Nachttreinen

Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Portbou »

Bruzz schreef: Een ander probleem: de kostprijs per treinkilometer om het Belgische spoor te mogen gebruiken is veel te hoog, zegt Gomme van Back on Track. Hij noemt een bedrag van 8,70 euro, al hangt de exacte kostprijs bijvoorbeeld af van het tijdstip en de hoeveelheid stations die worden aangedaan. “Pre-covid was dat het tweede hoogste bedrag in Europa. In Oost-Europa kost het minder dan een euro. Maar er is best wel politieke wil bij minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo, red.) om de nachttrein te stimuleren.”
De treinkilometers zijn inderdaad erg duur in België. En de voogdijminister heeft al dikwijls gezegd dat hij er iets aan gaat doen maar daden blijven uit.
Bruzz schreef: In België heeft de NMBS een monopolie. Ze rekent stevig door voor begeleiders en locomotief, net zoals voor de rijpaden.
Nieuwe initiatieven worden hierdoor gefnuikt. Regiojet in Oost-Europa en GreenCity in Nederland bewijzen dat het wel degelijk mogelijk is om nieuwe nachttreinen te laten rijden... maar zullen België links laten liggen.
Bruzz schreef: Er is ook de oneerlijke concurrentie met luchtvaartmaatschappijen, die geen btw of kerosinetaks hoeven te betalen
En alle ronkende verklaringen en alle "Year of the Rail", "Connecting Europe Express" en Green Deals ten spijt... is er tot op vandaag zelfs nog geen begin van een wetgevend initiatief om die bevoordeling van het luchtverkeer nu eindelijk eens stop te zetten.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

Weer een heel eenzijdig artikel met enkele stevige onwaarheden.
Niets, maar dan ook echt niets, verbiedt European sleeper om met eigen locomotieven in België te rijden. Ook mogen zij, zoals bijvoorbeeld Eurostar gedaan heeft, hun eigen treinbegeleiding organiseren zodat ze compleet onafhankelijk van de NMBS kunnen werken.

Natuurlijk is zoiets niet vanzelfsprekend, er is een heel hoge instapkost en schaalvoordelen spelen in deze business enorm. Daarom lopen realistische pistes altijd via de klassieke operatoren, die startups gaan nergens komen. Elke euro subsidie die trouwens naar dit soort bedrijfjes gaan zou bij een grote operator voor veel meer return kunnen zorgen.
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Nachttreinen

Bericht door jknockaert »

Shrek schreef: 15 jul 2022, 12:49Natuurlijk is zoiets niet vanzelfsprekend, er is een heel hoge instapkost en schaalvoordelen spelen in deze business enorm. Daarom lopen realistische pistes altijd via de klassieke operatoren, die startups gaan nergens komen.
Het is RegioJet toch gelukt om in Centraal Europa in meerdere landen zelf met treinen te gaan rijden, en daarbij zijn ze op relatief bescheiden schaal begonnen.
Shrek schreef: 15 jul 2022, 12:49Elke euro subsidie die trouwens naar dit soort bedrijfjes gaan zou bij een grote operator voor veel meer return kunnen zorgen.
Bedoel je dat een grote operator immuun is voor verspilling? Om bij het RegioJet voorbeeld te blijven: ze hebben meerdere aanbestedingen gewonnen omdat ze minder subsidie nodig hadden. En een deel van de treinen rijdt zonder subsidie in open access. Ik herinner me nog dat ze op een dag aan de Tsjechische overheid aanboden een bepaalde treindienst over te nemen van ČD zonder dat ze er subsidies bij hoefden.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: 15 jul 2022, 12:49 Daarom lopen realistische pistes altijd via de klassieke operatoren,
...die zodanig veel geld vragen dat ook die piste niet realistisch is.


En dus geen nieuwe nachttreinen in België.
Zoals blijkt in de praktijk.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: 15 jul 2022, 12:49 die startups gaan nergens komen.
Green City Trip is een start-up en rijdt.
En toch is TrainCharter geen klassieke operator.

Dat de startups in België nergens komen heb je gelijk in.
Maar dat ligt niet noodzakelijk aan de start-ups.
dovaere
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Nachttreinen

Bericht door dovaere »

Shrek schreef: 15 jul 2022, 12:49 ...artikel met enkele stevige onwaarheden.
Niets, maar dan ook echt niets, verbiedt European sleeper om met eigen locomotieven in België te rijden.
De zin "In België heeft de NMBS een monopolie." werd niet uitgesproken door of in verband met European Sleeper.
European Sleeper voert het vervoer trouwens niet zelf uit. Misschien bedoelde de geïnterviewde met het woord "monopolie" dat er in België in de praktijk geen andere spoorbedrijven dan NMBS kandidaat zijn om treinbegeleiders te verhuren plus met geschikte locomotieven een nachttrein te slepen?
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Nachttreinen

Bericht door jknockaert »

dovaere schreef: 19 jul 2022, 21:37 European Sleeper voert het vervoer trouwens niet zelf uit. Misschien bedoelde de geïnterviewde met het woord "monopolie" dat er in België in de praktijk geen andere spoorbedrijven dan NMBS kandidaat zijn om treinbegeleiders te verhuren plus met geschikte locomotieven een nachttrein te slepen?
't Klinkt inderdaad een beetje alsof ze bij ES met een schuldvraagstuk bezig zijn.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nachttreinen

Bericht door Steven »

dovaere schreef: 19 jul 2022, 21:37
Shrek schreef: 15 jul 2022, 12:49 ...artikel met enkele stevige onwaarheden.
Niets, maar dan ook echt niets, verbiedt European sleeper om met eigen locomotieven in België te rijden.
De zin "In België heeft de NMBS een monopolie." werd niet uitgesproken door of in verband met European Sleeper.
European Sleeper voert het vervoer trouwens niet zelf uit. Misschien bedoelde de geïnterviewde met het woord "monopolie" dat er in België in de praktijk geen andere spoorbedrijven dan NMBS kandidaat zijn om treinbegeleiders te verhuren plus met geschikte locomotieven een nachttrein te slepen?
Tja verwachten ze dan dat Thalys of eurostar dit gaat doen? Die hebben geen locs om nachttreinen te slepen en hebben er zelfs geen ervaring mee of personeel dat er kennis van heeft dus dat valt al uit de boot. Dan blijft DB eventueel over maar die hebben dan weer geen locomotieven in hun assortiment die reizigerstreinen in België mogen/kunnen slepen.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nachttreinen

Bericht door groentje »

European Sleeper zou zelf locomotieven kunnen aankopen/leasen die wel in België zijn toegelaten, zelf rijdend personeel aanwerven, etc. Maar dat maakt de onderneming dan wel snel erg duur...
dovaere
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Nachttreinen

Bericht door dovaere »

jknockaert schreef: 19 jul 2022, 21:46
dovaere schreef: 19 jul 2022, 21:37 European Sleeper voert het vervoer trouwens niet zelf uit. Misschien bedoelde de geïnterviewde met het woord "monopolie" dat er in België in de praktijk geen andere spoorbedrijven dan NMBS kandidaat zijn om treinbegeleiders te verhuren plus met geschikte locomotieven een nachttrein te slepen?
't Klinkt inderdaad een beetje alsof ze bij ES met een schuldvraagstuk bezig zijn.
Opnieuw: die zin werd helemaal niet door ES uitgesproken, en ook niet in verband met ES. Het ging over een vergelijking met Duitsland in verband met ÖBB:
"In Duitsland mogen de Oostenrijkse locomotieven wel op het net rijden, en zijn er meerdere maatschappijen die treinbegeleiders verhuren."
dovaere
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Nachttreinen

Bericht door dovaere »

groentje schreef: 20 jul 2022, 04:19 European Sleeper zou zelf locomotieven kunnen aankopen/leasen die wel in België zijn toegelaten, zelf rijdend personeel aanwerven, etc. Maar dat maakt de onderneming dan wel snel erg duur...
De zin over de locomotieven ging niet over European Sleeper. Sowieso kan het niet de bedoeling zijn dat elk initiatief zelf locomotieven moet leasen bij elk land waar je passeert om eenmaal per dag een trein te trekken. Die diensten moet je kunnen inhuren van spoorbedrijven.
Steven schreef: 20 jul 2022, 02:56
dovaere schreef: 19 jul 2022, 21:37 Misschien bedoelde de geïnterviewde met het woord "monopolie" dat er in België in de praktijk geen andere spoorbedrijven dan NMBS kandidaat zijn om treinbegeleiders te verhuren plus met geschikte locomotieven een nachttrein te slepen?
Tja verwachten ze dan dat Thalys of eurostar dit gaat doen? Die hebben geen locs om nachttreinen te slepen en hebben er zelfs geen ervaring mee of personeel dat er kennis van heeft dus dat valt al uit de boot. Dan blijft DB eventueel over maar die hebben dan weer geen locomotieven in hun assortiment die reizigerstreinen in België mogen/kunnen slepen.
Ik denk dat de waarnemer die geïnterviewd is, precies hetzelfde bedoelde met het woord monopolie :)
Ik wou gewoon maar zeggen dat het wat ver gaat om dat een "stevige onwaarheid" te noemen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nachttreinen

Bericht door Steven »

groentje schreef: 20 jul 2022, 04:19 European Sleeper zou zelf locomotieven kunnen aankopen/leasen die wel in België zijn toegelaten, zelf rijdend personeel aanwerven, etc. Maar dat maakt de onderneming dan wel snel erg duur...
Dan heb je wel een volwaardig certificaat nodig van spoorwegonderneming. Dat zal inderdaad een heel pak meer kosten nog voor je de eerste machinist of treinbegeleider in dienst neemt.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

Steven schreef: 20 jul 2022, 12:30 Dan heb je wel een volwaardig certificaat nodig van spoorwegonderneming. Dat zal inderdaad een heel pak meer kosten nog voor je de eerste machinist of treinbegeleider in dienst neemt.
Daarom ook dat het beleid niet op die kleine spelers moet richten maar net de grote bedrijven, die alle nodige kennis, certificaten en materieel in handen hebben moet aansturen om meer werk te maken van nachttreinen.
De beperkingen van kleine schaal zijn gigantisch groot (en daar kan je amper iets aan doen), aan kleinschalige zaken publiek geld uitgeven is dan ook pure verspilling.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Nachttreinen

Bericht door JHS2013 »

Het grote probleem is nog altijd het aantal rijtuigen en de kwaliteit daarvan. Er moet massaal geïnvesteerd worden in nieuwe rijtuigen met modern comfort. Niemand wil nog in een 6je liggen. Die investering zal er niet komen van reisbureau’s en chartermaatschappijen. Dat vraagt politieke daadkracht, die nog altijd ontbreekt. Politici willen graag met een Nightjet op de foto maar er geld voor uittrekken is te veel moeite. Een andere mogelijkheid is dat de Europese Commissie beslist dat lidstaten verplicht moeten investeren in “lange”afstandstreinen cq nachttreinen.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nachttreinen

Bericht door groentje »

@dovaere: waarom niet? Zo doen de goederenoperatoren het anders wel, de kleintjes hebben een handvol bestuurders voor België, voor soms maar een enkele rit in België. En er zijn genoeg locomotieven op de markt die in Duitsland én België, of Frankrijk én België mogen rijden, het is niet alsof ze voor elk land een afzonderlijke locomotief moeten aankopen.
Plaats reactie