations rijdt er een vervangende bus. Herzogenrath - Aachen moet worden gedaan met andere treinen. Dit geldt tot nader order.

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 23 jan 2023, 17:16
door Cherrytrain
Ik kwam deze foto's van Arriva's Flirt tegen op Belgisch grondgebied: https://www.facebook.com/SporenEnTreinen (zie post van 22 januari 2023).
Enig idee op welke termijn Arriva rijpaden voor Maastricht Randwyck, Eijsden, Wezet/Visé, Bressoux en Liège-Guillemins v.v. moet aanvragen om de dienstregeling te kunnen uitvoeren per december 2023?

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 23 jan 2023, 17:23
door ovspotter_be
Was het niet de bedoeling dat die trein in België een samenwerking ging zijn met de NMBS?
Ze hebben natuurlijk treinbegeleiders nodig voor het Belgische traject, en ik denk niet dat Arriva personeel met die bevoegdheid in hun bezit heeft.

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 23 jan 2023, 17:25
door FLV-FGSP
Cherrytrain schreef: 23 jan 2023, 17:16Enig idee op welke termijn Arriva rijpaden voor Maastricht Randwyck, Eijsden, Wezet/Visé, Bressoux en Liège-Guillemins v.v. moet aanvragen om de dienstregeling te kunnen uitvoeren per december 2023?
Het wordt een trein van Arriva en NMBS samen. De aanvraag bij Infrabel moet voor medio april binnen zijn.

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 23 jan 2023, 17:43
door Steve
Vergeef me als ik het gemist heb, maar wat zou er gebeuren met het deel Hasselt-Luik van de huidige verbinding? Blijft die over als aparte stoptrein of is er een kans dat pakweg de rechtstreekse IC Antwerpen-Hasselt doorgetrokken wordt? Op enkele uitzonderingen na zijn er toch vooral IC-waardige haltes op dat traject en het zou heel wat nieuwe reismogelijkheden bieden van en naar Tongeren en Luik.

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 23 jan 2023, 19:24
door Wout912
Steve schreef: 23 jan 2023, 17:43 Vergeef me als ik het gemist heb, maar wat zou er gebeuren met het deel Hasselt-Luik van de huidige verbinding? Blijft die over als aparte stoptrein of is er een kans dat pakweg de rechtstreekse IC Antwerpen-Hasselt doorgetrokken wordt? Op enkele uitzonderingen na zijn er toch vooral IC-waardige haltes op dat traject en het zou heel wat nieuwe reismogelijkheden bieden van en naar Tongeren en Luik.
Ik heb zelf ook nog niet vernomen wat er met de bediening van Hasselt - Luik van de huidige stoptreindienst zou gebeuren, maar zelf zou ik eerder opteren om bijvoorbeeld de (binnenkort elektrische) L-trein Mol - Hasselt of de L-trein Leuven - Hasselt door te trekken naar Luik. Op die manier kan de IC Antwerpen - Hasselt een echte IC-trein blijven en kan er daarop ook IC-waardig materieel worden ingezet. Zoals je zelf al aangeeft zitten er tussen de haltes tussen Hasselt en Luik 'enkele uitzonderingen' die echt niet IC-waardig zijn.
Indien de L-trein Mol - Hasselt wordt doorgetrokken naar Luik zou dit bovendien tijdens het weekend ook kunnen worden behouden, en zou de IC Antwerpen - Luik tot Tongeren kunnen worden ingekort. En op die laatstgenoemde verbinding zie ik dan de autonome M7-stammen - die tijdens het weekend momenteel werkloos staan- wel goed tot hun recht komen.

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 23 jan 2023, 19:28
door Shrek
Een tijd terug was het idee van de NMBS om, naast de nieuwe Limax-sneltrein, de huidige trein te behouden maar met extra stops in nieuw te openen haltes (Garde-Dieu, Wandre, Hermalle,...).

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 23 jan 2023, 20:44
door desirootje
Nieuwe beheerscontract spreekt niet over een halfuurdienst naar Maastricht maar wel naar Visé. Mss dat men gwn dat direct wil doen?

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 23 jan 2023, 20:48
door jan_olieslagers
Een tijd terug was het idee van de NMBS om, naast de nieuwe Limax-sneltrein, de huidige trein te behouden maar met extra stops in nieuw te openen haltes (Garde-Dieu, Wandre, Hermalle,...).
Alweer bedankt! Maar mag men dan tussen de regels lezen dat dit schone idee alweer werd afgevoerd, of toch minstens "op het schab gezet"?
En wat is men dan vandaag wel van plan?

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 23 jan 2023, 21:02
door FLV-FGSP
Mogelijk gaat de S Hasselt - Luik N67 over in de nieuwe S41bis Luik - Verviers.
Dat is echter speculoos van mezelf, geen gerucht uit de Hallepoort.

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 23 jan 2023, 21:04
door Shrek
desirootje schreef: 23 jan 2023, 20:44 Nieuwe beheerscontract spreekt niet over een halfuurdienst naar Maastricht maar wel naar Visé. Mss dat men gwn dat direct wil doen?
Het beheerscontract is natuurlijk redelijk "veilig" opgesteld. De NMBS mag altijd beter doen en toch voor 2 treinen per uur zorgen. Ik kan me inbeelden dat de overheid de NMBS niets gaat opleggen waar een ander land stokken in de wielen kan steken.

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 24 jan 2023, 09:01
door DR-fan
desirootje schreef: 23 jan 2023, 20:44 Nieuwe beheerscontract spreekt niet over een halfuurdienst naar Maastricht maar wel naar Visé. Mss dat men gwn dat direct wil doen?
Het probleem is alleen dat je dan moet keren op hoofdspoor - Visé heeft geen wijksporen met perron meer.

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 24 jan 2023, 09:53
door jan_olieslagers
Visé heeft geen wijksporen met perron meer.
De kaart lijkt dat te bevestigen, maar het ziet er niet onoverkomelijk uit. Ik zie zelfs ruimte voor een of twee kopsporen helemaal aan de oostkant, die zouden dan vlot aansluiten op de parking. Zeer geschikt voor een pendeldienst naar Luik. Wel lastig dat er aldaar geen bovenleiding is.

Waar waren de extra perrons vroeger?

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Geplaatst: 24 jan 2023, 10:45
door FLV-FGSP
Visé krijgt in de nabije toekomst een kopspoor. Men zou beter ruimer denken en over de hele verbinding Maastricht - Luik een halfuursdienst inleggen. Vervoerskundig is het nuttiger en exploitatief ook efficiënter om een doorgaande halfuurdienst te exploiteren in plaats van een uurdienst en twee losse eindjes Maastricht – Eijsden en Luik – Visé. De middelen voor dat kopspoor kunnen nuttiger worden besteed.