Pagina 64 van 116

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 22 jun 2022, 12:35
door jknockaert
AlexNL schreef: 16 jun 2022, 10:19 En of we willen investeren in materieel, terwijl ze daarvoor toch juist RegioJet in de arm hadden genomen?
De investeringsronde die vrijdag opent is geen investering in materieel. Het is een investering in het voorbereiden van een investering in materieel. Ze gaan dus eerst twee miljoen verspijkeren voordat ze aan het materieel zelf beginnen. Het zal nog wel even duren voor ze zover zijn.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 22 jun 2022, 19:46
door FLV-FGSP

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 22 jun 2022, 21:27
door AlexNL
Een nachttrein naar Barcelona, in anderhalf jaar tijd? Met welk materieel denken ze dat überhaupt voor elkaar te kunnen krijgen? :lol:

Het is mogelijk om vanaf Perpignan met normaalspoormaterieel naar Barcelona te rijden (via de hogesnelheidslijnen) maar nachttreinmaterieel is er al amper, en bij deze verbinding heb je dan ook nog eens te maken met een zeer schaarse hoeveelheid aan gehomologeerde locomotieven. Er zijn naar mijn weten maar twee types normaalspoorlocomotief goedgekeurd voor een dienst door de Perthustunnel: de Renfe Mercancias S 232 (waarvan er 6 geschikt zijn voor Frankrijk) en de Stadler EURO6000 waarvan Captrain España er een handvol heeft.

Ik zie het echt niet gebeuren dat er over anderhalf jaar tijd een European Sleeper-nachttrein van Amsterdam naar Barcelona rijdt.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 22 jun 2022, 22:01
door FLV-FGSP
Volgens de aanvraag (https://twitter.com/Lenny_du_Nord/statu ... 6206508032) is er meteen al een alternatief met overstap in Port-bou/Cerbère bedacht ...

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 22 jun 2022, 23:04
door Giruno
En zou het (in theorie) mogelijk zijn om met de oude Trenhotelrijtuigen van Renfe te rijden? (En dan laten ombouwen zodat ze in Portbou/Cerbère van spoorbreedte kunnen wisselen, nog ingewikkelder ;))
Ik weet nu wel niet of die rijtuigen al verkocht zijn aan het buitenland, volgens mij had ik ooit iets van India gehoord?

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 22 jun 2022, 23:09
door DDietzen
Ik herinner me verhalen over India inderdaad, maar heb ook weer gehoord dat ze in Spanje zouden zijn gebleven maar zijn omgebouwd tot zitrijtuigen.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 23 jun 2022, 00:18
door AlexNL
In 2018 heeft Renfe een opdracht gegund aan Talgo om 156 nachtrijtuigen om te bouwen tot zitrijtuigen, met een optie om nog eens 72 rijtuigen om te bouwen. Vorig jaar heeft Renfe een opdracht gegund om ook motorrijtuigen te leveren voor 330 km/u, waarmee deze voormalige nachtrijtuigen als HST gebruikt kunnen worden.

https://www.talgo.com/-/talgo-secures-2 ... with-renfe

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 23 jun 2022, 00:27
door DDietzen
228 nachtrijtuigen omgebouwd naar zitrijtuigen... wat een gigantische zonde met de kennis van nu (en zelfs al een beetje met de kennis van toen) :(

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 23 jun 2022, 11:56
door maarten
Giruno schreef: 22 jun 2022, 23:04 En zou het (in theorie) mogelijk zijn om met de oude Trenhotelrijtuigen van Renfe te rijden? (En dan laten ombouwen zodat ze in Portbou/Cerbère van spoorbreedte kunnen wisselen, nog ingewikkelder ;))
Theorie genoeg, maar ik betwijfel dat die Talgo's toelating hebben in Nederland of België. Van de luchtkastelen die met European Sleeper geassocieerd worden zou dit wel de grootste zijn. :lol:

Maar op zich zou deze trein als nachttrein naar zuid-Frankrijk ook wel interessant zijn.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 23 jun 2022, 21:31
door TimJ36
Het project naar Praag is nog niet eens voltooid of er dient al een nieuw project aan. Dit keer naar de stranden van Zuid-Frankrijk.
Misschien wel een betere keuze voor een eerste project, niet tegenstaande dat er dient samengewerkt te worden met SNCF, en dat is niet bepaald een sinecure!

Ik vrees er een beetje voor dat als European Sleeper in zijn opzet slaagt het eerder richting een charterbedrijf gaat dan een nieuwe spoorwegmaatschappij. Een beetje een Euro-Express Treincharter 2.0 die wat seizoenstreinen inlegt in samenwerking met Sunweb.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 24 jun 2022, 23:33
door trainlovertje
https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 2,10119981

Hier worden enkele details over de plannen van European Sleeper duidelijk, maar er blijven vooral nog veel vragen.
Merk op dat volgens de link naar treinreiziger.nl die geciteerd wordt een reisweg via de HSL tussen Perpignan en Barcelona geprefereerd wordt. Het volledige traject op normaalspoor aldus.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 25 jun 2022, 00:44
door AlexNL
In de aanvraag bij de ACM, de Nederlandse toezichthouder voor concurrentie op het spoor, zijn de indicatieve rijtijden te vinden.

De gewenste directe trein:
Afbeelding
Pad naar Portbou met aldaar een aansluitende shuttletrein:
Afbeelding
Een directe nachttrein van Amsterdam naar Barcelona zou hartstikke mooi zijn, maar lijkt me eigenlijk gewoon uitgesloten. Het materieel is er niet, en met de lange doorlooptijden om dat rond te krijgen zie ik dat er niet van komen in de termijn die European Sleeper voorspiegelt.

Naar Portbou rijden is misschien iets eenvoudiger maar dan moet er daarna nog een trein naar Barcelona komen. De twee uur die hiervoor staat lijkt gewoon van bahn.de geplukt, dat is de rijtijd van een stoptrein (lijn R11) zonder alle halteringen. En hiervoor is ook nog eens materieel nodig dat geschikt is voor Iberisch breedspoor - dat heeft alleen Renfe beschikbaar. Ik vraag me af of zij hieraan mee willen, en zelfs kunnen, werken.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 25 jun 2022, 00:55
door TimJ36
trainlovertje schreef: 24 jun 2022, 23:33 https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 2,10119981

Hier worden enkele details over de plannen van European Sleeper duidelijk, maar er blijven vooral nog veel vragen.
Er is zelfs iemand die beweert dat hij zijn coöperatieve aandelen kan verkopen voor bijna het dubbele. Hoe kan de waarde nu zo hoog gestegen zijn van een bedrijf dat op dit moment geen activiteiten uitoefent? Lijkt wel een soort Bitcoin-bubbel ofwel zijn het investeerders die op gevoel kopen?

Hun coöperatieve verhaal is mij nog altijd niet duidelijk en er wordt ook nergens iets over geschreven op hun website. Voor mij is het op deze manier een bedrijf als een ander dat via crowdfunding snel kapitaal wil ophalen.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 25 jun 2022, 07:51
door Giruno
AlexNL schreef: 25 jun 2022, 00:44 In de aanvraag bij de ACM, de Nederlandse toezichthouder voor concurrentie op het spoor, zijn de indicatieve rijtijden te vinden.

De gewenste directe trein:

Pad naar Portbou met aldaar een aansluitende shuttletrein:

Een directe nachttrein van Amsterdam naar Barcelona zou hartstikke mooi zijn, maar lijkt me eigenlijk gewoon uitgesloten. Het materieel is er niet, en met de lange doorlooptijden om dat rond te krijgen zie ik dat er niet van komen in de termijn die European Sleeper voorspiegelt.
Is op een dikke 7 uur van Lille naar Avignon rijden haalbaar? Over de HSL kan het zeker, maar bij mijn weten zijn die (meestal) gesloten 's nachts; ik mag hopen dat ze daar bij European Sleeper toch wel even over nagedacht hebben..

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 25 jun 2022, 09:38
door maarten
Lille - Avignon is 950 km als je de LGV Nord en LGV Sud-Est vermijdt. Je krijgt dan een route via Cambrai - Reims - Chalindrey - Dijon - Lyon. Het is geen "dik 7 uur" maar 8:15 en dat maakt een gemiddelde van 115 km/h. Voor een niet-stoppende nachttrein is dat zelfs te halen als je maar 140 kunt rijden.