Nachttreinen

kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Nachttreinen

Bericht door kika »

rdv schreef: 12 aug 2021, 20:11 Er hoeven toch geen extra rijtuigen mee? KVB suggereerde een treinnummer toe te voegen, wat in luchtvaarttermen "code-sharing" is.
M.i. hoeft dit zelfs niet - gewoon afspraken maken is voldoende.
Bij de opstart van de NJ Brussel - Vienna was het mogelijk een ticket Brussel - Aken/Köln/Koblenz etc. te kopen - ik vermoed het toch want er werd een prijs gegeven in de OeBB routeplanner. Ik ben nooit tot effectieve aankoop overgegaan omdat de trein zelden langs Bonn hbf kwam (meestal via Bonn-Buel om kopmaken te vermijden), en daarna kwam Corona waardoor ik niet meer naar Bonn mocht/hoefde.

Amsterdam - Bonn kan je wel boeken (ik ben tot aan de stap ingeven kredietkaartgegeven gegaan), dus mij lijkt het eerder een commerciële afspraak te zijn tussen NMBS en OeBB om concurrentie met de Thalys (die 7 minuten eerder vertrekt) te vermijden.

Een andere alternative verklaring is dat de verkoop van de korte verbindingen tussen België en Duitsland tijdelijk is opgeschort tot L36 hersteld is. Maar dat lijkt me twijfelachtig aangezien ook bvb op 15 oktober geen ticket beschikbaar is.
Het gedoe om een NJ te nemen op kortere stukken of andere tijden bestaat al langer dan dat hij naar Brussel rijdt. Nürnberg-Frankfurt, Passau-Würzburg werkt al lang niet meer. Ik heb wel vaker tickets tot Augsburg of München gekocht en dan een heel stuk voordien uitgestapt (of langer geslapen).
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Nachttreinen

Bericht door rdv »

rvdborgt schreef: 12 aug 2021, 17:58
dentheo schreef: 11 aug 2021, 12:16 Op twitter nmbs wordt er al iemand best boos:
@NMBS
@NMBS_Int
: wij zitten vast met twee kleine kinderen in Oostenrijk door wegvallen #nightjet. Voorlopig geen enkel zicht op terugkeer. Tweede overnachting moeten we nu al zelf betalen. Als klant wordt je speelbal tussen de verkoper @NMBS_Int
en vervoerder @unsereOEBB
.
De vervoerder ter plaatse is verantwoordelijk voor het aanbieden van een alternatieve verbinding en overnachtingsmogelijkheden voor zover die noodzakelijk zijn tot dat het alternatief vertrekt. En dat alles zonder meerkosten. Van zelf betalen kan geen sprake zijn (overmacht of niet doet er niet toe), dus alle bonnetjes bewaren en daarna het extra betaalde geld terugvragen bij de klantendienst van degene waar het ticket gekocht is. Geeft die geen geld terug, dan klacht indienen bij de toezichthouder. In België is dat de FOD mobiliteit.

Groetjes,
Rian
Ik sprak dit weekend iemand die een ticket had op dezelfde NJ (maar gekocht via OeBB) - OeBB had voor iedereen een hotel geboekt (vouchers werden uitgedeeld in Wenen Hbf), en iedereen kreeg een vertragingsattest waarmee ze de volgende dag naar België konden met dagtreinen. De RJ Wenen-Munchen was heel rustig, de ICE Munchen - Keulen was overbezet in Stuttgart, waardoor de tbg weigerde te vertrekken vooraleer er voldoende mensen waren uitgestapt. In Keulen hebben ze de THA genomen, door de vertraging in Stuttgart (+40') was er geen tijd meer om een stempel te gaan halen of af te spreken met de THA tbg. Bij controle na Aken had deze echter geen opmerkingen.
Behalve het tijds- en comfortverlies verliep dit voor hen nog vrij goed.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nachttreinen

Bericht door rvdborgt »

rdv schreef: 16 aug 2021, 10:04
rvdborgt schreef: 12 aug 2021, 17:58
dentheo schreef: 11 aug 2021, 12:16 Op twitter nmbs wordt er al iemand best boos:
@NMBS
@NMBS_Int
: wij zitten vast met twee kleine kinderen in Oostenrijk door wegvallen #nightjet. Voorlopig geen enkel zicht op terugkeer. Tweede overnachting moeten we nu al zelf betalen. Als klant wordt je speelbal tussen de verkoper @NMBS_Int
en vervoerder @unsereOEBB
.
De vervoerder ter plaatse is verantwoordelijk voor het aanbieden van een alternatieve verbinding en overnachtingsmogelijkheden voor zover die noodzakelijk zijn tot dat het alternatief vertrekt. En dat alles zonder meerkosten. Van zelf betalen kan geen sprake zijn (overmacht of niet doet er niet toe), dus alle bonnetjes bewaren en daarna het extra betaalde geld terugvragen bij de klantendienst van degene waar het ticket gekocht is. Geeft die geen geld terug, dan klacht indienen bij de toezichthouder. In België is dat de FOD mobiliteit.
Ik sprak dit weekend iemand die een ticket had op dezelfde NJ (maar gekocht via OeBB) - OeBB had voor iedereen een hotel geboekt (vouchers werden uitgedeeld in Wenen Hbf), en iedereen kreeg een vertragingsattest waarmee ze de volgende dag naar België konden met dagtreinen. De RJ Wenen-Munchen was heel rustig, de ICE Munchen - Keulen was overbezet in Stuttgart, waardoor de tbg weigerde te vertrekken vooraleer er voldoende mensen waren uitgestapt. In Keulen hebben ze de THA genomen, door de vertraging in Stuttgart (+40') was er geen tijd meer om een stempel te gaan halen of af te spreken met de THA tbg. Bij controle na Aken had deze echter geen opmerkingen.
Behalve het tijds- en comfortverlies verliep dit voor hen nog vrij goed.
Dat is inderdaad ongeveer wat ik zou verwachten. Het lijkt er dan op dat er bij die twitteraar iets is misgelopen, ofwel kennen we het complete verhaal niet.

Groetjes,
Rian
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nachttreinen

Bericht door dentheo »

rvdborgt schreef: 16 aug 2021, 23:30
Dat is inderdaad ongeveer wat ik zou verwachten. Het lijkt er dan op dat er bij die twitteraar iets is misgelopen, ofwel kennen we het complete verhaal niet.

Groetjes,
Rian
Even geïnformeerd bij mijn twitteraar:
We zijn 4 keer van de OBB naar de NMBS gestuurd, de @NMBS_Int heeft ons simpelweg laten vallen, maar de OBB heeft na de vierde keer toch voor een oplossing gekeken. Tweede overnachting hebben we zelf moeten betalen. Klachtendossier in behandeling.
Niet iedereen heeft dus dezelfde ervaring.....
Theo
Groeten vanop de Heide
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door trainlovertje »

NMBS kan dan ook weinig doen voor een reiziger die een ÖBB-ticket heeft en in Oostenrijk is, lijkt me. Waar vond de tweede overnachting plaats? In Duitsland misschien? Als men de reis de eerstvolgende ochtend hervat heeft en men in Duitsland gestrand is door de staking, zullen de kosten alsnog teruggevorderd kunnen worden via de ÖBB. Als men gewoon in Wenen is gebleven, kan ik goed begrijpen dat de ÖBB niet tussenkomt, omdat men dan blijk geeft van af te zien van de reis...
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nachttreinen

Bericht door 260689 »

Ik koop mijn tickets voor de NJ altijd via de ÖBB. En mijn ervaringen zijn heel positief.

Heb eens de NJ van Wien naar Brussel genomen. Onderweg in Duitsland heeft diezelfde NJ een bovenleidingbreuk gehad. Meer dan 6u vertraging toegekomen in Brussel. Het formulier op de site ingevuld en heb het volledige bedrag van mijn ticket terug betaald gekregen in een voucher. Alsook een voucher van €35 voor iets extra te geven.

Zo ook eens mijn NJ Wien - Berlin gemist doordat de RJ München - Wien afgeschaft was. Formulier ingevuld op de site en zowel voor de RJ als de NJ het volledige bedrag terug betaald gekregen in Voucher alsook terug een voucher van €35 omdat ik als compliment gaf dat ÖBB een top spoorwegbedrijf is.

Daar kan de NMBS nog veel van leren om die allures over te nemen van de ÖBB!
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nachttreinen

Bericht door rvdborgt »

dentheo schreef: 17 aug 2021, 21:58
rvdborgt schreef: 16 aug 2021, 23:30
Dat is inderdaad ongeveer wat ik zou verwachten. Het lijkt er dan op dat er bij die twitteraar iets is misgelopen, ofwel kennen we het complete verhaal niet.
Even geïnformeerd bij mijn twitteraar:
We zijn 4 keer van de OBB naar de NMBS gestuurd, de @NMBS_Int heeft ons simpelweg laten vallen, maar de OBB heeft na de vierde keer toch voor een oplossing gekeken. Tweede overnachting hebben we zelf moeten betalen. Klachtendossier in behandeling.
Niet iedereen heeft dus dezelfde ervaring.....
Dat blijkt. De ÖBB is hier trouwens wel degelijk voor de afhandeling ter plaatse. Me dunkt dat de NMBS een hartig woordje met de ÖBB moet spreken.

Groetjes,
Rian
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nachttreinen

Bericht door dentheo »

trainlovertje schreef: 17 aug 2021, 23:51 NMBS kan dan ook weinig doen voor een reiziger die een ÖBB-ticket heeft en in Oostenrijk is, lijkt me.
Reiziger had met zijn familie een NMBS ticket...eerste stukje 11 aug ook lezen !
Theo
Groeten vanop de Heide
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door trainlovertje »

dentheo schreef: 18 aug 2021, 10:17
trainlovertje schreef: 17 aug 2021, 23:51 NMBS kan dan ook weinig doen voor een reiziger die een ÖBB-ticket heeft en in Oostenrijk is, lijkt me.
Reiziger had met zijn familie een NMBS ticket...eerste stukje 11 aug ook lezen !
Wel, in feite heeft NMBS heeft hen een ÖBB-ticket verkocht. Zo zie ik het toch. Ik persoonlijk zou altijd de vervoerder zelf aanspreken in dat geval.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nachttreinen

Bericht door groentje »

De verkoper is verantwoordelijk voor eventuele terugbetalingen en vertragingsvergoedingen, me dunkt, maar niet de opvang ter plaatse.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Nachttreinen

Bericht door K V B »

groentje schreef: 18 aug 2021, 14:27 De verkoper is verantwoordelijk voor eventuele terugbetalingen en vertragingsvergoedingen, me dunkt, maar niet de opvang ter plaatse.
De vervoerder is inderdaad verantwoordelijk voor het oplossen van problemen wanneer een van zijn treinen uitvalt of vertraagd is enz... De vervoerder staat ok altijd op het ticket, als zou het handig zijn moest men ipv. codes gewoon effectief de bedrijfsnaam gebruiken.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Nachttreinen

Bericht door rdv »

De volgende staking bij DB is op 23 en 24 augustus - NJ door Duitland vallen uit.
wegspotter
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 jan 2020, 13:36

Re: Nachttreinen

Bericht door wegspotter »

Rijpaden voor de European Sleeper Oostende-Brussel-Amsterdam-Berlijn-Praag zouden zowel in BE als in NL in orde komen.
https://twitter.com/Benoit__Gilson/stat ... 1069804548
https://www.prorail.nl/nieuws/nieuwsber ... einen-2022
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Nachttreinen

Bericht door TimJ36 »

Zolang de nachttrein uit één deel bestaat vind ik het prima, maar onderweg rijtuigen koppelen/ontkoppelen vind ik storend voor de nachtrust. Waarom gebruiken ze voor nachttreinen nog steeds een locomotief + rijtuigen, en niet bijvoorbeeld een systeem van een M7 met gemotoriseerd stuurrijtuig + losse rijtuigen, en aan de andere kant een gewoon stuurijtuig, heel gemakkelijk te combineren met een andere trein zonder rangeerwerk te hoeven uitvoeren.
Laatst gewijzigd door TimJ36 op 26 aug 2021, 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Nachttreinen

Bericht door LML »

Is dat niet de bedoeling met de recent bestelde NJ (nightjet)-rijtuigstammen + Vectron-loc van Siemens?
De RJ (railjet) zijn toch ook 7 rijtuigen (waaronder 1 stuurstand) + Taurus-loc bij de ÖBB? Die rijden standaard in deze combinatie of zelfs met 2 stammen van 7 rijtuigen en 2 locs...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Plaats reactie