Re: Nachttreinen
Geplaatst: 30 jun 2022, 21:18
Volgens mij is er op dit moment geen enkel Nightjet slaaprijtuig met wifi. Aangezien je een delux compartiment had had je dus ook geen wifi.
Dat is toch helemaal niet waar? Ook op vliegtuigen wordt iedereen gecontroleerd, op de bussen zijn er regelmatig controles en van elke auto wordt de nummerplaat geregistreerd. Niet veel mensen ontsnappen eraan hoor.
"Regelmatige controles" is wel iets anders dan consequent alle reizigers controleren.
De NJ Wien - Brussel/Amsterdam wordt altijd gecontroleerd in Passau. (Laatste keer van mij was in januari) liepen ze gewoon door de slaaprijtuigen en controleerde ze enkel de zit en lig rijtuigen. Maar dat is daar jaar en dag al zo het geval.rvdborgt schreef: ↑30 jun 2022, 23:44"Regelmatige controles" is wel iets anders dan consequent alle reizigers controleren.
Binnen Schengen mogen er alleen maar steekproeven worden genomen, tenzij een lidstaat daarvoor een tijdelijke uitzondering aanvraagt. Dat geldt ook voor vliegen binnen Schengen.
De grenspolitie heeft soms wel wat eigenaardige ideeën over wat een steekproef is. Toen de CNL naar Kopenhagen nog reed, hoorde die bv. iedere dag bij de steekproef van de Deense grenspolitie. Dus ja, dat was een eenzijdige focus.
Groetjes,
Rian
Ze zijn hun vloot aan het vernieuwen, en tijdens de renovatie wordt er ook WiFi toegevoegd, zie deze video.
En als ik te voet de grens oversteek in een bos?
In april werd ik wel degelijk gecontroleerd in mijn slaapcabine op weg naar Brussel.
Treinfabrikanten en spoorwegmaatschappijen voorzien hun rijtuigen dus best van minstens twee lichten per compartiment. Wanneer er eens een lamp uitvalt is dat niet meteen een probleem.HLE18 schreef: ↑30 jun 2022, 11:13
4. Je hebt de hele dag rondgelopen en bent bezweet van het warme en vochtige weer in Venetië, je hebt een de luxe cabine met douche geboekt voor een dikke 220 euro. Je denkt goed straks een frisse douche en we kunnen zalig slapen. Dan blijkt natuurlijk dat het licht in die cabine kapot is. Vraag je aan die steward want nu, die komt eens kijken, haalt zijn schouders op en bolt het weer af wat een service!
Ik ben op mijn Interrail-reis in november 2021 (midden in de COVID-periode waar ieder land een vaccinatiebewijs vroeg bij binnenkomst) toch nooit een politiecontrole gehad op de grens, niet in Passau (DE > AT) noch in Lindau (AT > DE), Sankt Margrethen (AT > CH), Schaffhausen (CH > DE) of Aachen (DE > BE).trainlovertje schreef: ↑01 jul 2022, 11:53 Overigens worden volgens mij quasi alle treinen uit Oostenrijk in Passau aan een grenscontrole onderworpen. Ik herinner me dat ik uit de REX uit Linz stapte en dat er Bundespolizei veelal de kleurlingen vroeg naar hun identiteitsbewijs. En zo zijn er nog een aantal grenspunten in Duitsland, waar men quasi elke trein controleert.
De systematische grenscontroles zijn vooral gericht op vluchtelingen, en vinden daarom enkel plaats bij treinen die van zuid naar noord, of van oost naar west rijden. Op de Snalltäg richting Malmö worden er ook systematische controles uitgevoerd tussen DE en DK. Tijdens corona was er nog geen oorlog in Oekraïne, en door de strengere controles aan de buitengrenzen minder vluchtelingen.ovspotter_be schreef: ↑01 jul 2022, 13:13Ik ben op mijn Interrail-reis in november 2021 (midden in de COVID-periode waar ieder land een vaccinatiebewijs vroeg bij binnenkomst) toch nooit een politiecontrole gehad op de grens, niet in Passau (DE > AT) noch in Lindau (AT > DE), Sankt Margrethen (AT > CH), Schaffhausen (CH > DE) of Aachen (DE > BE).trainlovertje schreef: ↑01 jul 2022, 11:53 Overigens worden volgens mij quasi alle treinen uit Oostenrijk in Passau aan een grenscontrole onderworpen. Ik herinner me dat ik uit de REX uit Linz stapte en dat er Bundespolizei veelal de kleurlingen vroeg naar hun identiteitsbewijs. En zo zijn er nog een aantal grenspunten in Duitsland, waar men quasi elke trein controleert.
De enige keren dat het coronacertificaat werd gecontroleerd op de trein was in de restauratierijtuigen.
Wil je geloven dat dit eigenlijk al een verbetering is tegenover een jaar geleden ? Dan reden internationale treinen in Italië steevast naar Tarvisio of Brennero. Geen idee waarom RFI hier niet beter kan...1. Hij vertrekt pas om 22:22 en is aangegeven in het station als "Wien Hbf" terwijl hij naar München gaat.
4. Je hebt de hele dag rondgelopen en bent bezweet van het warme en vochtige weer in Venetië, je hebt een de luxe cabine met douche geboekt voor een dikke 220 euro. Je denkt goed straks een frisse douche en we kunnen zalig slapen. Dan blijkt natuurlijk dat het licht in die cabine kapot is :evil: :evil: Vraag je aan die steward want nu, die komt eens kijken, haalt zijn schouders op en bolt het weer af :| wat een service!
Als je zo'n Deluxe coupé in T3-setting geboekt hebt en hem met twee vreemde medereizigers deelt is de deur open laten niet echt een optie hé. En in de gemeenschappelijke douche gaan terwijl je nu net betaald hebt voor privé is ook maar een magere oplossing. Een reservelicht in het dienstcompartiment bewaren als oplossing voor dit soort situaties lijkt me niet onoverkomelijk.Je kan van de steward moeilijk verwachten dat die depannages begint te doen - hij/zij heeft daar wellicht noch de kennis, noch de materialen voor. Als er andere plaatsen over zijn, zullen ze u wel een andere plaats geven, maar als alles volgeboekt is, dan zit er niet veel anders op dan de deur open te laten voor licht? Of gaan douchen in de gemeenschappelijke douche.
Ik vrees dat zo'n kapot lichtje inderdaad soms meerdere ritten meegaat... al naargelang wanneer het rijtuig in zijn depot terugkeert, de omlopen zijn soms 4 nachten lang.Ik durft ook te wedden dat het licht al weken kapot is en daar gewoon niets aan gedaan wordt zoals je op vele treinen allerlei van deze defecten ziet.
Is er nooit geweest.7. On board Wifi werkt niet.
Dat klopt maar betreft enkel ligrijtuigen, dus geen deluxe compartimentenovspotter_be schreef: ↑01 jul 2022, 06:00Ze zijn hun vloot aan het vernieuwen, en tijdens de renovatie wordt er ook WiFi toegevoegd, zie deze video.