Nachttreinen

rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nachttreinen

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 09 jan 2023, 22:15 Maar in de feiten zien we dat het enkel European Sleeper is die een EC onmogelijk maakte met hun cowboy gedrag.
Probeer je soms te kijken hoe ver je kunt gaan met het volharden in je wilde beschuldigingen? Ik vind het nogal kinderachtig. Serieus discussiëren is iets anders.

Groetjes,
Rian
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Nachttreinen

Bericht door AlexNL »

Portbou schreef: 09 jan 2023, 22:42 DB Netze die maar 1 rijpad per 2 uur ter beschikking stelt draagt geen schuld ?
De werkzaamheden zullen moeten plaatsvinden, maar ik ben wel benieuwd naar wat voor werkzaamheden het zijn en waarom ervoor is gekozen om het op zo'n manier te doen dat er nog wel treinen blijven rijden. Het lijkt mij dat dit veel langdurige overlast oplevert, was een totaalstremming wellicht niet mogelijk (geen omleidingsroutes?) of zou deze niet veel verkorten aan tijdsduur misschien?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 09 jan 2023, 22:55
Shrek schreef: 09 jan 2023, 22:15 Maar in de feiten zien we dat het enkel European Sleeper is die een EC onmogelijk maakte met hun cowboy gedrag.
Probeer je soms te kijken hoe ver je kunt gaan met het volharden in je wilde beschuldigingen? Ik vind het nogal kinderachtig. Serieus discussiëren is iets anders.

Groetjes,
Rian
Het gaat hier inderdaad de kinderachtige kant op, dat is helemaal juist. Maar ik probeer over de grond van de zaak te discussiëren, anderen sleuren er een hoop irrelevante zaken bij.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nachttreinen

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 09 jan 2023, 23:09
rvdborgt schreef: 09 jan 2023, 22:55
Shrek schreef: 09 jan 2023, 22:15 Maar in de feiten zien we dat het enkel European Sleeper is die een EC onmogelijk maakte met hun cowboy gedrag.
Probeer je soms te kijken hoe ver je kunt gaan met het volharden in je wilde beschuldigingen? Ik vind het nogal kinderachtig. Serieus discussiëren is iets anders.
Het gaat hier inderdaad de kinderachtige kant op, dat is helemaal juist. Maar ik probeer over de grond van de zaak te discussiëren, anderen sleuren er een hoop irrelevante zaken bij.
Over de grond van de zaak discussiëren doe je door op basis van feiten en niet op basis van veronderstellingen te discussiëren (of dat laatste beperkt en als zodanig weergegeven). En door neutrale en zakelijke terminologie te gebruiken. Zo niet, dan leidt dat af en verzand je in nevendiscussies. Dat hebben we ook gezien. Ik stel dan ook voor dat je het vanaf nu zakelijk houdt. Daar kan de discussie alleen maar beter van worden.

Groetjes,
Rian
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door trainlovertje »

AlexNL schreef: 09 jan 2023, 23:08
Portbou schreef: 09 jan 2023, 22:42 DB Netze die maar 1 rijpad per 2 uur ter beschikking stelt draagt geen schuld ?
De werkzaamheden zullen moeten plaatsvinden, maar ik ben wel benieuwd naar wat voor werkzaamheden het zijn en waarom ervoor is gekozen om het op zo'n manier te doen dat er nog wel treinen blijven rijden. Het lijkt mij dat dit veel langdurige overlast oplevert, was een totaalstremming wellicht niet mogelijk (geen omleidingsroutes?) of zou deze niet veel verkorten aan tijdsduur misschien?
Ik kan me goed voorstellen dat er nauwelijks capaciteit is voor extra rijpaden Berlijn - Dresden. Men is momenteel niet voor niets bezig met de (her)aanleg van de Dresdner Bahn tussen Berlin-Südkreuz en Blankenfelde-Mahlow. Ook de reeds bestaande spoorlijn tussen Berlijn en Dresden is men al jarenlang grondig aan het upgraden om deze met snelheden tot 200km/h te kunnen berijden.

De 'gewone' reisweg van Berlijn naar Dresden is heden via de Anhalter Bahn tot voorbij Großbeeren, vandaar via de Außenring tot Blankenfelde en vanaf Blankenfelde met de bestaande Dresdner Bahn tot Dresden. De sectie tot Großbeeren is overbelast verklaard sinds enkele jaren (zie https://fahrweg.dbnetze.com/resource/bl ... n-data.pdf) en ook alle omleidingsroutes van Südkreuz naar Dresden (zoals via Jüterbog en Falkenberg) lopen langs dit stuk. Beterschap zal hier pas te verwachten zijn wanneer het Berlijnse gedeelte van de Dresdner Bahn in dienst genomen is, ten vroegste eind 2025.
Een andere optie om deze sectie te ontlopen, is de trein omleiden via de Berliner Stadtbahn en de Außenring naar Blankenfelde sturen. Maar ook de Berliner Stadtbahn staat geregistreerd als overbelaste lijn...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 09 jan 2023, 23:23 Over de grond van de zaak discussiëren doe je door op basis van feiten en niet op basis van veronderstellingen te discussiëren (of dat laatste beperkt en als zodanig weergegeven). En door neutrale en zakelijke terminologie te gebruiken. Zo niet, dan leidt dat af en verzand je in nevendiscussies. Dat hebben we ook gezien. Ik stel dan ook voor dat je het vanaf nu zakelijk houdt. Daar kan de discussie alleen maar beter van worden.
Akkoord, ik zal ze vanaf nu "minder voorzichtige nieuwkomers" noemen :wink:
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nachttreinen

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 09 jan 2023, 23:41
rvdborgt schreef: 09 jan 2023, 23:23 Over de grond van de zaak discussiëren doe je door op basis van feiten en niet op basis van veronderstellingen te discussiëren (of dat laatste beperkt en als zodanig weergegeven). En door neutrale en zakelijke terminologie te gebruiken. Zo niet, dan leidt dat af en verzand je in nevendiscussies. Dat hebben we ook gezien. Ik stel dan ook voor dat je het vanaf nu zakelijk houdt. Daar kan de discussie alleen maar beter van worden.
Akkoord, ik zal ze vanaf nu "minder voorzichtige nieuwkomers" noemen :wink:
Nieuwkomers OK, maar "minder voorzichtig" is weer een bewering die nergens door gestaafd wordt, behalve door je eigen veronderstellingen.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 09 jan 2023, 23:47 Nieuwkomers OK, maar "minder voorzichtig" is weer een bewering die nergens door gestaafd wordt, behalve door je eigen veronderstellingen.
Zoveel aankondigingen die nergens toe leiden? Dat kan niet als je wel voorzichtig bent.

Maar jij hebt er duidelijk een probleem mee als de zaken benoemd worden zoals ze zijn. Heb je misschien aandelen gekocht in het bedrijf waardoor je niet wil dat er iets negatiefs over gezegd wordt?
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nachttreinen

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 09 jan 2023, 23:51
rvdborgt schreef: 09 jan 2023, 23:47 Nieuwkomers OK, maar "minder voorzichtig" is weer een bewering die nergens door gestaafd wordt, behalve door je eigen veronderstellingen.
Zoveel aankondigingen die nergens toe leiden? Dat kan niet als je wel voorzichtig bent.

Maar jij hebt er duidelijk een probleem mee als de zaken benoemd worden zoals ze zijn. Heb je misschien aandelen gekocht in het bedrijf waardoor je niet wil dat er iets negatiefs over gezegd wordt?
Ik heb geen aandelen.
"benoemd zoals ze zijn" is weer alleen je eigen mening.
Zoals ik al eerder heb gezegd is het moeilijk de toekomst te voorspellen. Zomer 2021 heeft er geen trein gereden omdat de situatie ivm COVID nog te onzeker was. Zomer 2022 heeft er geen trein gereden omdat Rusland een oorlog is begonnen en de Russische rijtuigen plotseling geen optie meer waren. Zonder die 2 zaken zouden ze waarschijnlijk nu al hun 2e seizoen achter de rug hebben. Wat zou je zelf gedaan hebben als je in hun schoenen stond? Stil blijven en als het dan toch lukt plotseling een trein rijden die door onbekendheid mogelijk halfleeg rijdt?

Groetjes,
Rian
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nachttreinen

Bericht door groentje »

Mijn eerste indruk van European Sleeper was ook vrij negatief, moet ik zeggen. Niet alle tegenslag was hun verantwoordelijkheid, maar hoe je daarmee omgaat zegt wel iets.
Dat gezegd hebbende, ben ik ondertussen wel iets optimistischer dan voorheen. Voor zover we er zicht op hebben, is er eindelijk zicht op materieel, ze hebben de rijpaden al vastgelegd, en de deadline die ze zichzelf hebben opgelegd lijkt op het eerste zicht haalbaar. Ik denk niet dat ik al meteen zal reserveren voor de eerste rit, maar wil hen wel een kans geven.
Ruben
Berichten: 344
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:36
Locatie: Brugge

Re: Nachttreinen

Bericht door Ruben »

Heeft er iemand een idee hoe er in de Nightjet omgegaan wordt met de mondmaskerplicht op het Duitse en Oostenrijkse openbaar vervoer?
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Nachttreinen

Bericht door ovspotter_be »

Ruben schreef: 10 jan 2023, 08:28 Heeft er iemand een idee hoe er in de Nightjet omgegaan wordt met de mondmaskerplicht op het Duitse en Oostenrijkse openbaar vervoer?
Ik heb er in de herfstvakantie een reis mee gedaan naar Wenen en hier werd nauwelijks rekening mee gehouden.
In Duitsland en Wenen droeg niemand een FFP-2 mondmasker, zelfs het treinpersoneel niet, het is dan ook een speciale trein waar je het mondmasker eigenlijk alleen nodig hebt als je je coupé uit gaat om bijvoorbeeld in het couchette-rijtuig richting de toilet te gaan.
De enige personen die ik aan boord netjes een mondmasker heb zien dragen was de Duitse politie die op de terugreis in Passau de idenditeitskaarten kwam controleren.
In Wenen droegen veel mensen het ook niet in het station, en er werd door de beveiliging en politie ook niets van gezegd, ik denk dat de verplichting in Wenen dan ook meer is bedoeld voor op het lokale openbaar vervoer (bus, tram, ...).
Even ter info voor jou: in de rest van Oostenrijk geld geen mondmaskerplicht meer op het openbaar vervoer.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nachttreinen

Bericht door rvdborgt »

ovspotter_be schreef: 10 jan 2023, 09:22
Ruben schreef: 10 jan 2023, 08:28 Heeft er iemand een idee hoe er in de Nightjet omgegaan wordt met de mondmaskerplicht op het Duitse en Oostenrijkse openbaar vervoer?
Ik heb er in de herfstvakantie een reis mee gedaan naar Wenen en hier werd nauwelijks rekening mee gehouden.
In Duitsland en Wenen droeg niemand een FFP-2 mondmasker, zelfs het treinpersoneel niet,
Dat kan ik bevestigen. Dat was bij mijn laatste NJ-ritten ook zo.

Groetjes,
Rian
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Nachttreinen

Bericht door DR-fan »

Shrek schreef: 09 jan 2023, 23:51 Maar jij hebt er duidelijk een probleem mee als de zaken benoemd worden zoals ze zijn. Heb je misschien aandelen gekocht in het bedrijf waardoor je niet wil dat er iets negatiefs over gezegd wordt?
Dat dit verwijt van jou komt is gewoon slapstick in het kwadraat :lol:
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Nachttreinen

Bericht door DR-fan »

Shrek schreef: 09 jan 2023, 22:15 Jij blijft maar doorgaan hé?
Zoals steeds haal je er weer zaken bij die er totaal niets mee te maken hebben.
Wat hebben nutteloze infraprojecten die door politiekers gepusht zijn nu met stommiteiten van operatoren te maken?
Al ben ik er van overtuigd dat nutteloze infra nadelig is voor het imago van de spoorwegen, heeft dat niets te maken met rijpadverkoop.

Moest wat de NMBS nu doet effectief andere treinen onmogelijk maken was dat inderdaad onaanvaardbaar geweest. Moesten die goederenoperatoren nu ander verkeer onmogelijk maken was dat onaanvaardbaar.
Maar in de feiten zien we dat het enkel European Sleeper is die een EC onmogelijk maakte met hun cowboy gedrag.
Aha. Als European Sleeper drie rijpaden niet benut, is dat blokkeren van ander verkeer (jouw woorden, weet je nog?) en zijn ze cowboys. Als de NMBS een uurdienst vastlegt en die rijpaden niet gebruikt is dat blijkbaar normaal. Zoek het vooroordeel! Als dit jouw idee van 'zakelijk' is ...

En nog maar eens: wat DB Netz in Duitsland al dan niet weigert of toestaat heeft geen ene moer te maken met het rijden van een trein in België. Dat is hun beslissing, en hun beslissing alleen. Ik heb niet de arrogantie om daarover te willen oordelen.
Plaats reactie