Nachttreinen

FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Nachttreinen

Bericht door FLV-FGSP »

De EuroNight Hamburg - Stockholm vv is op 1 september gestart, zie https://www.youtube.com/watch?v=UenH0HaXfSA
Het was wel maar een kort treintje (2 ligrijtuigen in de ene en 3 in de andere richting). De renovatie van de slaaprijuigen was nog niet afgerond en de vervangende slaaprijtuigen kregen de in Denemarken benodigde stempels en handtekeningen niet op tijd. Zal in de loop van de komende weken/maanden wel in orde komen.
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Nachttreinen

Bericht door FLV-FGSP »

Morgen worden de nieuwe NightJet-rijtuigen gepresenteerd, niet alleen in Wenen maar ook online:
https://presse.oebb.at/nightjet-neue-generation
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Nachttreinen

Bericht door ovspotter_be »

Weet er iemand welke route de NightJet deze maandag (31 oktober) zal nemen tussen Brussel-Noord en Leuven?
De NMBS geeft de normale route weer (via Kortenberg), maar op ÖBB Scotty staat de trein aangegeven om een omweg te doen via Hofstade (L27, L27B en L53).
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Nachttreinen

Bericht door AlexNL »

Een paar dagen geleden kreeg ik weer eens een mailtje met een update van European Sleeper. Nou ja, "update"... ze gebruiken heel veel woorden om eigenlijk niets te zeggen.

Nog eens 1400 mensen hebben geld in deze luchtkastelentoko gestopt:
Growing our community
We’ve welcomed almost 1400 new investors in our recent sharefunding. Our cooperative now exists of more than 1700 investors. Together with our team, they help to realise our ambitions. Also part of our community are the 2389 new subscribers to this newsletter since summer. Welcome! 💜
De startdatum van hun eerste nachttrein (Brussel - Praag) is bijgesteld naar 'ergens in 2023':
Starting our first route
Our first night train Brussels – Amsterdam – Berlin – Prague connects four European capitals. From weekend trips to Prague or a business trips to Berlin, we want to take you with us as soon as possible!

We’re now focussing on a launch date in 2023. The availability of night train carriages is the most challenging part. We are in the middle of negotiations with several subcontractors.
Ze hebben een idee van wat voor soort faciliteiten ze willen aanbieden in hun nachttrein:
Preparing to acquire our own coaches
Securing access to qualitative sleeper coaches is crucial to get more night trains on track. We are preparing both the acquisition of renovated second-hand coaches, as well as completely new ones. We are looking for comfortable coaches, compatible to operate flexibly in most European countries. We have three different comfort levels in mind:

- Luxury sleepers, including en-suite bathrooms and toilets
- Comfortable couchettes, with a family-friendly setup
- Modern cabins, privacy for people on their own or couples

All comfort levels would include comfortable mattresses, more space than the average night train, Wi-Fi, charging options, lockers and reading lights. We will provide wheelchair-accessible compartments, places for bicycles and a variety of catering facilities.
Ondertussen wordt er niet meer gesproken over de Sunweb-wintersporttreinen die enkele maanden geleden waren aangekondigd, en ook over het (via de Nederlandse mededingingsautoriteit ACM) uitgelekte plan om naar zuid-Frankrijk en/of Spanje te gaan rijden is niets meer gezegd.


Ondertussen is er wel nieuws uit Duitsland: de capaciteitsaanvraag van European Sleeper heeft er, ondanks dat deze trein niet gaat rijden, voor gezorgd dat de eerste Eurocity Berlijn-Praag van de dag (EC 171) niet kan rijden. Het pad is immers vergeven aan de nachttrein en er is geen capaciteit voor twee paden (i.v.m. werkzaamheden).

Hoezee, enzo.
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Nachttreinen

Bericht door HLE18 »

AlexNL schreef: 28 okt 2022, 12:03 Ondertussen is er wel nieuws uit Duitsland: de capaciteitsaanvraag van European Sleeper heeft er, ondanks dat deze trein niet gaat rijden, voor gezorgd dat de eerste Eurocity Berlijn-Praag van de dag (EC 171) niet kan rijden. Het pad is immers vergeven aan de nachttrein en er is geen capaciteit voor twee paden (i.v.m. werkzaamheden).
Ze moeten dan toch ook betalen voor de rijpad hoop ik?
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Nachttreinen

Bericht door AlexNL »

Ik heb de netverklaringen er eens op nageslagen.

Infrabel rekent geen annuleringskosten als het aangevraagde pad minstens 60 dagen voor vertrek wordt geannuleerd. ProRail lijkt sowieso geen annuleringskosten te rekenen, en de Tsjechische infrabeheerder ook niet bij annuleringen die minstens 30 dagen voor vertrek worden gedaan.

Bij DB Netze kom ik er niet helemaal aan uit. Afgaande op wat ik lees in de netverklaring zouden er annuleringskosten gelden, maar in de bijlage waarnaar wordt verwezen zie ik deze kosten alleen terug voor een annulering van maximaal 30 dagen voor vertrek. Dat doet me vermoeden dat er ook in DE geen kosten gelden voor paden die verder van tevoren worden geannuleerd.

En we zitten natuurlijk nog ruim voor die 30/60 dagen. European Sleeper weet nu al dat ze pas 'ergens in 2023' gaan rijden, dus ze kunnen nu al met gemak paden voor december, januari en februari annuleren. Dat kan zo te zien overal kosteloos. :roll:
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Nachttreinen

Bericht door HLE18 »

En ondertussen kunnen die paden niet gebruikt worden door andere operatoren...

Dus als ik geen concurrentie wil op een bepaalde lijn kan ik in principe alles opkopen en dan rap annuleren zonder kosten :mrgreen:
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Nachttreinen

Bericht door rdv »

ovspotter_be schreef: 28 okt 2022, 10:00 Weet er iemand welke route de NightJet deze maandag (31 oktober) zal nemen tussen Brussel-Noord en Leuven?
De NMBS geeft de normale route weer (via Kortenberg), maar op ÖBB Scotty staat de trein aangegeven om een omweg te doen via Hofstade (L27, L27B en L53).
Heb ik al regelmatig gezien op Scotty, ook voor de ICEs. Vermoedelijk ergens een foutje.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Portbou »

European Sleeper hoeft niet klokvast te rijden dus had gerust een ander rijpad kunnen hebben als dat van de EC.

Is de impact van de werken daar dan zo groot dat er maar 1 pad zuidwaarts is per 2 uur ? Is dat verantwoord op zo’n belangrijke as ?
dovaere
Berichten: 297
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Nachttreinen

Bericht door dovaere »

AlexNL schreef: 28 okt 2022, 12:03 Ondertussen wordt er niet meer gesproken over de Sunweb-wintersporttreinen die enkele maanden geleden waren aangekondigd.
Wel het vermelden waard is de nachttrein TUI Ski Express van de concurrentie (GreenCityTrip) die ondertussen kan geboekt worden als pakketreis of als treinticket heen/terug met een goede week tussen. Vanuit Amsterdam/Utrecht naar Tirol:
www.tui.nl/wintersport/trein
Den_Thomas
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 okt 2022, 17:48

Re: Nachttreinen

Bericht door Den_Thomas »

Hey allen,

In de laatste Sabato (weekendbijlage De Tijd) stond: „Vanuit Brussel rijdt het hele jaar door de ÖBB Nightjet drie keer per week (op maandag, woensdag en vrijdag). Boedapest, de hoofdstad van Hongarije, is zijn eindbestemming. De trein vertrekt om 19.32 vanuit Brussel-Zuid...”

Via de sites van NMBS internationaal, ÖBB Nighjet en Scotty probeerde ik de dienstregeling en prijzen te zoeken op verschillende vertrekdata tot eind januari maar helaas vond ik dit niet.
Is de info in het artikel correct? Zoja, vanaf wanneer rijdt de trein?
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Nachttreinen

Bericht door FLV-FGSP »

Journalistieke vrijheid ... die trein rijdt 3 x per week naar Wenen, waar er aansluiting naar Boedapest is.
Ook in de dienstregeling 2024 blijft dat de eindbestemming van de NightJet.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Nachttreinen

Bericht door AlexNL »

Hé, kijk nou, die zag ik nou echt niet aankomen.


Wintersportnachttrein European Sleeper en Sunweb naar Frankrijk uitgesteld
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Nachttreinen

Bericht door jknockaert »

Ondertussen heeft European Sleeper goede hoop dat de trein naar Praag komend voorjaar gaat rijden. Ze moeten enkel nog een trein en een rijpad regelen.
https://www.treinreiziger.nl/european-s ... aar-praag/
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nachttreinen

Bericht door Steven »

Dat lijkt mij net het lastigste van heel de zaak!! Want geen rijtuigen = geen trein en er is schaarste op de markt van de internationale rijtuigen.
Plaats reactie