Nachttreinen

AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Nachttreinen

Bericht door AlexNL »

Shrek schreef: 27 jun 2022, 08:15 De meest realistische piste voor meer nachttreinen blijft toch gewoon een bedrijf van enige grootte met de nodige ervaring dat hier zijn schouders onder zet. OBB doet het, SNCF doet het, Trenitalia doet het, geen enkele reden waarom de NMBS het niet zou kunnen.
Als de enige hoop voor de toekomst ligt bij cowboys a la European Sleeper, zie ik het helaas somber in.
Over de cowboys ben ik het met je eens. GreenCityTrip is een succes te noemen, maar zij zijn in een specifieke markt gesprongen: dat van de stedentrips. De vraag is hier wisselend en daar stemmen ze hun aanbod op af, het is geen reguliere nachttrein naar een vaste reeks bestemmingen.

Voor de reguliere nachtverbindingen moeten we het nu hebben van wat ÖBB in samenwerking met hun partners van de grond kan krijgen. En daar doet ÖBB mooie dingen, de teloorgang van de CityNightLine halverwege het vorig decennium is inmiddels vrijwel helemaal de nek omgedraaid (nu Kopenhagen nog terug?) en er zijn verbindingen bij gekomen.

Toch zal het ook daarbij niet genoeg zijn. De toekomstige dagelijkse verbinding Stockholm - Hamburg, die wordt gereden door SJ, is alleen maar ontstaan omdat Trafikverket (de Zweedse regelgevende instantie) een aanbesteding in de markt heeft gezet hiervoor.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

AlexNL schreef: 27 jun 2022, 09:35 Toch zal het ook daarbij niet genoeg zijn. De toekomstige dagelijkse verbinding Stockholm - Hamburg, die wordt gereden door SJ, is alleen maar ontstaan omdat Trafikverket (de Zweedse regelgevende instantie) een aanbesteding in de markt heeft gezet hiervoor.
Overheden hebben zeker ook hun rol te spelen. De NMBS zal niet uit haar eigen een nachttrein-branche gaan heroprichten, maar als de overheid daar steun aan verleend wordt het opeens wel realistisch.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

maarten schreef: 27 jun 2022, 09:31
Shrek schreef: 27 jun 2022, 08:15
geen enkele reden waarom de NMBS het niet zou kunnen.
Zouden ze het willen? Ik heb wat dat betreft niet echt veel fiducie in de NMBS.
Treinen naar het zuidoosten zijn voor de ÖBB, voor treinen naar het zuiden zou de bal bij de SNCF kunnen liggen, maar ik denk dat Frankrijk eindigt boven de Ile-de-France. En sowieso heb je dan de vraag waar in Parijs je moet stoppen als je uit het noorden komt.
Misschien als nachttreinen toch weer een vlucht nemen dat de SNCF genegen is een nachttrein in Lille te laten beginnen.
Waarom zou je in Parijs moeten stoppen? Als je je trein niet gevuld krijgt met reizigers uit Brussel (of verder) moet je er niet aan beginnen.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nachttreinen

Bericht door jan_olieslagers »

De NMBS zal niet uit haar eigen een nachttrein-branche gaan heroprichten
Met zo'n (gebrek aan) commerciele instelling laat men natuurlijk aan de cowboys alle ruimte.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Nachttreinen

Bericht door JHS2013 »

jan_olieslagers schreef: 27 jun 2022, 10:20
De NMBS zal niet uit haar eigen een nachttrein-branche gaan heroprichten
Met zo'n (gebrek aan) commerciele instelling laat men natuurlijk aan de cowboys alle ruimte.
Met welke middelen zou de NMBS dat dan moeten doen? Zolang de politiek daar geen geld aan wil geven, is er geen geld.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: 27 jun 2022, 10:02
maarten schreef: 27 jun 2022, 09:31
Shrek schreef: 27 jun 2022, 08:15
geen enkele reden waarom de NMBS het niet zou kunnen.
Zouden ze het willen? Ik heb wat dat betreft niet echt veel fiducie in de NMBS.
Treinen naar het zuidoosten zijn voor de ÖBB, voor treinen naar het zuiden zou de bal bij de SNCF kunnen liggen, maar ik denk dat Frankrijk eindigt boven de Ile-de-France. En sowieso heb je dan de vraag waar in Parijs je moet stoppen als je uit het noorden komt.
Misschien als nachttreinen toch weer een vlucht nemen dat de SNCF genegen is een nachttrein in Lille te laten beginnen.
Waarom zou je in Parijs moeten stoppen? Als je je trein niet gevuld krijgt met reizigers uit Brussel (of verder) moet je er niet aan beginnen.
Daar ben ik het wel mee eens. Een nachttrein die op een normaal uur in Brussel vertrekt (en terugreis die er op een normaal uur weer aankomt) komt trouwens op totaal ongeschikte uren door de Parijse regio.

Via Lille rijden lijkt me wel een goed idee (veel inwoners + eventuele overstappers uit Eurostar) en eventueel andere grotere centra op de route zoals Arras.
Laatst gewijzigd door Portbou op 27 jun 2022, 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Portbou »

JHS2013 schreef: 27 jun 2022, 11:09
jan_olieslagers schreef: 27 jun 2022, 10:20
De NMBS zal niet uit haar eigen een nachttrein-branche gaan heroprichten
Met zo'n (gebrek aan) commerciele instelling laat men natuurlijk aan de cowboys alle ruimte.
Met welke middelen zou de NMBS dat dan moeten doen? Zolang de politiek daar geen geld aan wil geven, is er geen geld.
Kan NMBS eventueel geen dochtermaatschappij oprichten met minimale investering en vanuit die dochtermaatschappij een crowdfunding doen ?
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nachttreinen

Bericht door jan_olieslagers »

Theoretisch zou dat kunnen, maar iets zegt me dat de geesten daarvoor niet rijp zijn :) Trouwens, kadert zoiets wel in de statutaire doelstellingen?
Als men in het handelsregister is ingeschreven als kruidenierswinkel moet men geen petrolraffinaderij opstarten...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Portbou »

jan_olieslagers schreef: 27 jun 2022, 12:48 Als men in het handelsregister is ingeschreven als kruidenierswinkel moet men geen petrolraffinaderij opstarten...
Juistere vergelijking lijkt me dat de kruidenierswinkel beslist om het assortiment van zijn winkel uit te breiden... En dit met producten die echt wel in een kruidenierswinkel thuis horen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 27 jun 2022, 11:40 Kan NMBS eventueel geen dochtermaatschappij oprichten met minimale investering en vanuit die dochtermaatschappij een crowdfunding doen ?
Om technische redenen moet je het niet doen, de NMBS kan perfect rijtuigen kopen en ze exploiteren. Voor een crowdfunding is het misschien wel nodig, maar is dat echt de beste manier om aan geld te geraken? Zou voor dit soort initiatieven de subsidiepot van de green deal niet aangewend kunnen worden?
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Nachttreinen

Bericht door JHS2013 »

Het crowdfundingmodel heeft tot nu toe geen enkele nachttrein opgeleverd en lijkt me ook ongepast voor een overheidsbedrijf. Als de minister beslist dat de NMBS zelfstandig nachttreinen moet uitbaten, dan zal ze dat wel doen mits er middelen beschikbaar komen. Maar zoals het er nu naar uit ziet laat men het liever aan de markt
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nachttreinen

Bericht door jan_olieslagers »

Zou voor dit soort initiatieven de subsidiepot van de green deal niet aangewend kunnen worden?
Dat lijkt veel meer in lijn met de nmbs-tradtie dan crowdfunding, jawel. Het lijkt ook gepaster.
Maar zoals het er nu naar uit ziet laat men het liever aan de markt
Inderdaad laat men het liever aan de cowboys over, bij gebrek aan geld EN aan interesse. Alle schone woorden ten spijt.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nachttreinen

Bericht door jan_olieslagers »

Eventjes HEEL voorzichtig want dit heb ik maar van horen zeggen uit de zoveelste hand: rond 2000 heeft de (toen nog unitaire) NMBS eens het rare probleem gehad dat ze opeens winst begonnen te maken; ze hadden nl. glasvezelkabel geplaatst langsheen het hele spoornet (een heel indrukwekkende opzet, trouwens) en, na te hebben vastgesteld dat ze maar een klein deel van de bandbreedte gebruikten, hadden ze de overige capaciteit publiekelijk te koop aangeboden. Dat was een commercieel succes en er kwam dan ook flink wat geld binnen - met als enig effect dat de overheid op slag haar subsidies overeenkomstig verminderde. Men heeft dan holderdebolder die verkoop van kabelcapaciteit overgebracht naar een semi-zelfstandige dochteronderneming, ik dacht het toenmalige Bene-IT, om toch maar vooral geen staatssubsidie te mislopen.

Nogmaals: het kan goed zijn dat dit niet meer is dan toogpraat, of dat ik wel een klok heb horen luiden maar niet de klepel weet hangen. Maar als het min of meer klopt dan zou het kunnen verklaren dat NMBS liever wegblijft van avonturen op de vrije markt, met schade en schande geleerd.

Overigens: hoe zit dat bij andere operatoren van nachttreinen, ÖBB om te beginnen? Hebben die een specifieke opdracht vanwege hun overheid, met bijhorende subsidies?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Nachttreinen

Bericht door FLV-FGSP »

jan_olieslagers schreef: 27 jun 2022, 20:06 Overigens: hoe zit dat bij andere operatoren van nachttreinen, ÖBB om te beginnen? Hebben die een specifieke opdracht vanwege hun overheid, met bijhorende subsidies?
De ÖBB baat een nachttrein Wenen - Feldkirch uit in het kader van de opdracht die ze die van de federale Oostenrijkse staat hebben. De internationale nachttreinen rijden ze voor eigen risico. Wel is er soms een partner (verschillende formules) en heel soms startsubsidie (zoals naar Amsterdam).
maarten
Berichten: 331
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Nachttreinen

Bericht door maarten »

Van railtech.com: Rail operators want to run more international trains, but where to get them?
The fast growing night train business is particularly affected by the limited availability of second hand rolling stock.

[...]

Rolling stock is indeed the crucial point why we don’t see more trains in Europe, and is the biggest problem for all long-distance trains, Bauer from ÖBB stressed. The operator, which currently has the largest night train network in Europe, does not fear competition from newcomers. “We actually hope for competition, there is a huge demand”, he said.
Dat laatste is bemoedigend. Maar het probleem is inderdaad dat er bijna geen tweedehands materieel is.
Plaats reactie