Nachttreinen

K V B
Berichten: 3158
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Nachttreinen

Bericht door K V B »

FLV-FGSP schreef: 08 dec 2020, 14:25 Terug naar de nachttreinen. Dit is de planning: https://twitter.com/zukunftmobil/status ... 1881463809 Het uitwisselen van de treindelen uit/naar Brussel en Parijs zou in Mannheim gebeuren.
Dat lijkt men nogal omslachtig (en een omweg). Waarom niet zoals vroeger Berlijn - Brussel - Parijs? De kortste weg van Berlijn naar Parijs loopt over België. Wist minister Bakker ook al. :D
rdv
Berichten: 803
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Nachttreinen

Bericht door rdv »

In Mannheim wordt een deel uit Wenen toegevoegd, zodat je meer verbindingen kan aanbieden.

Door Berlijn - Brussel - Parijs aan te bieden ben je te midden van de nacht in Keulen, heel vroeg in Brussel en redelijk laat in Parijs.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Eindhoven (NL)

Re: Nachttreinen

Bericht door DDietzen »

Keulen in het holst van de nacht zou geen probleem mogen heten. Berlijn-Keulen is sowieso al te kort voor een slaapverbinding (ca 5u aan NJ-snelheid) en heeft reeds een nacht-ICE. Om een dagrandverbinding Keulen-Brussel hoef je het ook niet te doen, THA 9412 staat al om 8u30 in Brussel en ik zie een Nightjet met eindbestemming Brussel echt niet eerder dan dat toekomen. (Andersom heb je THA 9473 met vertrek Brussel 19u30, enkel daar zou Nightjet nog een uur later aantrekkelijk kunnen zijn.)

Een 'makkelijke' oplossing voor Berlijn-Brussel/Parijs zou mijns inziens een koppeling met de huidige Hamburg/Berlijn-Zürich kunnen zijn. Vertrek Berlijn/Hamburg rond 21u, uitwisselen van de treindelen in Hildesheim of Hannover rond 24u, dan om 3u30 in Keulen, 4u30 Aken voor lokwissel, 5u30 Luik, 6u30 Brussel, 7u15 Mons, 9u30 Parijs.
Andersom 19u30 Parijs, 21u45 Mons, 22u30 Brussel, 23u30 Luik, 24u30 Aken voor lokwissel, 1u30 Keulen, uitwisselen treindelen rond 5u, en toekomen in Berlijn of Hamburg rond 8u.
Dat lijken me toch nette tijden voor zowel Parijs, Brussel als Berlijn en Hamburg. (Ter referentie: de huidige Parijs-Moskau doet nu eveneens 21u Berlijn - 9u30 Parijs en andersom 18u30 Parijs - 7u30 Berlijn.)

Je bedient dan vanuit Brussel zowel Berlijn als Hamburg per slaaptrein, wat nu nog niet mogelijk is. Mocht Nightjet Brussel niet willen overbedienen en het driemaal wekelijkse treindeel Brussel-Wenen willen schrappen ter compensatie, dan kan je altijd nog de overstap in Keulen op de trein uit Amsterdam benutten en nog steeds voldoende slaap pakken richting Oostenrijk.
FLV-FGSP
Berichten: 1588
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Nachttreinen

Bericht door FLV-FGSP »

Leuk bedacht, maar ÖBB hebben een ander plan.

Vanaf eind 2023 zullen er volgende nachttreinen rijden:
Brussel - Mannheim - Berlijn
Brussel - Mannheim - Salzburg - Wenen
Parijs - Mannheim - Berlijn
Parijs - Mannheim - Salzburg - Wenen

Door de inzet van de treinstellen handig te plannen, komt ieder treinstel regelmatig naar Wenen voor onderhoud.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2843
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Joris »

rdv schreef: 08 dec 2020, 19:53
Mannheim wordt dan een nieuwe "hub". Benieuwd hoe dat dan zit met personeel en rangeerlocs. Doen de (OeBB?)machinisten en het WL-personeel het rangeerwerk, of voorziet DB daar materiaal en mensen voor? idem natuurlijk met Nürnberg etc., maar daar is er nu al activiteit.
Mannheim is altijd al een Nacht-Hub geweest. In het CNL-tijdperk wisselden Amsterdam-Zürich/München en Paris-Berlin/München en Hamburg-Zürich/Paris en Zürich-Amsterdam/Hamburg en München-Paris/Amsterdam daar veelvuldig treindelen uit onder elkaar.

Aangezien nachttreinen een risicotransport zijn (mensen die 's nachts slapen) is er altijd een treinchef in de trein aanwezig (treinbestuurder is dus geen treinchef). Een treinchef kan rangeren. Het kan natuurlijk dat er desondanks rangeerpersoneel voorzien wordt (ten tijde van CNL/DB Autozug was Amsterdam bijvoorbeeld een uitzondering waar de treinchef wél moest rangeren).
Newrest zet heden treinchefs in in Duitsland, maarde DB bijdrage aan het project zou er waarschijnlijk een zijn in de vorm van personeel.

Köln-Berlin als nachttrein? Ik heb de Praha-Köln(-Amsterdam) een paar keer genomen, en die haalde zijn volk echt wel vooral tussen Berlin en Köln. Dis raar maar waar...

Waarom een Brussel-Mannheim-Berlin? Zoals aangehaald speelt de roulatie van de treinstellen zeker ook een rol. Maar tot zolang de nachttreinen niet populairder worden dan vliegen is het voor vele verbindingen quasi onhaalbaar om een volledige trein enkel van A naar B te zenden. En moet je praktisch werken met 2 treinhelften en onderweg iets gaan uitwisselen. Als je een kruis opzet Brussel-WienXParis-Berlin heb je 2 rijpaden, in het andere geval heb je een Brussel-Wien, een Paris-Wien en een Paris-Berlin via Brussel. Reken maar uit. De nachttrein mag dan wel aan een revival bezig zijn, en ik ben daar ook allemaal heel happy over, een goudmijn waar men zomaar met rijpaden kan gaan smossen is het niet, en zal het waarschijnlijk ook nooit meer worden.

En tenslotte: een treinliefhebber rekent graag, ziet mogelijkheden en stoort zich niet aan overstappen. De meeste mensen zien echter graag rechtstreekse verbindingen. Per overstap schrik je een erg hoog percentage van je potentiële klanten af.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 10509
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

FLV-FGSP schreef:Leuk bedacht, maar ÖBB hebben een ander plan.

Vanaf eind 2023 zullen er volgende nachttreinen rijden:
Brussel - Mannheim - Berlijn
Brussel - Mannheim - Salzburg - Wenen
Parijs - Mannheim - Berlijn
Parijs - Mannheim - Salzburg - Wenen

Door de inzet van de treinstellen handig te plannen, komt ieder treinstel regelmatig naar Wenen voor onderhoud.
Het ziet er mij wel een degelijk plan uit met interessante bestemmingen. Berlijn ligt op ideale nachttrein-afstand van Brussel, als de uren een beetje goed vallen zou dit wel eens veel succes kunnen hebben.
jpvdveer
Berichten: 100
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Nachttreinen

Bericht door jpvdveer »

De Europese Commissie kan trots zijn - zonder Europese liberalisering was dit niet zo snel gebeurd lijkt me.
HLE18
Berichten: 215
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Nachttreinen

Bericht door HLE18 »

Denk dat vooral door de politieke druk is voor het klimaat enz...
jpvdveer
Berichten: 100
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Nachttreinen

Bericht door jpvdveer »

Eens - dat speelt zeker ook mee. Toch zou dit zonder liberalisering veel moeilijker zijn. DB richt zich op het ICE-netwerk en is nachttreinen liever kwijt dan rijk.

Een belangrijke reden hiervoor is het feit dat DB te maken heeft met het "kannibalisatie-effect". Als een nachttrein wordt ingelegd dan zal dit deels ten koste gaan van de ICE-treinen. Omgekeerd wist DB toen de laatste nachttreinen werden opgeheven dat een deel van de reizigers voor de ICE zou kiezen en dus voor DB behouden zou blijven.

OBB heeft als kleinere operator veel minder last van dit effect. Voor een verbinding Brussel - Berlijn die Oostenrijk niet aandoet zelfs in het geheel niet - OBB heeft hier niets te verliezen (in tegenstelling tot DB).

OBB kan een dergelijke verbinding dus op een rendabele manier aanbieden waar DB dat, rekening houdend met het kannibalisatie-effect, niet kan of wil. En OBB heeft die optie alleen dankzij liberalisering.
jan_olieslagers
Berichten: 1892
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Haacht

Re: Nachttreinen

Bericht door jan_olieslagers »

Denk dat vooral door de politieke druk is
Ja, natuurlijk, en dat is ook de taak van de verkozen politici.

Toch ook:
* de regionale en nationale politiek kunnen vooral zeuren en mopperen, en af en toe een handjevol subsidie aanbieden, en een promotie hier en daar
* de Europese politiek kan ook zeuren en mopperen, maar heeft bovenal VEEL subsidiegeld achter de hand.
en omwille van het smeer likt de kat de kandeleer. "Het klimaat" lijkt mij vooral een fraaie vlag om achter te lopen, zonder dat men er daarom echt in hoeft te geloven.
Pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
rdv
Berichten: 803
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Nachttreinen

Bericht door rdv »

De geschiedenis is toch wat genuanceerder dan hier geschetst wordt: DB leed al jaren verlies op haar nachttreinen (CNL). Dit gecombineerd met de noodzaak tot het aankopen van nieuwe rijtuigen (dus zware investeringen), heeft eerst tot een afbouw en later tot het stopzetten van de nachttreinen geleid. Men heeft deze beslissing iets te vroeg genomen, want het laatste jaar van de CNL was financieel het beste sinds x jaar. De aandacht voor het klimaat (die sindsdien noch sterk toegenomen is), en de vele protestsacties tegen het afschaffen van de nachttreinen, heeft geleid tot betere bekendheid van het product (een beroemd flamboyant luchtvaartondernemer zei ooit: slechte reclame bestaat niet), en een sterk stijgende bezetting.

OeBB is in de nachttreinmarkt gesprongen om verschillende redenen
1. OeBB haalde procentueel al een redelijk groot aandeel van zijn inkomsten uit nachttreinen (zowel binnenlandse als buitenlandse) (ik dacht een 18% vd omzet bij OeBB versus 2% bij DB).
2. OeBB koppelt (of koppelde) zijn binnenlandse auto- en nachttreinen aan de CNL- en EN-treinen (richting Villach, Innsbruck etc.). De marginale kostprijs van het rijden van buitenlandse nachttreinen is - voor het Oostenrijkse traject - redelijk beperkt (loc en treinpad zijn reeds betaald - en wellicht ook gesubsidieerd - door de binnenlandse nachttreinen).

Ter compensatie van de afgeschafte CNL, heeft DB in Duitsland een aantal nacht-ICE's en nacht-IC's ingelegd (wellicht onder politieke en publieke druk). Exploitatiegewijs is dat goedkoper, omdat er geen aparte serie wagons onderhouden moet worden, maar de bezetting is - voor zover ik heb kunnen waarnemen - redelijk laag.

Bij mijn weten wordt OeBB niet gesubsideerd door Europa voor de NightJet; misschien kunnen ze wel investeringssubsidie krijgen voor de nieuwe wagons (in bestelling) en locs.
rvdborgt
Berichten: 3546
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nachttreinen

Bericht door rvdborgt »

rdv schreef: 16 dec 2020, 20:25 De geschiedenis is toch wat genuanceerder dan hier geschetst wordt: DB leed al jaren verlies op haar nachttreinen (CNL).
Aldus wat DB blijft beweren. Er zullen ook wel wat mindere verbindingen geweest zijn, maar feit is dat DB zijn nachttreinen slecht rekende: bepaalde inkomsten niet aan de nachttreinen toerekenen (zoals inkomsten van de zitrijtuigen) en bepaalde uitgaven juist weer wel. Beweringen van DB hierover zijn dus met veel "Vorsicht zu genießen".

Groetjes,
Rian
FLV-FGSP
Berichten: 1588
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Nachttreinen

Bericht door FLV-FGSP »

Vandaag is in Wenen de eerste wagenkast van een nieuw Nightjet-rijtuig voorgesteld:
https://press.siemens.com/global/en/eve ... w-nightjet
Deze nieuwe treinen zullen in eerste instantie nachttreinen tussen Oostenrijk en Italië verzekeren.
Papanero
Berichten: 291
Lid geworden op: 19 jan 2007, 07:47
Locatie: Pannenhuis / Thurn & Taxis (Lijn 28)

Re: Nachttreinen

Bericht door Papanero »

Een gelijkaardig filmpje is te zien op https://www.bruzz.be/videoreeks/dinsdag ... ssel-wenen
Hier wordt het voorgesteld alsof de nieuwe rijtuigen vanaf 25 maart naar Brussel zouden rijden.
kika
Berichten: 2788
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Nachttreinen

Bericht door kika »

FLV-FGSP schreef: 09 dec 2020, 22:20Vanaf eind 2023 zullen er volgende nachttreinen rijden:
Brussel - Mannheim - Berlijn
Brussel - Mannheim - Salzburg - Wenen
Brussel - Mannheim - Berlijn -> via Mainz naar Mannheim, Frankfurt en Berlijn?
Brussel - Mannheim - Salzburg - Wenen -> zonder Frankfurt, dan Stuttgart-Augsburg?

Ik ben benieuwd wat er allemaal persbericht is en wat er gerealiseerd zal worden.

Liberalisering heeft het weliswaar mogelijk gemaakt voor de ÖBB om het te starten en uit te breiden, maar concurrentie zal er niet echt komen verwacht ik. DB strooit met persberichten over maakbaarheidsstudies of ambities voor een Frankfurt-Barcelona of een Amsterdam/Zürich/Rome (en meer), maar daar staat bijna altijd 'met partners.'
Plaats reactie