Over de cowboys ben ik het met je eens. GreenCityTrip is een succes te noemen, maar zij zijn in een specifieke markt gesprongen: dat van de stedentrips. De vraag is hier wisselend en daar stemmen ze hun aanbod op af, het is geen reguliere nachttrein naar een vaste reeks bestemmingen.Shrek schreef: ↑27 jun 2022, 08:15 De meest realistische piste voor meer nachttreinen blijft toch gewoon een bedrijf van enige grootte met de nodige ervaring dat hier zijn schouders onder zet. OBB doet het, SNCF doet het, Trenitalia doet het, geen enkele reden waarom de NMBS het niet zou kunnen.
Als de enige hoop voor de toekomst ligt bij cowboys a la European Sleeper, zie ik het helaas somber in.
Voor de reguliere nachtverbindingen moeten we het nu hebben van wat ÖBB in samenwerking met hun partners van de grond kan krijgen. En daar doet ÖBB mooie dingen, de teloorgang van de CityNightLine halverwege het vorig decennium is inmiddels vrijwel helemaal de nek omgedraaid (nu Kopenhagen nog terug?) en er zijn verbindingen bij gekomen.
Toch zal het ook daarbij niet genoeg zijn. De toekomstige dagelijkse verbinding Stockholm - Hamburg, die wordt gereden door SJ, is alleen maar ontstaan omdat Trafikverket (de Zweedse regelgevende instantie) een aanbesteding in de markt heeft gezet hiervoor.