Nachttreinen

rdv
Berichten: 1220
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Nachttreinen

Bericht door rdv »

Hoewel ik enorm veel sympathie heb voor beide initiatieven, vraag ik me vooral af hoe rendabel dit zal zijn. Zowiezo is er maar plaats voor één trein Brussel - Berlijn denk ik. Met Regiojet aan boord heeft de European Sleeper de meeste kansen denk ik.
Tenzij de Moonlight Express zijn beloftes echt kan waarmaken om als "high-end" trein te rijden. In dit segment kan je redelijk hoge prijzen vragen, en je trein nog vol krijgen. Maar dat is ook het segment waar je volgens mij het moeilijkste aan goede rijtuigen geraakt.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nachttreinen

Bericht door Steven »

Wetende dat ÖBB rijtuigen bestel voor nachttreinen zie ik het positief in. Dat wil zeggen dat men ook bij de fabrikanten nog steeds open staat voor dit soort treinen. Blijven teren op het oude materieel zoals onze ex i6 rijtuigen blijft niet duren.
rdv
Berichten: 1220
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Nachttreinen

Bericht door rdv »

Steven schreef: 09 apr 2021, 12:41 Wetende dat ÖBB rijtuigen bestel voor nachttreinen zie ik het positief in. Dat wil zeggen dat men ook bij de fabrikanten nog steeds open staat voor dit soort treinen. Blijven teren op het oude materieel zoals onze ex i6 rijtuigen blijft niet duren.
Dat klopt zeker, maar als start-ups kunnen ze zich geen nieuwe rijtuigen veroorloven denk ik. Noch qua investeringskost, noch qua timing. Niemand krijgt tegen 2022 voldoende kwalitatieve slaaprijtuigen bij mekaar. Enige mogelijkheid is de Thello rijtuigen overnemen. Maar dat zou bijzonder jammer zijn dat die verbinding wegvalt.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nachttreinen

Bericht door Steven »

Maar als ÖBB veel nieuw koopt doen ze misschien iets oudere weer weg die dan kunnen doorschuiven :wink:
rvdborgt
Berichten: 4307
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nachttreinen

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef: 09 apr 2021, 13:51 Maar als ÖBB veel nieuw koopt doen ze misschien iets oudere weer weg die dan kunnen doorschuiven :wink:
Reken daar niet te veel op. Misschien enkele rijtuigen maar ze gebruiken de materieeluitbreiding ook om meer nachttreinen te gaan rijden.

Groetjes,
Rian
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Nachttreinen

Bericht door jknockaert »

rdv schreef: 08 apr 2021, 18:21 de Regiojet bus naar London stopt nu ook in Brugge (maar niet in Gent). Dus ik vermoed dat ze Brugge ook zullen aandoen (mss met een overstap op een bus naar London?).
Ja die mogelijke overstap op de RegioJet bus naar Londen had ik ook al in beeld. Of dat nu in Brussel of in Brugge is, dat maakt verder niet zoveel uit. Maar het is wel de RegioJet formule om een markt eerst te ontwikkelen met een relatief goede busverbinding, en dan later als er een trein komt zoveel mogelijk parallelritten met bussen te vermijden en die bussen dan in te zetten op weer nieuwe verbindingen. Al moet nog blijken of dat hier ook een interessante business case is, een deel van de succesformule lijkt me dat het personeel onder de Tsjechische CAO werkt, en het zou zomaar kunnen dat die vlieger niet meer opgaat als het een verbinding tussen België en VK betreft.
rdv
Berichten: 1220
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Nachttreinen

Bericht door rdv »

Maar vanuit Brugge kan je met één chauffeur heen en terug naar Londen, terwijl je vanuit Tsjechië 2 (of meer) chauffeurs nodig hebt.
Enige vraag is of je met één chauffeur tijdig terug in Brugge bent voor de terugrit van de nachttrein.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Nachttreinen

Bericht door K V B »

rdv schreef: 09 apr 2021, 13:18 Dat klopt zeker, maar als start-ups kunnen ze zich geen nieuwe rijtuigen veroorloven denk ik. Noch qua investeringskost, noch qua timing. Niemand krijgt tegen 2022 voldoende kwalitatieve slaaprijtuigen bij mekaar. Enige mogelijkheid is de Thello rijtuigen overnemen. Maar dat zou bijzonder jammer zijn dat die verbinding wegvalt.
Het is enorm jammer dat RENFE haar nachttreinen al aan de Indiërs verkocht heeft.

Wat de productie van nieuwe slaaprijtuigen betreft: Niet alleen Siemens maar ook Stadler kan probleemloos nieuwe rijtuigen leveren. En een private aanbieder kan gewoon onderhands gunnen. Daar hoeven geen tijdrovende aanbestedingsprocedures bij aan te pas te komen. Maar 2022 is wel erg nabij...
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nachttreinen

Bericht door groentje »

En e zijn nog treinenbouwers, voor de liefhebbers, in Roemenië heb je bijvoorbeeld Astra Rail, dat hun eigen nachttrein, de Transcarpatic, uitbaat als showcase. Transtech uit Finland, een dochter van Škoda, heeft er ook ervaring mee. En CAF bouwde net de nieuwe Caledonian Sleepers...
rvdborgt
Berichten: 4307
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nachttreinen

Bericht door rvdborgt »

K V B schreef: 12 apr 2021, 06:59
rdv schreef: 09 apr 2021, 13:18 Dat klopt zeker, maar als start-ups kunnen ze zich geen nieuwe rijtuigen veroorloven denk ik. Noch qua investeringskost, noch qua timing. Niemand krijgt tegen 2022 voldoende kwalitatieve slaaprijtuigen bij mekaar. Enige mogelijkheid is de Thello rijtuigen overnemen. Maar dat zou bijzonder jammer zijn dat die verbinding wegvalt.
Het is enorm jammer dat RENFE haar nachttreinen al aan de Indiërs verkocht heeft.
Een paar, maar nog niet allemaal. Als ik het goed begrijp alleen een paar van de stammen die voorheen op Parijs - Barcelona/Madrid reden:
https://www.drehscheibe-online.de/foren ... sg-9673511

Groetjes,
Rian
FLV-FGSP
Berichten: 1877
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Nachttreinen

Bericht door FLV-FGSP »

Na nachttreinen naar Praag en Berlijn is er nu ook sprake van Perpignan:
https://www.hln.be/reizen/rijpaden-aang ... ~af8be508/
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nachttreinen

Bericht door groentje »

Nog niet Barcelona, maar we naderen..
TimJ36
Berichten: 369
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Nachttreinen

Bericht door TimJ36 »

Ik vraag mij eigenlijk af waarom OBB voor de nieuwe nachttreinen kiest voor T4-slaaprijtuigen, dus aan weerszijden van de couchette twee bedden boven mekaar. Ze zouden ook T3- en T6-couchettes kunnen bouwen met drie bedden boven mekaar, je kunt zo meer mensen vervoeren dat met die T4-couchettes.
260689
Berichten: 3288
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nachttreinen

Bericht door 260689 »

TimJ36 schreef: 04 mei 2021, 22:38 Ik vraag mij eigenlijk af waarom OBB voor de nieuwe nachttreinen kiest voor T4-slaaprijtuigen, dus aan weerszijden van de couchette twee bedden boven mekaar. Ze zouden ook T3- en T6-couchettes kunnen bouwen met drie bedden boven mekaar, je kunt zo meer mensen vervoeren dat met die T4-couchettes.
Met 6 is beetje uit de mode. Qua plaats is dit toch niet wat een reiziger er van verwacht. Vind dit geen slechte keuze van de ÖBB. Met 4 heb je al wat meer ademruimte.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nachttreinen

Bericht door Shrek »

260689 schreef: 04 mei 2021, 22:45
TimJ36 schreef: 04 mei 2021, 22:38 Ik vraag mij eigenlijk af waarom OBB voor de nieuwe nachttreinen kiest voor T4-slaaprijtuigen, dus aan weerszijden van de couchette twee bedden boven mekaar. Ze zouden ook T3- en T6-couchettes kunnen bouwen met drie bedden boven mekaar, je kunt zo meer mensen vervoeren dat met die T4-couchettes.
Met 6 is beetje uit de mode. Qua plaats is dit toch niet wat een reiziger er van verwacht. Vind dit geen slechte keuze van de ÖBB. Met 4 heb je al wat meer ademruimte.
Inderdaad, 4 bedden is een stuk comfortabeler dan 6. Dat telt ook mee he.
Plaats reactie