Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Steve »

Een kopspoor kan altijd nut hebben voor zuiver binnenlandse verbindingen (bijvoorbeeld de P-treinen naar Brussel), maar stelstelmatig stoptreinen Luik - Visé én Maastricht - Eijsden inleggen zou inderdaad te absurd voor woorden zijn. Er zit amper 4 km tussen beide stations, wat een moderne stoptrein op 3-4 minuten aflegt.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door jan_olieslagers »

Iets zegt me dat die halfuurdienst naar Vise niet bepaald een hoge prioriteit gaat krijgen...
Ik heb toch goed onthouden dat de Limax eenmaal per uur gaat bollen? Vanaf wanneer eigenlijk?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door groentje »

Hoewel Maastricht een veel logischer eindpunt is, we weten dat er nog altijd extra obstakels zullen zijn om over de grens te rijden, en dan lijkt een derde spoor met perron me geen verkeerde investering. Maar wel liefst een doorgaand spoor, geen kopspoor.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 256
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door DDietzen »

Er komen sowieso twee Flirts met België-toelating per uur uit Maastricht de grens over, want Eijsden zal 2x/u gaan worden bediend en daar kan niet meer gekeerd worden. Als je 1x/u doorrijdt tot Luik-Guillemins en 1x/u keert in Visé, zal één van die twee (in huidige tijdligging de Luik) een lange kering van ruim een halfuur krijgen. Die tijd kan je net zo goed benutten om met de Visé-trein door te rijden naar Luik om daar op de Luik-trein te keren, dat zal geen extra omlopen kosten. (Indien Arriva per se door wil rijden naar Luik-Paleis, gaat die vlieger echter niet op.)

Vergeet ook niet dat een Flirt minder capaciteit heeft dan de huidige Break (172 vs 248 zitplaatsen). Met maar 1x/u een doorgaande Flirt Maastricht-Luik kan het nog wel krap worden, zeker omdat je een scheve reizigersverdeling krijgt bij een knip in Visé; met 2x/u zijn beide treinen pakweg even goed gevuld en dat is alleen maar mooi voor vervoerder en reizigers.

Echter, een extra perronspoor in Visé kan ook dan nog van pas komen voor een kerende extra (spits)trein richting Luik, want enkel twee Flirts per uur op Visé-Luik zou vast niet genoeg zijn (toch?).
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door jknockaert »

Steve schreef: 24 jan 2023, 10:53stelstelmatig stoptreinen Luik - Visé én Maastricht - Eijsden inleggen zou inderdaad te absurd voor woorden zijn
Ik heb niet in beeld of daar aan NL-zijde een plan voor is. Bij mijn weten is Eijsden een station dat enkel open blijft omdat NMBS het bedient. De reizigersaantallen zijn naar NL-norm veel te laag om een eigen bediening te krijgen.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 256
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door DDietzen »

Voor zover ik heb gehoord schijnen de huidige reizigersaantallen kunstmatig zo laag te liggen omdat die worden gemeten middels in- en uitchecks bij de OV-chipkaartpaaltjes. Aangezien het Belgische treinpersoneel op de NMBS-trein naar Maastricht (vrijwel) nooit is uitgerust met chipkaartlezers, schijnt er dus behoorlijk te worden zwartgereden.

Vanaf het begin van de Limaxplannen is altijd het voornemen geweest om Eijsden 2x/u te gaan bedienen, omdat 1x/u onder de maat is naar Nederlandse maatstaven. Ik heb nooit iets gehoord dat dat zou veranderen.

Het officiële plan is 1x/u naar Luik en 1x/u naar Eijsden (met een lege rit naar Visé om te keren, aangezien dat in Eijsden niet of nauwelijks meer mogelijk is).
4017-4018
Berichten: 588
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door 4017-4018 »

Of mss een afwisselend dienst met Break & FLIRT:
Dan doet men een rit met Break, een halfuur later met FLIRT en zo verder
Ciao Ciao
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door jknockaert »

DDietzen schreef: 24 jan 2023, 11:30 Voor zover ik heb gehoord schijnen de huidige reizigersaantallen kunstmatig zo laag te liggen omdat die worden gemeten middels in- en uitchecks bij de OV-chipkaartpaaltjes. Aangezien het Belgische treinpersoneel op de NMBS-trein naar Maastricht (vrijwel) nooit is uitgerust met chipkaartlezers, schijnt er dus behoorlijk te worden zwartgereden.
Dat zou dan toch flink moeten opvallen in Maastricht want daar staan poortjes telkens met een batterij camera's erop gericht... En het NS personeel heeft misschien wel kaartlezers maar controleert zo goed als nooit meer, dus die cijfers voor Eijsden zijn gewoon wat ze zijn in vergelijking met andere stations.

Wat er ook van zij, het lijkt me niet zinvol om treinen in te leggen voor reizigers die niet willen betalen. Ergens houdt het een keer op.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 256
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door DDietzen »

In Maastricht zijn geen poortjes, enkel paaltjes. Er is vrije toegang tot het perron.
Sowieso acht ik het naïef om te denken dat een camera daadwerkelijk een zwartrijder ervan weerhoudt om achter iemand aan te wandelen door het poortje, eroverheen te springen of het open te trappen.
Bij NS maak ik toch wel met enige regelmaat een controle mee. Lang niet zo vaak als zou moeten, maar het gebeurt wel, en daarmee is er dus enige pakkans. Bij NMBS op Eijsden is de pakkans structureel nul, omdat het personeel eenvoudigweg niet de juiste apparatuur heeft.

Zodra Arriva gaat rijden naar Luik, zullen de reizigersaantallen én inkomsten absoluut omhoog veren. Niet alleen door betere registratie door meer inchecks dankzij de hogere controlekans, maar ook door de inzet van veel moderner en comfortabeler materieel, de frequentieverdubbeling tot minstens Eijsden en de doorkoppeling naar Heerlen en Herzogenrath/Aken.

Ik durf te wedden dat het gros van die zwartrijders heus wel zou betalen als er effectief enige pakkans was op Eijsden-Maastricht. De paar hardnekkige gevallen die je wegjaagt, zullen vast niet opwegen tegen de reizigersgroei om de eerdergenoemde redenen.
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door jknockaert »

DDietzen schreef: 24 jan 2023, 13:40 In Maastricht zijn geen poortjes, enkel paaltjes. Er is vrije toegang tot het perron.
Hmm, heb ik dan verkeerd onthouden.
DDietzen schreef: 24 jan 2023, 13:40 Zodra Arriva gaat rijden naar Luik, zullen de reizigersaantallen én inkomsten absoluut omhoog veren. Niet alleen door betere registratie door meer inchecks dankzij de hogere controlekans, maar ook door de inzet van veel moderner en comfortabeler materieel, de frequentieverdubbeling tot minstens Eijsden en de doorkoppeling naar Heerlen en Herzogenrath/Aken.
Arriva rijdt zonder treinbegeleiding in NL. Die pakkans zal er niet veel beter op worden. Al is die in mijn ervaring nog altijd hoger dan bij NS mét personeel.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 256
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door DDietzen »

Was er niet eerder overeengekomen dat de treinen op het traject Luik-Maastricht wél een treinbegeleider zouden krijgen, om te voldoen aan de Belgische reglementen omtrent minimale personeelsbezetting en vertrekprocedures?
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door desirootje »

Ik zie niet in waarom men met Arriva meer zwartrijders zou betrappen. De TBG is daar enkel voor het Belgische deel, en ja ze zullen wss op Luik-Maastricht ook over de grens controleren, sinds ik verwacht dat de wissel in Maastricht gebeurt, maar ik zie niet in waarom Arriva hun TBG's meer zou geven dan het minimum, een Belgische kaartlezer. Er is voor zover ik weet geen verplichting voor een OV chip lezer, dus waarom niet, dat zouden enkel extra kosten zijn, net zoals nu met de NMBS. Ze zouden ze kunnen krijgen maar ik ben verre van zeker dat dat vast staat.
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door jknockaert »

desirootje schreef: 24 jan 2023, 15:07 Ik zie niet in waarom men met Arriva meer zwartrijders zou betrappen. De TBG is daar enkel voor het Belgische deel, en ja ze zullen wss op Luik-Maastricht ook over de grens controleren, sinds ik verwacht dat de wissel in Maastricht gebeurt, maar ik zie niet in waarom Arriva hun TBG's meer zou geven dan het minimum, een Belgische kaartlezer. Er is voor zover ik weet geen verplichting voor een OV chip lezer, dus waarom niet, dat zouden enkel extra kosten zijn, net zoals nu met de NMBS. Ze zouden ze kunnen krijgen maar ik ben verre van zeker dat dat vast staat.
De regionale vervoerders optimaliseren hun dienstregeling doorgaans om personeelsinzet zo efficiënt mogelijk te maken. Het zou me niets verbazen als Arriva de conducteurs enkel tussen Luik en Eijsden voorziet en dan bij Eijsden ergens zo'n haltecontainer neerzet waar de treinbegeleider tussen twee ritten een bakkie kan doen. Overigens was er tot niet zo heel lang geleden nog een conducteurswissel in Eijsden.

Als er werkelijk zoveel zwartrijders zouden zijn dan kon NS al lang steekproefcontroles houden op het perron in Eijsden of Maastricht en zo het geld binnenrijven. Maar ik vermoed dat er gewoon te weinig reizigers zijn om die rekening te doen kloppen.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 256
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door DDietzen »

Het kan ook zijn dat het voor een groot bedrijf als NS niet de moeite is om te gaan patrouilleren (of andere maatregelen te nemen) op zo'n klein bijzonder trajectje in een uithoek, aangezien de verloren kosten van die Eijsdense zwartrijders een schijntje zijn in vergelijking met de totale reizigersstromen waar NS mee werkt.
Arriva is een stuk kleiner - zeker Arriva Limburg - dus dan maakt het verhoudingsgewijs ineens een stuk meer uit wanneer reizigers op Eijsden wel of niet betalen. Daarom verwacht ik dat Arriva een stuk sneller geneigd is om in te grijpen.

Hetzelfde riedeltje gaat op voor de opdrachtgever van elke concessie. Nu valt Eijsden nog onder het hoofdrailnet, waar de landelijke overheid verantwoordelijk voor is; die zal het niet veel boeien of men in één grensdorpje zwartrijdt of niet. De provincie Limburg, opdrachtgever voor Arriva's concessie, heeft een kleiner gebied om zich mee bezig te houden, en tevens een kleinere kas. Er zal dus zowel meer aandacht zijn voor bijzondere gevallen zoals Eijsden, als meer financiële interesse (want ook voor de provincie slaan de Eijsdense zwartrijders naar verhouding een grotere deuk in de balans dan voor de Nederlandse staat).
maarten
Berichten: 331
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door maarten »

jknockaert schreef: 24 jan 2023, 11:22
Bij mijn weten is Eijsden een station dat enkel open blijft omdat NMBS het bedient. De reizigersaantallen zijn naar NL-norm veel te laag om een eigen bediening te krijgen.
Eijsden behoort tot het hoofdrailnet en NS is daardoor verplicht het station te bedienen (en de praktische uitvoering is dat Eijsden door de trein naar Luik bediend wordt).
Plaats reactie