Nachttreinen

kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Nachttreinen

Bericht door kika »

TimJ36 schreef: 01 jan 2022, 15:00 In 2024 staat er nachttrein Zürich - Barcelona op de planning. Weet iemand of die nachttrein via de HSL zal rijden, of via het klassieke spoor via de omsporingsinstallatie aan de grens tussen Frankrijk en Spanje?
Die naar Rome gaat uitgesteld worden, hoe lang is nog onduidelijk. Barcelona zou ná Rome komen. Als de financiering nog ongewis is, lijkt me dat bij de route net zo onbekend te zijn. Ik zet 5 euro op HSL 8)
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 256
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Nachttreinen

Bericht door DDietzen »

HSL lijkt me de enige logische optie. Spoorbreedte en locomotief moeten wisselen is veel omslachtiger, waarschijnlijk duurder (al weet ik niet welke kosten de Spaanse infrabeheerder rekent voor rijpaden op HSL tov conventioneel spoor) en zal ook uren extra kosten, waardoor het lastig wordt om op aantrekkelijke tijden Barcelona te bedienen. Zeker omdat er geen Talgo-nachttreinen (meer) op de inventarissen en verlanglijstjes van West-Europese treinmaatschappijen staan.
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Nachttreinen

Bericht door desirootje »

SBB en ÖBB, zitten hierachter, niet Renfe, dus het zou me verbazen als de Zwitsers speciaal treinen zouden willen kopen die van spoorbreedte kunnen wisselen. Spanje heeft locomotieven dat de HSL opkunnen, dus het zou geen probleem moeten zijn om ze daar op te laten rijden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

desirootje schreef: 01 jan 2022, 18:10 SBB en ÖBB, zitten hierachter, niet Renfe, dus het zou me verbazen als de Zwitsers speciaal treinen zouden willen kopen die van spoorbreedte kunnen wisselen. Spanje heeft locomotieven dat de HSL opkunnen, dus het zou geen probleem moeten zijn om ze daar op te laten rijden.
Jullie vergeten wel dat een Spaanse HSL ook onderhoud moet gebeuren, het is dus niet zeker dat de HSL beschikbaar is wanneer deze trein moet rijden.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 256
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Nachttreinen

Bericht door DDietzen »

De eerste trein 's ochtends op de HSL vertrekt om 6u30 uit Figueres-Vilafant, dus vanaf dat moment is 'ie sowieso open. Als je rond dat tijdstip daar zou langskomen met de nachttrein ben je grofweg om 8u15 in Barcelona (bij vmax=160), het lijkt me niet aannemelijk dat de SBB eerder in Barcelona zal willen aankomen.

's Avonds bereikt de laatste trein op de HSL Figueres-Vilafant om 22u35, dus tot die tijd is 'ie sowieso nog open. Als je daar rond dat tijdstip wilt passeren met de nachttrein naar Zürich, zal je ergens rond 20u45 uit Barcelona moeten zijn vertrokken, dat lijkt me een schappelijke vertrektijd en niet bijzonder vroeg.

Bedenk ook dat de nachttrein genoeg tijd moet hebben om half Frankrijk te doorkruisen richting Zürich - en daar wél over conventioneel spoor, want dan is het nacht en zijn de LGV's dicht - en dat men aannemelijk ook Perpignan zal willen bedienen op een redelijk tijdstip. Je zal dus niet enorm vroeg in de ochtend / laat op de avond in Spanje kunnen rijden.
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Nachttreinen

Bericht door desirootje »

Shrek schreef: 01 jan 2022, 18:12
desirootje schreef: 01 jan 2022, 18:10 SBB en ÖBB, zitten hierachter, niet Renfe, dus het zou me verbazen als de Zwitsers speciaal treinen zouden willen kopen die van spoorbreedte kunnen wisselen. Spanje heeft locomotieven dat de HSL opkunnen, dus het zou geen probleem moeten zijn om ze daar op te laten rijden.
Jullie vergeten wel dat een Spaanse HSL ook onderhoud moet gebeuren, het is dus niet zeker dat de HSL beschikbaar is wanneer deze trein moet rijden.
Als de Spanjaarden SBB zouden hebben verplicht om over Iberische spoorbreedte te rijden dan zouden ze een nachttrein naar Perpignan of Portbou hebben gecreëerd met een overstap op een andere trein.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nachttreinen

Bericht door groentje »

@DDietzen en @Shrek: met het aantal treinen dat vandaag de HSL tussen Perpignan en Figueres benut, kan je de lijn zelfs overdag uren buiten dienst nemen zonder gevolgen voor het treinverkeer...
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Nachttreinen

Bericht door joverwimp »

In het recente nummer van 'Knack Weekend' (12 januari 2022) staat een mooi overzicht van de 20 bestaande nachttreinen in Europa en de 8 komende (https://weekend.knack.be/lifestyle/reiz ... 19883.html)

41534420e1fd9fd58a5b4cb463645823.jpg
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

joverwimp schreef: 15 jan 2022, 11:46 In het recente nummer van 'Knack Weekend' (12 januari 2022) staat een mooi overzicht van de 20 bestaande nachttreinen in Europa en de 8 komende (https://weekend.knack.be/lifestyle/reiz ... 19883.html)


41534420e1fd9fd58a5b4cb463645823.jpg
Er zijn er toch een stuk meer dan dat vandaag? Of zijn dit enkel de 20 leukste?
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Nachttreinen

Bericht door ovspotter_be »

joverwimp schreef: 15 jan 2022, 11:46 In het recente nummer van 'Knack Weekend' (12 januari 2022) staat een mooi overzicht van de 20 bestaande nachttreinen in Europa en de 8 komende (https://weekend.knack.be/lifestyle/rei ... 9883.html)
Ik mis er toch een paar.
Ik dacht dat de SNCF ook een Intercité de Nuit had richting Latour-de-Carol.
En misschien dat dit niet onder hun definitie van nachttreinen past, maar de DB heeft verschillende Nacht-ICE's binnen Duitsland, de ÖBB heeft meer NightJets dan op de kaart staan weergegeven (o.a. Wien - Bregenz, Wien - Milano, Wien - Paris, ...).

Ook zijn er enkele trein die op de kaart staan aangegeven die helemaal geen nachttrein zijn:
- Lumo tussen London en Edinburgh
- OuiGo tussen Madrid en Barcelona
- FlixTrain tussen Aachen en Berlin
en er zijn er waarschijnlijk nog wel een paar die geen nachttrein zijn.

De titel is ook "Spoor in Europa", dus ik weet niet welke soort verbindingen ze met deze kaart juist wouden weergeven, aangezien Lumo weergeven tussen London en Edinburgh wel raar is terwijl LNER veel frequenter op hetzelfde traject rijdt.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

ovspotter_be schreef: 15 jan 2022, 13:06
joverwimp schreef: 15 jan 2022, 11:46 In het recente nummer van 'Knack Weekend' (12 januari 2022) staat een mooi overzicht van de 20 bestaande nachttreinen in Europa en de 8 komende (https://weekend.knack.be/lifestyle/rei ... 9883.html)
Ik mis er toch een paar.
Ik dacht dat de SNCF ook een Intercité de Nuit had richting Latour-de-Carol.
En misschien dat dit niet onder hun definitie van nachttreinen past, maar de DB heeft verschillende Nacht-ICE's binnen Duitsland, de ÖBB heeft meer NightJets dan op de kaart staan weergegeven (o.a. Wien - Bregenz, Wien - Milano, Wien - Paris, ...).

Ook zijn er enkele trein die op de kaart staan aangegeven die helemaal geen nachttrein zijn:
- Lumo tussen London en Edinburgh
- OuiGo tussen Madrid en Barcelona
- FlixTrain tussen Aachen en Berlin
en er zijn er waarschijnlijk nog wel een paar die geen nachttrein zijn.

De titel is ook "Spoor in Europa", dus ik weet niet welke soort verbindingen ze met deze kaart juist wouden weergeven, aangezien Lumo weergeven tussen London en Edinburgh wel raar is terwijl LNER veel frequenter op hetzelfde traject rijdt.
Londen-Edinburgh is als traject wel juist gezien de Caledonian daar rijdt, maar die rijdt ook nog een heel stuk noordelijker door.
Of zou het kaartje niet gaan over nachttreinen maar gewoon over alle nieuwe treinen, dag en nacht?
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Nachttreinen

Bericht door desirootje »

ik denk dat dit gewoon een opsomming is voor milieubewuste toeristen, flixtrain, lumo en ouigo spain als relatief onbekende goedkope snelle diensten. Nachttreinen met verschillende prijscategorieën en eurocities die je mss niet zou verwachten vanuit belangrijke stations die ook op een nachtnet zijn aangesloten (Wenen-Triëste, Berlijn-Krakau) andere hogesnelheidsdiensten zullen er niet opstaan omdat ze al gekend zijn (TGV, Thalys, Eurostar en ICE) of omdat ze verwacht zijn (Ave van Renfe of LNER) terwijl er toch goedkopere alternatieven zijn die je mss over het hoofd ziet.
Als Belgische toerist is de Nightjet vanuit Parijs minder interessant al vind ik het vreemd dat de Nightjet Amsterdam-Zurich er niet opstaat, duidelijk de beste manier voor een Belg om in Zwitserland te staan met een trein, je hoeft maar de ICE tot Keulen te nemen om op te kunnen stappen.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door trainlovertje »

https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 2,10036395

Wederom uitstel voor de European Sleeper. Hoeveel keer zal het nog uitgesteld worden vooraleer er een trein rijdt of vooraleer men er geheel de stekker uittrekt?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nachttreinen

Bericht door Steven »

Tja een algemeen probleem, wie nu een nachttrein wil inleggen is bijna verplicht om nieuw materieel te kopen. Wat vrij is gebruikt men haast tot het maximum zodat er voor nieuwe spelers weinig beschikbaar is op de markt.
4017-4018
Berichten: 588
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: Nachttreinen

Bericht door 4017-4018 »

Sorry als deze vraag al gesteld is geweest, maar met welk rollend materieel zal deze nachttrein gereden worden?
Ciao Ciao
Plaats reactie