Nachttreinen

Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Paul »

ostbahnhof schreef: 03 jan 2023, 14:48 Is het de eerste keer dat er een slaaptrein vertrekt uit Antwerpen Centraal? ik vermoed het. Een historische gebeurtenis 🌹
Je had in de jaren 1970 - 1990 de nachttrein Amsterdam - Parijs vv. die via Antwerpen-Centraal reed en er kopmaakte.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
ostbahnhof
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Nachttreinen

Bericht door ostbahnhof »

Paul schreef: 03 jan 2023, 17:24
ostbahnhof schreef: 03 jan 2023, 14:48 Is het de eerste keer dat er een slaaptrein vertrekt uit Antwerpen Centraal? ik vermoed het. Een historische gebeurtenis 🌹
Je had in de jaren 1970 - 1990 de nachttrein Amsterdam - Parijs vv. die via Antwerpen-Centraal reed en er kopmaakte.
Had hier ook even aan gedacht.
Had die slaaprijruigen mee? En denk dat die na “sluiting” van Antwerpen-Oost in Antwerpen-Berchem stopte.
De Treski deed inderdaad Centraal aan.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22519
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nachttreinen

Bericht door Steven »

In het jaar 1999 stopte 288/289 Amsterdam <-> Parijs in Berchem. Ik heb er toen 1 keer mee gereden.
jknockaert
Berichten: 203
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Nachttreinen

Bericht door jknockaert »

ostbahnhof schreef: 04 jan 2023, 07:39 Had die slaaprijruigen mee? En denk dat die na “sluiting” van Antwerpen-Oost in Antwerpen-Berchem stopte.
In mijn herinnering had die slaap- en/of ligrijtuigen mee en stopte die enkel in Berchem. Maar het spoorboekje 1984-1985 leert me dat in elk geval in dat jaar er werd kopgemaakt (of kop werd gemaakt?) in Antwerpen-Centraal.
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nachttreinen

Bericht door dentheo »

ovspotter_be schreef: 03 jan 2023, 15:48
ostbahnhof schreef: 03 jan 2023, 14:48 Is het de eerste keer dat er een slaaptrein vertrekt uit Antwerpen Centraal? ik vermoed het. Een historische gebeurtenis 🌹
Treski (de NMBS-nachttrein in de winter richting Oostenrijkse skigebieden) stopte o.a. in 2009 ook in Antwerpen-Centraal, zie http://www.lijn-12.be/album-09-03-01.php.

Was dat de trein die "geplaagd" werd met eeen uitgebreide controle bij elke terugkomst in BelgIë ?
Gezien de gebruikte termen hier lijkt mij de kans niet onbestaande dat ze zoiets ook met deze nachttrein gaan doen .
Theo
Groeten vanop de Heide
dovaere
Berichten: 323
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Nachttreinen

Bericht door dovaere »

dentheo schreef: 04 jan 2023, 16:09 Was dat de trein die "geplaagd" werd met eeen uitgebreide controle bij elke terugkomst in BelgIë ?
Gezien de gebruikte termen hier lijkt mij de kans niet onbestaande dat ze zoiets ook met deze nachttrein gaan doen .
Controles van de trein zelf? Op welk gebied?
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Paul »

ostbahnhof schreef: 04 jan 2023, 07:39
Paul schreef: 03 jan 2023, 17:24
ostbahnhof schreef: 03 jan 2023, 14:48 Is het de eerste keer dat er een slaaptrein vertrekt uit Antwerpen Centraal? ik vermoed het. Een historische gebeurtenis 🌹
Je had in de jaren 1970 - 1990 de nachttrein Amsterdam - Parijs vv. die via Antwerpen-Centraal reed en er kopmaakte.
Had hier ook even aan gedacht.
Had die slaaprijruigen mee? En denk dat die na “sluiting” van Antwerpen-Oost in Antwerpen-Berchem stopte.
De Treski deed inderdaad Centraal aan.
Die had in ieder geval een of meerdere ligrijtuigen mee, en in een bepaalde periode ook een speciaal rijtuig met 'ligzetels' die je bijna horizontaal kon platleggen. In de spoorboekjes uit de jaren 1970 die ik heb geraadpleegd stopte hij niet in Berchem noch in Antwerpen -Oost, enkel in Antwerpen-Centraal. Daar werd dus kopgemaakt en hoogstwaarschijnlijk ook van loc gewisseld.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Nachttreinen

Bericht door AlexNL »

dovaere schreef: 04 jan 2023, 17:16 Controles van de trein zelf? Op welk gebied?
Als het me goed voor de geest staat moest er eerst een wagenschouwer langs de trein gaan om per bak te kijken of deze in goede staat werd geacht om in België te rijden, ook al was het ding zojuist zonder problemen vanuit Oostenrijk gekomen.
260689
Berichten: 3343
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nachttreinen

Bericht door 260689 »

AlexNL schreef: 04 jan 2023, 22:02
dovaere schreef: 04 jan 2023, 17:16 Controles van de trein zelf? Op welk gebied?
Als het me goed voor de geest staat moest er eerst een wagenschouwer langs de trein gaan om per bak te kijken of deze in goede staat werd geacht om in België te rijden, ook al was het ding zojuist zonder problemen vanuit Oostenrijk gekomen.
Bij de bergland express was dat niet het geval allesinds. Deze had merendeels van de jaren NMBS I5/I6bc/AB30/T2 en den SR3 rijtuigen. Laatste 2 jaar waren de ligrijtuigen en bardisco vervangen door de BahnTouristix rijtuigen. Daar ook nooit geen schouwing op gebeurd bij binnenkomst in België.
TimJ36
Berichten: 378
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Nachttreinen

Bericht door TimJ36 »

Shrek schreef: 02 jan 2023, 21:27
ovspotter_be schreef: 02 jan 2023, 21:09
Shrek schreef: 02 jan 2023, 20:53 de Nederlandse cowboys
Hiermee ben ik niet helemaal mee, wie bedoelt u met "de Nederlandse cowboys"?
Train Charter Services, RailExperts of nog een ander bedrijf?
European Sleeper
Het zijn de nationale spoorwegmaatschappijen die de internationale samenwerking omtrent nachttreinen hebben opgeblazen. Dit zijn de werkelijke cowboys! Probeer maar eens een ticket naar Portugal te kopen bij de NMBS: onmogelijk!
European Sleeper kan met een positieve en klantvriendelijke bedrijfsvoering veel verwezenlijken, en ik wens hun daar alle succes in. Een nieuwe nachttrein is niet onmiddellijk in de maak dus hebben we er alle baat bij dit initiatief volop te ondersteunen!
rvdborgt
Berichten: 4329
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nachttreinen

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 02 jan 2023, 20:53
ovspotter_be schreef: 02 jan 2023, 20:42
Shrek schreef: 02 jan 2023, 18:56 Zouden ze al een vervoerder hebben in België? Of wordt dat de volgende reden voor uitstel :mrgreen:
NMBS is toch de enige echte optie, aangezien ze voor deze trein toch een bevoegde treinbegeleider nodig hebben voor het Belgische gedeelte?
Inderdaad, want Thalys of Eurostar zie ik zoiets niet meteen doen. Maar dat wil dus zeggen dat de Nederlandse cowboys met de NMBS concrete afspraken moeten maken hierover. Zouden ze daar al aan gedacht hebben?
Daar hadden ze vorig jaar (of nog langer geleden) al aan gedacht.
Voor kwalificaties is het uiteraard nog veel te vroeg. Ze rijden nog niet eens. De eerste concrete startdatum is nog maar net bekendgemaakt.

Groetjes,
Rian
Terminus
Berichten: 1129
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Nachttreinen

Bericht door Terminus »

AlexNL schreef: 04 jan 2023, 22:02
dovaere schreef: 04 jan 2023, 17:16 Controles van de trein zelf? Op welk gebied?
Als het me goed voor de geest staat moest er eerst een wagenschouwer langs de trein gaan om per bak te kijken of deze in goede staat werd geacht om in België te rijden, ook al was het ding zojuist zonder problemen vanuit Oostenrijk gekomen.
Die werd inderdaad het laatste jaar in Essen opzij getrokken om daar "uitgebreid gecontroleerd" te worden. Het leek alvast op een pestmaatregel.
ovspotter_be
Berichten: 729
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Nachttreinen

Bericht door ovspotter_be »

Gebeurde hetzelfde ook niet met de Oriënt Express?
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nachttreinen

Bericht door dentheo »

ovspotter_be schreef: 05 jan 2023, 14:18 Gebeurde hetzelfde ook niet met de Oriënt Express?
Volgens mij werd daar de bestuurdersploeg gewisseld en "slot" afgewacht.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

DR-fan schreef: 03 jan 2023, 10:07 Ik weet niet wat je tegen dit bedrijf hebt, daarvoor ken ik er te weinig van. Maar: Infrabel heeft wel de noodzakelijke rijpaden verkocht. Ze zullen dus wel aan de noodzakelijke voorwaarden voldoen.
Dat is één van de problemen die opduiken met zo'n cowboys. De noodzakelijke voorwaarden om een rijpad aan te vragen zijn eigenlijk heel erg soepel. Je moet je tegenwoordig zelfs geen operator meer noemen om rijpaden te kunnen aanvragen. Het hele systeem is gebaseerd op de veronderstelling dat iemand die rijpaden aanvraagt zijn zaken wel op orde heeft en bijvoorbeeld effectief treinen heeft. Tot nu toe werkte dat vertrouwen perfect en was de laagdrempeligheid enkel positief, maar nu komen er dus risico's bij als de infrastructuurbeheerders enkel naar de noodzakelijke voorwaarden kijken en niet verder nagaan of het wel om een serieuze aanvraag gaat.
Geen idee hoe het gaat evolueren, maar een positieve invloed zal het zeker niet hebben op wie in de toekomst nachttrein-rijpaden wil aanvragen.
Plaats reactie