Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door AlexNL »

Ik bedoelde het inderdaad als een logistieke doorkoppeling.

Vandaag de dag is Amsterdam - Luik het snelste via Maastricht en dat zal wel zo blijven. Rotterdam - Luik gaat het snelste via L53, ik verwacht niet dat een ommetje via Brussel ooit sneller zal zijn.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door AlexNL »

Arriva heeft Stadler formeel de opdracht gegeven om haar vloot FLIRT 3's te voorzien van ETCS. Hierbij zal het door Stadler i.s.m. MerMec ontwikkelde 'GUARDIA'-systeem worden ingebouwd.
Eric0641
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 jul 2015, 11:07

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Eric0641 »

En dit alles terwijl de ballast trein uit Frankrijk naar Quenast met Franse diesel nog altijd onder memor bollen. Achja, het mag volgens de regels
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Shrek »

Eric0641 schreef:En dit alles terwijl de ballast trein uit Frankrijk naar Quenast met Franse diesel nog altijd onder memor bollen. Achja, het mag volgens de regels
Onder Memor zal vanaf 2021 niet meer lukken. En in 2025 is ook op die trein ETCS verplicht. De regeltjes gelden uiteindelijk voor iedereen hoor.
Eric0641
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 jul 2015, 11:07

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Eric0641 »

Shrek schreef: 30 jun 2020, 21:40
Eric0641 schreef:En dit alles terwijl de ballast trein uit Frankrijk naar Quenast met Franse diesel nog altijd onder memor bollen. Achja, het mag volgens de regels
Onder Memor zal vanaf 2021 niet meer lukken. En in 2025 is ook op die trein ETCS verplicht. De regeltjes gelden uiteindelijk voor iedereen hoor.
Dat klopt zeker, maar het is toch idioot dat anno 2020 zo'n 100km in Belgie kunt rijden onder memor, als we het nou over een werftrein hebben dan is het wat anders maar dit is gewoon een marchandise.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Shrek »

Eric0641 schreef: 30 jun 2020, 21:45
Shrek schreef: 30 jun 2020, 21:40
Eric0641 schreef:En dit alles terwijl de ballast trein uit Frankrijk naar Quenast met Franse diesel nog altijd onder memor bollen. Achja, het mag volgens de regels
Onder Memor zal vanaf 2021 niet meer lukken. En in 2025 is ook op die trein ETCS verplicht. De regeltjes gelden uiteindelijk voor iedereen hoor.
Dat klopt zeker, maar het is toch idioot dat anno 2020 zo'n 100km in Belgie kunt rijden onder memor, als we het nou over een werftrein hebben dan is het wat anders maar dit is gewoon een marchandise.
En toch zijn de regels heel logisch opgebouwd. Moest die trein met een nieuwe loc rondrijden zou hij ook ETCS aan boord moeten hebben.
Eric0641
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 jul 2015, 11:07

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Eric0641 »

Shrek schreef: 30 jun 2020, 21:51
Eric0641 schreef: 30 jun 2020, 21:45
Shrek schreef: 30 jun 2020, 21:40 Onder Memor zal vanaf 2021 niet meer lukken. En in 2025 is ook op die trein ETCS verplicht. De regeltjes gelden uiteindelijk voor iedereen hoor.
Dat klopt zeker, maar het is toch idioot dat anno 2020 zo'n 100km in Belgie kunt rijden onder memor, als we het nou over een werftrein hebben dan is het wat anders maar dit is gewoon een marchandise.
En toch zijn de regels heel logisch opgebouwd. Moest die trein met een nieuwe loc rondrijden zou hij ook ETCS aan boord moeten hebben.
Dat is helemaal waar, maar dat neemt niet weg van het feit dat het met een totaal nutteloos beveiligingssysteem rond rijd nu. Je mag inderdaad met het onderliggend beveiligingssysteem rijden.

Ik ben ook een voorstander voor de ETCS in Arriva, maar het is zo krom dat er ook nog gewoon met alleen memor gereden worden onder de noemer, ja die heeft oud recht.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Shrek »

Eric0641 schreef: 30 jun 2020, 21:59 Dat is helemaal waar, maar dat neemt niet weg van het feit dat het met een totaal nutteloos beveiligingssysteem rond rijd nu. Je mag inderdaad met het onderliggend beveiligingssysteem rijden.

Ik ben ook een voorstander voor de ETCS in Arriva, maar het is zo krom dat er ook nog gewoon met alleen memor gereden worden onder de noemer, ja die heeft oud recht.
Daar is niets krom aan, oude treinen aanpassen neemt tijd en de wetgeving voorziet die tijd.
In tegenstelling tot een nieuwe trein, waarbij je gewoon één zinnetje in de aanbesteding moet schrijven, kost het inbouwen van ETCS in oud materiaal wel veel tijd. Er zouden talloze treinen niet meer kunnen rijden als die overgangsperiode niet voorzien zou worden.
Eric0641
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 jul 2015, 11:07

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Eric0641 »

Shrek schreef: 30 jun 2020, 22:09
Eric0641 schreef: 30 jun 2020, 21:59 Dat is helemaal waar, maar dat neemt niet weg van het feit dat het met een totaal nutteloos beveiligingssysteem rond rijd nu. Je mag inderdaad met het onderliggend beveiligingssysteem rijden.

Ik ben ook een voorstander voor de ETCS in Arriva, maar het is zo krom dat er ook nog gewoon met alleen memor gereden worden onder de noemer, ja die heeft oud recht.
Daar is niets krom aan, oude treinen aanpassen neemt tijd en de wetgeving voorziet die tijd.
In tegenstelling tot een nieuwe trein, waarbij je gewoon één zinnetje in de aanbesteding moet schrijven, kost het inbouwen van ETCS in oud materiaal wel veel tijd. Er zouden talloze treinen niet meer kunnen rijden als die overgangsperiode niet voorzien zou worden.
Maar ik ben van mening dat rijden met alleen Memor gewoon verboden moet worden, is totaal nutteloos lekker volle gas door rood, alleen wel even kwiteren bij dubbel geel.

en die ballast trein kan ook prima met een traxx gereden worden en voor het stukje Tubize - Quenast een diesel opvorderen. Slaat nergens op om dat allemaal met diesel te rijden, is wel leuker daar niet van. Maar niet meer van deze tijd. Enfin we dwalen wel wat af van het topic.

TBL1+(+) is prima, het is echt puur alleen het enkel memor rijden
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
dantjebram72
Berichten: 113
Lid geworden op: 13 jul 2008, 09:58
Locatie: antwerpen

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door dantjebram72 »

Infrabel kan wettelijk TBL1+ niet verplichten. Het is een systeem dat is uitgevonden nadat ETCS is uitgebracht en heeft dus niet hetzelfde recht als Memor dat al lang voor ETCS aanwezig was. Infrabel steekt vervoerders wel behoorlijk wat stokken tussen de wielen door Memor te verbieden op baanvakken waar ETCS reeds aanwezig is. Vandaag de dag kon je met een Memor trein niet meer in de buurt van Luik, Antwerpen of Leuven. De komende jaren gaat dit ongemak zo groot worden dat je nergens meer geraakt zonder TBL1+ of ETCS.

Een grote uitzondering is de combinatie Memor + ETCS... Met die combinatie ben je overal goed... Een groot voorbeeld hiervan is de Thalys die geen TBL1+ aan boord heeft... Moest deze trein vandaag moeten omrijden via Aarschot is dit voor een heel stuk zeer onveilig... maar zelfs op zijn gebruikelijke trajecten is het stukje Mechelen en Schaarbeek - Brussel Zuid zeer onveilig. Tussen Brussel en Lembeek ligt er gelukkig nog TBL1 die de Thalys toch doet stoppen moest die vol door rood rijden.

Het is inderdaad geen ideale situatie dat er nog treinen op enkel memor rondrijden, maar dit is een absolute minderheid geworden! Alle treinen van bijvoorbeeld de nmbs zijn TBL1+ of TBL1+ met ETCS. Over een paar jaar zullen ook die laatste memor only treinen niet meer te vinden zijn in België. Nog een beetje geduld en het tijd van memor is voorbij!
Papanero
Berichten: 305
Lid geworden op: 19 jan 2007, 07:47
Locatie: Pannenhuis / Thurn & Taxis (Lijn 28)

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Papanero »

Eric0641 schreef:En dit alles terwijl de ballast trein uit Frankrijk naar Quenast met Franse diesel nog altijd onder memor bollen. Achja, het mag volgens de regels
Nu hier toch wel heel erg wordt afgeweken van het onderwerp Limax: waar vind ik info over die Franse diesel in Quenast ?

Verstuurd vanaf mijn Mi 9T Pro met Tapatalk

Rww
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 mei 2018, 15:51

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Rww »

AlexNL schreef: 11 mei 2020, 21:15
Cherrytrain schreef: 11 mei 2020, 15:52 Dat NS de mogelijkheden verkent en de toelatingen van het materieel fatsoenlijk plant zal met name de hoogbetaalden bij Arriva doen verschieten.
Dat zal wel meevallen. NS is partner in het Limax-project, aangezien zij verantwoordelijk zijn voor station Eijsden (waar momenteel NMBS rijdt in opdracht van NS).
Incorrect, het klopt dat ns volgens de hoofdrail concessie verplicht is om eijsden te bedienen, echter hebben gedeputeerde staten al vroeg in het proces gemeld dat ze daarover afspraken hebben gemaakt met het ministerie.


Het idee is dat de verplichting volledig over gaat op arriva en ns er tussen uit gaat. Daarvoor zijn liggen er twee opties op tafel:

1. Ns blijft formeel verantwoordelijk tot 2025 maar de volledige uitvoering gaat naar arriva. Negatief beoordeeld.

2. Ns krijgt een ontheffing voor de bedieningsplicht.


Aangezien ze in beide gevallen geen actieve rol spelen zijn ze dus ook geen partner in limax, dat bestaat op dit moment uit arriva, DB en strategisch partner de provincie limburg.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door trainlovertje »

Rww schreef: 04 jul 2020, 12:08 Incorrect, het klopt dat ns volgens de hoofdrail concessie verplicht is om eijsden te bedienen, echter hebben gedeputeerde staten al vroeg in het proces gemeld dat ze daarover afspraken hebben gemaakt met het ministerie.


Het idee is dat de verplichting volledig over gaat op arriva en ns er tussen uit gaat. Daarvoor zijn liggen er twee opties op tafel:

1. Ns blijft formeel verantwoordelijk tot 2025 maar de volledige uitvoering gaat naar arriva. Negatief beoordeeld.

2. Ns krijgt een ontheffing voor de bedieningsplicht.


Aangezien ze in beide gevallen geen actieve rol spelen zijn ze dus ook geen partner in limax, dat bestaat op dit moment uit arriva, DB en strategisch partner de provincie limburg.
Om dan helemaal correct te zijn: DB naar mijn weten ook niet hoor, tenzij je als moederbedrijf van Arriva bedoelt? Het AVV (en zo ook het NVR) hoort trouwens wel in dat lijstje.
Rww
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 mei 2018, 15:51

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Rww »

trainlovertje schreef: 04 jul 2020, 14:37
Rww schreef: 04 jul 2020, 12:08 Incorrect, het klopt dat ns volgens de hoofdrail concessie verplicht is om eijsden te bedienen, echter hebben gedeputeerde staten al vroeg in het proces gemeld dat ze daarover afspraken hebben gemaakt met het ministerie.


Het idee is dat de verplichting volledig over gaat op arriva en ns er tussen uit gaat. Daarvoor zijn liggen er twee opties op tafel:

1. Ns blijft formeel verantwoordelijk tot 2025 maar de volledige uitvoering gaat naar arriva. Negatief beoordeeld.

2. Ns krijgt een ontheffing voor de bedieningsplicht.


Aangezien ze in beide gevallen geen actieve rol spelen zijn ze dus ook geen partner in limax, dat bestaat op dit moment uit arriva, DB en strategisch partner de provincie limburg.
Om dan helemaal correct te zijn: DB naar mijn weten ook niet hoor, tenzij je als moederbedrijf van Arriva bedoelt? Het AVV (en zo ook het NVR) hoort trouwens wel in dat lijstje.
DB is de duitse partner van de limax verbinding, daar heeft arriva geen vergunning. Logische gezien ze ook het moederbedrijf van arriva zijn.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door msts.be »

Probleem van de baan: Arriva heeft het contract voor de ETCS-uitrusting aan Stadler gegeven:
https://www.stadlerrail.com/media/pdf/2 ... iva_nl.pdf

Deze keer krijgen ze de garantie van Stadler dat de uitrusting wél zal compatibel zijn met het Belgische net :lol: (homologatie in de 3 betrokken landen is eveneens inbegrepen in het contract)
Men gaat wel nog tot 2022 geduld moeten uitoefenen eer de eerste trein is uitgerust. Tot dan moet de NMBS de Breaks over de grens blijven sturen..
Plaats reactie