Nachttreinen

jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nachttreinen

Bericht door jan_olieslagers »

Shrek schreef: 26 feb 2023, 23:05 En hebben die dan de toelating van de NSA om treinbegeleiders in te zetten? Dat is wel nog iets anders dan van Infrabel rijpaden mogen kopen - dat kan bijna iedereen tegenwoordig.
Lees ik daar tussen de regels een streepje ergernis ;) ?
Maar er werd gemeld dat ze TB aanwerven, van TBG was geen sprake. Inderdaad wel curieus hoe dat dan wel gaat aangepakt worden.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Nachttreinen

Bericht door AlexNL »

Wellicht een Nederlandse TBG die ook beschikt over bevoegdheid voor België?
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nachttreinen

Bericht door 260689 »

Daar heb ik het op.
Bijlagen
IMG-20230214-WA0001.jpg
IMG-20230214-WA0001.jpg (44.83 KiB) 1969 keer bekeken
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

AlexNL schreef: 27 feb 2023, 00:00 Wellicht een Nederlandse TBG die ook beschikt over bevoegdheid voor België?
Maar dat alleen is niet voldoende, hij moet werken voor een bedrijf dat een gecertifieerde backoffice heeft met een erkend veiligheidsbeheerssysteem. Als je ziet hoeveel werk dat is voor Eurostar, Thalys en NMBS zou het mij straf lijken dat iemand zoiets op poten kan zetten voor één trein.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Nachttreinen

Bericht door TimJ36 »

Shrek schreef: 27 feb 2023, 11:50
AlexNL schreef: 27 feb 2023, 00:00 Wellicht een Nederlandse TBG die ook beschikt over bevoegdheid voor België?
Maar dat alleen is niet voldoende, hij moet werken voor een bedrijf dat een gecertifieerde backoffice heeft met een erkend veiligheidsbeheerssysteem. Als je ziet hoeveel werk dat is voor Eurostar, Thalys en NMBS zou het mij straf lijken dat iemand zoiets op poten kan zetten voor één trein.
Hoe doet Train Charter Services het dan in Nederland want ik neem aan dat daar gelijksoortige reglementen zijn?
dovaere
Berichten: 298
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Nachttreinen

Bericht door dovaere »

Shrek schreef: 27 feb 2023, 11:50
AlexNL schreef: 27 feb 2023, 00:00 Wellicht een Nederlandse TBG die ook beschikt over bevoegdheid voor België?
Maar dat alleen is niet voldoende, hij moet werken voor een bedrijf dat een gecertifieerde backoffice heeft met een erkend veiligheidsbeheerssysteem. Als je ziet hoeveel werk dat is voor Eurostar, Thalys en NMBS zou het mij straf lijken dat iemand zoiets op poten kan zetten voor één trein.
Het gaat niet over één trein, want Train Charter Services rijdt sinds 2021 al de internationale nachttrein van GreenCityTrip vanuit Nederland, die 's winters rijdt als de TUI Ski Express.
Tenzij je zegt dat dit eisen en certificaties zijn specifiek voor België, en dat het moeilijker is een voor België gecertificeerd bedrijf te vinden dan voor Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Italië, Denemarken, Zweden (allemaal landen waar de nachttrein van GreenCityTrip blijkbaar vlot toestemming voor kreeg)?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

dovaere schreef: 27 feb 2023, 12:38 Het gaat niet over één trein, want Train Charter Services rijdt sinds 2021 al de internationale nachttrein van GreenCityTrip vanuit Nederland, die 's winters rijdt als de TUI Ski Express.
Tenzij je zegt dat dit eisen en certificaties zijn specifiek voor België, en dat het moeilijker is een voor België gecertificeerd bedrijf te vinden dan voor Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Italië, Denemarken, Zweden (allemaal landen waar de nachttrein van GreenCityTrip blijkbaar vlot toestemming voor kreeg)?
Uiteraard is een deel specifiek voor België en daar zal de Belgische NSA dan ook met een vergrootglas naar kijken. Als ze al ervaring hebben met gelijkaardig beheer in andere landen helpt dat natuurlijk wel.
dovaere
Berichten: 298
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Nachttreinen

Bericht door dovaere »

dovaere schreef: 27 feb 2023, 12:38 Het gaat niet over één trein, want Train Charter Services rijdt sinds 2021 al de internationale nachttrein van GreenCityTrip vanuit Nederland, die 's winters rijdt als de TUI Ski Express.
Tenzij je zegt dat dit eisen en certificaties zijn specifiek voor België, en dat het moeilijker is een voor België gecertificeerd bedrijf te vinden dan voor Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Italië, Denemarken, Zweden (allemaal landen waar de nachttrein van GreenCityTrip blijkbaar vlot toestemming voor kreeg)?
Uit nieuwsgierigheid zocht ik eens info over eisen over een veiligheidsbeheersysteem bij de Belgische NSA (nieuwe naam van DVIS, Dienst Veilgheid en Interoperabiliteit van de Spoorwegen).
Enerzijds las ik dat de eisen vooral Europees zijn:
Wat is het regelgevend kader dat moet geïntegreerd worden in het veiligheidsbeheersysteem?
Het veiligheidsbeheersysteem moet tot stand zijn gebracht overeenkomstig artikel 9 van Richtlijn (EU) 2016/798. De infrastructuurbeheerder en de spoorwegondernemingen moeten bijgevolg hun veiligheidsbeheersysteem opzetten met naleving van de in de TSI’s vastgelegde veiligheidseisen, de relevante elementen van de gemeenschappelijke veiligheidsmethoden en de aangemelde nationale voorschriften.

Tijdens het onderzoek van het veiligheidsbeheersysteem, tijdens de aanvraag voor een uniek veiligheidscertificaat, zal de veiligheidscertificeringsinstantie bijlage I van de gemeenschappelijke veiligheidsmethode inzake de eisen voor veiligheidsbeheersystemen (CSM inzake VBS eisen) toepassen en verifiëren in welke mate aan de hierin vermelde eisen, deze van de andere gemeenschappelijke veiligheidsmethoden (CSM inzake monitoring en CSM inzake risico-evaluatie en -beoordeling) en de TSI OPE is voldaan.

De nationale veiligheidsinstantie(s) van de in het beoogde exploitatiegebied betrokken lidsta(a)t(en) zullen op hun beurt verifiëren of de spoorwegonderneming in staat is om de aangemelde nationale voorschriften na te kunnen leven. Voor België zijn de na te leven nationale voorschriften samengevat en toegelicht in de gids.
https://www.nsarail.fgov.be/nl/themes/s ... eersysteem
...anderzijds leid ik uit de Hulpgids voor de implementatie van het nieuwe KB “Veiligheidspersoneel af dat, voor de treinbegeleider geen specifieke Belgische eisen meer zijn, maar wel Europese:
Twee veiligheidsfuncties vermeld in het oude KB worden niet behandeld in het nieuwe KB:
 De veiligheidsfunctie van de treinbestuurder volgens het Belgische certificatiemodel is sinds 29 oktober
2018 niet langer geldig. De certificering van treinbestuurders volgens het Europese model is het
onderwerp van hoofdstuk 5 van de Wet.
SSICF - DVIS
De veiligheidsfunctie van treinbegeleider voor reizigerstreinen: deze veiligheidsfunctie komt overeen met
de VKT aangaande het begeleiden van treinen die onder de TSI OPE valt (ze valt met name onder
Aanhangsel F - Minimumeisen inzake de beroepskwalificaties van treinbegeleidingspersoneel van de TSI OPE).

https://www.nsarail.fgov.be/sites/defau ... el_vnl.pdf
dovaere
Berichten: 298
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Nachttreinen

Bericht door dovaere »

Shrek schreef: 27 feb 2023, 11:50 Maar dat alleen is niet voldoende, hij moet werken voor een bedrijf dat een gecertifieerde backoffice heeft met een erkend veiligheidsbeheerssysteem. Als je ziet hoeveel werk dat is voor Eurostar, Thalys en NMBS zou het mij straf lijken dat iemand zoiets op poten kan zetten voor één trein.
Ik zie dat Train Charter nu spreekt over twee certificaten op hun website:
Certificates
Single Safety Certificate (Regulation (EU) 2018/762) for The Netherlands
ECM Certficate of Conformity (Regulation (EU) 2019/779) for all functions (1-4)
https://www.traincharter.eu/
Wat extra is dan nodig voor België bij NSA/DVIS, naast de erkenning als spoorwegonderneming bij Infrabel die ze verkregen hebben?
Ik lees bijvoorbeeld dat een uniek veiligheidscertificaat en een veiligheidsvergunning twee verschillende zaken zijn.
En waar vind je een lijst met alle spoorwegondernemingen die dit hebben voor België?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

Het single certificate voor België moeten ze hebben, daarin zit het gedeelte
De nationale veiligheidsinstantie(s) van de in het beoogde exploitatiegebied betrokken lidsta(a)t(en) zullen op hun beurt verifiëren of de spoorwegonderneming in staat is om de aangemelde nationale voorschriften na te kunnen leven.
.
Maar DVIS kennende zullen ze ook wel checken of de rest in orde is, gezien het vertrouwen in sommige andere NSA's niet heel groot is.

Ik denk niet dat er een lijst is van wie dat allemaal heeft, maar veel verschil met de lijst van Infrabel zal er wel niet zijn- wat ben je immers met rijpaden als je niet mag rijden.
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Nachttreinen

Bericht door jknockaert »

Shrek schreef: 27 feb 2023, 14:49 wat ben je immers met rijpaden als je niet mag rijden.
Je kan bijvoorbeeld alvast crowdfunding doen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

jknockaert schreef: 27 feb 2023, 15:39
Shrek schreef: 27 feb 2023, 14:49 wat ben je immers met rijpaden als je niet mag rijden.
Je kan bijvoorbeeld alvast crowdfunding doen.
Om dat soort onverantwoordelijk handelen te bestraffen zouden de boetes voor ongebruikte rijpaden veel hoger moeten zijn.
Rww
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 mei 2018, 15:51

Re: Liberalisering

Bericht door Rww »

Het viel me op dat Train Charter Services B.V beweert een vergunning te hebben in België.


Op de officiële lijst kan ik ze niet vinden, nu weet ik dat ze vaak samenwerken , maar die hebben geen vergunning voor personenvervoer toch??
Laatst gewijzigd door Rww op 14 mar 2023, 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Train Charter
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 mar 2023, 22:56

Re: Nachttreinen

Bericht door Train Charter »

In het kader van het algemeen belang levert "beweren" niet, maar "kunnen lezen" wel bonuspunten op: https://eradis.era.europa.eu/safety_doc ... ficate.pdf
Giruno
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 mar 2021, 10:45
Locatie: Holsbeek

Re: Nachttreinen

Bericht door Giruno »

Inderdaad te vinden en net gisteren uitgegeven...
Maar weet iemand waarom dit rechtstreeks van de ERA komt en niet 'specifiek' is voor België?
(Vergeef me als dit een open deur is maar het intrigeert me nogal.)
Plaats reactie