Nachttreinen

kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Nachttreinen

Bericht door kika »

De rit zou ongeveer 12 uur zijn ( https://www.lemonde.fr/economie/article ... _3234.html ). Zo zonder Fip, weet ik daar nooit iets van.
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Nachttreinen

Bericht door FLV-FGSP »

De Galliërs hebben nu ook grootse plannen:
https://www.hln.be/reizen/franse-regeri ... ~a40d7286/
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nachttreinen

Bericht door groentje »

Indertijd konden we er alvast op met FIP-korting, ca. €20 voor een couchette (C6).
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nachttreinen

Bericht door 260689 »

De Nightjet is weer op komst. Opvallend detail!!!! Het treinnummer is veranderd. Wien - Brussel zal rijden onder E424 en niet meer onder E324. Brussel - Wien zal rijden onder E425 en niet meer onder E325.

Deze blijft via L2 rijden. Was er geen beperking op het aantal rijtuigen op L2? Dat je minimaal 6 rijtuigen nodig had om 200km/h te mogen rijden? De Nightjet zal verlopig met 4 rijtuigen rijden.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Nachttreinen

Bericht door JHS2013 »

De minimumsamenstelling is veranderd afgelopen december. Om >100km/h te rijden moet het konvooi uit een sleeplocomotief en minstens drie volledig geremde rijtuigen bestaan. Volgens mij is daar geen uitzondering op voor de HSL

Edit: ik heb het nog eens nagezocht. Voor de NJ worden andere gewichten in aanmerking genomen om het rempercentage te berekenen (de noodremversneller wordt er bij gerekend, voor de liefhebbers). Voor de rest gelden dezelfde regels mbt maximum snelheid bepalen.
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Nachttreinen

Bericht door FLV-FGSP »

NMBS en ÖBB brachten een persbericht uit ter gelegenheid van de aankomst van de eerste NightJet na de coronapauze:
https://nmbs.prezly.com/obb--nmbs-night ... -het-spoor
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Nachttreinen

Bericht door JHS2013 »

Ik had dit hier nog niet voorbij zien komen (misschien heb ik het gemist maar kan ook niks in de zoekfunctie vinden): VSOE rijdt blijkbaar deze maand een trein naar Brussel https://tripbytrip.org/2021/02/03/veni ... pril-2022/

De NMBS lijkt hier ook aan mee te werken, gezien er reglementering voor verschenen is. Weet iemand daar iets meer over? Bv: Wie rijdt deze trein? Is dit een duurzaam iets? Voor een enkele rit lijkt het me overdreven om deze aan de reglementering toe te voegen namelijk
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nachttreinen

Bericht door dentheo »

Van NMBS historisch "geleend":

Code: Selecteer alles

Les voitures bleu-or Wagonlit du Venice Simplon-#Orient_Express, circuleront bientôt en Belgique !
Le 22 juin 2021 de Venise, Paris à Amsterdam avec une arrivée prévue à 14h15 dans la capitale belge.
Et ensuite, départ le 24 juin de Amsterdam vers Paris et Venise. Avec un départ de Bruxelles-Midi à 15h20.
Pour le prix du voyage avec trajet en train depuis Bruxelles , service à bord, hôtel à Venise et retour en avion : à partir de 3120 euros par personnes
.
Theo
Groeten vanop de Heide
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nachttreinen

Bericht door rvdborgt »

JHS2013 schreef: 01 jun 2021, 17:39 Ik had dit hier nog niet voorbij zien komen (misschien heb ik het gemist maar kan ook niks in de zoekfunctie vinden): VSOE rijdt blijkbaar deze maand een trein naar Brussel https://tripbytrip.org/2021/02/03/veni ... pril-2022/

De NMBS lijkt hier ook aan mee te werken, gezien er reglementering voor verschenen is. Weet iemand daar iets meer over? Bv: Wie rijdt deze trein? Is dit een duurzaam iets? Voor een enkele rit lijkt het me overdreven om deze aan de reglementering toe te voegen namelijk
De VSOE komt volgens mij ieder jaar wel een keer in België. En aangezien het aantal spoorwegondernemingen voor reizigersvervoer in België nogal beperkt is, vermoed ik dat de NMBS dat telkens verzorgt.

Groetjes,
Rian
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Nachttreinen

Bericht door K V B »

Is er al wat bekend over dienstregelingen voor nachttreinen voor volgend jaar?

Vanaf december gaat er weer een nachttrein rijden van Zurich naar Amsterdam. Ik heb die vroeger een paar keer genomen om van Zwitserland naar België te reizen.
In de richting CH -> BE werkte dat toen goed, want je kom in Köln op de eerste Thalys naar Brussel overstappen. In de omgekeerde richting werkte dat minder goed, omdat de laatste Brussel - Köln te vroeg was.

Wat ik mij nu afvraag is of het mogelijk zou kunnen zijn om de Brussel - Wenen NJ te gebruiken als late trein naar Köln, om daar op de trein naar Zwitserland over te stappen.
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nachttreinen

Bericht door 260689 »

K V B schreef: 02 jun 2021, 09:17 Is er al wat bekend over dienstregelingen voor nachttreinen voor volgend jaar?

Vanaf december gaat er weer een nachttrein rijden van Zurich naar Amsterdam. Ik heb die vroeger een paar keer genomen om van Zwitserland naar België te reizen.
In de richting CH -> BE werkte dat toen goed, want je kom in Köln op de eerste Thalys naar Brussel overstappen. In de omgekeerde richting werkte dat minder goed, omdat de laatste Brussel - Köln te vroeg was.

Wat ik mij nu afvraag is of het mogelijk zou kunnen zijn om de Brussel - Wenen NJ te gebruiken als late trein naar Köln, om daar op de trein naar Zwitserland over te stappen.
Dat zal mogelijk moeten zijn, maar dan enkel in de zitrijtuigen. Zo kan je Aachen - HBF naar Brussel nemen met de NJ maar enkel in de zitplaatsen.

Verbetering: Al was ik iets te vlug. De NJ rijd niet meer naar Köln. Maar rijd van Aachen - HBF direct door naar Bönn.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Nachttreinen

Bericht door K V B »

260689 schreef: 02 jun 2021, 09:53
K V B schreef: 02 jun 2021, 09:17 Is er al wat bekend over dienstregelingen voor nachttreinen voor volgend jaar?

Vanaf december gaat er weer een nachttrein rijden van Zurich naar Amsterdam. Ik heb die vroeger een paar keer genomen om van Zwitserland naar België te reizen.
In de richting CH -> BE werkte dat toen goed, want je kom in Köln op de eerste Thalys naar Brussel overstappen. In de omgekeerde richting werkte dat minder goed, omdat de laatste Brussel - Köln te vroeg was.

Wat ik mij nu afvraag is of het mogelijk zou kunnen zijn om de Brussel - Wenen NJ te gebruiken als late trein naar Köln, om daar op de trein naar Zwitserland over te stappen.
Dat zal mogelijk moeten zijn, maar dan enkel in de zitrijtuigen. Zo kan je Aachen - HBF naar Brussel nemen met de NJ maar enkel in de zitplaatsen.

Verbetering: Al was ik iets te vlug. De NJ rijd niet meer naar Köln. Maar rijd van Aachen - HBF direct door naar Bönn.
Is er al een dienstregeling bekent? De Amsterdam - Basel NJ gaat namelijk in het pad rijden van de bestaande nacht ICE. Die stopt dus ook in Bonn. Overstappen zou dus moeten kunnen (van een zitrijtuig naar een ligrijtuig in dit geval).
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Nachttreinen

Bericht door FLV-FGSP »

De tijden van Zürich, Basel en Amsterdam zijn bekend, die van Keulen nog niet:
https://twitter.com/_wrzlbrnft_/status/ ... 8441114627
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Nachttreinen

Bericht door rdv »

K V B schreef: 02 jun 2021, 09:17 In de richting CH -> BE werkte dat toen goed, want je kom in Köln op de eerste Thalys naar Brussel overstappen. In de omgekeerde richting werkte dat minder goed, omdat de laatste Brussel - Köln te vroeg was.

Wat ik mij nu afvraag is of het mogelijk zou kunnen zijn om de Brussel - Wenen NJ te gebruiken als late trein naar Köln, om daar op de trein naar Zwitserland over te stappen.
Ik heb nog de THA genomen van Brussel tot Duisburg i.p.v. tot Köln, en in Duisburg op de CNL en zo terug over Keulen naar het zuiden. Het was goedkoper dan een overstap in Köln, en de lange overstap werd ingekort tot een half uur of zo.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Nachttreinen

Bericht door TimJ36 »

Is er iemand die nog dienstregelingen van oude nachttreinen bij zich heeft? Ik ben wel benieuwd naar de dienstregeling van de trein Brussel-Bologna (Freccia del sole). Op Wikipedia staat dat die trein vroeger nog tot in Ancona en Ventimiglia (op de grens met Frankrijk) heeft gereden? Werd de trein dan gesplitst in Milaan?
Plaats reactie