Pagina 46 van 113

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 04 mei 2021, 23:12
door groentje
Veel in couchette met 6 geslapen, en geen spijt van, maar tegenwoordig zou ik het alleen nog doen als ik niet anders kan w als er geen couchette van 4 of slaaprijtuig beschikbaar is. De lucht in zo'n kleine ruimte met 6 is de volgende ochtend behoorlijk muskusachtig, en je hebt 2 bijkomende kansen dat er iemand van je reisgenoten snurkt. Maar vooral de lucht.
In de Italiaanse nachttreinen hebben ze al jaren geleden de C6 afgeschaft, idem voor de Spaanse trenhotels, en ik dacht hetzelfde voor de Scandinavische nachttreinen. Nightjet gaat gewoon mee met z'n tijd.

Edit: woordje vergeten in laatste paragraaf.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 04 mei 2021, 23:22
door TimJ36
260689 schreef: 04 mei 2021, 22:45
TimJ36 schreef: 04 mei 2021, 22:38 Ik vraag mij eigenlijk af waarom OBB voor de nieuwe nachttreinen kiest voor T4-slaaprijtuigen, dus aan weerszijden van de couchette twee bedden boven mekaar. Ze zouden ook T3- en T6-couchettes kunnen bouwen met drie bedden boven mekaar, je kunt zo meer mensen vervoeren dat met die T4-couchettes.
Met 6 is beetje uit de mode. Qua plaats is dit toch niet wat een reiziger er van verwacht. Vind dit geen slechte keuze van de ÖBB. Met 4 heb je al wat meer ademruimte.
Wij zijn met drie thuis, dan is T3 ideaal. T3 kan ook gemakkelijk als T2 dienen voor koppels die graag een compartiment privé hebben. T3-rijtuigen kunnen ook met tussendeur voorzien worden zodat ze eventueel tot een T6 kunnen worden omgevormd. Maar in de zomer zie ik toch wel nog vaak vriendengroepen met vijf à zes in een couchette, dus 1 rijtuig per samenstelling zou misschien wel kunnen, of een gedeelte van een rijtuig misschien.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 05 mei 2021, 08:49
door K V B
Wat ik graag zou zien is bedden in de lengterichting. Eventueel zoals men het in de VS doet: Met bedden boven elkaar aan weerszijde van een gangpad.
Men zou ook wel eens naar de Japanse nachttreinen kunnen kijken. (zie Youtube :-)

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 05 mei 2021, 08:50
door K V B
TimJ36 schreef: 04 mei 2021, 23:22 Wij zijn met drie thuis, dan is T3 ideaal.
Voor jullie kun je dan straks een hele T4 boeken bij de OBB...

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 05 mei 2021, 08:58
door K V B
rdv schreef: 10 apr 2021, 16:32 Maar vanuit Brugge kan je met één chauffeur heen en terug naar Londen, terwijl je vanuit Tsjechië 2 (of meer) chauffeurs nodig hebt.
Enige vraag is of je met één chauffeur tijdig terug in Brugge bent voor de terugrit van de nachttrein.
Het wordt blijkbaar Oostende... Logische keuze eigenlijk, In Oostende zijn genoeg sporen dat de trein zelfs de hele dag aan het perron kan blijven staan. Handig voor de aansluitende bussen.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 05 mei 2021, 09:00
door K V B
groentje schreef: 04 mei 2021, 23:12 In de Italiaanse nachttreinen hebben ze al jaren geleden de C6 afgeschaft, idem voor de Spaanse trenhotels, en ik dacht hetzelfde voor de Scandinavische nachttreinen. Nightjet gaat gewoon mee met z'n tijd.
In de Spaanse Trenotels heb je ook ligzetels. Ik ben een keer in zo een rijtuig van A Coruna naar Barceclona gereisd, en heb daar goed geslapen. Eigenlijk is dat voor alleen reizenden ook een goed concept.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 05 mei 2021, 22:25
door FLV-FGSP
Het nachttreinnieuws blijft maar komen: European Sleeper wil ook een treindeel naar Warschau sturen: https://www.standaard.be/cnt/dmf20210505_93895876

De Belgische maatschappij Ostende-Vienne Orient Experience wil komend jaar in het toeristische seizoen wekelijks nachttreinen inleggen naar de skigebieden tussen Salzburg en Innsbruck, en naar Milaan.
https://www.bruzz.be/mobiliteit/ook-nac ... 2021-05-05

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 06 mei 2021, 08:50
door K V B
FLV-FGSP schreef: 05 mei 2021, 22:25 De Belgische maatschappij Ostende-Vienne Orient Experience wil komend jaar in het toeristische seizoen wekelijks nachttreinen inleggen naar de skigebieden tussen Salzburg en Innsbruck, en naar Milaan.
https://www.bruzz.be/mobiliteit/ook-nac ... 2021-05-05
Opvallend dat ze voor de trein naar Milaan via Duitsland willen rijden. Is Frankrijk nog steeds een onmogelijk land om met treinen te rijden als je niet SNCF heet?

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 06 mei 2021, 23:05
door TimJ36
K V B schreef: 05 mei 2021, 08:50
TimJ36 schreef: 04 mei 2021, 23:22 Wij zijn met drie thuis, dan is T3 ideaal.
Voor jullie kun je dan straks een hele T4 boeken bij de OBB...
Lijkt mij nuttig om ook in de T3-compartimenten te investeren aangezien ze veel efficiënter in ruimte zijn dan de T4-compartimenten.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 07 mei 2021, 00:03
door Shrek
TimJ36 schreef: 06 mei 2021, 23:05
K V B schreef: 05 mei 2021, 08:50
TimJ36 schreef: 04 mei 2021, 23:22 Wij zijn met drie thuis, dan is T3 ideaal.
Voor jullie kun je dan straks een hele T4 boeken bij de OBB...
Lijkt mij nuttig om ook in de T3-compartimenten te investeren aangezien ze veel efficiënter in ruimte zijn dan de T4-compartimenten.
Jamaar dat is het probleem net: die efficiëntie betekent minder ruimte per passagier en dat willen die passagiers doorgaans niet.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 07 mei 2021, 11:13
door LML
De laatste tijd komen er uit het niets maatschappijen, zelfs initiatiefnemers opdraven die vanaf dan met nachttreinen gaan rijden van a naar b, dat ik er fameus aan begin te twijfelen dat deze nachtdiensten (buiten de spoorwegmaatschappijen, bvb. ÖBB) er allemaal effectief gaan komen...

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 07 mei 2021, 11:23
door Shrek
LML schreef: 07 mei 2021, 11:13 De laatste tijd komen er uit het niets maatschappijen, zelfs initiatiefnemers opdraven die vanaf dan met nachttreinen gaan rijden van a naar b, dat ik er fameus aan begin te twijfelen dat deze nachtdiensten (buiten de spoorwegmaatschappijen, bvb. ÖBB) er allemaal effectief gaan komen...
Ik ben er ook van overtuigd dat ze nooit allemaal gaan kunnen overleven. Uiteindelijk zullen die initiatieven wel gaan fusioneren of overgenomen worden.
Op dit moment zit het allemaal mee: men verwacht een enorme opvering van het toerisme, mensen willen duurzamer reizen, banken willen geld investeren in ecologische projecten,... Maar alles zal uiteindelijk afhangen van hoeveel reizigers er echt opdagen wanneer de treinen gaan rijden.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 10 mei 2021, 03:50
door Steven
Op 09/05/2021 om 19.30 vertrok de nightjet stipt uit Amsterdam naar Oostenrijk

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 14 mei 2021, 00:56
door kika
K V B schreef: 05 mei 2021, 08:49 Wat ik graag zou zien is bedden in de lengterichting. Eventueel zoals men het in de VS doet: Met bedden boven elkaar aan weerszijde van een gangpad.
Men zou ook wel eens naar de Japanse nachttreinen kunnen kijken. (zie Youtube :-)
De oude (nog steeds?) bedden in Indiase nachttreinen hadden naast het gangpad nog slaapplekken in de lengte. Een krappe 170 centimeter. Lengte- of dwars, doe mij maar iets waar ik in pas.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 21 mei 2021, 21:53
door johan V
Zou ik goed gelezen hebben(21-05) dat er opnieuw een nachttrein zou rijden naar het zuiden van frankrijk(Nice) en mogen we daarop met onze intern Fip kaarten of zijn die niet geldig op deze trein.Rit zou -+ 9 uur duren.Dank