Nachttreinen

rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nachttreinen

Bericht door rvdborgt »

kika schreef: 24 feb 2021, 18:02 Liberalisering heeft het weliswaar mogelijk gemaakt voor de ÖBB om het te starten en uit te breiden, maar concurrentie zal er niet echt komen verwacht ik. DB strooit met persberichten over maakbaarheidsstudies of ambities voor een Frankfurt-Barcelona of een Amsterdam/Zürich/Rome (en meer), maar daar staat bijna altijd 'met partners.'
DB neemt zelf geen enkel nachttreininitiatief maar werkt alleen mee met initiatieven van andere vervoerders. Dat wordt ook duidelijk uit antwoorden op vragen van Bondsdagleden aan de Duitse regering:
https://dserver.bundestag.de/btd/19/266/1926683.pdf

Groetjes,
Rian
FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Nachttreinen

Bericht door FLV-FGSP »

Het voor mij nieuwe bedrijf European Sleeper wil vanaf april 2022 een nachttrein van de Benelux naar ? inleggen: https://www.europeansleeper.eu/
Gevonden via https://www.treinreiziger.nl/european-s ... achttrein/
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Nachttreinen

Bericht door Terminus »

Ik kende het bedrijf ook niet (bedankt voor de info), maar zie dat het o.a. gelinkt is aan de man die er pre-Corona eenmalig in slaagde om een nachttrein vanuit Nederland naar Berlijn in te leggen.

Ik ben benieuwd. Er zijn eerder ook al projecten voor skitreinen gelanceerd, die uiteindelijk nooit gereden hebben. Maar als deze personen slagen in hun opzet: chapeau.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nachttreinen

Bericht door jan_olieslagers »

Naarmate vliegverkeer uit de mode gaat voor korte en middellange afstandsreizen komt er meer ruimte voor de trein. Dat is een trage gestage evolutie, en het komt erop aan om als ondernemer op het juiste moment met het juiste aanbod te komen. Daar komt inzicht aan te pas in het marktgebeuren, en een beetje geluk kan ook nooit kwaad. Tot een jaar geleden leken er zich daar zeker opportuniteiten aan te dienen.
Het huidige coronagedoe brengt echter een stevige storm op dat gestadig stromend water, het is uitermate lastig om te voorzien hoe er de markt gaat uitzien over een maand/over enkele maanden/over een jaar/over enkele jaren. Ik kan me niet voorstellen dat enige ondernemer vandaag met een nieuw initiatief komt, gezien de onduidelijkheid op korte en middellange termijn.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Nachttreinen

Bericht door LML »

Dat ziet er allemaal veelbelovend uit. Nu hopen dat het werkelijkheid wordt.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

LML schreef: 24 feb 2021, 20:51 Dat ziet er allemaal veelbelovend uit. Nu hopen dat het werkelijkheid wordt.
Ik vind het er allemaal nogal amateuristisch uitzien, ze hebben blijkbaar ook nog niets concreet.
Meer internationale treinen zijn zeker toe te juichen, maar het is een markt met een enorm hoge instapdrempel waar je al bijzonder goed georganiseerd moet zijn om iets op poten te kunnen zetten.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Nachttreinen

Bericht door LML »

Shrek schreef: 24 feb 2021, 21:30
LML schreef: 24 feb 2021, 20:51 Dat ziet er allemaal veelbelovend uit. Nu hopen dat het werkelijkheid wordt.
Ik vind het er allemaal nogal amateuristisch uitzien, ze hebben blijkbaar ook nog niets concreet.
Meer internationale treinen zijn zeker toe te juichen, maar het is een markt met een enorm hoge instapdrempel waar je al bijzonder goed georganiseerd moet zijn om iets op poten te kunnen zetten.
Dat is inderdaad de andere kant van de medaille. Maar we moeten optimistisch blijven zoals nu ook met de coronacrisis: het komt allemaal weer goed, dus ook voor de internationale nacht-/slaaptreinen.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nachttreinen

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 24 feb 2021, 21:30
LML schreef: 24 feb 2021, 20:51 Dat ziet er allemaal veelbelovend uit. Nu hopen dat het werkelijkheid wordt.
Ik vind het er allemaal nogal amateuristisch uitzien, ze hebben blijkbaar ook nog niets concreet.
Meer internationale treinen zijn zeker toe te juichen, maar het is een markt met een enorm hoge instapdrempel waar je al bijzonder goed georganiseerd moet zijn om iets op poten te kunnen zetten.
Ze willen blijkbaar op dit moment nog niets concreets verklappen. Misschien willen ze wachten tot na het aanvragen van de treinpaden?
Voor een oordeel over de professionaliteit is het nog veel te vroeg. Ze hebben een bedrijf opgericht en ze hebben een eenvoudige website, verder is er nog niks over te zeggen.
Een van de initiatiefnemers, Elmer van Buuren, heb ik een paar jaar geleden eens gesproken en toen kwam hij serieus genoeg over (al was er toen nog geen plan om een nachttrein te gaan rijden, voor zo ver ik weet). Maar hoe dat in de praktijk uitpakt, dat is nog even afwachten.

Groetjes,
Rian
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Nachttreinen

Bericht door joverwimp »

Volgens Treinreiziger.nl zou Kopenhagen, Praag, Warschau of Milaan de eindbestemming van de nieuwe slaaptrein moeten zijn. (https://www.treinreiziger.nl/european-s ... nachttrein)
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Nachttreinen

Bericht door jpvdveer »

Elmer las in bed spoorboekjes als een spannend jongensboek
Ik vind dat qua professionaliteit toch niet helpen.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door trainlovertje »

De revival van de geschrapte Nightjet-verbindingen is wederom uitgesteld en momenteel voorzien vanaf 28 april. Op die dag zou de eerste nachttrein naar Amsterdam moeten vertrekken vanuit Wenen en Innsbruck. Voor de verbinding Wenen - Brussel is het nog één dagje langer wachten.
FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Nachttreinen

Bericht door FLV-FGSP »

De jon^H^H^Hmannen van European Sleeper hebben via Twitter en Facebook een raadspelletje gelanceerd. Antwoord voor 4 april op de vraag wat de bestemming van hun nachttrein wordt en win misschien een heen&terugticket naar X!
FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Nachttreinen

Bericht door FLV-FGSP »

De route wordt uiteindelijk Brussel - Amsterdam - Dresden - Praag.
https://www.europeansleeper.eu/
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Nachttreinen

Bericht door jknockaert »

FLV-FGSP schreef: 06 apr 2021, 10:25 De route wordt uiteindelijk Brussel - Amsterdam - Dresden - Praag.
https://www.europeansleeper.eu/
... in samenwerking met RegioJet. Kijk, dat noem ik nou eens goed nieuws.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nachttreinen

Bericht door Steve »

Ik ben wel heel benieuwd naar de dienstregeling, zeker met die omweg via Amsterdam. Voor Berlijn is dat niet per se een ramp omdat je via een directere route vrij vroeg zou aankomen of laat vertrekken; voor Praag kan het daarentegen behoorlijk lang duren worden als je weet dat Berlijn - Praag met de bestaande EC's ruim 4 uur duurt.
Plaats reactie