IC Luxemburg

Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: IC Luxemburg

Bericht door overweg13 »

Ik had eerder ergens gelezen dat alle I6 Bc voor het einde van het jaar buiten dienst zouden gaan.
Met vriendelijke groet

overweg13
Deca
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 mei 2018, 15:16

Re: IC Luxemburg

Bericht door Deca »

260689 schreef: 15 aug 2018, 15:10
Deca schreef: 15 aug 2018, 15:03 Worden er ook niet een aantal P treinen tussen Brussel en Visé gereden met de I11? Misschien kan men deze stammen gebruiken of zijn die gekoppeld aan andere ritten?
Die doen een ritje Visé - Brussel - Vorst en savonds Vorst - Brussel - Visé. Overdag staan er 2 rame werkloos in de bundel.
Volgens de NMBS website komt de 1ste P trein (P 7444) om 7u42 aan in Brussel-Zuid. Als men dit stel in plaats van uit te wijken direct naar Luxemburg stuurt (vertrek om 08u33 als IC 2108) zou hij terug in Brussel aankomen om 16u27 als IC 2136 wat net op tijd is om de P trein terug naar Visé uit te voeren (vertrek om 16u48 als P 8445). Deze regeling betekend wel dat hij maar 14 minuten in Luxemburg staat om te keren. Dan kan deze rit al veranderd worden. Zou dit haalbaar zijn of zijn de marges hiervoor te klein?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IC Luxemburg

Bericht door Shrek »

260689 schreef: 15 aug 2018, 15:13 Ze kunnen de I6bc’s onder het stof halen? Ik zie dat nog gebeuren! Als ze de 18 kunnen homolegeren voor LUX zou ook al iets schelen in de machienes voor een tekort aan T13en op te vangen.
De I6BC worden niet meer onderhouden en gaan definitief weg.
Tractie is op zich geen probleem, er zijn immers momenteel 13nen genoeg. De homologatie voor de 18 is lopende, maar dat proces is wat vertraagd omdat er voorrang gegeven werd aan de I11Bdx.
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: IC Luxemburg

Bericht door Terminus »

De vrienden van rail.lu zien nog ander materieel op de IC Luxemburg- Brussel: https://www.youtube.com/watch?v=LQV46TGh57E
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

IC Luxemburg

Bericht door overweg13 »

Hopelijk is dat alleen maar voor de stoptreinen tussen Arlon en Luxemburg. Voor reizigers naar Brussel zou dat toch al een kleine ramp zijn...
Met vriendelijke groet

overweg13
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: IC Luxemburg

Bericht door trainlovertje »

Terminus schreef: 30 aug 2018, 15:20 De vrienden van rail.lu zien nog ander materieel op de IC Luxemburg- Brussel: https://www.youtube.com/watch?v=LQV46TGh57E
Dat zal dan volgens mij eerder voor een pendel Aarlen - Luxemburg worden, want er zijn helemaal niet genoeg tweespanningsstellen om ze door te trekken tot Brussel. En laat ons hopen dat die nooit door moeten rijden tot Brussel...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IC Luxemburg

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 30 aug 2018, 15:49
Terminus schreef: 30 aug 2018, 15:20 De vrienden van rail.lu zien nog ander materieel op de IC Luxemburg- Brussel: https://www.youtube.com/watch?v=LQV46TGh57E
Dat zal dan volgens mij eerder voor een pendel Aarlen - Luxemburg worden, want er zijn helemaal niet genoeg tweespanningsstellen om ze door te trekken tot Brussel. En laat ons hopen dat die nooit door moeten rijden tot Brussel...
Nooit zou ik niet zeggen, bij uitval van ander materieel is een Desiro nog altijd beter dan geen trein. Maar planmatig zie ik ze dat traject niet doen, daarvoor zijn er M6 en I11/I10/I6.
Waar ze wel zullen ingezet worden is op de IC Liers-Luxemburg...
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: IC Luxemburg

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef: 30 aug 2018, 15:55
trainlovertje schreef: 30 aug 2018, 15:49 Dat zal dan volgens mij eerder voor een pendel Aarlen - Luxemburg worden, want er zijn helemaal niet genoeg tweespanningsstellen om ze door te trekken tot Brussel. En laat ons hopen dat die nooit door moeten rijden tot Brussel...
Nooit zou ik niet zeggen, bij uitval van ander materieel is een Desiro nog altijd beter dan geen trein. Maar planmatig zie ik ze dat traject niet doen, daarvoor zijn er M6 en I11/I10/I6.
Waar ze wel zullen ingezet worden is op de IC Liers-Luxemburg...
Dus de Luxemburgse 3000 reeks zal dan ook gaan rijden tot Brussel, samen met de I10-rijtuigen die nu rijden tussen Liers en Luxemburg?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IC Luxemburg

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 30 aug 2018, 16:07 Dus de Luxemburgse 3000 reeks zal dan ook gaan rijden tot Brussel, samen met de I10-rijtuigen die nu rijden tussen Liers en Luxemburg?
Er zijn in principe genoeg 13nen om alle treinen te kunnen verzekeren, maar het valt inderdaad niet uit te sluiten.
groentje
Berichten: 7262
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: IC Luxemburg

Bericht door groentje »

Dat wordt dan een degradatie van Luik-Luxemburg, laat ons hopen dat ze toch minstens een uurdienst krijgen ter compensatie...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IC Luxemburg

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 30 aug 2018, 16:48 Dat wordt dan een degradatie van Luik-Luxemburg, laat ons hopen dat ze toch minstens een uurdienst krijgen ter compensatie...
Daar ben ik het niet mee eens. Fietsen meenemen wordt een stuk makkelijker, je hebt stopcontacten, reizigersinfo, een ruim toilet,...
Allemaal zaken die de vele toeristen op die lijn zeker weten te appreciëren.
Een MS96 was natuurlijk nog beter geweest, en misschien komt dat ooit nog wel, maar de Desiro is al een verbetering tegenover de ouderwetse rijtuigen die er vandaag rijden.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: IC Luxemburg

Bericht door overweg13 »

Niet akkoord, hoor. Het is misschien wel de mooiste lijn van het land en veel zie je daar niet van uit een Desiro.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: IC Luxemburg

Bericht door Steven »

Het zicht door het raam van een desiro is volgens mij hetzelfde als dat van in een MR96 of een i10 rijtuigen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: IC Luxemburg

Bericht door Steve »

Shrek schreef: 30 aug 2018, 16:58 Daar ben ik het niet mee eens. Fietsen meenemen wordt een stuk makkelijker, je hebt stopcontacten, reizigersinfo, een ruim toilet,...
Allemaal zaken die de vele toeristen op die lijn zeker weten te appreciëren.
Een MS96 was natuurlijk nog beter geweest, en misschien komt dat ooit nog wel, maar de Desiro is al een verbetering tegenover de ouderwetse rijtuigen die er vandaag rijden.
Niet zomaar "een" toilet, maar vooral "één" toilet. Hoe ruim ook, als dat defect of onbruikbaar is (en dat gebeurt meer dan eens), dan ben je echt wel gezien.

Last but not least: het zitcomfort is totaal ontoereikend voor zo'n lange verbinding. Voor een lokaal uitstapje met de fiets in het oosten van het land allemaal leuk en wel, maar van Luik naar Luxemburg ben je meer dan twee uur onderweg en dan kom je echt met een gebroken rug uit die stoel.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IC Luxemburg

Bericht door Shrek »

Steve schreef: 30 aug 2018, 17:07 Maar van Luik naar Luxemburg ben je meer dan twee uur onderweg en dan kom je echt met een gebroken rug uit die stoel.
Dat is eigenlijk exact wat ik voorhad op de terugweg van Luxemburg naar Luik door die veel te zachte, niet-ondersteunende stofzakken in de I10.
(gelukkig zitten die tegenwoordig voornamelijk in treinen waar je ook voor de veel betere zetels van de I11 kan kiezen).
Plaats reactie