Nachttreinen

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 24 feb 2023, 11:40 Sinds dat de EU een boekhoudkundige scheiding tussen openbare dienst en andere diensten voorschrijft (richtlijn 91/440), vond de Belgische overheid dat alleen de binnenlandse treindienst onder de openbare dienst viel. Daarop zijn later enkele uitzonderingen gekomen, maar de nachttreinen die de NMBS (mede-)exploiteerde, vielen daar niet onder. Subsidie mag daarvoor dus niet gebruikt zijn.
Ja Rian, zoals steeds bekijk je het weer puur theoretisch, de realiteit is wel anders...
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nachttreinen

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 24 feb 2023, 11:48
rvdborgt schreef: 24 feb 2023, 11:40 Sinds dat de EU een boekhoudkundige scheiding tussen openbare dienst en andere diensten voorschrijft (richtlijn 91/440), vond de Belgische overheid dat alleen de binnenlandse treindienst onder de openbare dienst viel. Daarop zijn later enkele uitzonderingen gekomen, maar de nachttreinen die de NMBS (mede-)exploiteerde, vielen daar niet onder. Subsidie mag daarvoor dus niet gebruikt zijn.
Ja Rian, zoals steeds bekijk je het weer puur theoretisch, de realiteit is wel anders...
Misschien was dat anders, maar ik wil zonder duidelijke aanwijzingen geen valsheid in geschrifte bij de NMBS suggereren.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Portbou »

De nachttrein van European Sleeper komt nogal vroeg in de ochtend aan in Berlijn, ik vond dat jammer.

Maar kijk eens aan... het is al opgelost :-) :mrgreen:
Bijlagen
a.jpg
pietje
Berichten: 638
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Nachttreinen

Bericht door pietje »

Ik blijf het wel vreemd vinden dat als een privé operator het zonder subsidies haalbaar vindt om enkele nachttreinen per week in te leggen, dat er dan een overheid gaat beslissen dat dit onvoldoende is en er vervolgens met subsidies een dagelijkse dienstregeling van wil maken.

Ik ga er eigenlijk vanuit dat als er voldoende vraag is naar een dagelijkse dienstregeling, de privé operator dit met plezier zal aanbieden?
Waar ik wel voorstander van ben, is dat de overheid door middel van subsidies aan de infra beheerder de rijpadkosten kan verlagen om bepaalde verbindingen sneller rendabel te krijgen, maar dit dus onafhankelijk van de operatoren.

Maar als een internationale (dag- of nacht-) trein niet rendabel te krijgen is als de rijpadkosten bv. 0€ bedragen, vraag ik mij echt af of een overheid hierin nog extra geld moet steken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

pietje schreef: 25 feb 2023, 12:14 Maar als een internationale (dag- of nacht-) trein niet rendabel te krijgen is als de rijpadkosten bv. 0€ bedragen, vraag ik mij echt af of een overheid hierin nog extra geld moet steken.
ja dat moeten ze zeker. Zolang het algemene kader niet eerlijk is moeten er subsidies voor treinen bestaan.
De accijnzen op kerosine zijn 0%, de BTW op vlietickets is onbestaande en de overheid sonsort bedrijfswagens à volonté. Ofwel moeten ze die dingen aanpakken ofwel moet spoorvervoer, zowel nationaal als internationaal, gesubsidieerd worden.
pietje
Berichten: 638
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Nachttreinen

Bericht door pietje »

Shrek schreef: 25 feb 2023, 12:18
pietje schreef: 25 feb 2023, 12:14 Maar als een internationale (dag- of nacht-) trein niet rendabel te krijgen is als de rijpadkosten bv. 0€ bedragen, vraag ik mij echt af of een overheid hierin nog extra geld moet steken.
ja dat moeten ze zeker. Zolang het algemene kader niet eerlijk is moeten er subsidies voor treinen bestaan.
De accijnzen op kerosine zijn 0%, de BTW op vlietickets is onbestaande en de overheid sonsort bedrijfswagens à volonté. Ofwel moeten ze die dingen aanpakken ofwel moet spoorvervoer, zowel nationaal als internationaal, gesubsidieerd worden.
Daarin verschillen we dus deels van mening.
De aangerekende kosten voor de alternatieven mogen wat mij betreft omhoog, maar als een internationale treinverbinding niet rendabel te krijgen is door flankerende maatregelen (zoals de rijpadkosten), heeft die volgens mij geen bestaansrecht.
Directe subsidies voor operatoren zijn echt wel een brug te ver, zeker op verbindingen die zonder subsidies ook rendabel kunnen uitgevoerd worden, zij het met lagere frequentie.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nachttreinen

Bericht door jan_olieslagers »

Hm. Het sponsoren van bedrijfswagens is stilaan aan het keren - hoewel tergend traag - maar de belastingvrijstelling van tickets en brandstof voor verkeersvliegtuigen zijn inderdaad zware concurrentievervalsing.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

pietje schreef: 25 feb 2023, 13:55 Daarin verschillen we dus deels van mening.
De aangerekende kosten voor de alternatieven mogen wat mij betreft omhoog, maar als een internationale treinverbinding niet rendabel te krijgen is door flankerende maatregelen (zoals de rijpadkosten), heeft die volgens mij geen bestaansrecht.
Directe subsidies voor operatoren zijn echt wel een brug te ver, zeker op verbindingen die zonder subsidies ook rendabel kunnen uitgevoerd worden, zij het met lagere frequentie.
Met enkel rendabele verbindingen zal de modal shift nooit lukken en zullen er amper treinen bijkomen. En er zijn nu éénmaal weinig verbindingen die rendabel te krijgen zijn, tenzij de passagiers plots bereid zijn meer te betalen. Maar dat zal slechts voor een handvol mensen zo zijn zolang er vliegtuigen bestaan die je voor 30€ naar de andere kant van Europa brengen.
De nightjet is allemaal heel leuk en comfortabel en ik neem hem graag. Maar mijn vrienden overtuigen om 3x meer te betalen dan een vliegtuig voor het zelfde traject is onmogelijk.
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Nachttreinen

Bericht door Terminus »

Gisteren zag ik op sociale media berichten van "Train Charter Services" die op zoek zijn naar treinbestuurders voor België, Nederland en Duitsland.
Zij gaan dus de European Sleeper rijden... ook in België?
Er is ook nog geen enkele depot van treinbegeleiders opgeleid, dus ik vermoed dat men ook daarvoor niet op de Belgen rekent. Met Trainmanagers van NS internationaal dus? Of zou men hier ook nog met een verrassende oplossing komen?
260689
Berichten: 3302
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nachttreinen

Bericht door 260689 »

Terminus schreef: 26 feb 2023, 14:33 Gisteren zag ik op sociale media berichten van "Train Charter Services" die op zoek zijn naar treinbestuurders voor België, Nederland en Duitsland.
Zij gaan dus de European Sleeper rijden... ook in België?
Er is ook nog geen enkele depot van treinbegeleiders opgeleid, dus ik vermoed dat men ook daarvoor niet op de Belgen rekent. Met Trainmanagers van NS internationaal dus? Of zou men hier ook nog met een verrassende oplossing komen?
M'n kan treinbegeleiders huren van NMBS he.
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Nachttreinen

Bericht door Terminus »

260689 schreef: 26 feb 2023, 16:58
Terminus schreef: 26 feb 2023, 14:33 Gisteren zag ik op sociale media berichten van "Train Charter Services" die op zoek zijn naar treinbestuurders voor België, Nederland en Duitsland.
Zij gaan dus de European Sleeper rijden... ook in België?
Er is ook nog geen enkele depot van treinbegeleiders opgeleid, dus ik vermoed dat men ook daarvoor niet op de Belgen rekent. Met Trainmanagers van NS internationaal dus? Of zou men hier ook nog met een verrassende oplossing komen?
M'n kan treinbegeleiders huren van NMBS he.
Een treinbegeleider huren die het materieel niet kent, bedoel je dan?

Puur theoretisch: kan je een treinbegeleider die de exploitatieregelgeving kent (= een TBG NMBS) combineren met b.v. een Nederlandse "privé"-treinbegeleider die het materieel kent?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nachttreinen

Bericht door Steven »

NMBS heeft er voor gekozen om niet mee te werken aan deze nachttrein. Dus ik verwacht daar geen TBG van de nmbs te zien op die trein.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nachttreinen

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef: 26 feb 2023, 20:16 NMBS heeft er voor gekozen om niet mee te werken aan deze nachttrein.
Wie is er dan vervoerder in België?

Groetjes,
Rian
260689
Berichten: 3302
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nachttreinen

Bericht door 260689 »

rvdborgt schreef: 26 feb 2023, 20:29
Steven schreef: 26 feb 2023, 20:16 NMBS heeft er voor gekozen om niet mee te werken aan deze nachttrein.
Wie is er dan vervoerder in België?

Groetjes,
Rian
Train Charter Services is vanaf midden maart officieel een spoorwegonderneming bij Infrabel.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

260689 schreef: 26 feb 2023, 22:54 Train Charter Services is vanaf midden maart officieel een spoorwegonderneming bij Infrabel.
En hebben die dan de toelating van de NSA om treinbegeleiders in te zetten? Dat is wel nog iets anders dan van Infrabel rijpaden mogen kopen - dat kan bijna iedereen tegenwoordig.
Plaats reactie