Gotthard Basis Tunnel

Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Gotthard Basis Tunnel

Bericht door Portbou »

Steven schreef: 08 nov 2023, 19:41 Met een overstap in CDG airport ben je toch praktischer af. Je blijft in hetzelfde station en neemt daar een andere TGV naar Brussel. Als je via Paris Est/Nord doet is het altijd net iets lastiger (en dan druk ik mij nog niet uit over andere stations in Paris).
Tevens zijn er twee rechtstreekse TGV's Brussel-Strasbourg en vv. per dag dus overstap in Parijs is niet echt het probleem.

Maar het is ecologisch waanzinnig om de treindienst zodanig te organiseren dat een reis van 450km aan normale snelheid vervangen wordt door een reis van 830km aan hoge snelheid. Pure energieverspilling.
Laatst gewijzigd door Portbou op 08 nov 2023, 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Gotthard Basis Tunnel

Bericht door Portbou »

pietje schreef: 08 nov 2023, 14:35 Het zou mij nochtans niet verwonderen als de ecologische voetafdruk voor 830 km via de TGV kleiner is dan 450 km met de peronenwagen.
Dat is zeker zo maar ik doelde op een vergelijking met 450km conventionele trein.
pietje schreef: 08 nov 2023, 14:35 Maar ik ben het eens met de vaststelling dat de richting Brussel-Luxemburg-Elsas-Zwitserland wel wat investeringen en vervolgens frequentere verbindingen kan gebruiken.
Dat is wat ik bedoelde. Er gingen miljoenen naar TGV Est terwijl de conventionele lijn Brussel-Luxemburg-Straatsburg het met kruimels moet doen.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Gotthard Basis Tunnel

Bericht door rdv »

dovaere schreef: 06 nov 2023, 11:10
rdv schreef: 06 nov 2023, 09:23 12 augustus 2024, dat is twee dienstregelingswijzigingen verder - je kan toch niet verwachten dat die treinen al in de systemen zitten :wink:
Ook bij de DB zou ik de uren met een korrel zout nemen - bij werken staan de definitieve uren soms maar een paar weken op voorhand in het systeem (en een paar kan je soms letterlijk nemen).
Jullie hebben niet goed gelezen. Ik schreef duidelijk dat die TER-treinen zelfs VOOR MORGEN niet aan te kopen zijn, zowel bij DB als bij NMBS.
Na wat zoeken blijkt enkel het laatste (grens)-TER-traject Metz-Luxemburg keihard te ontbreken bij de NMBS-planner om tickets te kopen: https://www.b-europe.com/NL/Kopen/Treintickets
Ook bij DB is het enkel dit traject waar geen tarief voor kan gegeven worden.

De NMBS-planner toont bij het inkorten van het zoektraject tot dat grenstraject dus niet de vele TER-treinen die daar rijden, maar alleen de TGV-treinen die ergens van in Frankrijk naar Luxemburg-stad rijden (al ben ik daar niets mee bij het zoeken naar treinen Basel-Luxemburg-Brussel).

Ook elders heb ik in het verleden al zo'n "sabotage" gezien bij het includeren van klassieke (grens)trajecten in reisplanners.
Nog eentje in dit rijtje.
Op 21 november ga ik van Gent naar Bonn. De ICEs rijden via Köln Ehrenfeld (vervanghalte) en de Südbrücke richting Frankfurt wegens werken. Bij DB krijg ik normaal deze treinen opvragen, maar NMBS Internationaal geeft enkel de EUR weer, zelfs al vraag ik expliciet een overstap in Köln-Ehrenfeld. Er is volgens de NMBS Internationaal maar één verbinding per dag met overstap in Ehrenfeld mogelijk (met EUR). Tussen Köln en Bonn worden enkel ICEs getoond (de selectie "enkel hogesnelheidstreinen" is uitgeschakeld). Ook tussen Brussel en Aken worden geen ICEs getoond.

Een deel van de treinen lijkt gewoon niet ingeladen te zijn.
Er komt wel een melding dat door werken de ICEs omgeleid worden via Ehrenfeld, en sommigen afgeschaft worden.

(Misschien beter om dit af te splitsen)?
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Gotthard Basis Tunnel

Bericht door rdv »

En over de Gotthard - we rijden zondag met collega's van Bonn naar Bologna (Italië). Omwille van de problemen in de Gotthard rijden we om via Innsbruck en de Brenner. Gisteren kregen we een mail van OeBB dat de Nightjet meer dan een uur later zal aankomen in München, waardoor onze EC naar Bologna weg is. Positief is dat de overstap op de volgende EC nu iets robuuster is (een uur overstaptijd), maar onze gecharterde bus van Bologna naar het hotel in Toscanië zal twee uur op ons moeten wachten (met daarin ook de collega's die met het vliegtuig komen). Hopelijk komt er geen vertraging bovenop want dan wordt het 4u wachten in de bus (en een buschauffeur die over tijd gaat).

Ik begrijp dat er werken gebeuren, en het is beter dat de drgl op voorhand wordt verlengd ipv "in real time" vertraging te maken, maar zulke melding 5 dagen op voorhand bezorgen, is wel zeer laat, levert ons veel werk en geklaag van andere collega's op. Stapje voor stapje proberen we meer collega's te overtuigen om met de trein te reizen, maar zulke "grapjes" halen dat werk onderuit.
maarten
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Gotthard Basis Tunnel

Bericht door maarten »

HLE18 schreef: 08 nov 2023, 18:36
Wij gingen naar Mulhouse via Lille-Paris-Straatsburg en kwamen terug met de TGV Mulhouse-Luxemburg / IC Arlon-Brussel. Het ambetante is dat je in Luxemburg 55 minuten moet wachten op de IC naar Arlon en daar dan nog eens overstappen naar Brussel.
Die overstap in Arlon zal wel vanwege werkzaamheden geweest zijn, want er is gewoon een direkte trein Luxembourg - Brussel.
Zit je wel nog met die 56 minuten overstaptijd. Maar die TGV stopt op veel stations wel extreem lang. Daar is wel 20 minuten van de rijtijd af te halen.
En misschien kan de NMBS als alle werken op L.162 afgerond zijn wat later vertrekken.
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Gotthard Basis Tunnel

Bericht door ovspotter_be »

Soms moet je vanuit Luxembourg overstappen in Arlon, dit is omdat de stammen met 8 of 9 M6-rijtuigen niet passen op het perron 1 van het station in Luxembourg.
maarten
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Gotthard Basis Tunnel

Bericht door maarten »

Vreemd, want ze zijn er niet vies van die trein ook op een van de hogere perrons binnen te nemen.
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Gotthard Basis Tunnel

Bericht door ovspotter_be »

Ik heb de trein naar Brussel nog nooit weten vertrekken vanaf een ander perron dan 1.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Gotthard Basis Tunnel

Bericht door Steven »

Heeft er iemand hier al een trein genomen via de Gotthard sinds het ongeval, ik zou graag een idee krijgen hoe het zit met vertragingen.
FLV-FGSP
Berichten: 1886
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Gotthard Basis Tunnel

Bericht door FLV-FGSP »

Ik ben op 1 oktober van Olten via Wassen naar Milaan gereisd, de langere reistijd was al in de dienstregelingen verwerkt en de rit verliep stipt.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Gotthard Basis Tunnel

Bericht door Steven »

FLV-FGSP schreef: 09 nov 2023, 17:30 Ik ben op 1 oktober van Olten via Wassen naar Milaan gereisd, de langere reistijd was al in de dienstregelingen verwerkt en de rit verliep stipt.
Kortweg een degelijk Zwitserse oplossing :wink:
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Gotthard Basis Tunnel

Bericht door ovspotter_be »

Steven schreef: 09 nov 2023, 17:26 Heeft er iemand hier al een trein genomen via de Gotthard sinds het ongeval, ik zou graag een idee krijgen hoe het zit met vertragingen.
2 dagen na het ongeluk heb ik de trein genomen van Castione-Arbedo naar Airolo, de IR-trein zat wel wat voller dan normaal maar het was allemaal redelijk goed geregeld.
De dienstregeling van de IC's werd ook meteen aangepast in de dienstregeling en aansluitingen bleven zoveel mogelijk wachten op deze treinen.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Gotthard Basis Tunnel

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef: 09 nov 2023, 17:26 Heeft er iemand hier al een trein genomen via de Gotthard sinds het ongeval, ik zou graag een idee krijgen hoe het zit met vertragingen.
Er zijn geen vertragingen, de omleiding zit in de planners en die dienstregeling is haalbaar.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Gotthard Basis Tunnel

Bericht door Steven »

Dat is goed nieuws. Ik had er geen zicht op of de aanpassingen aan de diensten ook in werkelijkheid haalbaar waren.
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Gotthard Basis Tunnel

Bericht door trainlovertje »

ovspotter_be schreef: 09 nov 2023, 17:17 Ik heb de trein naar Brussel nog nooit weten vertrekken vanaf een ander perron dan 1.
Ik inderdaad ook niet, al hoop ik wel dat daar in de nabije toekomst met de toevoeging van Perronsporen 11 en 12 verandering in komt (ofwel dat er gekoppelde M7's ingezet worden).
Plaats reactie