Nachttreinen

HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Nachttreinen

Bericht door HLE18 »

Op de München-Rome zat ik in een coupé met alleen vrouwen :lol:
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nachttreinen

Bericht door jan_olieslagers »

HLE18 schreef: 17 feb 2023, 18:42 Op de München-Rome zat ik in een coupé met alleen vrouwen :lol:
Ja, op de Milaan-Brussel is mij dat ook eens overkomen. En toen ik op de gang uit het venster stond te kijken kwam er al wel eens eentje naast me staan... zo heel toevallig, natuurlijk...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

Gaat er nu terug een treindeel Innsbruck-Brussel komen? Ik vind er precies nergens duidelijke info over.
260689
Berichten: 3302
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nachttreinen

Bericht door 260689 »

Shrek schreef: 18 feb 2023, 22:47 Gaat er nu terug een treindeel Innsbruck-Brussel komen? Ik vind er precies nergens duidelijke info over.
Vanaf december dit jaar zou de Wien - Brussel elke dag rijden met 5 rijtuigen. Daar zou een deel Brussel - Berlijn bij zijn die eveneens elke dag rijd met 5 rijtuigen. Deze zou in Mannheim de X verbinding worden met de Paris - Wien/Berlijn die ook elke dag zou rijden. Hierdoor zal het stuk van Hamburg/Amsterdam volledig onafhankelijk rijden. Innsbruck zal verlopig niet aan de orde zijn.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Portbou »

260689 schreef: 18 feb 2023, 23:08
Shrek schreef: 18 feb 2023, 22:47 Gaat er nu terug een treindeel Innsbruck-Brussel komen? Ik vind er precies nergens duidelijke info over.
Vanaf december dit jaar zou de Wien - Brussel elke dag rijden met 5 rijtuigen. Daar zou een deel Brussel - Berlijn bij zijn die eveneens elke dag rijd met 5 rijtuigen. Deze zou in Mannheim de X verbinding worden met de Paris - Wien/Berlijn die ook elke dag zou rijden. Hierdoor zal het stuk van Hamburg/Amsterdam volledig onafhankelijk rijden. Innsbruck zal verlopig niet aan de orde zijn.
Innsbruck niet maar München, Rosenheim en Salzburg worden wel rechtstreeks bereikt met de Brussel-Wien.
Afwachten wat de uurregeling precies wordt maar misschien komt er in Rosenheim een redelijke overstapmogelijkheid richting Innsbruck en Verona ?
dovaere
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Nachttreinen

Bericht door dovaere »

Portbou schreef: 20 feb 2023, 01:04 Innsbruck niet maar München, Rosenheim en Salzburg worden wel rechtstreeks bereikt met de Brussel-Wien.
Ter verduidelijking aan de lezer: enkel op het toekomstige traject, vanaf december dus.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Portbou »

HLE18 schreef: 16 feb 2023, 19:06 Dus vanaf vandaag kan je tickets boeken voor European Sleeper (voor wie op de nieuwsbrief geabonneerd is).
Première-trein Brussel-Berlijn lijkt alvast goed te lopen, momenteel nog slechts 32 plaatsen vrij.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Nachttreinen

Bericht door TimJ36 »

De nachttrein van European Sleeper lijkt mij ook interessant voor de reizigers die tussen België en Nederland reizen. Ik heb eens vergeleken voor vrijdag 26 mei:

Een enkele rit Brussel - Amsterdam is bij European Sleeper 14 euro aan standaardtarief (24 euro met annulatieverzekering tot 48 uur voor vertrek of 19 euro met een beperktere vorm van annulatie).

Dat is veel goedkoper dan de 37,50 euro die de NMBS aanrekent voor de rit met de Benelux over de hogesnelheidslijn (die er eigenlijk slechts een twintigtal minuten sneller overdoet).

Ik heb nog eens vergeleken op woensdag 31 mei: dan is het 26 euro bij de NMBS (early-bird tarief, 5 euro om te annuleren tot één dag voor vertrek). De prijzen van European Sleeper blijven hetzelfde.


European Sleeper
Vertrek Brussel Zuid: 19:22
Aankomst Amsterdam Centraal: 22:28

NMBS Beneluxtrein
Vertrek Brussel Zuid: 19:45
Aankomst Amsterdam Centraal: 22:35
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Portbou »

Onbegrijpelijk dit dubbel aanbod tussen Hamburg en Stockholm.
Terwijl er zoveel andere verbindingen in Europa schreeuwen om de terugkeer van een nachtelijke bediening.
Bijlagen
a.jpg
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Nachttreinen

Bericht door AlexNL »

De bediening van Hamburg - Stockholm is een gekkigheidje: het is begonnen doordat Snälltåget voor eigen rekening en risico een nachttrein is gaan rijden. Snälltåget wilde dit alleen op de rendabele dagen gaan doen.

De Zweedse politiek vond dit een interessant voorstel, maar wilde een dagelijkse verbinding. Trafikverket, de overheidsorganisatie die verantwoordelijk is voor o.a. het spoorvervoer in Zweden, is vervolgens een aanbesteding gestart om een gesubsidieerde nachttrein te laten rijden op de dagen dat Snälltåget niet zou rijden.

Deze aanbesteding is vervolgens gewonnen door SJ, en SJ heeft vervolgens besloten om er een dagelijkse trein van te maken. Voor een deel van de ritten ontvangt SJ dus subsidie. En onlangs heeft SJ besloten om de trein te laten doorrijden naar Berlijn.

Belangenvereniging ALLRAIL is hier overigens niet over te spreken, zij zijn van mening dat SJ nu met staatssteun probeert om Snälltåget uit te markt te drukken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 23 feb 2023, 01:20 Onbegrijpelijk dit dubbel aanbod tussen Hamburg en Stockholm.
Ja dat krijg je nu eenmaal met liberalisering. Privébedrijven rijden waar ze het meeste winst kunnen maken, niet waar de maatschappij er het meest voordeel aan heeft.
pietje
Berichten: 638
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Nachttreinen

Bericht door pietje »

Shrek schreef: 23 feb 2023, 22:09
Portbou schreef: 23 feb 2023, 01:20 Onbegrijpelijk dit dubbel aanbod tussen Hamburg en Stockholm.
Ja dat krijg je nu eenmaal met liberalisering. Privébedrijven rijden waar ze het meeste winst kunnen maken, niet waar de maatschappij er het meest voordeel aan heeft.
Vreemde redenering, volgens mij is het probleem eerder dat een overheid zich er mee dacht te moeten moeien.
Als de vrije markt voor internationaal spoorvervoer slechts enkele ritten per week rendabel vindt, had de overheid er zich beter bij neergelegd en was er nu geen belastinggeld weggegooid om deze onzin te bekostigen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

pietje schreef: 24 feb 2023, 10:27 Vreemde redenering, volgens mij is het probleem eerder dat een overheid zich er mee dacht te moeten moeien.
Als de vrije markt voor internationaal spoorvervoer slechts enkele ritten per week rendabel vindt, had de overheid er zich beter bij neergelegd en was er nu geen belastinggeld weggegooid om deze onzin te bekostigen.
Overheden moeten zich wel moeien omdat er anders amper aanbod is. Nachttreinen zijn nu eenmaal niet rendabel zonder hulp, dus publieke gelden moeten er wel naartoe gaan. Dat was vroeger niet anders in de gouden tijden van de "freccia del sole" of de "camino azul".
Alleen ging de subsidie toen rechtstreeks aan de NMBS waardoor er geen dubbele verbindingen waren en het geld dus efficiënter gebruikt werd.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nachttreinen

Bericht door jan_olieslagers »

Ach, de dualiteit overheid <=> vrije markt, een oud verhaal, en voor beide benaderingen is wel iets te zeggen. Maar het is zeker niet correct dat de ene aanbieder wel overheidssteun krijgt en de andere niet, de Europese concurrentiewaakhond zal daar wel zo zijn bedenkingen bij hebben.

De moderne aanpak is een zgn. Public Sevice Obligation: de overheid definieert een minimum dienstaanbod, en de kandidaat die het minste subsidies vraagt die heeft het contract. Daarbij kan de overheid verschillende modaliteiten vastleggen, bv. inzake tarieven. Meestal krijgt de operator de vrijheid om meer diensten aan te bieden dan het gevraagde minimum, en om (sommige) tarieven zelf te bepalen.

Bv. sommige binnenlandse vluchten in Noorwegen werken op die manier.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nachttreinen

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 24 feb 2023, 10:50
pietje schreef: 24 feb 2023, 10:27 Vreemde redenering, volgens mij is het probleem eerder dat een overheid zich er mee dacht te moeten moeien.
Als de vrije markt voor internationaal spoorvervoer slechts enkele ritten per week rendabel vindt, had de overheid er zich beter bij neergelegd en was er nu geen belastinggeld weggegooid om deze onzin te bekostigen.
Overheden moeten zich wel moeien omdat er anders amper aanbod is. Nachttreinen zijn nu eenmaal niet rendabel zonder hulp, dus publieke gelden moeten er wel naartoe gaan. Dat was vroeger niet anders in de gouden tijden van de "freccia del sole" of de "camino azul".
Alleen ging de subsidie toen rechtstreeks aan de NMBS waardoor er geen dubbele verbindingen waren en het geld dus efficiënter gebruikt werd.
Sinds dat de EU een boekhoudkundige scheiding tussen openbare dienst en andere diensten voorschrijft (richtlijn 91/440), vond de Belgische overheid dat alleen de binnenlandse treindienst onder de openbare dienst viel. Daarop zijn later enkele uitzonderingen gekomen, maar de nachttreinen die de NMBS (mede-)exploiteerde, vielen daar niet onder. Subsidie mag daarvoor dus niet gebruikt zijn.
In het geval van nachttreinen naar/in/via Duitsland zou er zonder liberalisering en zonder opdracht van de overheid niks meer over zijn. Als het van DB afhing, zouden er immers geen nachttreinen meer zijn.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie