Nachttreinen

dovaere
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Nachttreinen

Bericht door dovaere »

In april is onderstaande samenstelling gepost bij de Franse collega's , geen idee of die nog klopt:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 28 sep 2021, 22:24 Ik vraag me toch af hoe winstgevend men die trein beschouwt. Aangezien men begint met drie ritten per week, verwacht de ÖBB waarschijnlijk geen overrompeling en schat ik dat de trein uit maximaal 6 tot 8 rijtuigen zal bestaan. En omdat er dus geen koerswagens voor andere bestemmingen bij gaan zijn, zullen de rijpadkosten hoog uitvallen...
Dat probleem heb je met alle nachttreinen hoor. Zelfs als alles heel goed draait zit je met maar 300-400 reizigers aan boord. De 1000-1500 reizigers die binnenlandse treinen op hoofdassen halen kan je nooit hebben. Echt goedkoop zullen nachttreinen dan ook nooit worden.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 258
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Nachttreinen

Bericht door DDietzen »

ÖBB heeft vandaag een nieuwe serie multifunctionele Nightjet-ligrijtuigen geproduceerd. Het betreft 22 oude coupé-zitrijtuigen die een stevige renovatie hebben gehad en nu goed uitgerust zijn om in te overnachten.

Als NMBS nou eens het goede voorbeeld zou volgen en haar I6'jes eenzelfde make-over zou geven, zaten we ineens een stuk minder krap in ons nachttreinmaterieel :mrgreen:
FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Nachttreinen

Bericht door FLV-FGSP »

Een filmpje over de laatste fase van de ingrijpende verbouwing bij de ÖBB-rijtuigen:
https://twitter.com/unsereOEBB/status/1 ... 2919260161
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nachttreinen

Bericht door groentje »

DDietzen schreef: 04 okt 2021, 22:54 ÖBB heeft vandaag een nieuwe serie multifunctionele Nightjet-ligrijtuigen geproduceerd. Het betreft 22 oude coupé-zitrijtuigen die een stevige renovatie hebben gehad en nu goed uitgerust zijn om in te overnachten.

Als NMBS nou eens het goede voorbeeld zou volgen en haar I6'jes eenzelfde make-over zou geven, zaten we ineens een stuk minder krap in ons nachttreinmaterieel :mrgreen:
Hoe oud zijn die gerenoveerde rijtuigen van ÖBB? De I6-rijtuigen zijn ondertussen zowat 35 jaar oud, treinrijtuigen gaan weliswaar een pak langer mee dan pakweg een auto, maar toch, ik zou de moeite niet doen om rijtuigen die ouder zijn dan 25 jaar helemaal te strippen en in te richten. Helaas, wil je nieuwe nachttreinen, dan zit er volgens mij weinig anders op dan door de zure appel bijten en nieuwe rijtuigen bestellen, aangezien we niet meteen geschikt materieel hebben dat jong genoeg is en makkelijk kan worden geconverteerd in slaaprijtuigen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nachttreinen

Bericht door Steven »

DDietzen schreef: 04 okt 2021, 22:54 ÖBB heeft vandaag een nieuwe serie multifunctionele Nightjet-ligrijtuigen geproduceerd. Het betreft 22 oude coupé-zitrijtuigen die een stevige renovatie hebben gehad en nu goed uitgerust zijn om in te overnachten.

Als NMBS nou eens het goede voorbeeld zou volgen en haar I6'jes eenzelfde make-over zou geven, zaten we ineens een stuk minder krap in ons nachttreinmaterieel :mrgreen:
De zusterrijtuigen i6Bc zijn er niet meer. Denk dus niet dat ze de huidige i6 nog zouden verbouwen.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Nachttreinen

Bericht door TimJ36 »

Shrek schreef: 28 sep 2021, 23:59 Echt goedkoop zullen nachttreinen dan ook nooit worden.
Ik denk dat het ook te maken heeft met hoe de nachttreinen op de markt worden gezet. SNCF positioneert de treinen als low-budget, en daar kan je ook relatief goedkoop mee op reis. Bij ÖBB heb ik de indruk dat de klemtoon ligt op service en comfort (en dus een hogere prijs).
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Nachttreinen

Bericht door kika »

TimJ36 schreef: 04 okt 2021, 23:56
Shrek schreef: 28 sep 2021, 23:59 Echt goedkoop zullen nachttreinen dan ook nooit worden.
Ik denk dat het ook te maken heeft met hoe de nachttreinen op de markt worden gezet. SNCF positioneert de treinen als low-budget, en daar kan je ook relatief goedkoop mee op reis. Bij ÖBB heb ik de indruk dat de klemtoon ligt op service en comfort (en dus een hogere prijs).
Bij ÖBB krijg je ook in de nachttrein Frankfurt-Wenen voor 30€, zitrijtuig. Qua positionering kan je ook naar luchtvaart kijken: dure zakenreizigers + een hele hoop economy. ÖBB mikt met haar reclame inderdaad meer op comfort, maar ook daar zie je veel mogelijkheden: 'liegewagen', 'schalfwagen', eigen couchette... In die reclame noch op de website wordt dat direct duidelijk vind ik. En Toulouse-Parijs of Amsterdam-München: een zitrijtuig zou ik enkel nog nemen als er niets anders is en ik per sé op dat moment moet reizen.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 258
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Nachttreinen

Bericht door DDietzen »

groentje schreef: 04 okt 2021, 23:49
DDietzen schreef: 04 okt 2021, 22:54 ÖBB heeft vandaag een nieuwe serie multifunctionele Nightjet-ligrijtuigen geproduceerd. Het betreft 22 oude coupé-zitrijtuigen die een stevige renovatie hebben gehad en nu goed uitgerust zijn om in te overnachten.

Als NMBS nou eens het goede voorbeeld zou volgen en haar I6'jes eenzelfde make-over zou geven, zaten we ineens een stuk minder krap in ons nachttreinmaterieel :mrgreen:
Hoe oud zijn die gerenoveerde rijtuigen van ÖBB? De I6-rijtuigen zijn ondertussen zowat 35 jaar oud, treinrijtuigen gaan weliswaar een pak langer mee dan pakweg een auto, maar toch, ik zou de moeite niet doen om rijtuigen die ouder zijn dan 25 jaar helemaal te strippen en in te richten.
Die gerenoveerde ÖBB'tjes (Bvcmbz) zijn uit 1965, als ik de treinsamenstellingssheet van de Parijs-Wenen enkele posts hierboven mag geloven. Da's met een leeftijd van 46 jaar dus zelfs nog een pak ouder dan de I6.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nachttreinen

Bericht door groentje »

Tja, ÖBB doet ook wel eens dingen waar ik vragen bij heb...
FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Nachttreinen

Bericht door FLV-FGSP »

DDietzen schreef: 05 okt 2021, 00:32 Die gerenoveerde ÖBB'tjes (Bvcmbz) zijn uit 1965, als ik de treinsamenstellingssheet van de Parijs-Wenen enkele posts hierboven mag geloven. Da's met een leeftijd van 46 jaar dus zelfs nog een pak ouder dan de I6.
Ze worden wel heel grondig opgeknapt:
https://twitter.com/unsereOEBB/status/1 ... 9640041478
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Nachttreinen

Bericht door wbrm »

Het gaat om omgebouwde zitrijtuigen, deze zijn recenter dan de reeds bestaande ligrijtuigen uit 1965.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Nachttreinen

Bericht door kika »

groentje schreef: 05 okt 2021, 01:12 Tja, ÖBB doet ook wel eens dingen waar ik vragen bij heb...
Het zijn oude kasten, dezelfde hoge instap, deuren zijn wat ouderwets maar verder lijkt me alles vernieuwd. Zowel electra, verlichting, stopcontacten, airco, ... Er zijn wat onhandige hoekjes, die je dan presenteert als plekje voor kinderwagens e.d. Nieuw kan alles naar eigen wens en ontwerp, maar dit vind ik best wel goed om toch maar iets fatsoenlijks aan te kunnen bieden. Het is geen flixtrain of Alex waar wat afgedankte rijtuigen van links en rechts bij elkaar worden gesprokkeld en met wat geluk er wat verf tegenaan is gegooid. (Zijn ondertussen Flix en Alex ook wat moderner geworden?)
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Nachttreinen

Bericht door K V B »

kika schreef: 06 okt 2021, 10:31 Het is geen flixtrain of Alex waar wat afgedankte rijtuigen van links en rechts bij elkaar worden gesprokkeld en met wat geluk er wat verf tegenaan is gegooid. (Zijn ondertussen Flix en Alex ook wat moderner geworden?)
Flix and Alex (en Regiojet) kunnen binnenkort een hoop ex-SBB materiaal overnemen....
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nachttreinen

Bericht door rvdborgt »

K V B schreef: 06 okt 2021, 10:45
kika schreef: 06 okt 2021, 10:31 Het is geen flixtrain of Alex waar wat afgedankte rijtuigen van links en rechts bij elkaar worden gesprokkeld en met wat geluk er wat verf tegenaan is gegooid. (Zijn ondertussen Flix en Alex ook wat moderner geworden?)
Flix and Alex (en Regiojet) kunnen binnenkort een hoop ex-SBB materiaal overnemen....
EW IV? Daar zijn er veel van en die lijken me nog best bruikbaar.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie