Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Zwoopaman »

Shrek schreef: 23 apr 2022, 13:25
dantjebram72 schreef: 23 apr 2022, 10:36
groentje schreef: 22 apr 2022, 21:31 Welke stempel ontbreekt er nu weer?
Tja ETCS inbouwen met een stm atb, tbl1+ en pzb is niet zo eenvoudig. Zeker niet voor een fabrikant als Stadler die er eigenlijk niet zoveel ervaring mee heeft.
TBL1+ is niet nodig voor de route Maastricht-Luik, dat is vanaf juni 100% ETCS
Het is natuurlijk wel handig om TBL1+ als backup te hebben. Anders is het tegen maximum 50 km/u wanneer ETCS niet naar behoren werkt.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Shrek »

Zwoopaman schreef: 23 apr 2022, 19:41
Shrek schreef: 23 apr 2022, 13:25
dantjebram72 schreef: 23 apr 2022, 10:36

Tja ETCS inbouwen met een stm atb, tbl1+ en pzb is niet zo eenvoudig. Zeker niet voor een fabrikant als Stadler die er eigenlijk niet zoveel ervaring mee heeft.
TBL1+ is niet nodig voor de route Maastricht-Luik, dat is vanaf juni 100% ETCS
Het is natuurlijk wel handig om TBL1+ als backup te hebben. Anders is het tegen maximum 50 km/u wanneer ETCS niet naar behoren werkt.
Maar dat gebeurt niet hoor. ETCS1-grondinstallaties hebben een verwaarloosbare onbeschikbaarheid en als de boordinstallatie het laat afweten werkt de STM hoogstwaarschijnlijk ook niet. Je wint dus niets met een STM TBL1+
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Zwoopaman »

Shrek schreef: 23 apr 2022, 20:10
Zwoopaman schreef: 23 apr 2022, 19:41
Shrek schreef: 23 apr 2022, 13:25
TBL1+ is niet nodig voor de route Maastricht-Luik, dat is vanaf juni 100% ETCS
Het is natuurlijk wel handig om TBL1+ als backup te hebben. Anders is het tegen maximum 50 km/u wanneer ETCS niet naar behoren werkt.
Maar dat gebeurt niet hoor. ETCS1-grondinstallaties hebben een verwaarloosbare onbeschikbaarheid en als de boordinstallatie het laat afweten werkt de STM hoogstwaarschijnlijk ook niet. Je wint dus niets met een STM TBL1+
Ik wist niet dat er "maar" niveau 1 kwam en sprak vooral uit ervaring met het recent in dienst gekomen stuk niveau 2 op L12.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door AlexNL »

Gaat de TBL1+ aan de infrastructuurzijde niet t.z.t. weer worden verwijderd, wanneer de landelijke uitrol van ETCS klaar is?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Shrek »

AlexNL schreef: 24 apr 2022, 13:58 Gaat de TBL1+ aan de infrastructuurzijde niet t.z.t. weer worden verwijderd, wanneer de landelijke uitrol van ETCS klaar is?
Inderdaad, na 2026 verdwijnt de TBL1+
dantjebram72
Berichten: 113
Lid geworden op: 13 jul 2008, 09:58
Locatie: antwerpen

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door dantjebram72 »

Shrek schreef: 23 apr 2022, 13:25
dantjebram72 schreef: 23 apr 2022, 10:36
groentje schreef: 22 apr 2022, 21:31 Welke stempel ontbreekt er nu weer?
Tja ETCS inbouwen met een stm atb, tbl1+ en pzb is niet zo eenvoudig. Zeker niet voor een fabrikant als Stadler die er eigenlijk niet zoveel ervaring mee heeft.
TBL1+ is niet nodig voor de route Maastricht-Luik, dat is vanaf juni 100% ETCS
En wat met het stuk tussen de grens en waar de ATB begint? Als daar geen etcs of atb komt zal die trein toch TBL+ stm moeten hebben.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 258
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door DDietzen »

Bij mijn beste weten is recentelijk of wordt in de nabije toekomst ATB(-EG, zo vermoed ik) aangelegd tot aan de grens.
giuseppe
Berichten: 266
Lid geworden op: 11 dec 2006, 23:10
Locatie: Eijsden

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door giuseppe »

^^Dat ligt er inmiddels.

Overigens het verhaal over Arriva is een samenvatting van het artikel van 21 maart in De Limburger, daar werden ook al wat praktische zaken besproken, zoals het wisselen van machinist in Vise. https://www.limburger.nl/cnt/dmf20220321_96527753

Overigens is er recent een vergunning ingediend voor een nieuw stationsgebouw in Vise. Er werd ook bij vermeld dat er een 2e eilandperron zou komen.
https://lameuse.sudinfo.be/933292/arti ... re-de-vise
Mark7758
Berichten: 578
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:36
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Mark7758 »

Er ligt ATB tussen Heerlen en Landgraaf en daarna ATB-NG tot de grens en dan PZB.
Na 10 juli is er alleen nog maar ATB en PZB.
Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 258
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door DDietzen »

Ik probeer mij een compleet beeld te vormen van alle beveiligings-/beïnvloedingssystemen op de route Maastricht-Luik. Wie kan aanvullen/corrigeren?

ATB-EG
Recent aangelegd tussen Maastricht en grens.
Arriva-Flirt beschikt erover, Belgisch materieel niet.

ETCS
Is aangelegd tussen Luik en grens, maar nog niet in dienst gesteld (voor wanneer zal dat zijn?).
Arriva-Flirt beschikt inmiddels erover, veel Belgisch materieel onderhand ook.

TBL1+
Ligt dat enkel in de zone Luik of ook tot aan de grens
Arriva-Flirt beschikt erover, alle Belgische materieel ook.

Memor/Crocodile
Ligt tussen Maastricht (hoofdstation of Randwyck?) en grens. Waar liggen kroko's aan Belgische zijde? In de zone Luik, tussen Luik en grens...?
Kan de Arriva-Flirt een kroko uitlezen? Ik heb er niks over gehoord. Belgisch materieel kan het wel.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Shrek »

Aan Belgische zijde is de infra sinds vorige week heel uniform: ETCS en TBL1+ op het hele stuk grens-Luik, geen enkele krokodil meer in dienst.

De TBL1+ installatie aan boord van de flirt is dus eigenlijk zinloos, want er ligt overal ETCS.

Elke trein die TBL1+ aan boord heeft kan ook krokodillen lezen, maar die zijn in België dus allemaal weggehaald (of worden dat heel binnenkort).
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door desirootje »

Moeten de Flirts nu ook in Nl en De opnieuw gehomologeerd worden vanwege hun ETCS, zoals de varkensneuzen, breaks en duikbrillen voor hun? Is men daar al bezig?
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door AlexNL »

Ja, daar moet een nieuwe goedkeuring voor komen en daar is men al mee bezig.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Shrek »

desirootje schreef: 20 jun 2022, 15:34 Moeten de Flirts nu ook in Nl en De opnieuw gehomologeerd worden vanwege hun ETCS, zoals de varkensneuzen, breaks en duikbrillen voor hun? Is men daar al bezig?
Maar gezien ze in NL een quasi blind vertrouwen in constructeurs hebben en bijna nooit een homologatie weigeren moet je daar niet al te veel schrik voor hebben, die treinen zullen wel mogen rijden.
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door desirootje »

Shrek schreef: 21 jun 2022, 09:06
desirootje schreef: 20 jun 2022, 15:34 Moeten de Flirts nu ook in Nl en De opnieuw gehomologeerd worden vanwege hun ETCS, zoals de varkensneuzen, breaks en duikbrillen voor hun? Is men daar al bezig?
Maar gezien ze in NL een quasi blind vertrouwen in constructeurs hebben en bijna nooit een homologatie weigeren moet je daar niet al te veel schrik voor hebben, die treinen zullen wel mogen rijden.
Daar had ik niet te veel schrik voor, eerder voor hoe lang het nog zou duren voor al die testen en dan het ombouwen van de andere Flirts.
Plaats reactie