Nachttreinen

Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Portbou »

maarten schreef: 25 jun 2022, 09:38 Lille - Avignon is 950 km als je de LGV Nord en LGV Sud-Est vermijdt. Je krijgt dan een route via Cambrai - Reims - Chalindrey - Dijon - Lyon. Het is geen "dik 7 uur" maar 8:15 en dat maakt een gemiddelde van 115 km/h. Voor een niet-stoppende nachttrein is dat zelfs te halen als je maar 140 kunt rijden.
Via Reims-Chalindrey is een diesellijn, dat lijkt me niet de aangewezen route. Ik zou eerder verwachten dat het via Longueau en rond Parijs gaat (zoals de Flandres-Riviera vroeger).
maarten
Berichten: 331
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Nachttreinen

Bericht door maarten »

Ah, daar had ik niet op gelet. Maar die route is zelfs nog korter, 940 km.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 256
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Nachttreinen

Bericht door DDietzen »

Voor wat betreft de schaarste in nachttreinmaterieel, niet specifiek voor European Sleeper maar in het algemeen in (West-)Europa: zou het een idee zijn om de I6-zitrijtuigen (dus niet de 'officiële' couchettes die aan Regiojet zijn verkocht) te gebruiken als provisorische ligrijtuigen? Als je de zetels ver genoeg uitschuift kan je er immers op liggen, zeker in de A-rijtuigen zou daar genoeg ruimte in de lengte voor moeten zijn. De B-rijtuigen zijn iets krapper dus daar is het wellicht handiger om in de breedte te gaan liggen; naar mijn idee is de scheiding tussen de naastgelegen zetels vrij miniem bij I6 dus kan je daar ook redelijk comfortabel overheen liggen.

Elke coupé kan dan maximaal 2 passagiers huisvesten (of misschien 3, maar dan moet je alle zetels uitschuiven dus is de complete coupé één groot bed, wat me onhandig lijkt); dit kan qua privacy en comfort aantrekkelijk zijn voor solo- en duoreizigers omdat die dan niet met een boel vreemden in een coupé worden gepropt. Vooraf de zetels goed stofzuigen, wellicht nog wat eenvoudig beddengoed erbij, en voilà! Het enige dat mijns inziens per se toegevoegd zou moeten worden is een slot op de coupédeur, maar dat zou ook geen kapitalen hoeven kosten.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Nachttreinen

Bericht door TimJ36 »

DDietzen schreef: 26 jun 2022, 15:49 Voor wat betreft de schaarste in nachttreinmaterieel, niet specifiek voor European Sleeper maar in het algemeen in (West-)Europa: zou het een idee zijn om de I6-zitrijtuigen (dus niet de 'officiële' couchettes die aan Regiojet zijn verkocht) te gebruiken als provisorische ligrijtuigen?
Daarvoor is eigenlijk een "centrally owned pool of rolling stock" nodig, een soort uitleencentrum voor rollend materiaal. Het is afwachten tot de EU daartoe initiatief neemt.

Startende operatoren, maar ook de historische nationale spoorwegmaatschappijen, zouden dan makkelijk en snel rijtuigen aan rijtuigen kunnen komen zonder dat ze eerst jaren moeten wachten tot de aankoop van materiaal of totdat iets vrijkomt.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Nachttreinen

Bericht door TimJ36 »

Portbou schreef: 25 jun 2022, 10:44
maarten schreef: 25 jun 2022, 09:38 Lille - Avignon is 950 km als je de LGV Nord en LGV Sud-Est vermijdt. Je krijgt dan een route via Cambrai - Reims - Chalindrey - Dijon - Lyon. Het is geen "dik 7 uur" maar 8:15 en dat maakt een gemiddelde van 115 km/h. Voor een niet-stoppende nachttrein is dat zelfs te halen als je maar 140 kunt rijden.
Via Reims-Chalindrey is een diesellijn, dat lijkt me niet de aangewezen route. Ik zou eerder verwachten dat het via Longueau en rond Parijs gaat (zoals de Flandres-Riviera vroeger).
Vraagje: via welke route ging die trein rond Parijs?
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Nachttreinen

Bericht door ovspotter_be »

Kijkende naar de OpenRailwayMap, is er een optie om via Le Bourget te gaan, je kunt dan wel geen grote stations in Parijs aandoen.
De route gelinkt in dit artikel van "Mobiliteit van Morgen" passeert langs Paris-Nord maar gaat dan door de RER-tunnels, en oké het is dan misschien wel putje in de nacht, maar het lijkt me niet zo waarschijnlijk dat ze een nachttrein door de RER-tunnels gaan sturen, als dat überhaupt mogelijk is.
maarten
Berichten: 331
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Nachttreinen

Bericht door maarten »

DDietzen schreef: 26 jun 2022, 15:49 Voor wat betreft de schaarste in nachttreinmaterieel, niet specifiek voor European Sleeper maar in het algemeen in (West-)Europa: zou het een idee zijn om de I6-zitrijtuigen (dus niet de 'officiële' couchettes die aan Regiojet zijn verkocht) te gebruiken als provisorische ligrijtuigen? Als je de zetels ver genoeg uitschuift kan je er immers op liggen, zeker in de A-rijtuigen zou daar genoeg ruimte in de lengte voor moeten zijn. De B-rijtuigen zijn iets krapper dus daar is het wellicht handiger om in de breedte te gaan liggen; naar mijn idee is de scheiding tussen de naastgelegen zetels vrij miniem bij I6 dus kan je daar ook redelijk comfortabel overheen liggen.

Elke coupé kan dan maximaal 2 passagiers huisvesten (of misschien 3, maar dan moet je alle zetels uitschuiven dus is de complete coupé één groot bed, wat me onhandig lijkt); dit kan qua privacy en comfort aantrekkelijk zijn voor solo- en duoreizigers omdat die dan niet met een boel vreemden in een coupé worden gepropt. Vooraf de zetels goed stofzuigen, wellicht nog wat eenvoudig beddengoed erbij, en voilà! Het enige dat mijns inziens per se toegevoegd zou moeten worden is een slot op de coupédeur, maar dat zou ook geen kapitalen hoeven kosten.
2 betalende reizigers per coupé, daar krijg je geen trein rendabel van. In een slaaprijtuig heb je dat ook maar dan betaal je ook een flinke toeslag.
Dus ik denk niet dat dat veel wordt.

Heeft de SNCF niet nog een hele rits nachtrijuigen ergens staan? Maar die willen ze zeker niet verkopen, zo is de SNCF dan weer wel.
maarten
Berichten: 331
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Nachttreinen

Bericht door maarten »

ovspotter_be schreef: 26 jun 2022, 20:47 Kijkende naar de OpenRailwayMap, is er een optie om via Le Bourget te gaan, je kunt dan wel geen grote stations in Parijs aandoen.
De route gelinkt in dit artikel van "Mobiliteit van Morgen" passeert langs Paris-Nord maar gaat dan door de RER-tunnels, en oké het is dan misschien wel putje in de nacht, maar het lijkt me niet zo waarschijnlijk dat ze een nachttrein door de RER-tunnels gaan sturen, als dat überhaupt mogelijk is.
Ja, dat is de kortste route voor een reisplanner.
De logische route lijkt me ook vie Le Bourget en dan via de Grande Ceinture langs Nogent-Sur-Marne of de aanvullende Grande Ceinture langs Neuilly-Sur-Marne.
Er liggen wat stations aan de Grande Ceinture, maar de perrons zijn niet veel langer dan 250 meter. Villeneuve-Saint-Georges kan nog een redelijke trein aan, de European Sleeper kan daar ergens tussen 0:30 en 1:00 zijn, maar waarom ook niet, de nachttrein naar Wenen stopt ook door de nacht heen in Koblenz, Mainz, Frankfurt, Würzburg en Nürnberg.
Voor een startup naar Barcelona lijkt me Parijs dan nog wel een belangrijke markt. Maar er is natuurlijk concurrentie met de nachttrein naar Nice.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Portbou »

TimJ36 schreef: 26 jun 2022, 20:32
Portbou schreef: 25 jun 2022, 10:44
maarten schreef: 25 jun 2022, 09:38 Lille - Avignon is 950 km als je de LGV Nord en LGV Sud-Est vermijdt. Je krijgt dan een route via Cambrai - Reims - Chalindrey - Dijon - Lyon. Het is geen "dik 7 uur" maar 8:15 en dat maakt een gemiddelde van 115 km/h. Voor een niet-stoppende nachttrein is dat zelfs te halen als je maar 140 kunt rijden.
Via Reims-Chalindrey is een diesellijn, dat lijkt me niet de aangewezen route. Ik zou eerder verwachten dat het via Longueau en rond Parijs gaat (zoals de Flandres-Riviera vroeger).
Vraagje: via welke route ging die trein rond Parijs?
De juiste route herinner ik me niet precies.
Ik weet wel nog dat we een diensthalte hadden in Valenton (zonder kopmaken).
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Portbou »

maarten schreef: 26 jun 2022, 20:51
DDietzen schreef: 26 jun 2022, 15:49 Voor wat betreft de schaarste in nachttreinmaterieel, niet specifiek voor European Sleeper maar in het algemeen in (West-)Europa: zou het een idee zijn om de I6-zitrijtuigen (dus niet de 'officiële' couchettes die aan Regiojet zijn verkocht) te gebruiken als provisorische ligrijtuigen? Als je de zetels ver genoeg uitschuift kan je er immers op liggen, zeker in de A-rijtuigen zou daar genoeg ruimte in de lengte voor moeten zijn. De B-rijtuigen zijn iets krapper dus daar is het wellicht handiger om in de breedte te gaan liggen; naar mijn idee is de scheiding tussen de naastgelegen zetels vrij miniem bij I6 dus kan je daar ook redelijk comfortabel overheen liggen.

Elke coupé kan dan maximaal 2 passagiers huisvesten (of misschien 3, maar dan moet je alle zetels uitschuiven dus is de complete coupé één groot bed, wat me onhandig lijkt); dit kan qua privacy en comfort aantrekkelijk zijn voor solo- en duoreizigers omdat die dan niet met een boel vreemden in een coupé worden gepropt. Vooraf de zetels goed stofzuigen, wellicht nog wat eenvoudig beddengoed erbij, en voilà! Het enige dat mijns inziens per se toegevoegd zou moeten worden is een slot op de coupédeur, maar dat zou ook geen kapitalen hoeven kosten.
2 betalende reizigers per coupé, daar krijg je geen trein rendabel van. In een slaaprijtuig heb je dat ook maar dan betaal je ook een flinke toeslag.
Dus ik denk niet dat dat veel wordt.

Heeft de SNCF niet nog een hele rits nachtrijuigen ergens staan? Maar die willen ze zeker niet verkopen, zo is de SNCF dan weer wel.
Ik ben het idee van DDietzen zeer genegen maar het is inderdaad niet realistisch om dit soort plaatsen voor veel geld te verkopen. En met een bezetting van slechts 20 personen per rijtuig kan je niet anders dan veel geld vragen of het is totaal onrendabel.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Portbou »

maarten schreef: 26 jun 2022, 21:11 Er liggen wat stations aan de Grande Ceinture, maar de perrons zijn niet veel langer dan 250 meter. Villeneuve-Saint-Georges kan nog een redelijke trein aan, de European Sleeper kan daar ergens tussen 0:30 en 1:00 zijn, maar waarom ook niet, de nachttrein naar Wenen stopt ook door de nacht heen in Koblenz, Mainz, Frankfurt, Würzburg en Nürnberg.
Als ik European Sleeper was zou ik een zekere flexibiliteit inbouwen in mogelijke routes doorheen nachtelijk Frankrijk... zodat er bij werken makkelijk omgereden kan worden zonder dat daarvoor commerciële stops moeten worden overgeslagen.

Denk dat het potentieel van een halte midden in de nacht in de banlieue van Parijs ook niet overschat moet worden.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Nachttreinen

Bericht door ovspotter_be »

Misschien kun ze de trein nog rendabel maken, door er een gedeelte zitrijtuigen aan te hangen en dat net zoals de Deutsche Bahn doet op sommige NightJet's te gaan inzetten als nachtelijke Intercity.
Ik denk dat er misschien wel wat klantenpotentiel zou zijn Amsterdam/Brussel - Parijs met aankomst rond middernacht, dan kunnen de meeste mensen na het werk nog dezelfde dag op vakantie vertrekken.
En ik zou ook wel denken dat er binnen Frankrijk wel wat potentiel zou zijn voor reizigers naar Zuid-Frankrijk (Perpignan, ...) en Barcelona.
Natuurlijk lukt het volledig rendabel maken van een nachttrein nauwelijks zonder subsidie, gewoon vanwege die lage capaciteit vergeleken met dagtreinen, waarschijnlijk is dat ook waarom het Nederlandse GreenCityTrip met 15 rijtuigen rijdt, dat is het meeste dat ze kunnen inzetten.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Nachttreinen

Bericht door AlexNL »

Het concept achter GreenCityTrip is inderdaad gebaseerd op zo veel mogelijk plekken vullen, daarom rijden ze waar het kan met een zo lang mogelijke samenstelling. Daarnaast proberen ze zo veel mogelijk extra's aan je te slijten, commercieel best slim bedacht.

Wat betreft een "centrally owned pool of rolling stock": dat klinkt als een mooi idee, maar als het uitbouwen van het nachttreinennetwerk verder aan de markt wordt overgelaten schiet je er precies niets mee op. Hoe ga je bepalen hoe groot de vloot aan beschikbare rijtuigen moet zijn? Wat ga je doen als er geen geïnteresseerden zijn? En hoe ga je om met potentiële exploitanten die op zich wel interesse hebben maar voor wie de beschikbare rijtuigen niet aansluiten bij hun wensen?

Naar mijn mening wordt zo'n pool aan rollend materieel pas interessant als er ook iemand de regie neemt voor planning en uitbouw van het netwerk. Dat is een rol die nu voornamelijk door ÖBB wordt gedaan, al dan niet met subsidie (Amsterdam - Wenen), en die m.i. best bij de EU als opdrachtgevende en faciliterende instantie mag komen te liggen. Maar dat is een heel andere en veel meer politieke discussie. :D
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

De meest realistische piste voor meer nachttreinen blijft toch gewoon een bedrijf van enige grootte met de nodige ervaring dat hier zijn schouders onder zet. OBB doet het, SNCF doet het, Trenitalia doet het, geen enkele reden waarom de NMBS het niet zou kunnen.
Als de enige hoop voor de toekomst ligt bij cowboys a la European Sleeper, zie ik het helaas somber in.
maarten
Berichten: 331
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Nachttreinen

Bericht door maarten »

Shrek schreef: 27 jun 2022, 08:15
geen enkele reden waarom de NMBS het niet zou kunnen.
Zouden ze het willen? Ik heb wat dat betreft niet echt veel fiducie in de NMBS.
Treinen naar het zuidoosten zijn voor de ÖBB, voor treinen naar het zuiden zou de bal bij de SNCF kunnen liggen, maar ik denk dat Frankrijk eindigt boven de Ile-de-France. En sowieso heb je dan de vraag waar in Parijs je moet stoppen als je uit het noorden komt.
Misschien als nachttreinen toch weer een vlucht nemen dat de SNCF genegen is een nachttrein in Lille te laten beginnen.
Plaats reactie