Nachttreinen

trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door trainlovertje »

LML schreef: 26 aug 2021, 22:53 Is dat niet de bedoeling met de recent bestelde NJ (nightjet)-rijtuigstammen + Vectron-loc van Siemens?
De RJ (railjet) zijn toch ook 7 rijtuigen (waaronder 1 stuurstand) + Taurus-loc bij de ÖBB? Die rijden standaard in deze combinatie of zelfs met 2 stammen van 7 rijtuigen en 2 locs...
Inderdaad, maar dan verlies je dus veel flexibiliteit. Je moet dan als het ware een vaste stam van 7 rijtuigen hebben. Een paar losse rijtuigen bijkoppelen kan uiteraard wel nog, zoals nu ook gebeurt met sommige railjets tussen Wenen en Graz, maar is omslachtig omdat je dan een locomotief/stuurstand 'blokkeert'. M.a.w.: Nightjets met koerswagen, dat wordt moeilijk.
Trouwens, je zal nog moeten rangeren in pakweg Nürnberg zoals dat nu reeds gebeurt voor de Amsterdam/Hamburg/Brussel - Wenen/Innsbruck. Dus die 'slag' ga je wel blijven voelen.

PS, passend bij het thema: groetjes uit nachttrein 301 van Stockholm naar Berlijn. Tot dusver aangename ervaring alleszins 8)
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nachttreinen

Bericht door groentje »

TimJ36 schreef: 26 aug 2021, 22:36 Zolang de nachttrein uit één deel bestaat vind ik het prima, maar onderweg rijtuigen koppelen/ontkoppelen vind ik storend voor de nachtrust. Waarom gebruiken ze voor nachttreinen nog steeds een locomotief + rijtuigen, en niet bijvoorbeeld een systeem van een M7 met gemotoriseerd stuurrijtuig + losse rijtuigen, en aan de andere kant een gewoon stuurijtuig, heel gemakkelijk te combineren met een andere trein zonder rangeerwerk te hoeven uitvoeren.
Bij nachttreinen kan je nu eenmaal de reizigers niet halverwege laten overstappen, dus ofwel moet je veel meer aparte treinen gaan inleggen, ofwel ga je moeten snijden in het aantal bestemmingen. Het was met Kurswagens dat je indertijd, zonder overstappen, in Italië, Joegoslavië en zelfs Rusland kon geraken vanuit België. Er vertrokken ook geen 5 CNL uit Amsterdam, er vertrok 1 trein naar Duitsland, die dan daar ont- en gekoppeld werd...
Gelukkig kan een beetje bestuurder zo'n koppeling best zacht laten verlopen.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Nachttreinen

Bericht door AlexNL »

TimJ36 schreef: 26 aug 2021, 22:36 Zolang de nachttrein uit één deel bestaat vind ik het prima, maar onderweg rijtuigen koppelen/ontkoppelen vind ik storend voor de nachtrust. Waarom gebruiken ze voor nachttreinen nog steeds een locomotief + rijtuigen, en niet bijvoorbeeld een systeem van een M7 met gemotoriseerd stuurrijtuig + losse rijtuigen, en aan de andere kant een gewoon stuurijtuig, heel gemakkelijk te combineren met een andere trein zonder rangeerwerk te hoeven uitvoeren.
Bij de nieuwe Caledonian Sleeper-rijtuigen in Groot-Brittannië is er gekozen voor een Scharfenbergkoppeling tussen de rijtuigen, hiermee kan er wat makkelijker en comfortabeler gecombineerd worden.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Nachttreinen

Bericht door TimJ36 »

groentje schreef: 27 aug 2021, 08:02
TimJ36 schreef: 26 aug 2021, 22:36 Zolang de nachttrein uit één deel bestaat vind ik het prima, maar onderweg rijtuigen koppelen/ontkoppelen vind ik storend voor de nachtrust. Waarom gebruiken ze voor nachttreinen nog steeds een locomotief + rijtuigen, en niet bijvoorbeeld een systeem van een M7 met gemotoriseerd stuurrijtuig + losse rijtuigen, en aan de andere kant een gewoon stuurijtuig, heel gemakkelijk te combineren met een andere trein zonder rangeerwerk te hoeven uitvoeren.
Bij nachttreinen kan je nu eenmaal de reizigers niet halverwege laten overstappen, dus ofwel moet je veel meer aparte treinen gaan inleggen, ofwel ga je moeten snijden in het aantal bestemmingen. Het was met Kurswagens dat je indertijd, zonder overstappen, in Italië, Joegoslavië en zelfs Rusland kon geraken vanuit België. Er vertrokken ook geen 5 CNL uit Amsterdam, er vertrok 1 trein naar Duitsland, die dan daar ont- en gekoppeld werd...
Gelukkig kan een beetje bestuurder zo'n koppeling best zacht laten verlopen.
Ik zie er nu niet echt op tegen om het laatste stukje met een dagtrein af te leggen, of twee nachttreinen te nemen, bv. Brussel - Warschau en dan nog eens Warschau - Moskou. Ik zou eerder op vleugeltreinen inzetten, bv. een treindeel naar Zagreb toevoegen aan de Nightjet naar Wenen, of zoals European Sleeper in de toekomst een treindeel naar Warschau wil toevoegen aan de trein Oostende - Praag.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nachttreinen

Bericht door groentje »

Wel, dat vereist dus rangeringen...
En overstappen heb ik ook weinig problemen mee... tenzij het mijn nachtrust onderbreekt.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Nachttreinen

Bericht door TimJ36 »

groentje schreef: 30 aug 2021, 16:27 Wel, dat vereist dus rangeringen...
En overstappen heb ik ook weinig problemen mee... tenzij het mijn nachtrust onderbreekt.
Wel blijft het rangeren beperkt tot één enkele rangeerbeweging, namelijk het koppelen en ontkoppelen van twee treindelen.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door trainlovertje »

Slecht nieuws voor de nachttrein Malmö - Brussel: geen enkele kandidaat heeft zich aangemeld voor de aanbesteding van de Zweedse overheid. Er zou wel een nachttrein Stockholm - Hamburg komen, uitgebaat door SJ in samenwerking met DSB en RDC Deutschland. Dat wordt stevige concurrentie met de Stockholm - Berlijn van Snalltaget...

https://www.trafikverket.se/om-oss/nyhe ... ill-europa
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Nachttreinen

Bericht door rdv »

Tussen
rdv schreef: 20 aug 2021, 21:44 De volgende staking bij DB is op 23 en 24 augustus - NJ door Duitland vallen uit.
Volgende episode: van 2 tot 7 september geen NJs door Duitsland.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door trainlovertje »

rdv schreef: 31 aug 2021, 22:50 Tussen
rdv schreef: 20 aug 2021, 21:44 De volgende staking bij DB is op 23 en 24 augustus - NJ door Duitland vallen uit.
Volgende episode: van 2 tot 7 september geen NJs door Duitsland.
Deze keer ben ik één van die sukkels die een alternatief moet voorzien. Plan was om nacht van 2/3 sept van Wenen naar Brussel te sporen met de NJ. Dan maar wat vroeger vertrekken, 's ochtends de 2e al. Benieuwd hoe ver ik zal geraken.
Probleem is dat dat met m'n laatste dag op de Interrail Global Flexi pass zal moeten gebeuren. Stel dat ik niet thuis geraak die dag: wordt geldigheid verlengd? Nieuwe tickets kopen? Ik verwacht me aan een potentieel avontuur...
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nachttreinen

Bericht door rvdborgt »

trainlovertje schreef: 31 aug 2021, 23:21 Deze keer ben ik één van die sukkels die een alternatief moet voorzien. Plan was om nacht van 2/3 sept van Wenen naar Brussel te sporen met de NJ. Dan maar wat vroeger vertrekken, 's ochtends de 2e al. Benieuwd hoe ver ik zal geraken.
Probleem is dat dat met m'n laatste dag op de Interrail Global Flexi pass zal moeten gebeuren. Stel dat ik niet thuis geraak die dag: wordt geldigheid verlengd? Nieuwe tickets kopen? Ik verwacht me aan een potentieel avontuur...
De vervangende dienstregeling zit in de DB-planner. Zo te zien is het wel te doen.
Als je buiten je schuld strandt (bv. door de staking of andere onaangekondigde verstoringen), dan moet de vervoerder ter plaatse voor accommodatie zorgen en voor het verdere vervoer de volgende dag, incl. het eventueel verlengen van de geldigheid van je ticket. Je zou zelfs op 3 sept. nog terug kunnen reizen, na een nachtje hotel op kosten van ÖBB.

Groetjes,
Rian
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nachttreinen

Bericht door groentje »

Heb je al een reservering voor de nachttrein? Ik zou denken dat dezelfde regels dan gelden qua reizigersrechten.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Nachttreinen

Bericht door rdv »

Tot Keulen of Aachen zal je wellicht wel geraken, en van daar kan je niet te duur tot in België (RE tot Aken**, L tot Welkenraedt, Rail Pass tot ...).

Als je in Aken overnachting zoekt: A&O Aachen Hbf is vlakbij, goedkoop en goed. A&O is een keten van hostels, maar ik heb enkel die in Aachen gebruikt tot nu toe.

** DB doet één op de twee RE tussen Keulen en Aken, de andere wordt door Abelio gereden. Vorige stakingen reed er dus om het uur een trein Köln - Aachen (jammer genoeg degene die geen aansluiting geeft naar Welkenraedt).
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door trainlovertje »

Dank voor de tips. A&O Aachen ken ik (helaas) al, daar ben ik ooit al eens gestrand. Tot Aken zal inderdaad ook nu geen probleem zijn. En @groentje, mijn NJ-reservering had ik een maand geleden al aangekocht.
Ik heb de DB planner al een aantal keer bekeken en er lijken nog steeds treinen weg te vallen. Vanmorgen was er nog een ICE meer tussen München en Frankfurt, waardoor de reistijd zich weer verlengd heeft. Vandaar dat het nipt gaat worden om op 1 dag in België te geraken, via Duitsland.

Plan B dat ik overweeg is via Zwitserland en Parijs reizen: nacht van 2/3 Nightjet Wenen - Zürich, daarna de TGV Lyria op richting Parijs. In dat geval heb ik een extra reisdag nodig, buiten het bestek van m'n Interrail pass. Ik heb wel een Vorteilscard, waardoor de meerkost van een vervoerbewijs Wenen - Zürich aan de helft van de prijs te verkrijgen valt (en de reservering van de slaapcabine die ik al had laat ik als het ware overzetten). Dan kan ik mijn laatste Interrail dag spenderen op 3 september aan de reis van Zürich naar huis, mits het aankopen van de nodige reserveringen (€10 per stuk dacht ik).
Dit duurt langer en dan ben ik sowieso later thuis dan wanneer ik 's morgens de 2e al zou vertrekken dwars door Duitsland, maar dan kan ik mijn programma wel afmaken (en wordt de reis zelf weer wat interessanter).
Maar goed, morgennamiddag ben ik in Oostenrijk en zal ik aan het loket aldaar eens horen of dit überhaupt mogelijk is en wat de effectieve kost hiervan zal zijn.
Iemand die al sowieso tips of bedenkingen bij dit plan B heeft? Ik hoor het graag.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 258
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Nachttreinen

Bericht door DDietzen »

trainlovertje schreef: 30 aug 2021, 20:44 [...] Er zou wel een nachttrein Stockholm - Hamburg komen, uitgebaat door SJ in samenwerking met DSB en RDC Deutschland. Dat wordt stevige concurrentie met de Stockholm - Berlijn van Snalltaget...[...]
Ik heb gisteren ergens in een artikel (kan het zo gauw even niet terugvinden) gelezen dat de Stockholm-Hamburg maar 241 dagen per jaar gaat rijden: dat zouden dan precies de dagen zijn dat Snälltåget niet rijdt. Geen concurrentie op dezelfde nacht dus.
FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Nachttreinen

Bericht door FLV-FGSP »

trainlovertje schreef: 30 aug 2021, 20:44 Slecht nieuws voor de nachttrein Malmö - Brussel: geen enkele kandidaat heeft zich aangemeld voor de aanbesteding van de Zweedse overheid. Er zou wel een nachttrein Stockholm - Hamburg komen, uitgebaat door SJ in samenwerking met DSB en RDC Deutschland. Dat wordt stevige concurrentie met de Stockholm - Berlijn van Snalltaget...

https://www.trafikverket.se/om-oss/nyhe ... ill-europa
Nu ook in het Nederlands: https://www.bruzz.be/mobiliteit/nachttr ... 2021-09-01

Wat details over de trein Stockholm - Hamburg hier: https://jarnvagar.nu/sj-kor-nattag-till-hamburg/ (www.deepl.com biedt ook Zweuds aan).
Plaats reactie