Nachttreinen

desirootje
Berichten: 644
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Nachttreinen

Bericht door desirootje »

rdv schreef: 17 apr 2023, 12:24 Iemand ervaring met de RegioJet nachttrein Praag - Krakow?
Een pak goedkoper dan CD, en vergelijkbare uren.

Ook de betrouwbaarheid intereseert me, om te weten hoeveel buffer ik moet inbouwen in Praag voor de terugreis.
Voor de terugreis op 27 Mei lijkt CD niet te rijden, en zou RegioJet de enige optie zijn.
Heen gaan we op 20 Mei, en dan zijn beiden (RegioJet of CD) een optie.
Enig idee waarom ze niet rijden op 27 mei, rijden ze maar op bepaalde dagen of is dit een gat in de regeling? Ik zou ermee oppassen, stel dat dit door werken is en Regiojet zijn dienstregeling nog moet aanpassen bvb...
260689
Berichten: 3302
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nachttreinen

Bericht door 260689 »

rdv schreef: 17 apr 2023, 12:24 Iemand ervaring met de RegioJet nachttrein Praag - Krakow?
Een pak goedkoper dan CD, en vergelijkbare uren.

Ook de betrouwbaarheid intereseert me, om te weten hoeveel buffer ik moet inbouwen in Praag voor de terugreis.
Voor de terugreis op 27 Mei lijkt CD niet te rijden, en zou RegioJet de enige optie zijn.
Heen gaan we op 20 Mei, en dan zijn beiden (RegioJet of CD) een optie.
E443 Praag (v: 22u13) - Krakow (a: 05u47) rijd wel op 27 mei volgens de DB navigator app.
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Nachttreinen

Bericht door jknockaert »

desirootje schreef: 17 apr 2023, 15:25 Enig idee waarom ze niet rijden op 27 mei, rijden ze maar op bepaalde dagen of is dit een gat in de regeling? Ik zou ermee oppassen, stel dat dit door werken is en Regiojet zijn dienstregeling nog moet aanpassen bvb...
Volgens de RegioJet site rijdt die trein op 27 mei 2023 en ook de dag ervoor en erna. Enkel zit- en ligplaatsen. Boeken via die site gaat doorgaans probleemloos en de voorwaarden lijken me erg gunstig (geen annuleringskosten tot 15 min voor vertrek).
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Nachttreinen

Bericht door rdv »

Dank voor de antwoorden.
Regiojet verkoopt tickets voor Krakow - Praag voor de nacht 27-28 Mei.
CD geeft prijzen, maar als je doorklikt loopt het proces vast en/of krijg je foutmeldingen.
OeBB geeft "Ticket nicht verfügbar".

DB geeft de verbinding met een overstap. Mss is er een koerswagen, maar dat is nergens af te leiden.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Nachttreinen

Bericht door rdv »

260689 schreef: 17 apr 2023, 15:45
rdv schreef: 17 apr 2023, 12:24 Iemand ervaring met de RegioJet nachttrein Praag - Krakow?
Een pak goedkoper dan CD, en vergelijkbare uren.

Ook de betrouwbaarheid intereseert me, om te weten hoeveel buffer ik moet inbouwen in Praag voor de terugreis.
Voor de terugreis op 27 Mei lijkt CD niet te rijden, en zou RegioJet de enige optie zijn.
Heen gaan we op 20 Mei, en dan zijn beiden (RegioJet of CD) een optie.
E443 Praag (v: 22u13) - Krakow (a: 05u47) rijd wel op 27 mei volgens de DB navigator app.
Ik kijk naar de andere richting Krakow 22:42 - Prague 7:23. Op DB geeft dat voor 27 Mei/28 Mei EN407 tot Bohumin, en dan IC1022 tot Prague. Valt wel in het pad van EN442 Chopin.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Portbou »

Er blijkt in Frankrijk een testrit gereden te zijn met een nachttrein op de LGV tussen Tours en Bordeaux.
Zou SNCF eindelijk bereid zijn af te stappen van hun principe dat enkel hogesnelheidstreinen gebruik mogen maken van die infra ?

https://twitter.com/Visual_By_Jo/status ... 1713780736

Nu Parijs-Madrid terug op de sporen brengen :)
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Nachttreinen

Bericht door AlexNL »

Wat ik uit de reacties bij die tweet begrijp is dat het om een testrit ging om te zien of de LGV Sud Europe Atlantique geschikt is om als omleidingsroute te gebruiken voor het geval dat de klassieke route gesloten is wegens werkzaamheden.
4017-4018
Berichten: 588
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: Nachttreinen

Bericht door 4017-4018 »

https://www.hln.be/tienen/defecte-stroo ... a13a2f300/

Gestrande Nightjet door pantograaf problemen, toch niet er af gebroken?
Ciao Ciao
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nachttreinen

Bericht door Steven »

Dat kan ook gewoon de standaard aanwezige snelle daling zijn die actief werd. Indien de stroomafnemer te fel versleten is komen er kleine gaatjes vrij waardoor lucht ontsnapt, hierdoor zal de stroomafnemer automatisch op het dak vallen. Je kan dit systeem overbruggen maar dat kan niet gedaan worden door een treinbestuurder bij een reeks 18 aangezien dit onbereikbaar staat opgesteld.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Nachttreinen

Bericht door JHS2013 »

De 18’en worden wel aangepast om de overbrugging wel toegankelijk te maken voor de bestuurder. Dat heeft natuurlijk enkel zin indien de stroomafnemer niet daadwerkelijk beschadigd is. De fout kan ook in de software liggen overigens.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Portbou »

AlexNL schreef: 27 apr 2023, 00:59 Wat ik uit de reacties bij die tweet begrijp is dat het om een testrit ging om te zien of de LGV Sud Europe Atlantique geschikt is om als omleidingsroute te gebruiken voor het geval dat de klassieke route gesloten is wegens werkzaamheden.
Toch denk ik dat op deze manier de geesten eindelijk zullen rijpen om hogesnelheidslijnen ook standaard te laten gebruiken door nachttreinen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 27 apr 2023, 23:26 Toch denk ik dat op deze manier de geesten eindelijk zullen rijpen om hogesnelheidslijnen ook standaard te laten gebruiken door nachttreinen.
Dat zal nooit kunnen op permanente basis. In het beste geval zal men één route langs de klassieke lijn hebben en één langs de HSL met de zekerheid dat één van beide toegankelijk is. Elke nacht opnieuw HSL's gebruiken is onmogelijk.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 23 apr 2023, 15:59 Er blijkt in Frankrijk een testrit gereden te zijn met een nachttrein op de LGV tussen Tours en Bordeaux.
Zou SNCF eindelijk bereid zijn af te stappen van hun principe dat enkel hogesnelheidstreinen gebruik mogen maken van die infra ?
Er reed vroeger al een goederentrein met BB22000 op de HSL, dat enkel HST's er mogen rijden is dus zeker niet waar.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: 27 apr 2023, 23:30 Elke nacht opnieuw HSL's gebruiken is onmogelijk.
Onmogelijk :lol:

Jan Kiepura reed iedere nacht over de HSL Hannover-Berlijn.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 27 apr 2023, 23:39 Onmogelijk :lol:

Jan Kiepura reed iedere nacht over de HSL Hannover-Berlijn.
Officieel misschien, maar in realiteit zal hij dat regelmatig niet gedaan hebben met de nodige vertraging tot gevolg :wink:
Het is nu eenmaal niet mogelijk een spoorlijn permanent ter beschikking te stellen van operatoren. Geen enkele spoorlijn ter wereld kan dat, ook de Duitse HSL is geen uitzondering daarop.
Plaats reactie