Pagina 108 van 117

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 11 mar 2024, 10:15
door Steven
Maar de nieuwe indeling is dus vooral op wat het meeste voorkomt. Zorgt ook voor iets meer ruimte per passagier wat ook al een wens is voor vele mensen. Als je ooit al in een klassieke coupé van 6 geslapen hebt met 6 en bijhorende bagage dan weet je dat dat regelmatig goed fout gaat en dan men creatief moet zijn om alles netjes op te bergen.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 11 mar 2024, 10:21
door groentje
Yep. Als ik het kan vermijden om in een couchette met 6 te slapen, doe ik dat ook. Veel te weinig ruimte om ook maar een beetje comfortabel te reizen, enkel zitplaatsen vermijd ik nog meer.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 12 mar 2024, 20:07
door desperado
Een foto in Tsjechische groepen op FB toont Lineas 186 291 werkend tussen Decin en Praag op R691 crew training voor European Sleeper. Rapporten op de Tsjechische spreadsheets laten zien dat hij ofwel loodsend werkt of met een CD-loc als volgt.
trein 675: 371.015, noot: Kralupy nad Vltavou - Praag hl.n. NAD
treinen 692, 683: 371.005
trein 686: 186.291 vooraan + 371.005
trein 691: 186.291 + 371.005 pk
trein 676: 186.291 voor + 371.005
Foto met dank aan Milan Pišvejc.
Sorry voor het gebruik van deepl.com van Engels naar Nederlands.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 12 mar 2024, 20:10
door jan_olieslagers
Sorry voor het gebruik van deepl.com van Engels naar Nederlands.
Excuseer u vooral niet, uw berichten zijn altijd lezenswaardig, doe zo voort!
No need for apologies, your messages always make a nice read, keep up the good work!
(translated by yours truly :) )

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 13 mar 2024, 08:28
door desperado
Van een bericht op de "European Rail Gen" lijst (https://groups.io/g/europeanrail) door Shaun Wallace die in Praag woont.
Volgens K-rapport moet 186291 vandaag de volgende treinen rijden voor machinistentraining:

R677 0725 Decin naar Praha hlavni 0912

R688 1245 Praha hlavni naar Decin 1433

R689 1525 Decin naar Praha hlavni 1712

R678 1745 Praha hlavni naar Decin 1933
www.k-report.net/discus/messages/28/508 ... 1710306451
Het staat al op de spreadsheet op R677 als werkend met 162053 ook in de consistentie.

https://sledovani.55p.cz/praha_121_2024/
De spreadsheets worden gebruikt door Tsjechische enthousiastelingen en bezoekers om te rapporteren welk materieel elke dag op elke trein werkt. Ze zijn onlangs uitgebreid naar enkele buurlanden van Tsjechië.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 14 mar 2024, 10:16
door 260689
De NJ E424 en vanavond de E425 rijden voor het eerst met de Oostenrijkse Vectron naar Brussel. Het is dus verlopig gedaan met de NJ op L2 daar de Vectron er nog steeds niet is op toegelaten. Hierdoor rijd hij terug via de L36 naar Leuven en Brussel.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 14 mar 2024, 10:31
door trainlovertje
260689 schreef: 14 mar 2024, 10:16 De NJ E424 en vanavond de E425 rijden voor het eerst met de Oostenrijkse Vectron naar Brussel. Het is dus verlopig gedaan met de NJ op L2 daar de Vectron er nog steeds niet is op toegelaten. Hierdoor rijd hij terug via de L36 naar Leuven en Brussel.
Nog leuker: dit weekend is er een TLO op L36, dus rijdt de 425 om via de bocht van Leuven, L35 en L34 naar Luik. Brussel - Luik duurt zo net geen twee uur. Bovendien wordt nog eens een half uur pauze ingelast in Luik.
Overigens, TLO = totale lijnonderbreking

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 21 mar 2024, 20:19
door ovspotter_be
NJ E425 afgeschaft vanavond wegens rookontwikkeling in Brussel-Zuid.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 21 mar 2024, 20:49
door 260689
ovspotter_be schreef: 21 mar 2024, 20:19 NJ E425 afgeschaft vanavond wegens rookontwikkeling in Brussel-Zuid.
Dit wegens een vaste handrem waar hij van Schaarbeek tot Brussel-Zuid gereden heeft. Tussenkomst van de brandweer was noodzakelijk. Trein rijd als ER425 en door de Brusselse Noord-Zuid verbinding terug naar de bundels in Schaarbeek om daar boven de schouwput te staan.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 21 mar 2024, 23:10
door Portbou
260689 schreef: 21 mar 2024, 20:49
ovspotter_be schreef: 21 mar 2024, 20:19 NJ E425 afgeschaft vanavond wegens rookontwikkeling in Brussel-Zuid.
Dit wegens een vaste handrem waar hij van Schaarbeek tot Brussel-Zuid gereden heeft. Tussenkomst van de brandweer was noodzakelijk. Trein rijd als ER425 en door de Brusselse Noord-Zuid verbinding terug naar de bundels in Schaarbeek om daar boven de schouwput te staan.
Dat ene rijtuig met de vaste handrem uitrangeren en met de rest van de trein de dienst verzekeren was geen optie ?

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 21 mar 2024, 23:51
door 260689
Portbou schreef: 21 mar 2024, 23:10
260689 schreef: 21 mar 2024, 20:49
ovspotter_be schreef: 21 mar 2024, 20:19 NJ E425 afgeschaft vanavond wegens rookontwikkeling in Brussel-Zuid.
Dit wegens een vaste handrem waar hij van Schaarbeek tot Brussel-Zuid gereden heeft. Tussenkomst van de brandweer was noodzakelijk. Trein rijd als ER425 en door de Brusselse Noord-Zuid verbinding terug naar de bundels in Schaarbeek om daar boven de schouwput te staan.
Dat ene rijtuig met de vaste handrem uitrangeren en met de rest van de trein de dienst verzekeren was geen optie ?
Mja, de tussenkomst van de brandweer heeft ook tijd in beslag genomen. Veiligheid voor alles he.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 22 mar 2024, 00:19
door trainlovertje
260689 schreef: 21 mar 2024, 23:51
Portbou schreef: 21 mar 2024, 23:10 Dat ene rijtuig met de vaste handrem uitrangeren en met de rest van de trein de dienst verzekeren was geen optie ?
Mja, de tussenkomst van de brandweer heeft ook tijd in beslag genomen. Veiligheid voor alles he.
Akkoord, maar het ene sluit het andere niet uit. Een aantal rijtuigen achterlaten was geen optie? Dat zou toch voor veel minder last en gevloek bij reizigers geleid hebben. Liever drie uur vertraging dan een hotel zoeken en morgenvroeg pas vertrekken (met de trein of misschien nog eerder met het vliegtuig). Dat zou voor de ÖBB zelf volgens mij ook een minder kostelijke zaak geweest zijn.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 22 mar 2024, 01:07
door Portbou
trainlovertje schreef: 22 mar 2024, 00:19
260689 schreef: 21 mar 2024, 23:51
Portbou schreef: 21 mar 2024, 23:10 Dat ene rijtuig met de vaste handrem uitrangeren en met de rest van de trein de dienst verzekeren was geen optie ?
Mja, de tussenkomst van de brandweer heeft ook tijd in beslag genomen. Veiligheid voor alles he.
Akkoord, maar het ene sluit het andere niet uit. Een aantal rijtuigen achterlaten was geen optie? Dat zou toch voor veel minder last en gevloek bij reizigers geleid hebben. Liever drie uur vertraging dan een hotel zoeken en morgenvroeg pas vertrekken (met de trein of misschien nog eerder met het vliegtuig). Dat zou voor de ÖBB zelf volgens mij ook een minder kostelijke zaak geweest zijn.
Dat vind ik dus ook.

De reizigers zijn veel minder geïmpacteerd door enkele uren vertraging dan door een uitval.

En voor OeBB is het toch ook voordeliger ? Als de trein vertrokken was moeten ze aan de reizigers in het slechtste geval 50% vergoeding voor vertraging >2h betalen. En eventueel 100% vergoeding + hotelkosten voor reizigers uit het defecte rijtuig waarvoor elders in de trein geen plaats gevonden kon worden.

Door niet te rijden moeten ze voor de hele trein 100% vergoeding + hotelkosten betalen.

Bovendien moet de trein sowieso in Wenen en Berlijn geraken voor de rit van morgen (vrijdag)avond. Of wordt die in één moeite door ook afgeschaft ?

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 22 mar 2024, 01:14
door TKR
ik herinner me exact deze discussie enkele weken/maanden geleden ivm met uitval van de European sleeper naar Berlijn door een defect rijtuig.
Er zal dan misschien nog wel een achterliggende reden voor zijn zeker?

Hoe zit dat met de reguliering rond personeel? Vanuit de luchtvaart weet ik dat een vlieger niet mag vertrekken als de piloot over zijn limiet zit van aantal uren dat hij mag werken. Als deze vertraging niet in de thuisbasis gebeurt ben je dus gesjareld, aangezien ze dan nog moeten beginnen met geschikte piloten over te brengen.

Re: Nachttreinen

Geplaatst: 22 mar 2024, 01:29
door Portbou
TKR schreef: 22 mar 2024, 01:14 ik herinner me exact deze discussie enkele weken/maanden geleden ivm met uitval van de European sleeper naar Berlijn door een defect rijtuig.
Er zal dan misschien nog wel een achterliggende reden voor zijn zeker?
European Sleeper kan niet gerangeerd worden in België wegens geen contract (vermoed ik).

Maar voor Nightjet is NMBS de operator. Dan zou rangeren toch mogelijk moeten zijn ?