Nachttreinen

Ruben
Berichten: 344
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:36
Locatie: Brugge

Re: Nachttreinen

Bericht door Ruben »

Voor reizigers naar Berlijn vrees ik dat het heel vroege aankomstuur redelijk wat mensen gaat afschrikken om de trein te nemen. Daar sta je dan met je valies, nog uren te wachten vooraleer er iets open gaat. Zelfs om ontbijt te kopen in het station ben je waarschijnlijk te vroeg. Voor de echte treinfans misschien geen probleem, maar voor het grote publiek wel een struikelblok, denk ik. Anderhalf uur later was volgens mij een stuk beter geweest.
In de omgekeerde richting vind ik de uren wel een stuk beter.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nachttreinen

Bericht door Steve »

Zelfde bedenking, 5.52 u is erg vroeg voor het grote publiek en afgaand op de volgende stops lijkt ie er niet lang stil te staan (kan ongetwijfeld ook niet in een druk station als Berlin Hbf). Eigenlijk is de trein zo enkel echt interessant voor wie in zuid-oostelijk Duitsland of Tsjechië zelf moet zijn, maar zo verlies je natuurlijk heel wat publiek. De hele trein 1 à 2 uur later laten rijden zou me het beste lijken, aankomen in Praag tegen 11-12 u in plaats van 10-10.30 u lijkt me geen grote ramp.

Uiteraard mogen we ook niet te streng zijn in vergelijking met het vliegtuig (waar je vaak óók voor dag en dauw moet opstaan om dan uiteindelijk pas 3-4 u en veel stress later echt op te stijgen), maar samen met de ongetwijfeld hogere ticketprijzen lijkt dit me nog niet meteen een grote gamechanger.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nachttreinen

Bericht door overweg13 »

Je kunt natuurlijk altijd het trucje toepassen dat men destijds met de 288 Amsterdam - Parijs uithaalde. Die vertrok in Brussel-Noord om 23:36 en in Brussel-Zuid om 0:32. Voor de rest stopte die in Halle, Lembeek, Tubize, Braine-le-Comte, Soignies, Mons, Frameries, Quévy (01:46 tot 02:28), Feignies, Aulnoye, Saint-Quentin om uteindelijk op een schappelijk uur aan te komen in Paris-Nord om 07:12! Brussel-Zuid - Paris-Nord in 6 uur en 40 minuten. Ter vergelijking: de Memling deed datzelfde traject in 2uur 24 minuten.
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nachttreinen

Bericht door jan_olieslagers »

Zoveel hoofden, zoveel zinnen? Duitsland leeft op een vroegere klok dan we hier gewoon zijn. Weliswaar is 5:52 wel heel erg vroeg, maar vanaf 06:00 zou men daar al wel een deur moeten open vinden om een koffietje te lurken. Trouwens, als ik ooit die trein zou nemen dan zou het eerder naar Praag zijn dan naar Berlijn, en ik kom liever om 10:00 in Praag aan dan om 11:30.

Het tussenliggende Dresden zal wellicht amper meetellen in deze afwegingen, maar Dresden is wel een schitterende stad, zelfs na alle "beschaafde" bombardementen van pakweg 75 jaar geleden.

Het is allemaal een kwestie van compromissen, en het aanbod dat nu voorligt zal ongetwijfeld zeer wel zijn afgewogen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nachttreinen

Bericht door Steve »

Afgewogen is een groot woord (en qua vergunningen en rijpaden lijkt er mij ook geen groot verschil te zitten), ik denk dat de verklaring vooral is dat het Tsjechische Regiojet de drijvende kracht achter het verhaal is en dus - begrijpelijkerwijs - vooral de Tsjechische belangen heeft laten doorwegen. En dan is 10 u natuurlijk aantrekkelijker dan 12 u.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nachttreinen

Bericht door groentje »

Enkele minuten voor 6 zal je wellicht niet erg lang meer moeten wachten om te ontbijten, op dat uur is bijvoorbeeld de Point Chaud en de Panos in Brussel-Zuid al open, en Berlin Hbf zal niet anders zijn. Maar akkoord, dit is behoorlijk vroeg. Echter, voor die reizigers die 6u te vroeg vinden, zou ik voorstellen om door te rijden naar Dresden en terug te steken. Spijtig dat je redelijk lang moet wachten (de volgende EC naar Berlijn is pas om 8:55 in Dresden Hbf), en je moet natuurlijk een bijkomend ticket betalen, maar voor wie wat langer wil blijven liggen...
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nachttreinen

Bericht door rvdborgt »

groentje schreef: 21 dec 2021, 17:50 Enkele minuten voor 6 zal je wellicht niet erg lang meer moeten wachten om te ontbijten, op dat uur is bijvoorbeeld de Point Chaud en de Panos in Brussel-Zuid al open, en Berlin Hbf zal niet anders zijn.
Berln Hbf is een beetje anders: McDoof is de klok rond open en sommige broodjeszaken gaan om 5u al open :)

Groetjes,
Rian
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Nachttreinen

Bericht door HLE18 »

5u52 lijkt mij nog wel te doen, doorgaans kan je toch je valies al afzetten in je hotel.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

Steve schreef: 21 dec 2021, 17:50 Afgewogen is een groot woord (en qua vergunningen en rijpaden lijkt er mij ook geen groot verschil te zitten), ik denk dat de verklaring vooral is dat het Tsjechische Regiojet de drijvende kracht achter het verhaal is en dus - begrijpelijkerwijs - vooral de Tsjechische belangen heeft laten doorwegen. En dan is 10 u natuurlijk aantrekkelijker dan 12 u.
Ik denk ook dat dit het belangrijkste is, liever wat te vroeg in Berlijn dan veel te laat in Praag. Als ik me goed herinner kwam vroeger de CNL uit Keulen zelfs nog vroeger aan in Berlijn waardoor die rond 9u al in Praag was. Dat was toen ideaal om naar Tsjechië te reizen, vermoedelijk mikt deze trein vooral op dat publiek.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 256
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Nachttreinen

Bericht door DDietzen »

Tsjechië zal inderdaad het hoofddoel zijn waar de dienstregeling rond gebouwd is, en Berlijn de bijvangst aan de dagrand. Als de trein niet in Berlijn zou stoppen, zou men immers ook weer in alle toonaarden roepen "waarom stopt 'ie niet in Berlijn, zou handig zijn voor die mensen die er toch vroeg moeten zijn / die vanuit Berlijn nog verder moeten reizen, is toch een kleine moeite etc. etc.".

Dat geroep is niet uit de lucht gegrepen, bij de noorderburen van OVinNederland wordt momenteel in het nachttreinendraadje namelijk vurig beargumenteerd dat het zonde en schandalig is dat er niet in Hengelo wordt gestopt (om circa 0:30 richting Praag, 4:45 richting Brussel). Goed, Hengelo zelf is natuurlijk geen Berlijn, maar het zou wel het hele noorden en oosten van Nederland bedienen, wat toch een aardig gebied is qua bevolking. De laatste stop in Nederland is nu immers Amsterdam.
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Nachttreinen

Bericht door Ducktape »

Iemand een idee waarom er eigenlijk in Roosendaal gestopt wordt? Nu niet bepaald de meest interessante stad in NL denk ik...
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nachttreinen

Bericht door jan_olieslagers »

Dat moet toch welhaast voor locwissel zijn?
Want inderdaad, een andere reden is nauwelijks voor te stellen.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 22 dec 2021, 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 256
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Nachttreinen

Bericht door DDietzen »

Of wellicht omdat de paden in België en Nederland niet goed op elkaar aansluiten? Als je dan toch een tijdje aan de kant moet, kan je net zo goed een reizigersstop ervan maken.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nachttreinen

Bericht door Steve »

DDietzen schreef: 21 dec 2021, 21:54 Dat geroep is niet uit de lucht gegrepen, bij de noorderburen van OVinNederland wordt momenteel in het nachttreinendraadje namelijk vurig beargumenteerd dat het zonde en schandalig is dat er niet in Hengelo wordt gestopt (om circa 0:30 richting Praag, 4:45 richting Brussel). Goed, Hengelo zelf is natuurlijk geen Berlijn, maar het zou wel het hele noorden en oosten van Nederland bedienen, wat toch een aardig gebied is qua bevolking. De laatste stop in Nederland is nu immers Amsterdam.
Maar hij stopt wel in Bad Bentheim, op dat tijdstip een klein halfuurtje rijden vanaf Hengelo, en gezien de vermoedelijke locwissel daar zal hij er wel even staan. Om 0.30 u is er sowieso amper nog regulier OV om tot in Hengelo te raken en zullen de meeste mensen op de auto aangewezen zijn, dan lijkt het me niet onoverkomelijk om even de grens over te steken. Voor het noorden van Nederland lijkt een eventuele stop me daar al helemaal weinig uit te maken, je bent al gauw 1 à 2 u onderweg naar Hengelo en komt aan op een tijdstip dat de meeste mensen al lang slapen. Je staat even snel in Amsterdam en kunt daar op een normaal tijdstip rustig instappen.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Nachttreinen

Bericht door AlexNL »

Er zal geen locwissel in Bad Bentheim zijn, de overgavetijd tussen ProRail en DB Netz is daar niet ruim genoeg voor.

Bron: https://www.prorail.nl/siteassets/homep ... ntheim.pdf
Plaats reactie