Nachttreinen

Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 256
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Nachttreinen

Bericht door DDietzen »

Steve schreef: 22 dec 2021, 13:45
DDietzen schreef: 21 dec 2021, 21:54 Dat geroep is niet uit de lucht gegrepen, bij de noorderburen van OVinNederland wordt momenteel in het nachttreinendraadje namelijk vurig beargumenteerd dat het zonde en schandalig is dat er niet in Hengelo wordt gestopt (om circa 0:30 richting Praag, 4:45 richting Brussel). Goed, Hengelo zelf is natuurlijk geen Berlijn, maar het zou wel het hele noorden en oosten van Nederland bedienen, wat toch een aardig gebied is qua bevolking. De laatste stop in Nederland is nu immers Amsterdam.
Maar hij stopt wel in Bad Bentheim, op dat tijdstip een klein halfuurtje rijden vanaf Hengelo, en gezien de vermoedelijke locwissel daar zal hij er wel even staan. Om 0.30 u is er sowieso amper nog regulier OV om tot in Hengelo te raken en zullen de meeste mensen op de auto aangewezen zijn, dan lijkt het me niet onoverkomelijk om even de grens over te steken. Voor het noorden van Nederland lijkt een eventuele stop me daar al helemaal weinig uit te maken, je bent al gauw 1 à 2 u onderweg naar Hengelo en komt aan op een tijdstip dat de meeste mensen al lang slapen. Je staat even snel in Amsterdam en kunt daar op een normaal tijdstip rustig instappen.
De laatste trein uit het westen naar Bentheim komt daar om 22:52 aan, de laatste trein uit het westen naar Hengelo arriveert pas om 1:06 (dus ruim nadat de nachttrein langs is geweest). Andersom gaat de eerste trein uit Hengelo doordeweeks om 4:54, vanuit Bentheim pas om 6:08. Hengelo is dus veel beter te doen voor de regio, niet in de laatste plaats omdat je dan ook nog een klein halfuur extra slaap mee kunt pakken.
De reistijd vanuit het noorden naar Amsterdam mag dan wel even lang zijn als naar Hengelo, het scheelt toch ruim twee uur eerder vertrekken van huis. En wie naar Praag gaat (wat toch de hoofddoelgroep blijft van deze trein) zal er minder problemen mee hebben om laat in te stappen, omdat men 's ochtends kan uitslapen.

Maar misschien is Deventer wel een betere optie dan Hengelo. Makkelijker bereikbaar vanuit zowel noorden als zuiden, én instap en uitstap zijn op een schappelijker tijd dan in Hengelo.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nachttreinen

Bericht door Steve »

Als er géén locwissel gepland is in Bad Bentheim, dan is het inderdaad nogal onlogisch dat de trein er stopt (als plaats stelt het weinig voor) en is een stop in pakweg Deventer of Apeldoorn inderdaad veel logischer.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 256
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Nachttreinen

Bericht door DDietzen »

Doe dan maar liever Deventer, dat is toeristisch aantrekkelijker ivm oude binnenstad - waar Apeldoorn enkel een paleis als voorname attractie heeft - en is vanuit andere richtingen (Zwolle en Arnhem) veel beter bereikbaar. En dat zeg ik als geboren Apeldoorner :wink:
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nachttreinen

Bericht door rvdborgt »

DDietzen schreef: 22 dec 2021, 14:52 Doe dan maar liever Deventer
Precies. Het ontbreken van die stop verbaast me nog het meeste.

Groetjes,
Rian
wbrm
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Nachttreinen

Bericht door wbrm »

Is een omschakeling van de bovenleidingsspanning in Bad-Bentheim mogelijk zonder stop? Volgens mij niet vanwege een koppeling met de seinen. Dus zelfs zonder locwissel sta je er stil vermoed ik.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 256
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Nachttreinen

Bericht door DDietzen »

Voor zover ik heb gehoord, zou het in theorie wel kunnen om rijdend om te schakelen, maar dan moet de trein in slakkengang door het emplacement rollen én moet de treindienstleider haast op de seconde nauwkeurig de omschakeling in gang zetten. Dus omwille van de robuustheid moet je er maar gewoon een stop van maken.

De gemeente Bentheim weigert overigens iedere medewerking aan het aanpassen van de seinen en bovenleiding om rijdend omschakelen fatsoenlijk mogelijk te maken, omdat ze drommels goed weten dat de IC Amsterdam-Berlijn dan niet meer in hun gemeente zal stoppen zodra er multicourant materieel verschijnt.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Nachttreinen

Bericht door AlexNL »

Klopt, Bad Bentheim is niet ingericht als doorrijdstation en het is seintechnisch zo afgedekt dat het niet mogelijk is om een doorgaande rijweg in te stellen van Nederland naar Duitsland (of omgekeerd).
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nachttreinen

Bericht door groentje »

Als ze niet opletten, gaan ze hun zin nog krijgen, en stoppen alle treinen in Bad Bentheim... en gaan de doorgaande treinen via een ander grenspunt...
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Nachttreinen

Bericht door desirootje »

DDietzen schreef: 22 dec 2021, 20:32 Voor zover ik heb gehoord, zou het in theorie wel kunnen om rijdend om te schakelen, maar dan moet de trein in slakkengang door het emplacement rollen én moet de treindienstleider haast op de seconde nauwkeurig de omschakeling in gang zetten. Dus omwille van de robuustheid moet je er maar gewoon een stop van maken.

De gemeente Bentheim weigert overigens iedere medewerking aan het aanpassen van de seinen en bovenleiding om rijdend omschakelen fatsoenlijk mogelijk te maken, omdat ze drommels goed weten dat de IC Amsterdam-Berlijn dan niet meer in hun gemeente zal stoppen zodra er multicourant materieel verschijnt.
Hoe hebben zij die macht om dat te beslissen? Vergunningen tegen werken of hebben in Duitsland de gemeentes meer inzeg op vlak van spoorinfrastructuur?
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nachttreinen

Bericht door jan_olieslagers »

Vraag maar eens aan de Diabolo-planners met wie zij allemaal in de clinch hebben gelegen aangaande vergunningen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nachttreinen

Bericht door rvdborgt »

desirootje schreef: 23 dec 2021, 16:10
DDietzen schreef: 22 dec 2021, 20:32 De gemeente Bentheim weigert overigens iedere medewerking aan het aanpassen van de seinen en bovenleiding om rijdend omschakelen fatsoenlijk mogelijk te maken, omdat ze drommels goed weten dat de IC Amsterdam-Berlijn dan niet meer in hun gemeente zal stoppen zodra er multicourant materieel verschijnt.
Hoe hebben zij die macht om dat te beslissen? Vergunningen tegen werken of hebben in Duitsland de gemeentes meer inzeg op vlak van spoorinfrastructuur?
Dat laatste niet volgens mij maar het zou wel eens kunnen dat DB Netz ergens een bouwvergunning voor nodig heeft en dat de gemeente die moet afgeven. Of niet...

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

DDietzen schreef: 22 dec 2021, 20:32 Voor zover ik heb gehoord, zou het in theorie wel kunnen om rijdend om te schakelen, maar dan moet de trein in slakkengang door het emplacement rollen én moet de treindienstleider haast op de seconde nauwkeurig de omschakeling in gang zetten. Dus omwille van de robuustheid moet je er maar gewoon een stop van maken.

De gemeente Bentheim weigert overigens iedere medewerking aan het aanpassen van de seinen en bovenleiding om rijdend omschakelen fatsoenlijk mogelijk te maken, omdat ze drommels goed weten dat de IC Amsterdam-Berlijn dan niet meer in hun gemeente zal stoppen zodra er multicourant materieel verschijnt.
Amai, zoiets zou hier in België toch niet waar zijn. Wat heeft een gemeente nu te beslissen in zoiets? Het meeste wat een gemeente bij ons kan doen om een stop af te dwingen is hun burgemeester op de sporen leggen :lol:
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Nachttreinen

Bericht door joverwimp »

kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Nachttreinen

Bericht door kika »

jan_olieslagers schreef: 21 dec 2021, 17:44 Zoveel hoofden, zoveel zinnen? Duitsland leeft op een vroegere klok dan we hier gewoon zijn.
Berlijn begint een uur later dan de rest van Duitsland volgens mij :wink: Het is bij de meeste vluchten en nachttreinen zo dat ze niet net dan rijden wanneer je het het beste uitkomt. Als ik uit Amsterdam vertrek en pas om 9:30 een meeting in Augsburg heb, sta ik daar ook een hele tijd te koekeloeren. Volgens mij moeten jullie niet zeuren, als ik om 6:21 wil aankomen in Berlijn, moet ik 6 uur eerder vertrekken. Mensen in Wenen hebben een comfortabel vertrekuur om 19:15 - veel te vroeg om nog lekker te eten volgens sommigen. Mijn volgende optie is kort voor 6 vertrekken en om 9:30 aankomen in Berlijn.

Nooit perfect, vaak prima en zeker een heel stuk aangenamer dan vliegen. De puzzel van wat waar moet zijn is ook geen gemakkelijke, bijvoorbeeld treinen naar Warnemünde, moeten die rekening houden met eb, vloed en vertrektijden van de boten? Is Praag of Berlijn je belangrijkste bestemming, 's middags aankomen of al op een terrasje zitten? Zakenreizigers of toeristen? En probeer maar eens in Berlijn Hbf een gaatje te vinden, er is een capaciteitstekort. Als je per se langs daar wilt.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Nachttreinen

Bericht door TimJ36 »

In 2024 staat er nachttrein Zürich - Barcelona op de planning. Weet iemand of die nachttrein via de HSL zal rijden, of via het klassieke spoor via de omsporingsinstallatie aan de grens tussen Frankrijk en Spanje?
Plaats reactie