Nachttreinen

rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nachttreinen

Bericht door rvdborgt »

HLE18 schreef: 13 apr 2022, 17:02
rvdborgt schreef: 13 apr 2022, 15:43 Met FIP-coupons heb je in de NJ dezelfde reservering als voor Interrail nodig. ÖBB heeft in de NJ geen 1e klas meer, d.w.z. je kunt alles reserveren met een pas of coupon 2e klas.
Ok dat is al handig om te weten, ik had wel een vermoeden dat dit op hetzelfde neer zou komen maar staat nergens aangegeven dat dit op deze manier online mag geboekt worden...
Dat klopt. Voor een vriend van me met FIP-faciliteiten hebben we daar een keer een hoop tijd in gestoken om dat uit te vinden. Sindsdien altijd online geboekt en nooit problemen gehad.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Portbou »

HLE18 schreef: 12 apr 2022, 18:58 Een mailtje sturen krijg je natuurlijk niks reactie...
Ik contacteer OeBB geregeld via Twitter en krijg dan wel snel reactie.
(waarmee ik niet wil zeggen dat ik het goed vind dat ze niet op mails reageren...)
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Nachttreinen

Bericht door HLE18 »

Ja daar had ik niet aan gedacht maar zo'n live chat op de website zou ook niet slecht zijn.
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Nachttreinen

Bericht door HLE18 »

Vandaag toch nog reactie gekregen van ÖBB al hebben ze de vragen niet goed begrepen denk ik.

Voor FIP tickets moet je telefonisch boeken of aan een ÖBB loket. Ik wil natuurlijk FIP coupons gebruiken maar dat is blijkbaar niet zo bekend, bij NSB heb ik dat ook met handen en voeten moeten uitleggen om de nachttrein te boeken :) .

Als de trein vertraging heeft kan je een compensatie krijgen of hotel kosten tot 80€, dat is logisch. Mijn vraag was wat als je de aansluiting mist doordat een andere maatschappij vertraging maakt.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Nachttreinen

Bericht door rdv »

NMBS en OeBB verkopen nu ook tickets voor zitplaatsen op de NJ van Brussel naar Aken (39,90 EUR; 29,90 EUR met BahnCard25), Bonn (59,90 EUR; 44,90 EUR met BahnCard), Koblenz Hbf (64,90 EUR; 48,70 EUR met BC), Mainz (74,90 EUR; 56,20 EUR met BC), Frankfurt airport (74,90 EUR; 56,20 EUR met BC), Frankfurt Sud (74,90 EUR; 56,20 EUR met BC) etc.
Prijsvoorbeelden zijn voor flexibele Komforttickets (korting met een BahnCard en wellicht ook andere verminderingskaarten enkel via OeBB).
Er zijn ook beperkt SparSchiene tickets beschikbaar.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nachttreinen

Bericht door rvdborgt »

rdv schreef: 30 apr 2022, 15:07 NMBS en OeBB verkopen nu ook tickets voor zitplaatsen op de NJ van Brussel naar Aken (39,90 EUR; 29,90 EUR met BahnCard25), Bonn (59,90 EUR; 44,90 EUR met BahnCard), Koblenz Hbf (64,90 EUR; 48,70 EUR met BC), Mainz (74,90 EUR; 56,20 EUR met BC), Frankfurt airport (74,90 EUR; 56,20 EUR met BC), Frankfurt Sud (74,90 EUR; 56,20 EUR met BC) etc.
Prijsvoorbeelden zijn voor flexibele Komforttickets (korting met een BahnCard en wellicht ook andere verminderingskaarten enkel via OeBB).
Er zijn ook beperkt SparSchiene tickets beschikbaar.
De NMBS verkoopt ook tickets met korting voor de NJ.

Groetjes,
Rian
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Nachttreinen

Bericht door rdv »

Dank Rian voor de toevoeging.
De boekingsmodule geeft me dezelfde prijs met als zonder Bahncard, bugje dus om op te lossen.
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Nachttreinen

Bericht door HLE18 »

Op sbb.ch en bahn.de kan je de NJ boeken van Zürich naar Köln op 24/6, probeer je dat op nightjet.com dan zegt hij "geen verbindingen gevonden". Vanuit Basel SBB naar Köln kan je dan weer wel boeken op nightjet.com.

Daaruit zou je kunnen afleiden hij in die periode niet vanuit Zürich zal vertrekken maar toch raar dat ze dan op andere sites wel tickets verkopen voor een trein die mogelijk niet zal rijden :?: .
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nachttreinen

Bericht door rvdborgt »

HLE18 schreef: 01 mei 2022, 11:39 Op sbb.ch en bahn.de kan je de NJ boeken van Zürich naar Köln op 24/6, probeer je dat op nightjet.com dan zegt hij "geen verbindingen gevonden". Vanuit Basel SBB naar Köln kan je dan weer wel boeken op nightjet.com.

Daaruit zou je kunnen afleiden hij in die periode niet vanuit Zürich zal vertrekken maar toch raar dat ze dan op andere sites wel tickets verkopen voor een trein die mogelijk niet zal rijden :?: .
Waarschijnlijker is het dat de dienstregeling nog niet vaststaat en de trein daarom nog niet boekbaar is. Het is daarom ook maar de vraag hoe ver je bij SBB en DB met je boeking komt.

Groetjes,
Rian
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Nachttreinen

Bericht door HLE18 »

rvdborgt schreef: 01 mei 2022, 11:43
HLE18 schreef: 01 mei 2022, 11:39 Op sbb.ch en bahn.de kan je de NJ boeken van Zürich naar Köln op 24/6, probeer je dat op nightjet.com dan zegt hij "geen verbindingen gevonden". Vanuit Basel SBB naar Köln kan je dan weer wel boeken op nightjet.com.

Daaruit zou je kunnen afleiden hij in die periode niet vanuit Zürich zal vertrekken maar toch raar dat ze dan op andere sites wel tickets verkopen voor een trein die mogelijk niet zal rijden :?: .
Waarschijnlijker is het dat de dienstregeling nog niet vaststaat en de trein daarom nog niet boekbaar is. Het is daarom ook maar de vraag hoe ver je bij SBB en DB met je boeking komt.

Groetjes,
Rian
Ja bij DB kon ik alles selecteren maar heb geen checkout gedaan. De dienstregeling nog niet vast maar wanneer gaan ze dat dan eens eindelijk weten, het is al mei? Hoe willen ze nu op deze manier de trein aantrekkelijk maken als je maar last minute zeker bent dat hij zal rijden terwijl je al maanden op voorhand je hotel moet boeken?
Trenitalia.com weet ook nog altijd niet of er in juni treinen van Tirano naar Milaan zullen rijden wat een gesukkel :cry:
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Portbou »

Ik ben ook in blijde verwachting van de boekbaarheid van Zürich-Amsterdam begin juni.

Alle dagen moet ik kijken of de trein al vrijgegeven is...
Als ze nu minstens al eens zouden zeggen "boekbaar vanaf..."

Erg professioneel is het niet allemaal.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nachttreinen

Bericht door rvdborgt »

Portbou schreef: 01 mei 2022, 20:34 Ik ben ook in blijde verwachting van de boekbaarheid van Zürich-Amsterdam begin juni.

Alle dagen moet ik kijken of de trein al vrijgegeven is...
Het viel me onlangs op dat op 2 dagen die trein niet boekbaar is, ik dacht bij vertrek op 4 en 5 juni. Mijn aanname was dat die trein dan vol zou zijn (Pinksterweekend) want anders zou het toch wel een heel late boekingsvrijgave zijn.

Groetjes,
Rian
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Nachttreinen

Bericht door AlexNL »

Ik ben aan het kijken naar een reis Basel > Amsterdam in het weekend van 11/12 juni, ook die dagen zijn zo te zien nog niet vrijgegeven.

Als ik de trein vervolgens opzoek in de planner van DB staat er een voetnoot met 'rijdt op 11 juni' of 'rijdt op 12 juni', dus ik verwacht dat er sprake is van werkzaamheden die nog niet zijn bevestigd.

Handig is het allemaal niet, en ik overweeg toch een beetje om maar te vliegen. Of om met de auto te gaan.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Portbou »

rvdborgt schreef: 01 mei 2022, 21:40
Portbou schreef: 01 mei 2022, 20:34 Ik ben ook in blijde verwachting van de boekbaarheid van Zürich-Amsterdam begin juni.

Alle dagen moet ik kijken of de trein al vrijgegeven is...
Het viel me onlangs op dat op 2 dagen die trein niet boekbaar is, ik dacht bij vertrek op 4 en 5 juni. Mijn aanname was dat die trein dan vol zou zijn (Pinksterweekend) want anders zou het toch wel een heel late boekingsvrijgave zijn.

Groetjes,
Rian
Het is wel degelijk een late vrijgave. Zo bevestigd door OeBB op Twitter.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Nachttreinen

Bericht door rdv »

AlexNL schreef: 01 mei 2022, 23:01 Ik ben aan het kijken naar een reis Basel > Amsterdam in het weekend van 11/12 juni, ook die dagen zijn zo te zien nog niet vrijgegeven.

Als ik de trein vervolgens opzoek in de planner van DB staat er een voetnoot met 'rijdt op 11 juni' of 'rijdt op 12 juni', dus ik verwacht dat er sprake is van werkzaamheden die nog niet zijn bevestigd.

Handig is het allemaal niet, en ik overweeg toch een beetje om maar te vliegen. Of om met de auto te gaan.
Daar zou toch een oplossing voor moeten gevonden worden. Je kan een vlucht bijna een jaar op voorhand boeken. Treinen maximum 3 of 6 maanden, als er geen dienstregelingswisseling tussenzit, geen werken, geen ... Als zelfs enthousiasten van dit forum door dergelijke zaken overstappen op vliegtuig op auto, hoe kan je dan van Jan met de Pet verwachten dat die meer de trein neemt.
Plaats reactie