Pagina 54 van 114

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 01 sep 2021, 18:00
door wbrm
Gaat het over werkelijk rijden of over subsidie verkrijgen? Op topdagen is een subsidie waarschijnlijk niet nodig.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 01 sep 2021, 20:24
door trainlovertje
Om even mijn eigen verhaal af te maken: ik ga voor het eerder genoemde plan B. Nachttrein morgenavond naar Zürich zonder Interrail tarief en met Vorteilscard, alsook de TGV's Zürich - Parijs en Parijs - Lille op vrijdag zijn geboekt. Meerkost van dit alles: €80. Dat is het zeker waard, want ik ga hier nog plezier aan hebben. :mrgreen:
Wel heb ik de TGV-reserveringen online via de Interrail-website moeten doen, want die konden ze me hier in Wenen niet verkopen aan het loket. Een Thalys naar Brussel boeken met Interrail ging zelfs online niet, dus zal het ofwel de klassieke trein vanaf Lille, ofwel een TGV-jongerentarief (€9) Lille - Brussel worden. Hier kijk ik alleszins naar uit, in tegenstelling tot de reis via Duitsland met mogelijks overvolle treinen omwille van de staking...

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 01 sep 2021, 22:48
door groentje
Er zijn tegenwoordig rechtstreekse TERs van Parijs naar Rijsel, dat kan een optie worden. Tenzij je liever de route via Maubeuge uitprobeert, natuurlijk. Niet meteen een groot aanbod naar Bergen of Charleroi, maar wel best verassend.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 02 sep 2021, 08:29
door desperado
trainlovertje schreef: 01 sep 2021, 20:24 Om even mijn eigen verhaal af te maken: ik ga voor het eerder genoemde plan B. Nachttrein morgenavond naar Zürich zonder Interrail tarief en met Vorteilscard, alsook de TGV's Zürich - Parijs en Parijs - Lille op vrijdag zijn geboekt. Meerkost van dit alles: €80. Dat is het zeker waard, want ik ga hier nog plezier aan hebben. :mrgreen:
Wel heb ik de TGV-reserveringen online via de Interrail-website moeten doen, want die konden ze me hier in Wenen niet verkopen aan het loket. Een Thalys naar Brussel boeken met Interrail ging zelfs online niet, dus zal het ofwel de klassieke trein vanaf Lille, ofwel een TGV-jongerentarief (€9) Lille - Brussel worden. Hier kijk ik alleszins naar uit, in tegenstelling tot de reis via Duitsland met mogelijks overvolle treinen omwille van de staking...
Sorry for English.
NMBS will sell Thalys tickets online at the Interrail pass rate - https://www.b-europe.com/EN/Booking/Pass#TravelWish .
(Google for "sncb thalys interrail").

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 02 sep 2021, 09:43
door rdv
groentje schreef: 01 sep 2021, 22:48 Er zijn tegenwoordig rechtstreekse TERs van Parijs naar Rijsel, dat kan een optie worden. Tenzij je liever de route via Maubeuge uitprobeert, natuurlijk. Niet meteen een groot aanbod naar Bergen of Charleroi, maar wel best verassend.
De TERs Parijs-Lille rijden volgens mij enkel in het weekend.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 02 sep 2021, 11:26
door groentje
Ik heb het niet gecontroleerd, dus dat zou kunnen. Nuja, overstappen in Amiens is ook geen drama, een van de weinige voorbeelden waar Frankrijk iets heeft dat op een Taktfahrplan lijkt.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 02 sep 2021, 18:26
door railtravelmanager
trainlovertje schreef: 01 sep 2021, 20:24 Om even mijn eigen verhaal af te maken: ik ga voor het eerder genoemde plan B. Nachttrein morgenavond naar Zürich zonder Interrail tarief en met Vorteilscard, alsook de TGV's Zürich - Parijs en Parijs - Lille op vrijdag zijn geboekt. Meerkost van dit alles: €80. Dat is het zeker waard, want ik ga hier nog plezier aan hebben. :mrgreen:
Wel heb ik de TGV-reserveringen online via de Interrail-website moeten doen, want die konden ze me hier in Wenen niet verkopen aan het loket. Een Thalys naar Brussel boeken met Interrail ging zelfs online niet, dus zal het ofwel de klassieke trein vanaf Lille, ofwel een TGV-jongerentarief (€9) Lille - Brussel worden. Hier kijk ik alleszins naar uit, in tegenstelling tot de reis via Duitsland met mogelijks overvolle treinen omwille van de staking...
grotere reisbureaus met een contract via NMBS verkopen deze interrailreserveringen ook enkel moet je bereid een kleine meerkost / fee te willen betalen voor hun dienstverlening :)

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 02 sep 2021, 19:09
door trainlovertje
NMBS lijkt dus wel een goede 'onderhandelaar' te zijn, want alle TGV-reserveringen die je in handen krijgt wanneer je via Interrail zelf boekt, worden ook uitgegeven door NMBS, zelfs voor TGV Lyria. Ik heb het eveneens geprobeerd via oui.sncf, maar die reserveringstool werkte bij mij niet (misschien omdat ik het met een smartphone probeerde). Reserveren voor de Thalys lukte dus niet via de zoekmachine van Interrail, blijkbaar kan het wel via NMBS zelf.
Maar goed, ik heb voor de TGV tot Lille gekozen, dat is niet zó veel trager, eens te meer omdat men tegenwoordig wel eens lang kan moeten wachten op een Thalys in Paris-Nord. De Maubeuge TER was geen optie, omdat de verbinding met België gewoon niet uitkomt: ik geraak vanuit Charleroi of Namen niet meer thuis op dat late uur. En de TER naar Rijsel doet er ook wel erg lang over, en dan zou ik in Lille nog net de beide treinen naar België missen...

Bon, dit onderwerp gaat over nachttreinen. En terwijl ik hier in Wenen op de nachttrein naar Zürich zit te wachten, heb ik ondervonden dat ik met een bedplaats toegang heb tot de ÖBB Lounge. Een aanrader 8)

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 06 sep 2021, 12:07
door rdv
260689 schreef: 05 sep 2021, 16:36
Terminus schreef: 05 sep 2021, 12:48 Vrijdag in bundel Schaarbeek: een 4tal NightJet-rijtuigen gekoppeld aan M4'en... (en het is geen 1 april)
Deze zijn door de staking bij DB niet meer terug kunnen rijden. ...
N.a.v. bovenstaand bericht vraag ik me af wat eigenlijk de rol is van DB bij de NJ door Duitsland. De NJ Wenen-Brussel rijdt volgens Vagonweb met een OeBB loc tot Aachen, en vandaar met een NMBS loc tot Brussel. Ik vermoed dat het dan geen OeBB, maar DB bestuurders zijn die een deel van de rit (vanaf Nürnberg) voor zich nemen. Kan iemand dat bevestigen?

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 06 sep 2021, 13:27
door trainlovertje
rdv schreef: 06 sep 2021, 12:07
260689 schreef: 05 sep 2021, 16:36
Terminus schreef: 05 sep 2021, 12:48 Vrijdag in bundel Schaarbeek: een 4tal NightJet-rijtuigen gekoppeld aan M4'en... (en het is geen 1 april)
Deze zijn door de staking bij DB niet meer terug kunnen rijden. ...
N.a.v. bovenstaand bericht vraag ik me af wat eigenlijk de rol is van DB bij de NJ door Duitsland. De NJ Wenen-Brussel rijdt volgens Vagonweb met een OeBB loc tot Aachen, en vandaar met een NMBS loc tot Brussel. Ik vermoed dat het dan geen OeBB, maar DB bestuurders zijn die een deel van de rit (vanaf Nürnberg) voor zich nemen. Kan iemand dat bevestigen?
Vanaf Passau (dacht ik) en München wordt de trein idd overgenomen door een DB bestuurder.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 10 sep 2021, 09:52
door FLV-FGSP
In Wenen zijn de eerste nieuwe NightJet-rijtuigen gespot: Afbeelding

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 11 sep 2021, 09:45
door Adler
De ÖBB bestelt 20 nieuwe Nightjets van de nieuwe generatie bij Siemens Mobility.
In 2025 zullen dan 33 Nightjets van de nieuwe generatie beschikbaar zijn.

https://presse.oebb.at/de/presseinforma ... MJ_UKcyFWk

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 28 sep 2021, 21:53
door Adler
Vanaf 13 december is er 3 maal per week een Nightjet Parijs-München-Wenen en v.v.
20210928-fahrplan.jpg
20210928-fahrplan.jpg (26.18 KiB) 2648 keer bekeken
https://presse.oebb.at/de/presseinforma ... bPLSnm0ZZU

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 28 sep 2021, 22:24
door trainlovertje
Ik vraag me toch af hoe winstgevend men die trein beschouwt. Aangezien men begint met drie ritten per week, verwacht de ÖBB waarschijnlijk geen overrompeling en schat ik dat de trein uit maximaal 6 tot 8 rijtuigen zal bestaan. En omdat er dus geen koerswagens voor andere bestemmingen bij gaan zijn, zullen de rijpadkosten hoog uitvallen...

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 28 sep 2021, 22:35
door wbrm
Ik heb begrepen dat er niet voldoende materieel is om elke dag in beide richtingen te rijden. Vanaf dat er bijkomend materieel instroomt kan er dagelijks gereden worden. Er zou op termijn een "X" gereden worden Brussel/Parijs - Wenen/Berlijn.