Re: Nachttreinen
Geplaatst: 15 nov 2022, 16:54
Ze hebben afgelopen jaar pech gehad. Het plan lijkt nu te zijn om deze keer geen pech te hebben.
Dat bekijk ik anders: je moet geluk hebben om aan die rijtuigen te geraken. Ze gaan ervanuit dat ze deze keer wel geluk zullen hebben, maar dat is volgens mij absoluut niet zeker.jknockaert schreef: ↑15 nov 2022, 16:54 Ze hebben afgelopen jaar pech gehad. Het plan lijkt nu te zijn om deze keer geen pech te hebben.
hm, is dat niet eerder "men moet centen hebben" ..? Als er meer vraag is dan aanbod, dan gaan de prijzen omhoog, en wie het meest betaalt die gaat met de bloemen naar huis. Zo simpel is het toch?je moet geluk hebben om aan die rijtuigen te geraken
In januari 2023? In mei 2023? In december 2023? Of misschien met sint-Juttemis?Inmiddels is de verwachting dat de trein op z’n vroegst in 2023 gaat rijden.
Met die Russische rijtuigen bedoelen ze waarschijnlijk de rijtuigen die werden gebruikt voor de RZD-nachttrein Nice-Moskou. Die is in 2020 gestopt i.v.m. corona en herinvoering ervan leek onwaarschijnlijk. Maar het verhaal rammelt dan nog steeds.Rijtuigen uit Rusland leken eerst een optie, maar door de oorlog in Oekraïne is dat afgevallen.
Ondertussen rijdt GreenCityTrip al ruim een jaar meerdere treinen per maand naar allerlei bestemmingen, worden er in het voormalig oostblok meer nachttreinen gestart, en rijdt er sinds kort zelfs het jaar rond een nachttrein Stockholm - Hamburg.Ook zijn er problemen met reserve-onderdelen, waardoor er bij verhuurbedrijven relatief veel rijtuigen aan de kant staan. Daardoor is het ook moeilijker dan gedacht om rijtuigen via andere partijen te huren. “Daarbij speelt dat de nachttrein bezig is met een revival. De vraag naar rijtuigen is enorm groot” legt Engelsman uit.
Dat roepen ze nu ook al een jaar. Ze hebben fundraising nodig gehad om het bedrijf van de grond te krijgen, ze hebben fundraising nodig gehad voor ondersteuning bij de aanschaf van rijtuigen. Er rijdt geen trein, er zijn geen inkomsten, en inmiddels is de economische situatie ook flink aan het veranderen. Geld is niet meer nagenoeg gratis, investeerders van durfkapitaal worden ook meer terughoudend.Toch is Engelsman optimistisch dat er rijtuigen gevonden gaan worden. “We werken er hard aan, en we maken vorderingen. Echter, er is nog geen witte rook”. Ook is European Sleeper bezig met een marktconsultatie om zelf rijtuigen aan te schaffen, dan wel bestaande rijtuigen te laten ombouwen.
Een trein náár Praag laten rijden is één ding, maar zekerheid of de trein ook terug kán rijden is er niet. En of een andere eindbestemming ook rendabel te krijgen is weet men ook nog niet. Het kan dus best zijn dat er gedurende 2023 helemaal geen nachttrein naar Praag rijdt, ondanks de mooie voorstellingen eerder in hetzelfde artikel.Tussen Berlijn en Praag (...) is er slechts beperkte capaciteit. Richting Praag knelt de EuroCity Berlijn – Praag met de nachttrein, maar krijgt de nachttrein prioriteit. Voor de terugreis is er echter nog geen pad toegewezen. Omdat het in eerste instantie niet via de jaardienstaanvraag is gelukt, wordt nu gekeken of via een zogenoemde ‘late path’ aanvraag alsnog een tijdspad toegekend kan worden.
Mocht dat niet lukken dan overweegt European Sleeper een nachttrein naar Berlijn of Dresden te laten rijden. “Maar we zullen dan wel moeten bekijken of dat rendabel is” voegt Engelsman daaraan toe. Mocht de trein naar Praag niet haalbaar zijn, dan zal de vervoerder de capaciteit worden vrijgegeven aan andere vervoerders.
Pech of gebrek aan competentie en realiteitszin? 2 jaar geleden kon je nog twijfelen tussen die tweejknockaert schreef: ↑15 nov 2022, 16:54 Ze hebben afgelopen jaar pech gehad. Het plan lijkt nu te zijn om deze keer geen pech te hebben.
Hebben ze al een vergunning als operator??Portbou schreef: ↑02 dec 2022, 19:17 Het Belgische Venturail heeft slaapwagens aangekocht.
https://www.linkedin.com/posts/venturai ... 68161-fCvR
Rww schreef: ↑02 dec 2022, 19:23Hebben ze al een vergunning als operator??Portbou schreef: ↑02 dec 2022, 19:17 Het Belgische Venturail heeft slaapwagens aangekocht.
https://www.linkedin.com/posts/venturai ... 68161-fCvR
Die hebben ze niet nodig, ze verhuren enkel.VentuRail is gespecialiseerd in het aankopen/reviseren/renoveren van spoorwegrijtuigen met het doel deze te verhuren aan spoorwegondernemingen en reisorganisatoren. VentuRail wil het zijn klanten ook gemakkelijk maken om hun business uit te breiden zonder al te grote investeringsrisico's.
Een vriend van me merkte op dat dit een rijtuig is van de private nachttrein Optima Express, die een nachttrein exploiteert tussen Villach (Oostenrijk) en Edirne (Turkije).BIJNA GENOEG RIJTUIGEN
We hebben inmiddels bijna genoeg rijtuigen vastgelegd om onze eerste trein te kunnen starten in 2023.
Sneak preview van een van onze couchetterijtuigen
Ze hebben vorig jaar een dienstregeling gepubliceerd, aannemende dat die nog steeds relevant is betekent dat:STARTEN MET BERLIJN
Verlenging naar Praag staat gepland voor 2024
Vanwege werkzaamheden aan het spoor ten zuiden van Dresden, hebben we in 2023 geen spoorcapaciteit tot Praag toegewezen gekregen. De Duitse infrastructuurbeheerder biedt daar voor slechts één lange-afstandstrein per twee uur capaciteit aan.
BRUSSEL - ANTWERPEN - ROTTERDAM - AMSTERDAM - BERLIJN
Daarom hebben we besloten om eerst op het traject Brussel - Amsterdam - Berlijn te starten. Voor 2024 vragen we weer capaciteit aan tot aan Praag.
Anderhalf jaar geleden (als ik me niet vergis) waren er nog plannen voor 3 nachttreinen Brussel - Berlijn. 2 daarvan hebben hun plannen samengevoegd. Ik zie dus niet direct waarom de plannen van ES achterhaald zouden zijn. Bovendien boren ze deels een andere markt aan juist doordat ze via Amsterdam rijden. Verder ben je natuurlijk vrij om in ES minder vertrouwen te hebben maar ik zie niet direct wat de treinroute daarmee te maken heeft. Overigens gaat ÖBB ook met een omweg rijden. Via Mannheim is niet bepaald de kortste route.260689 schreef: ↑16 dec 2022, 15:05 Met de nieuwe dienstregeling volgend jaar december zou de NJ dagelijks rijden tussen Brussen - Wien en Brussel - Berlijn. 5 wagens voor Wien, 5 wagens voor Berlijn. Deze zouden in Mainz (af) samen gerangeerd worden met de NJ Parijs - Berlijn/Wien. Soort van X verbinding.
Dan stel ik mij de vraag of de ES niet wat achterhaald wordt? Ik heb toch meer vertrouwen in de ÖBB met hun NJ dan de ES die eerst nog via Amsterdam moet rijden.
Persoonlijke mening!!!!:rvdborgt schreef: ↑16 dec 2022, 17:25Anderhalf jaar geleden (als ik me niet vergis) waren er nog plannen voor 3 nachttreinen Brussel - Berlijn. 2 daarvan hebben hun plannen samengevoegd. Ik zie dus niet direct waarom de plannen van ES achterhaald zouden zijn. Bovendien boren ze deels een andere markt aan juist doordat ze via Amsterdam rijden. Verder ben je natuurlijk vrij om in ES minder vertrouwen te hebben maar ik zie niet direct wat de treinroute daarmee te maken heeft. Overigens gaat ÖBB ook met een omweg rijden. Via Mannheim is niet bepaald de kortste route.260689 schreef: ↑16 dec 2022, 15:05 Met de nieuwe dienstregeling volgend jaar december zou de NJ dagelijks rijden tussen Brussen - Wien en Brussel - Berlijn. 5 wagens voor Wien, 5 wagens voor Berlijn. Deze zouden in Mainz (af) samen gerangeerd worden met de NJ Parijs - Berlijn/Wien. Soort van X verbinding.
Dan stel ik mij de vraag of de ES niet wat achterhaald wordt? Ik heb toch meer vertrouwen in de ÖBB met hun NJ dan de ES die eerst nog via Amsterdam moet rijden.
Groetjes,
Rian