Nachttreinen

FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Nachttreinen

Bericht door FLV-FGSP »

DB geeft de nachttreinen op, ÖBB nemen een aantal lijnen over. De volgende verbindingen zouden blijven resp. gaan rijden:
Hamburg – Frankfurt – Nürnberg – Passau – Wien
Düsseldorf – Frankfurt – Nürnberg – Passau – Wien
Düsseldorf – Frankfurt – Nürnberg – München – Innsbruck
Zürich – Frankfurt – Erfurt – Berlin – Hamburg

Meer details: http://www.zugreiseblog.de/oebb-nachtzuege-deutschland/
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door trainlovertje »

Dat noem ik nu eens goed nieuws, dat de ÖBB ook verbindingen inlegt die niet eens in de buurt van Oostenrijk komen. Mijn optimistische ik ziet de ÖBB dit netwerk in de toekomst nog uitbreiden!
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Nachttreinen

Bericht door FLV-FGSP »

Dit blijft/wordt het aanbod van de ÖBB naar/van Duitsland vanaf 12 december:

EN 470/471 Zürich – Basel - Erfurt – Berlin – Hamburg

EN 490/491 Wien – Passau – Hamburg
EN 40490/40421 Wien – Passau – Düsseldorf

EN 420/421 Innsbruck – Kufstein – Düsseldorf
EN 40420/40491 Innsbruck – Kufstein – Hamburg

EN 294/295, EN 40463/40236, EN 40295/40235 München – Salzburg – Roma/Milano

Prijzen voor reizen binnen Duitsland staan hier: http://www.oebb.at/static/tarife/handbu ... 085899.pdf
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door trainlovertje »

Jammer dat er enkel korting bestaat voor reizigers met een Oostenrijke Vorteilscard en niet voor klanten met een Duitse Bahncard (tenzij dat er gebruik kan gemaakt worden van het Railplus tarief?). Mij persoonlijk maakt het dan toch niets uit, want ik heb sinds kort zowel een Bahncard als een Vorteilscard.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Nachttreinen

Bericht door kika »

Weet iemand of die ook via DB terug te vinden zijn in planners en evt. via hun (en andere partners a la NMBS) te koop zullen zijn?
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door trainlovertje »

kika schreef:Weet iemand of die ook via DB terug te vinden zijn in planners en evt. via hun (en andere partners a la NMBS) te koop zullen zijn?
Ik dacht gelezen te hebben dat die in de loop van september in de DB planners boekbaar zouden worden.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Nachttreinen

Bericht door rdv »

FLV-FGSP schreef:DB geeft de nachttreinen op, ÖBB nemen een aantal lijnen over.

Meer details: http://www.zugreiseblog.de/oebb-nachtzuege-deutschland/
De prijzen zijn iets hoger dan bij CNL nu (+ 10 EUR voor zitplaats of slaapcouchette, +20 EUR voor 4/6p. ligwagen en deluxe slaapcouchette). Komt daarbij dat je bij DB voor niets of een habbekrats aansluitende trajecten kon bijboeken, bij ÖBB zal dat wellicht duurder worden.

Niettemin zeer goed wat ÖBB doet, ik hoop dat het ook commercieel een succes wordt.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door trainlovertje »

rdv schreef:De prijzen zijn iets hoger dan bij CNL nu (+ 10 EUR voor zitplaats of slaapcouchette, +20 EUR voor 4/6p. ligwagen en deluxe slaapcouchette). Komt daarbij dat je bij DB voor niets of een habbekrats aansluitende trajecten kon bijboeken, bij ÖBB zal dat wellicht duurder worden.

Niettemin zeer goed wat ÖBB doet, ik hoop dat het ook commercieel een succes wordt.
10 euro betaalde je al voor een zitplaats in een CNL, maar het verschil is dat DB de laatste jaren aparte IC's koppelt aan CNL's waarvoor niet gereserveerd moet worden.
Volgens mij worden die verbindingen ook via DB boekbaar en zal het dus eigenlijk op de identieke manier verlopen zoals je nu al de huidige EN tussen Hamburg/Düsseldorf en Wenen kan boeken.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Joris »

Goed nieuws dat de ÖBB toch nog een heel aantal nachttreinen overneemt. Al stel ik me wel vragen bij de omweg van de EN470/471, of dat dat de reistijd voor Hamburg niet te nadelig gaat beïnvloeden. Aan de ritnummers van de EN naar Italië kan je trouwens zien dat de EN naar Venezia nog steeds met de Kalman Imre en de Lisinski en de Wien-Vienna Express meegaan, terwijl Milano en Roma, net zoals de Lupus&Apus nu samen blijven. De loopweg die ÖBB nu gaat toepassen bespaart km's in Italië (in de driehoek Verona-Bologna-Venezia waren de treindelen afzonderlijk onderweg).

Over de tarifering: de EN treinen van ÖBB van/naar Duitsland zijn momenteel gewoon te boeken bij DB, met BC korting, dus ik vermoed dat dat voor alle treinen wel zo zal blijven. Idem voor de aansluittrajecten. Ik heb vorig jaar Wien-Westerland gedaan, met de EN Hans Albers tot Hamburg, en ik kon dat perfect met 1 DB-sparpreisticket doen, met BC korting. Als je bij ÖBB boekt krijg je enkel VC korting op de Normalpreis (en ik dacht idd wel BC korting via de Railplus).

Bij CNL is het zitwagengedeelte sinds dit jaar zonder reservering, en de ligwagens zijn nu inderdaad maar 10 euro reservering. Dat was tot vorig jaar anders. Al komt dat laatste offensief om klanten te lokken helaas wel te laat. Tot vorig jaar waren naar mijn aanvoelen de EN treinen van ÖBB in de praktijk zeker niet duurder dan CNL, en dat terwijl ÖBB je een ontbijt geeft en CNL niet.

Aan de andere kant ben ik nu wel benieuwd of DB de ICE's die de rijpaden van de CNL treinen overnemen dan wel zo rendabel gaan zijn....
Afbeelding
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door trainlovertje »

Joris schreef:Aan de andere kant ben ik nu wel benieuwd of DB de ICE's die de rijpaden van de CNL treinen overnemen dan wel zo rendabel gaan zijn....
Op de site grahnert.de staat een lijst met de "Fernzüge" 2016-2017 van de DB. Hoewel het nog niet volledig is, staan er wel al volgende extra nachtintercity's gepland:
- Basel - Frankfurt - Ruhr-gebied - Hamburg
- (München -) Stuttgart - Frankfurt - Erfurt - Leipzig - Berlijn (München wordt enkel in het weekend bediend)
Momenteel is er volgens dat lijstje nog geen verbinding tussen het Ruhr-gebied en Berlijn gepland, maar ik veronderstel dat die nog zal komen.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nachttreinen

Bericht door rvdborgt »

Joris schreef:Over de tarifering: de EN treinen van ÖBB van/naar Duitsland zijn momenteel gewoon te boeken bij DB, met BC korting, dus ik vermoed dat dat voor alle treinen wel zo zal blijven. Idem voor de aansluittrajecten. Ik heb vorig jaar Wien-Westerland gedaan, met de EN Hans Albers tot Hamburg, en ik kon dat perfect met 1 DB-sparpreisticket doen, met BC korting. Als je bij ÖBB boekt krijg je enkel VC korting op de Normalpreis (en ik dacht idd wel BC korting via de Railplus).
ÖBB zou volgens mij het liefste voor al zijn nachttreinen globale prijzen invoeren. Voor de nachtverbindingen binnen Duitsland zal dat volgend jaar ook het geval zijn. BahnCard- of Railplus-korting staat niet in de onlangs gepubliceerde tarieven.
Dat de huidige EN-verbindingen van de ÖBB van Duitsland naar Oostenrijk nog met gewone tickets en Sparpreise te gebruiken zijn, komt waarschijnlijk door druk van de DB, die bv. ook naar Italië, Frankrijk, Zweden en Londen (met Eurostar) nog steeds doorgaande Sparpreise aanbiedt. Al kun je sinds een tijdje geen doorgaand ticket met de EN naar bestemmingen voorbij Wenen meer kopen - ÖBB wil dat waarschijnlijk niet.
Nu DB zich uit de nachttreinen terugtrekt, zou ik er niet te hard op rekenen dat er nog doorgaande tickets blijven bestaan. Hoogstens de mogelijkheid tot Raiplus-korting op internationale globale prijzen in de ÖBB-EN.

Groetjes,
Rian
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Nachttreinen

Bericht door traxie »

Misschien een vreemde vraag. Stel dat ik met verkeersvoordelen deze nachttreinen wil nemen, is dat dan met een kaart voor de obb, of de Db, of zou dat niet gaan?
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Nachttreinen

Bericht door msts.be »

De ÖBB gaat ondertussen ook voor de nachttreinen een categorie met suffix "jet" introduceren, en dan komen we bij Nightjet uit (na Railjet voor langeafstandsverkeer en Cityjet voor regionaal verkeer):

http://www.drehscheibe-online.de/foren/ ... 31,7941931

Er is ook een plan om bestaande zitrijtuigen om te bouwen naar couchetterijtuigen, de eerste concepten waren al langer te zien op sommige ÖBB-stations:
http://www.drehscheibe-online.de/foren/ ... sg-7707939

De slaaprijtuigen zullen waarschijnlijk van DB/CNL komen (WLABmz 173.1), voor de couchettes zal het een mix worden van bestaande ÖBB-rijtuigen en het concept zoals hierboven gepresenteerd.

Wat mij betreft mocht het concept een pak verder gaan, zoals bv. de concepten die tijdens een wedstrijd van Bombardier in 2010 werden ingediend.
http://top10.yourail-design.bombardier.com/#/3/1

De Hotel Train was mijn favoriet, maar aangezien CNL in hun beginjaren ook zo'n concept heeft proberen neerzetten en het financiëel slecht uitdraaide zal het slechts bij een concept blijven.
Wél realistisch is het concept van de winnaar, waar enkele ideeën ook overgenomen zijn in het ÖBB concept zoals bv. de kajuiten. Enig verschil is dat de ontwerper hier uitging van panoramische rijtuigen, terwijl de ÖBB hun concept gaat implementeren op omgebouwde, klassieke rijtuigen (geen nieuwbouw). Ook zijn de kajuiten bij de ÖBB in de zijrichting, en in het andere ontwerp in de langsrichting georiënteerd. Zijwaarts kan je natuurlijk meer kajuiten maken (zie schepen), dus economisch gezien is dat ook logisch.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Portbou »

Folder van de OEBB-nightjet voor 2017 :
http://www.oebb.at/file_source/reisepor ... 202017.pdf
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Nachttreinen

Bericht door K V B »

Ik mis hier de nachttrein Zürich - Linz - Praag. Die was nochtans ook aangekondigd.
Plaats reactie