Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Cherrytrain
Berichten: 71
Lid geworden op: 28 okt 2018, 17:13

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Cherrytrain »

Het verhoogde eilandperron te Eijsden is inmiddels zo goed als klaar. Er worden nog nieuwe lantaarnpalen aangesloten en het omroepsysteem wordt gestest. Nu maar hopen dat men in Visé ook zo voortvarend te werk gaat.... :shock:
simpel en meedogenloos :!:
Eric0641
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 jul 2015, 11:07

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Eric0641 »

Ik ben vandaag ook even gaan kijken op EIjsden, en wat viel me nou op. Het kortste perron van Nederland is nog korter geworden. Omdat het perron iets opgehoogd is begint het wat later. Als schatting een meter of 5. maar het kan goed zijn dat hij achter die 5m weer erbij heeft.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Cherrytrain
Berichten: 71
Lid geworden op: 28 okt 2018, 17:13

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Cherrytrain »

Eric0641 schreef: 04 mei 2020, 22:49 Ik ben vandaag ook even gaan kijken op EIjsden, en wat viel me nou op. Het kortste perron van Nederland is nog korter geworden. Omdat het perron iets opgehoogd is begint het wat later. Als schatting een meter of 5. maar het kan goed zijn dat hij achter die 5m weer erbij heeft.

Ik schat dat het perron 3 à 4 meter 'later' begint. Ik zal morgen eens checken of het perron verder doorloopt (als ik dat nog ergens aan kan afleiden). Hopelijk komen er meer banken. Nu staat er één aan het einde van het perron. :roll:

Om 16:00u voerde een klassiek treinstel overigens een testrit uit richting Maastricht. Te Eijsden werd een tiental minuten gehalteerd. Ik stond te ver weg om exact te kunnen zien wat men uitvoerde, maar er was veel bedrijvigheid van werklieden bij de trein. Iemand nog zicht op de progressie of stagnering van perronverhogingen in Visé? :?:
simpel en meedogenloos :!:
Eric0641
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 jul 2015, 11:07

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Eric0641 »

Cherrytrain schreef: 04 mei 2020, 23:01
Eric0641 schreef: 04 mei 2020, 22:49 Ik ben vandaag ook even gaan kijken op EIjsden, en wat viel me nou op. Het kortste perron van Nederland is nog korter geworden. Omdat het perron iets opgehoogd is begint het wat later. Als schatting een meter of 5. maar het kan goed zijn dat hij achter die 5m weer erbij heeft.

Ik schat dat het perron 3 à 4 meter 'later' begint. Ik zal morgen eens checken of het perron verder doorloopt (als ik dat nog ergens aan kan afleiden). Hopelijk komen er meer banken. Nu staat er één aan het einde van het perron. :roll:

Om 16:00u voerde een klassiek treinstel overigens een testrit uit richting Maastricht. Te Eijsden werd een tiental minuten gehalteerd. Ik stond te ver weg om exact te kunnen zien wat men uitvoerde, maar er was veel bedrijvigheid van werklieden bij de trein. Iemand nog zicht op de progressie of stagnering van perronverhogingen in Visé? :?:
de abri komt terug, een nieuwe althans echter is deze vertraagd ivm corona. En die testrit had ik gezien in Randwyck, wel weer vreemd dat ze n klassiek pakken ipv break, dat is toch wat standaarder
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Cherrytrain
Berichten: 71
Lid geworden op: 28 okt 2018, 17:13

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Cherrytrain »

Eric0641 schreef: 04 mei 2020, 23:07
Cherrytrain schreef: 04 mei 2020, 23:01
Eric0641 schreef: 04 mei 2020, 22:49 Ik ben vandaag ook even gaan kijken op EIjsden, en wat viel me nou op. Het kortste perron van Nederland is nog korter geworden. Omdat het perron iets opgehoogd is begint het wat later. Als schatting een meter of 5. maar het kan goed zijn dat hij achter die 5m weer erbij heeft.

Ik schat dat het perron 3 à 4 meter 'later' begint. Ik zal morgen eens checken of het perron verder doorloopt (als ik dat nog ergens aan kan afleiden). Hopelijk komen er meer banken. Nu staat er één aan het einde van het perron. :roll:

Om 16:00u voerde een klassiek treinstel overigens een testrit uit richting Maastricht. Te Eijsden werd een tiental minuten gehalteerd. Ik stond te ver weg om exact te kunnen zien wat men uitvoerde, maar er was veel bedrijvigheid van werklieden bij de trein. Iemand nog zicht op de progressie of stagnering van perronverhogingen in Visé? :?:
de abri komt terug, een nieuwe althans echter is deze vertraagd ivm corona. En die testrit had ik gezien in Randwyck, wel weer vreemd dat ze n klassiek pakken ipv break, dat is toch wat standaarder
Ja, ik las dat van de abri op het mededelingenbord. Netjes dat Prorail dat vermeldt (en in de oude abri zaten twee banken). Inderdaad vreemd dat men voor een klassiek treinstel kiest (al vindt NMBS het misschien minder erg als zo'n oude broddelbak ontspoort tijdens de testrit in plaats van een gereviseerde Break) :lol:
simpel en meedogenloos :!:
Eric0641
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 jul 2015, 11:07

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Eric0641 »

Cherrytrain schreef: 04 mei 2020, 23:12
Eric0641 schreef: 04 mei 2020, 23:07
Cherrytrain schreef: 04 mei 2020, 23:01


Ik schat dat het perron 3 à 4 meter 'later' begint. Ik zal morgen eens checken of het perron verder doorloopt (als ik dat nog ergens aan kan afleiden). Hopelijk komen er meer banken. Nu staat er één aan het einde van het perron. :roll:

Om 16:00u voerde een klassiek treinstel overigens een testrit uit richting Maastricht. Te Eijsden werd een tiental minuten gehalteerd. Ik stond te ver weg om exact te kunnen zien wat men uitvoerde, maar er was veel bedrijvigheid van werklieden bij de trein. Iemand nog zicht op de progressie of stagnering van perronverhogingen in Visé? :?:
de abri komt terug, een nieuwe althans echter is deze vertraagd ivm corona. En die testrit had ik gezien in Randwyck, wel weer vreemd dat ze n klassiek pakken ipv break, dat is toch wat standaarder
Ja, ik las dat van de abri op het mededelingenbord. Netjes dat Prorail dat vermeldt (en in de oude abri zaten twee banken). Inderdaad vreemd dat men voor een klassiek treinstel kiest (al vindt NMBS het misschien minder erg als zo'n oude broddelbak ontspoort tijdens de testrit in plaats van een gereviseerde Break) :lol:
nou ik had het er met die werklieden nog over, die zeiden "ik schok me rot dat ze die oude zooi nog gebruiken". Ik had helaas de testtrein net gemist in edn.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
giuseppe
Berichten: 266
Lid geworden op: 11 dec 2006, 23:10
Locatie: Eijsden

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door giuseppe »

Toen ik gisterenmiddag passeerde was er ook weer activiteit in Visé. Men was begonnen met het plaatsen van perronboorden.
Cherrytrain
Berichten: 71
Lid geworden op: 28 okt 2018, 17:13

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Cherrytrain »

giuseppe schreef: 05 mei 2020, 09:06 Toen ik gisterenmiddag passeerde was er ook weer activiteit in Visé. Men was begonnen met het plaatsen van perronboorden.
Wat fijn om te horen! :o
simpel en meedogenloos :!:
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Steve »

En zijn die werkzaamheden dan de reden dat er nu al zo lang geen treinen rijden tussen Visé en Maastricht? In de NMBS-app geen enkele info te vinden. Als je wat dieper graaft, vind je wel een bericht over werkzaamheden tussen Visé en Maastricht (met melding dat Infrabel aan het spoor werkt, gaat dus wellicht over het deel in Visé) maar enkel met de melding dat de vertrektijden van sommige treinen wijzigen "in de stations van Bressoux tot Maastricht".
Cherrytrain
Berichten: 71
Lid geworden op: 28 okt 2018, 17:13

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Cherrytrain »

Steve schreef: 05 mei 2020, 09:50 En zijn die werkzaamheden dan de reden dat er nu al zo lang geen treinen rijden tussen Visé en Maastricht? In de NMBS-app geen enkele info te vinden. Als je wat dieper graaft, vind je wel een bericht over werkzaamheden tussen Visé en Maastricht (met melding dat Infrabel aan het spoor werkt, gaat dus wellicht over het deel in Visé) maar enkel met de melding dat de vertrektijden van sommige treinen wijzigen "in de stations van Bressoux tot Maastricht".
Dat is voor mij ook niet duidelijk. Noch NMBS of NS konden mij de reden van de wekenlange pauzering van de treindienst vertellen. Wat ik wel weet is dat de dienst midden maart is stilgelegd op het moment dat België haar grenzen sloot met de buurlanden. Men legde overigens niet alle treinverkeer (zo lang) stil, denk aan Aken - Luik en Antwerpen - Breda. Volgens NS zou de treindienst naar Eijsden en beide stations in Maastricht mogelijk vanaf 11 mei weer opstarten.
simpel en meedogenloos :!:
Cherrytrain
Berichten: 71
Lid geworden op: 28 okt 2018, 17:13

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Cherrytrain »

Eric0641 schreef: 04 mei 2020, 22:49 Ik ben vandaag ook even gaan kijken op EIjsden, en wat viel me nou op. Het kortste perron van Nederland is nog korter geworden. Omdat het perron iets opgehoogd is begint het wat later. Als schatting een meter of 5. maar het kan goed zijn dat hij achter die 5m weer erbij heeft.
Ik beloofde op de lengte van het verhoogde perron terug te komen. Ik leid uit de geleidenlijntegels af (en uit het oude perron uit de tijden van weleer) dat het verhoogde perron inderdaad zo'n vijf meter is verlengd in zuidelijke richting. Van een netto verlenging is nauwelijks sprake, omdat het perron 'later' begint door de langere helling, zoals Eric0641 al meldde.
simpel en meedogenloos :!:
Cherrytrain
Berichten: 71
Lid geworden op: 28 okt 2018, 17:13

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Cherrytrain »

Het nieuwe perron in Eijsden is toch niet langer geworden. Ik heb dat gecheckt met de satellietweergave in Google Maps. Door de langere helling is er zelfs 3 meter minder bruikbaar perron overgebleven. In de praktijk zal het ook niet zo veel uitmaken. Een Flirt multicourant is meen ik circa 65 meter lang en past in de toekomst gemakkelijk. Een dubbel treinstel zal dan weer niet passen, maar is zeker bij een halfuursfrequentie ook niet nodig qua capaciteit. Nu maar hopen dat ETCS snel wordt ingebouwd en de toelatingsprocedure tot België niet vertraagt. :shock:
NMBS zegt per 11 mei 2020 weer door te rijden naar Eijsden en Maastricht (al is de stroom voor de kaartautomaat, ov-zuilen, de perronverlichting en de vertrektijdenmonitor nog steeds niet aangesloten). :roll:
simpel en meedogenloos :!:
Eric0641
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 jul 2015, 11:07

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Eric0641 »

Het perron in Eijsden is wel degelijk korter. Vandaag met de break aangekomen. De bagagedeur stond al buiten perron. Maar voor een flirt 3 courant geen probleem. Echter 2 klassieks dat gaat nog krap worden.

Voor de break nog een halve bak ruimte.

Na wat tellen en meten kom ik uit ti op 100m lengte
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Steven »

een opmerkelijk weetje die sommige mensen kan doen verschieten.

Iedereen weet dat NS bezig is met zijn ICNG, dat er ook een 20 tal besteld zijn voor België weet ook iedereen wel denk ik.
wat is de stand van zaken daaromtrent.
Tegen eind dit jaar, begin volgend jaar (zover corona geen vertraging veroorzaakt) moet alstom klaar zijn met de eerste twee voor België en deze laten testen voor volgende lijnen
0/4/12/25/25N/27/36/36N/53

Dit betreft de lijnen van de huidige Benelux/IC Brussel en zijn mogelijke omleidingsroutes.

Maar NS vraagt blijkbaar ook dat tegen de acceptatie van de eerste trein (voorzien tegen december 2022) dat men deze treinen ook laat homologeren voor lijn 2/36 tot luik en lijn 40.

Men heeft blijkbaar het idee opgevat om de ICNG ook langs daar een verbinding naar Brussel/België te laten aanbieden.
ze vermelden ook dat ze deels mee afhankelijk zijn van de nmbs en de daarbijbehorende onderhandelingen, die nog in prille schoenen staan (document is opgemaakt in 2019)
Cherrytrain
Berichten: 71
Lid geworden op: 28 okt 2018, 17:13

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Cherrytrain »

Eric0641 schreef: 11 mei 2020, 14:56 Het perron in Eijsden is wel degelijk korter. Vandaag met de break aangekomen. De bagagedeur stond al buiten perron. Maar voor een flirt 3 courant geen probleem. Echter 2 klassieks dat gaat nog krap worden.

Voor de break nog een halve bak ruimte.

Na wat tellen en meten kom ik uit ti op 100m lengte
Op stationsinfo.nl staat dat het perron in Eijsden 'amper 100 meter' lang is. Door de verkorting zal het bruikbare deel nu minder dan 100 meter zijn.
simpel en meedogenloos :!:
Plaats reactie