Nachttreinen

wbrm
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Nachttreinen

Bericht door wbrm »

Gaat het over werkelijk rijden of over subsidie verkrijgen? Op topdagen is een subsidie waarschijnlijk niet nodig.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door trainlovertje »

Om even mijn eigen verhaal af te maken: ik ga voor het eerder genoemde plan B. Nachttrein morgenavond naar Zürich zonder Interrail tarief en met Vorteilscard, alsook de TGV's Zürich - Parijs en Parijs - Lille op vrijdag zijn geboekt. Meerkost van dit alles: €80. Dat is het zeker waard, want ik ga hier nog plezier aan hebben. :mrgreen:
Wel heb ik de TGV-reserveringen online via de Interrail-website moeten doen, want die konden ze me hier in Wenen niet verkopen aan het loket. Een Thalys naar Brussel boeken met Interrail ging zelfs online niet, dus zal het ofwel de klassieke trein vanaf Lille, ofwel een TGV-jongerentarief (€9) Lille - Brussel worden. Hier kijk ik alleszins naar uit, in tegenstelling tot de reis via Duitsland met mogelijks overvolle treinen omwille van de staking...
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nachttreinen

Bericht door groentje »

Er zijn tegenwoordig rechtstreekse TERs van Parijs naar Rijsel, dat kan een optie worden. Tenzij je liever de route via Maubeuge uitprobeert, natuurlijk. Niet meteen een groot aanbod naar Bergen of Charleroi, maar wel best verassend.
desperado
Berichten: 158
Lid geworden op: 10 okt 2016, 11:42

Re: Nachttreinen

Bericht door desperado »

trainlovertje schreef: 01 sep 2021, 20:24 Om even mijn eigen verhaal af te maken: ik ga voor het eerder genoemde plan B. Nachttrein morgenavond naar Zürich zonder Interrail tarief en met Vorteilscard, alsook de TGV's Zürich - Parijs en Parijs - Lille op vrijdag zijn geboekt. Meerkost van dit alles: €80. Dat is het zeker waard, want ik ga hier nog plezier aan hebben. :mrgreen:
Wel heb ik de TGV-reserveringen online via de Interrail-website moeten doen, want die konden ze me hier in Wenen niet verkopen aan het loket. Een Thalys naar Brussel boeken met Interrail ging zelfs online niet, dus zal het ofwel de klassieke trein vanaf Lille, ofwel een TGV-jongerentarief (€9) Lille - Brussel worden. Hier kijk ik alleszins naar uit, in tegenstelling tot de reis via Duitsland met mogelijks overvolle treinen omwille van de staking...
Sorry for English.
NMBS will sell Thalys tickets online at the Interrail pass rate - https://www.b-europe.com/EN/Booking/Pass#TravelWish .
(Google for "sncb thalys interrail").
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Nachttreinen

Bericht door rdv »

groentje schreef: 01 sep 2021, 22:48 Er zijn tegenwoordig rechtstreekse TERs van Parijs naar Rijsel, dat kan een optie worden. Tenzij je liever de route via Maubeuge uitprobeert, natuurlijk. Niet meteen een groot aanbod naar Bergen of Charleroi, maar wel best verassend.
De TERs Parijs-Lille rijden volgens mij enkel in het weekend.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nachttreinen

Bericht door groentje »

Ik heb het niet gecontroleerd, dus dat zou kunnen. Nuja, overstappen in Amiens is ook geen drama, een van de weinige voorbeelden waar Frankrijk iets heeft dat op een Taktfahrplan lijkt.
railtravelmanager
Berichten: 283
Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34

Re: Nachttreinen

Bericht door railtravelmanager »

trainlovertje schreef: 01 sep 2021, 20:24 Om even mijn eigen verhaal af te maken: ik ga voor het eerder genoemde plan B. Nachttrein morgenavond naar Zürich zonder Interrail tarief en met Vorteilscard, alsook de TGV's Zürich - Parijs en Parijs - Lille op vrijdag zijn geboekt. Meerkost van dit alles: €80. Dat is het zeker waard, want ik ga hier nog plezier aan hebben. :mrgreen:
Wel heb ik de TGV-reserveringen online via de Interrail-website moeten doen, want die konden ze me hier in Wenen niet verkopen aan het loket. Een Thalys naar Brussel boeken met Interrail ging zelfs online niet, dus zal het ofwel de klassieke trein vanaf Lille, ofwel een TGV-jongerentarief (€9) Lille - Brussel worden. Hier kijk ik alleszins naar uit, in tegenstelling tot de reis via Duitsland met mogelijks overvolle treinen omwille van de staking...
grotere reisbureaus met een contract via NMBS verkopen deze interrailreserveringen ook enkel moet je bereid een kleine meerkost / fee te willen betalen voor hun dienstverlening :)
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door trainlovertje »

NMBS lijkt dus wel een goede 'onderhandelaar' te zijn, want alle TGV-reserveringen die je in handen krijgt wanneer je via Interrail zelf boekt, worden ook uitgegeven door NMBS, zelfs voor TGV Lyria. Ik heb het eveneens geprobeerd via oui.sncf, maar die reserveringstool werkte bij mij niet (misschien omdat ik het met een smartphone probeerde). Reserveren voor de Thalys lukte dus niet via de zoekmachine van Interrail, blijkbaar kan het wel via NMBS zelf.
Maar goed, ik heb voor de TGV tot Lille gekozen, dat is niet zó veel trager, eens te meer omdat men tegenwoordig wel eens lang kan moeten wachten op een Thalys in Paris-Nord. De Maubeuge TER was geen optie, omdat de verbinding met België gewoon niet uitkomt: ik geraak vanuit Charleroi of Namen niet meer thuis op dat late uur. En de TER naar Rijsel doet er ook wel erg lang over, en dan zou ik in Lille nog net de beide treinen naar België missen...

Bon, dit onderwerp gaat over nachttreinen. En terwijl ik hier in Wenen op de nachttrein naar Zürich zit te wachten, heb ik ondervonden dat ik met een bedplaats toegang heb tot de ÖBB Lounge. Een aanrader 8)
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Nachttreinen

Bericht door rdv »

260689 schreef: 05 sep 2021, 16:36
Terminus schreef: 05 sep 2021, 12:48 Vrijdag in bundel Schaarbeek: een 4tal NightJet-rijtuigen gekoppeld aan M4'en... (en het is geen 1 april)
Deze zijn door de staking bij DB niet meer terug kunnen rijden. ...
N.a.v. bovenstaand bericht vraag ik me af wat eigenlijk de rol is van DB bij de NJ door Duitsland. De NJ Wenen-Brussel rijdt volgens Vagonweb met een OeBB loc tot Aachen, en vandaar met een NMBS loc tot Brussel. Ik vermoed dat het dan geen OeBB, maar DB bestuurders zijn die een deel van de rit (vanaf Nürnberg) voor zich nemen. Kan iemand dat bevestigen?
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door trainlovertje »

rdv schreef: 06 sep 2021, 12:07
260689 schreef: 05 sep 2021, 16:36
Terminus schreef: 05 sep 2021, 12:48 Vrijdag in bundel Schaarbeek: een 4tal NightJet-rijtuigen gekoppeld aan M4'en... (en het is geen 1 april)
Deze zijn door de staking bij DB niet meer terug kunnen rijden. ...
N.a.v. bovenstaand bericht vraag ik me af wat eigenlijk de rol is van DB bij de NJ door Duitsland. De NJ Wenen-Brussel rijdt volgens Vagonweb met een OeBB loc tot Aachen, en vandaar met een NMBS loc tot Brussel. Ik vermoed dat het dan geen OeBB, maar DB bestuurders zijn die een deel van de rit (vanaf Nürnberg) voor zich nemen. Kan iemand dat bevestigen?
Vanaf Passau (dacht ik) en München wordt de trein idd overgenomen door een DB bestuurder.
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Nachttreinen

Bericht door FLV-FGSP »

In Wenen zijn de eerste nieuwe NightJet-rijtuigen gespot: Afbeelding
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Nachttreinen

Bericht door Adler »

De ÖBB bestelt 20 nieuwe Nightjets van de nieuwe generatie bij Siemens Mobility.
In 2025 zullen dan 33 Nightjets van de nieuwe generatie beschikbaar zijn.

https://presse.oebb.at/de/presseinforma ... MJ_UKcyFWk
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Nachttreinen

Bericht door Adler »

Vanaf 13 december is er 3 maal per week een Nightjet Parijs-München-Wenen en v.v.
20210928-fahrplan.jpg
20210928-fahrplan.jpg (26.18 KiB) 2303 keer bekeken
https://presse.oebb.at/de/presseinforma ... bPLSnm0ZZU
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door trainlovertje »

Ik vraag me toch af hoe winstgevend men die trein beschouwt. Aangezien men begint met drie ritten per week, verwacht de ÖBB waarschijnlijk geen overrompeling en schat ik dat de trein uit maximaal 6 tot 8 rijtuigen zal bestaan. En omdat er dus geen koerswagens voor andere bestemmingen bij gaan zijn, zullen de rijpadkosten hoog uitvallen...
wbrm
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Nachttreinen

Bericht door wbrm »

Ik heb begrepen dat er niet voldoende materieel is om elke dag in beide richtingen te rijden. Vanaf dat er bijkomend materieel instroomt kan er dagelijks gereden worden. Er zou op termijn een "X" gereden worden Brussel/Parijs - Wenen/Berlijn.
Plaats reactie