Nachttreinen

rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Nachttreinen

Bericht door rdv »

Een treinticket terugbetaald krijgen is soms al zo moeilijk, laat staan een vliegtuigticket.
Waar is @Rian als je hem nodig hebt? ;)

Ik zou proberen bij OeBB of NMBS een flexibel terugticket met de dagtrein te boeken (er rijdt nog een basisdienst in DE), en proberen dat terugbetaald te krijgen. Maar met 2 volwassenen is dat > 400 EUR.
Alle NJ via Duitsland zijn twee dagen lang geannuleerd, zelfs als er de wil is om je om te boeken naar een volgende NJ, is de grote vraag of er nog beschikbaarheid is voor 4 mensen.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nachttreinen

Bericht door groentje »

ik veronderstel dat je zelfs geen ander ticket nodig hebt, je trein valt uit, dus mag je de volgende reismogelijkheid nemen. Maar met slechts een beperkte langeafstandsdienst wordt dat wel een behoorlijk lange rit, die zijn wellicht morgen niet thuis, en moeten dus ook nog een overnachting ergens in Duitsland vinden. En dus krijg je je hele ticket terugbetaald, want met genoeg vertraging gereisd... Maar wat met mensen die dringend terug thuis moeten zijn? Die hun verlof eindigt?
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Nachttreinen

Bericht door rdv »

Een NightJet ticket is een "specialleke", ik weet niet of een DB tbg je zomaar op een ICE zal laten daarmee. Net als Thalys je ook nooit op hun trein laat met een ICE of IC ticket (tenzij je een speciale stempel hebt die je maar op een paar plaatsen kan krijgen).

En THA lijkt nu ook weer in dit verhaal de spelbreker te zijn - NMBS wil hen niet overboeken op een THA tussen Köln en Luik.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door trainlovertje »

rdv schreef: 11 aug 2021, 20:57 En THA lijkt nu ook weer in dit verhaal de spelbreker te zijn - NMBS wil hen niet overboeken op een THA tussen Köln en Luik.
Het zit hem niet bij niet willen, maar niet kunnen. Aan internationale NMBS-loketten kan men niet last minute een ticket van Thalys omboeken. Maar er bestaat zoiets als Railteam, waarvoor je niet eens een omboeking nodig hebt. Enkel een toestemming van de Thalys Train Manager die je zal meenemen zolang de trein niet is volgeboekt.

Hetzelfde geldt volgens mij ook bij de afschaffing van de Nightjet: zowel NMBS, DB als ÖBB maken deel uit van Railteam. Geen nieuw ticket nodig, als het kan wel een Railteam-stempel. En dan nog: indien dat niet het geval is, dient de ÖBB je nieuwe tickets te geven voor een andere trein als die nodig zouden zijn. Via welk kanaal je je ticket aankoopt maakt niet uit, de vervoerder - die aan jou als klant verdient - is verantwoordelijk. Maar ik ben er bijna zeker van dat men een Nightjet-ticket wel zal aanvaarden op de ICE in Duitsland, zeker bij deze staking.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Nachttreinen

Bericht door rdv »

trainlovertje schreef: 11 aug 2021, 21:56
rdv schreef: 11 aug 2021, 20:57 En THA lijkt nu ook weer in dit verhaal de spelbreker te zijn - NMBS wil hen niet overboeken op een THA tussen Köln en Luik.
Het zit hem niet bij niet willen, maar niet kunnen. Aan internationale NMBS-loketten kan men niet last minute een ticket van Thalys omboeken. Maar er bestaat zoiets als Railteam, waarvoor je niet eens een omboeking nodig hebt. Enkel een toestemming van de Thalys Train Manager die je zal meenemen zolang de trein niet is volgeboekt.
Het gaat hem niet om het last-minute omboeken van een THA ticket, maar om het "last-minute" boeken van een ticket. Al is last minute zeer relatief, want het is een dag op voorhand.

Dat verhaaltje van RailTeam werkt in de praktijk niet, al 2x in Aachen gestrand met een ICE en geweigerd op een Thalys omdat ik geen RailTeam stempel had. In beide gevallen had ik geen tijd om aan het DB loket om de RailTeam stempel te gaan (omdat de ICE zwaar vertraagd was bij aankomst in Aachen en daar dan afgeschaft). De trein was niet volgeboekt, en de TM wou ons niet meenemen omdat hij geen telefoon had gekregen uit Brussel. Sommige reizigers hadden in Brussel nog een aansluiting met de laatste Eurostar van de dag te halen ...
trainlovertje schreef: 11 aug 2021, 21:56
rdv schreef: 11 aug 2021, 20:57 Hetzelfde geldt volgens mij ook bij de afschaffing van de Nightjet: zowel NMBS, DB als ÖBB maken deel uit van Railteam. Geen nieuw ticket nodig, als het kan wel een Railteam-stempel. En dan nog: indien dat niet het geval is, dient de ÖBB je nieuwe tickets te geven voor een andere trein als die nodig zouden zijn. Via welk kanaal je je ticket aankoopt maakt niet uit, de vervoerder - die aan jou als klant verdient - is verantwoordelijk. Maar ik ben er bijna zeker van dat men een Nightjet-ticket wel zal aanvaarden op de ICE in Duitsland, zeker bij deze staking.
NJ zit niet in RailTeam, want RailTeam gaat enkel om HSTs.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Nachttreinen

Bericht door K V B »

jan_olieslagers schreef: 11 aug 2021, 16:31 ... of ook wel te duur misschien, zeker als men al betaald heeft voor de terugreis.
Daar heb je dus een reisverzekering voor.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Nachttreinen

Bericht door K V B »

rdv schreef: 12 aug 2021, 09:29
Dat verhaaltje van RailTeam werkt in de praktijk niet, al 2x in Aachen gestrand met een ICE en geweigerd op een Thalys omdat ik geen RailTeam stempel had. In beide gevallen had ik geen tijd om aan het DB loket om de RailTeam stempel te gaan (omdat de ICE zwaar vertraagd was bij aankomst in Aachen en daar dan afgeschaft). De trein was niet volgeboekt, en de TM wou ons niet meenemen omdat hij geen telefoon had gekregen uit Brussel. Sommige reizigers hadden in Brussel nog een aansluiting met de laatste Eurostar van de dag te halen ...
En daarom nemen mensen dus het vliegtuig...
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Nachttreinen

Bericht door rdv »

rdv schreef: 10 aug 2021, 16:28 Iemand een idee of het nog mogelijk is een ticket Brussel-Bonn te boeken op de NJ? Ik slaag er maar niet in, ook niet voor verschillende data, of ook niet voor Koblenz. Oebb.at en nmbs internationaal lukken niet.
Antwoord gekregen van OeBB dat ze dergelijke korte verbindingen niet aanbieden, omdat dit een NJ is. In het begin van de NJ Brussel-Wenen was het wel mogelijk dergelijke "dagrandverbindingen" te boeken.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nachttreinen

Bericht door rvdborgt »

dentheo schreef: 11 aug 2021, 12:16 Op twitter nmbs wordt er al iemand best boos:
@NMBS
@NMBS_Int
: wij zitten vast met twee kleine kinderen in Oostenrijk door wegvallen #nightjet. Voorlopig geen enkel zicht op terugkeer. Tweede overnachting moeten we nu al zelf betalen. Als klant wordt je speelbal tussen de verkoper @NMBS_Int
en vervoerder @unsereOEBB
.
De vervoerder ter plaatse is verantwoordelijk voor het aanbieden van een alternatieve verbinding en overnachtingsmogelijkheden voor zover die noodzakelijk zijn tot dat het alternatief vertrekt. En dat alles zonder meerkosten. Van zelf betalen kan geen sprake zijn (overmacht of niet doet er niet toe), dus alle bonnetjes bewaren en daarna het extra betaalde geld terugvragen bij de klantendienst van degene waar het ticket gekocht is. Geeft die geen geld terug, dan klacht indienen bij de toezichthouder. In België is dat de FOD mobiliteit.

Groetjes,
Rian
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Nachttreinen

Bericht door TimJ36 »

Siemens heeft op Facebook een filmpje gepost over de nieuwe Nightjet. Op minuut 0:20 krijg je het ontwerp voor de ramen te zien. 'Geperforeerde' ramen in een soort van bijenkorfpatroon die tot een betere mobiele ontvangst zouden moeten leiden. Ik hoop er wel voor dat je dit in het echt niet zal merken, want het zou wel storend zijn om naar buiten te kijken.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Nachttreinen

Bericht door K V B »

rdv schreef: 12 aug 2021, 14:07
rdv schreef: 10 aug 2021, 16:28 Iemand een idee of het nog mogelijk is een ticket Brussel-Bonn te boeken op de NJ? Ik slaag er maar niet in, ook niet voor verschillende data, of ook niet voor Koblenz. Oebb.at en nmbs internationaal lukken niet.
Antwoord gekregen van OeBB dat ze dergelijke korte verbindingen niet aanbieden, omdat dit een NJ is. In het begin van de NJ Brussel-Wenen was het wel mogelijk dergelijke "dagrandverbindingen" te boeken.
In Duitsland en Zwitserland hebben de NJ treinen ook een binnenlands IC nummer. Je kan dus probleemloos met een binnenlands ticket van Zurich naar Basel op de NJ. NMBS kan hier toch nog wat leren.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door trainlovertje »

K V B schreef: 12 aug 2021, 19:16 NMBS kan hier toch nog wat leren.
Als NMBS rijtuigen zou meesturen met de Nightjet, zal dat maar kunnen tot Aachen Hbf, want in Köln West worden de Brusselse rijtuigen aan de trein uit Amsterdam gehangen. Die trein kan nu eenmaal niet nóg langer worden.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Nachttreinen

Bericht door rdv »

Er hoeven toch geen extra rijtuigen mee? KVB suggereerde een treinnummer toe te voegen, wat in luchtvaarttermen "code-sharing" is.
M.i. hoeft dit zelfs niet - gewoon afspraken maken is voldoende.
Bij de opstart van de NJ Brussel - Vienna was het mogelijk een ticket Brussel - Aken/Köln/Koblenz etc. te kopen - ik vermoed het toch want er werd een prijs gegeven in de OeBB routeplanner. Ik ben nooit tot effectieve aankoop overgegaan omdat de trein zelden langs Bonn hbf kwam (meestal via Bonn-Buel om kopmaken te vermijden), en daarna kwam Corona waardoor ik niet meer naar Bonn mocht/hoefde.

Amsterdam - Bonn kan je wel boeken (ik ben tot aan de stap ingeven kredietkaartgegeven gegaan), dus mij lijkt het eerder een commerciële afspraak te zijn tussen NMBS en OeBB om concurrentie met de Thalys (die 7 minuten eerder vertrekt) te vermijden.

Een andere alternative verklaring is dat de verkoop van de korte verbindingen tussen België en Duitsland tijdelijk is opgeschort tot L36 hersteld is. Maar dat lijkt me twijfelachtig aangezien ook bvb op 15 oktober geen ticket beschikbaar is.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nachttreinen

Bericht door trainlovertje »

rdv schreef: 12 aug 2021, 20:11 Er hoeven toch geen extra rijtuigen mee? KVB suggereerde een treinnummer toe te voegen, wat in luchtvaarttermen "code-sharing" is.
M.i. hoeft dit zelfs niet - gewoon afspraken maken is voldoende.
Inderdaad, een extra nummer lost niks op. Het ging mij ook niet om het nummer, maar om het beperkt aantal zitplaatsen op die trein. Als die zitplaatsen vanaf Brussel worden bezet tot pakweg Bonn, is de kans waarschijnlijk groot dat die stoel vanaf Bonn leeg is. Daarom worden ze misschien voorbehouden voor reizigers naar Bayern of Oostenrijk. Om financiële redenen bijvoorbeeld. Enfin, dat was mijn redenering waarom men geen Brussel - Bonn meer aanbiedt. De echte reden zullen ze ons waarschijnlijk nooit vertellen.
By the way, de rijtuigen waarin je mag zitten met een gewoon IC-ticket tussen Zürich en Duitsland, zijn dan ook gewone DB IC-rijtuigen die worden meegesleept. Hebben in feite niks met de overige Nightjet-rijtuigen te maken.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Nachttreinen

Bericht door rdv »

Naar mijn observaties zijn de zitplaatsen niet zo sterk bezet als de lig- en bedplaatsen, maar ik kan verkeerd zijn natuurlijk.
Wat ik op Wagonweb wel zie, is dat er uit Brussel maar één zitrijtuig komt, en uit Amsterdam vier (twee naar Wenen, twee naar Innsbruck). Dat kan je redenering bevestigen.
Plaats reactie